Volvo 780

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Tupis, 11.6.2007.

  1. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Onkos kellään foorumilaisella kokemusta tällaisesta Volvon mallista. Sen verran olen katsellut netistä, että tähän italiassa tehtyyn coupe Volvoon on korin ja sisustan osat jo melko harvinaisia. Tekniikaltaan nuo ovat tietääkseni ihan perus Volvoja.
    Lisää aiheesta www.volvobertone.com

    Yksi saksassa myytävänä oleva erittäin siistikuntoiselta vaikuttava yksilö.
    http://www.volvofan.at/volvo780/

    Tässä vielä kuva 780 mallista
    [​IMG]
     
  2. Simo

    Simo 1st gear

    Kokemusta ei ole, mutta alkuperäisesite on arkistossa. Edeltävä Bertone Volvo malli 262 on paljon yleisemmin tunnettu, kuin tämä 780.

    Porissa oli jokinaika sitten myynnissä 780:n, luultavasti Usasta tuotu. Nyky sijainnista ei tietoa.

    Niin ja tuon ilmoituksen auto on Itävallassa.
     
  3. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Niinpä näkyykin olevan itävallassa tuo 780.
    Suomessa näkyy olevan nettuiautossa yksi tuollainen.
    Tuo tuntemattomuus johtuu pitkälti varmaan pienestä valmistusmäärästä (9086), jonka syy taas on pitkälti ollut tuollaisen hinta uutena.
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuohan oli tosiaan uutena ihan sikahintainen ja kun ei sille rahalle oikein sitten kuitenkaan saanut vastinetta juuri missään,suorituskyvyssä ei tainnut muistaakseni pärjätä edes oman sarjansa halvemmille malleille(740turbo) ja kuljetuskapasiteettia ei ollut tarjota oikeastaan kuin kahdelle eli edustusautoiksi näistä ei oikein ollut ja tuo malli merkintä on hiukan kuin hämäys,olishan sinne pellin alle voinut nostaa vaikkapa roverin V8:n...
    Sinänsä ihan jees malli volvoharrastajalle,takuulla kerää katseita ja parkissa ollessa tullaan sanomaan vaikka ja mitä mukavaa :D
     
  5. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Koneeksi paras valinta voisi olla pikkulohko chevy TPI ruiskulla. Toinen hyvä voisi olla volvon oma 3 litrainen 24venttiilinen versio(960 mallista) Olikos tuossa mallissa taka-akselisto sama kuin 740 malleissa vai oliko noissa erilisjousitettu akseli kuten 760/960 malleissa? Jostain lehdestä muistelisin lukeneeni aikoinaan, että se olisi sama kuin 740 malleissa.
     
  6. sartuo

    sartuo 1st gear

    Joo ei se V6,kummoista kyytiä vielä tarjoa.Volvon oma suora kuutonen on hyvä kone..
     
  7. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Itse ajelin silloin tällöin äitini kauppakassilla(960) ja se 3 litrainen 205 heppainen kutonen kuljetti aika mukavasti.
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuohon aikaan volvolla ei vaan enää ollut omaa kutosta tuotannossa,vaan sehän tuli muistaakseni -91 960-malliin ollen muuten erinomainen kone ominaisuuksiltaan ja tekashan ne siitä turboversionkin,mut en tiedä tuliko se kone koskaan tuotantoon asti kun en ainakaan ole sellaista koskaan 960 pellin alla nähnyt ja sen jälkeen kun volvo vaihtoi vetotapaa ei ole kyseinen merkki kiinnostanut pätkääkään eli onhan tuo turbokonekin saattanut tulla myöhempiin malleihin?

    Täytyy otta huomenna selvää tuosta taka-akselistosta,mikäli joku ei ehdi ensin!

    -oikea volvo on takavetoinen-
     
  9. Tupis

    Tupis 3rd gear

    http://www.geocities.com/motorcity/gara ... mmary.html

    Rear Suspension
    1987: Constant track rigid live axle with subframe
    Coil springs
    anti-sway bar,
    Nivomat automatic leveling shock absorbers
    1988-1990: Multilink independent rear suspension
    Coil springs;
    Nivomat automatic leveling shock absorbers
    1991: Multilink independent rear suspension
    Coil springs;
    anti-sway bar;
    Nivomat automatic leveling shock absorbers

    Taitaapi olla sama akseli ratkaisu kuin 760/960 malleissa.
     
  10. Tupis

    Tupis 3rd gear

  11. harri60

    harri60 Gearhead

    Tommoinen on työkaverilla.
     
  12. rkr

    rkr Gearhead

    2.3 litrasta punakonetta noihin on saanut ahdettuna. Siitä näppärä mies ottaa tehoa irti enemmän kuin voimansiirto kestää. En ole ihan varma saiko noihin sitä italian vientimallin 2 litrasta neliventtiilikonetta turbolla, jos sai niin sitten semmoinen. Ne kutoset on rellun tekeleitä, laiskoja jaskoja ja öljynkierto ongelmaisia - ei oikein voi suositella.
     
  13. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Kyllä sai myös 200hp Italialaisella 2.0L. B230FT:llä turbolla ja PRV V6:lla on ollut itsellä. Viimeisin 3.0 V6 on hyvä kone. Niitä saa Jenkeissä poiskanto hintaan kun oli useissa Eagle ja Dodge autoissa. Kannet ovat kuin kilpa käyttöön muotoiltu.
    Elegantti autohan se on mutta ei urheilullinen. Nätti sisusta, etenkin nahkajakkarat. Etu- ja takakorisarja on helposti rikki menevää lasikuitua ja maksaa maltaita. Muu on perus traktori Volvoa.
    Suomen Volvo pomolla on hieno museoitu 780 RALLIAUTO! Taitaa olla ainut maailmassa?
    V8 on vain turmellut Volvot. Yhtään toimivaan ja noipeampaa kuin hyvin tehty 4-syl turbo en ole nähnyt. Pelkkä kardaanin tasapainoitus on ylivoimainen 90%:lle rakentajista. Myös 3.0 V6 turbo, kuten John Lanen 262 ralliauto, on kova sana. John'in autosta on jarrutettu 550HP/550ft-lbs joka toimii ja kestää. V6 turbolla ajettiin LeMans'issakin mitallisijalle.
    Niin, saahan siihen VWn dieselinkin!
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tosta konttiin aaÄämörigasta. Myynnissä "as is, needs TLC" kunnossa, $1500 lamataalaa pyynti. Olikohan ne kaikki muuten tomaatilla? Ei kai sentään.
    Itsellä oli 740T/manuaali ja se on semmonen benchmark tässä perheessä mitä vastaan muut (henkilö)autot verrataan. Ei ole tullu parempaa vastaan.
    http://www.autotrader.com/fyc/vdp.jsp?c ... dard=false
     
  15. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ääh... Mulla oli 262 Bertone, jonka korin ruostevauriot aiheuttivat sen, että mielenkiinto hiipui ja myin koko auton (+helvetisti uusia Volvojen erikoisosia + tehdasuusi 3.0 PRV) pois. Nyt jälkikäteen harmittaa, mutta kaikkea kivaa ei voi pitää. Tiesittekö muuten, että Suomen 262 Bertoneista taitaa olla 80% yhdellä omistajalla? 780 on kyllä hieno, mutta sisustassa ei päästy ihan samaan tunnelmaan, mitä 262:ssa. Muuten se on autona varmasti parempi. No, onhan se uudempikin ja 700-sarja on vielä tämänkin päivän mittapuun mukaan mahtava auto ajaa, jos alusta on kunnossa.
     
  16. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Bertonen luomuksista kun puhe, niin täälläpäin on yks tommonen 262 vähän rankemman käsittelyn alla. Jos on pelkästään alkuperäisistä linjoista pitävä pussihousu, niin kannattaa jättää kattomatta. :wink: Löylyäkin on koneeseen tulossa riittävästi.

    Btw hienoja malleja molemmat, mutta olis kyllä ollut Volvolta ihan asiaa se V8:n ottaminen tuotantoon. Tässä erään ruotsalaisen harrastajan näkemys, miltä V8 Volvon aikanaan olis tehtaalta rullatessa kuulunut näyttää. :)

    Linkki
    Linkki
     
  17. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Entisöikö joku näitä? Tiedän '79 262 Bertonen hienot etupenkit Kaliforniassa hajottamossa. Näyttivät aivan virheettömiltä mikä on harvinaista. Mustat. Veikkaan hinnaksi jotain $ 300/pari plus rahti. Pane yv jos kiinnostaa.
     
  18. ganada

    ganada Gearhead

    meillä olis 780 bertone myynnissä jos jotain kiinnostaa.
    044-2903456
     
  19. garage man

    garage man 1st gear

    Haminassa ajelee yksi originaali 262 ja toinen huippu kuntoinen ilmeisesti Taavetissa päin.
     
  20. jaggi

    jaggi 3rd gear

    Omat kokemukseni 700-sarjasta ovat ihan erinlaiset.
    Ostin omani ihan volvo-liikkeestä ja en ole kokoluokassaan huonommalla ajanut.
    Ei meinannut pysyä omalla kaistallaan edes suoralla tiellä, alustaan vaihdettiin melkein kaikki mahdollinen, ei vaan parantunut yhtään, liekkö sitten kolaroitu joskus?
    Isällä oli vanha 244, ja reissuun lähdin mieluummin sillä kuin omalla 700:lla!
    Omistin auton vajaat kaksi vuotta, enkä vieläkään tajua miksi sen ostin, inhosin sen ajettavuutta koko omistuksen ajan.
    Viimeinen pisara oli kun starttasin talvella ja kojelauta napsahti poikki keskeltä(Rumahan se oli ennestäänkin, mutta ei tuo sitä kyllä kaunistanutkaan!).
     

Kerro tästä muillekin!