volvo 850&v70

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja klasu, 28.12.2012.

  1. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mulla kanssa ykköskoppanen S80 vei ajossa josta 90% oli motaria, etupään niveliä jatkuvasti, aivan käsittämätöntä. Ja ihan Volvolaisia osia vielä. Onneks papparainen ajo sen lunariin, oli lottovoittoon verrastettavissa se. Tekniikka pelas kyllä ongelmitta, alusta oli se ongelma.
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Puuttuuko sieltä nivelistä rasva? Mulla 150tkm itse ajettuna (yhteensä 670tkm). Ei yhtään vetoniveltä oo mulla menny. Nyt oli menny sisemmät suojakumit halkiolle siittä keskialueelta, poimun ulkoreunasta, molemmat samasta kohdasta. Ainakin 200tkm ajetuissa iskareissa oli 70% katsastuksessa, ja 6% ero toiseen puoleen. Huomautuksitta sain leiman.
    Aika näppärä homma oli vaihtaa etuvalojen lasit (ostin Torista hyvät käytetyt muutamavuosi sitten, 7 euroa yht.). Kun niihin tulee kiven iskemä, niin näytää, ettei olis läpi. Kun ottaa lasin irti, niin huomaa, että sieltä sisäpuolelta on lähtenyt iso pala pois, ja heijastimet pilaantuu, ellei tilkitse iskemänreikää. Rekkarivalostakin oli toinen palanut, tuli sekin korjattua, samoin oik. parkki edestä.
    Lämmityslaite vielä vuotaa. Ne O-renkaat on liian ohuet. Se muovipala taipuu ajan kanssa, kun se kiristyy vain yhdellä ruuvilla keskeltä.
     
  3. jariha

    jariha Double Gearhead

    itte laitoin reilu vuosisitten noi o-renkaat ja on sen jälkeen pitäny? hain siniseltä oikean kokoiset o-renkaat(15e), vanhojen vika oli että ne oli kuivanu korpuksi. umpion lasitkin tuli silloin uusittua mutta kun pohjatkin on paskat niin ei pimeellä nää juuri mitään? takaiskarit oli edellinen vaihtanu hiukan ennen kuin mulle tuli ja ite vaihoin etuset kun oli toisesta mehut pihalla.... vetareita ei vielä oo menny mutta ulommatkumit on vaihettu kun halkeilevat vanhuuttaan.

    eilen rupesi vaihteeksi palamaan abs:n merkkivalo, taakse ne onkin jo vaihdettu ja eteen toiselle puolelle kehä, yks anturi ois eteen odottamassa kunhan jaksas taas perehtyä?
     
  4. jariha

    jariha Double Gearhead

    ehkä kun vaan löytys sopiva ei foordi/ooppeli/vaggilainen/patonki/ameriikan romu yms... eli mitä jää jäljelle?
     
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ah, hiukan mokasin ite, tarkoitin nivelillä siis etupään kaikkia puslia, en vetareita, sori.

    Alatukivarsia mun aikana MURTUI muistaakseni kolme, koiranluita, iskarin yläpäitä, toinen etujousi poikki(!) , ylätukivarsien puslia, kaikkea mahollista. Sanoivat vaan Volvolta että D5+automaatti on liian raskas tähän koriin ( mk1 s80, ihan vikoja). Muuten auto on ollu paras mitä mulla on ollu, hiljanen, tosi vakaa ja mukava ajaa, kulutti vähän, ja tekniikka pelitti kuin kello.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Osta samanlainen jos et muuta keksi. Jos sulla on selvästi maanantaikappale ja vikapesä.
     
  7. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Vähän konstikas näitä vanhempia veeseittemänkymppisiä myydä. Ei oikein mene...onko sitten bensankulutus niin paha miinus?
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ja ite en viittis ostaa kun on sitä soikiopytty ja öljynsyöntifibaa monissa...


    Mutta jos vanhakoppa ja bensa kyseessä niin eipä sen ostaminenkaan kovin kalliiksi tule, jos toinen vaihtoehto on vanhaa parsia kokoajan.
     
  9. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Muutaman tonnin sahojahan nämä.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Veikkaan että 1500€ saa jo valita. Jos siis bensoista puhutaan.
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Se toinen volvo hyväksyttiin katsastuksessa, mutta nyt on tapeetilla toinen samanlainen.
    Rikkinäisen sumarin vaihdoin, ja jarrut tutkin, ja herkistelin. Käsijarrunkin säädin lähemmäksi.
    Iskarit ei ole vuotaneet. Vaihdoin Talvirenkaat siittä katsastetusta, seisonnassa olevasta, kun siihen laitoin jo kesärenkaat.
    Niitä vanhoja talvirenkaita pois ottaessani huomasin, että kaikki nastat oli paikoillaan! Yhdessäkään nastassaei ollut kärkeä! Kulutuspintaa olis vielä reilusti.
    Yhtä rengasta nostaessani, pisti joku sormeeni, vaikka oli talvihanskat käsisssä! Nokialaisen kulutuspinnan kyljessä oli semmosia parin-kolmen sentin pitusia piikkejä! Onkohan joku joskus käyttänyt pyörivää teräsharjaa ylikierroksilla siinä vieresssä? Ei ollu. Vetelin sitten niitä piikkejä siittä renkaasta, ja ne oli vielä ainakin viis senttiä kumin sisässä. Ne olikin renkaan kudokset, jotka oli tulleet morjestaan minua, mutta sillai piilossa, kun oli vain sisäsivulla. Viitteitä oli, kun tuntu viimepäivinä ajoonlähtiessä semmönen pieni veivaus ratissa. Hävis, kun lämpeni, ja tuli vauhtia lisää.

    En ihmettele yhtään, kun Nokian rengasvalmistaja haluaa, että renkaita ei ajeta loppuun, vaan ostetaan melkein heti uudet. Ymmärrän myös sen, ettei nypittynä käytettäs enää kesärenkaina. Nokian renkaiden kudokset ei kestä loppuun ajoa! Urasyvyyden minimiksi pitäisi nokialaisissa sallia vain noin 7mm!
    Niin, eikä tämä ole ensimmäinen kerta, kun puolipitosista Nokialaisista pettää runko. Tuommosia piikkejä ei ole aikaisemmin tullut näkyviin kyljestä.
    Nokialaisien ostosta käytettyinä pitää jatkossa pidättäytyä, vaikka sais halvallakin. Nyt tuli mun mitta täyteen.
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Paljonko oot pitäny painetta renkaissa (ja mikä koko)? Itekkin aika paljon nokialaisilla ajaneena ja välillä vallan loppuunkin (pinnaltaan) niitä ajanu ja vielä ei oo itelle osunu runkotautia? Parissakin misukassa taas on menny kyllä runko o_O
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Ai niin, peruuttelin sitten tallista, ja toinen takapyörä jumittui! Pikkusen eteen, ja oli taas vapaa. Hetken meni taas taakseppäin, ja pysähty. Vapautui eteenpäin liikkuessa. Sitten vedin vähän kässäriä päälle, ja sitten ei enää jumittanu peruuttaessakaan. Ilmeisesti toisesta pyörästä lähti kässärikenkien pinnat liikkeelle? Piti välttämättä lähtee, joten otin vain nopeesti tunkin, ja sopivat työkalut mukaan jos jumittaa eteenpäinkin ajaessa. Ei jumittanut, pääsin kotiin. Ostin matkalla Motonetista Boschin kenkäsarjan, ja hilut. Huomenna vaihtelen. Muuta vikaa en havainnut, joten vois vaikka kävästä näyttämässä katsurille jo huomenna.
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    On muuten yksi niistä harvoista vittumaisuuksista volvossa tuo käsijarru... ja tosiaan tyyppivikana se pintojen irtoilu ja pahimmassa tapauksessa hyppää täysin juntturaan niin että koko napa menee paskaksi. Eli ei kannata tosiaan ajella pitkästi jos yhtään epäilee että on pinta irti :D
     
    palontie ja peltsi tykkäävät tästä.
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Inhottava purkaa, jos pyörä ei pyöri, kun ei saa sitä säätöreikää kohdilleen...... Tahtoo olla pieni olkapääkin siinä rumpuosuudessa.
    Voiko joutua palasteleen sen levyn?
     
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ne käsijarrukenkien naulat on sen verran hentoset että yleensä on tullu väkivalloin lävite ja sit oon naputellu kilven takasin muotoonsa. Mutta 99% tapauksista sen levyn saa kyllä pois kun löysää vaijerin kahvalta ja nuljuttaa ensin toisen kengän tasalle ja sit meisselillä ronkkii välistä sen toisen kengän.

    Mutta yksilöitähän nää on, että toisinaan joutuu tosiaan vetämään "nahkoineen" pihalle :confused:
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Nauloilla tarkoitat vissiin niitä pellinkappaleita, jotka pitää ne kengät kilvessä kiinni. Ne ei paljo pitele. Tahtoo vaan olla, että kenkä ei mahdu kääntymään, kun levyä/"rumpua" vetää ulos.
    Se vaijerin löysääminen kahvasta vois olla hyvä toimi, jos siellä on varoja. Tahtoo vaan olla, että se ei auta, kun kilvessä on sellanen tuki, johon kengän alapäät nojaa. Yläpäässä on se säätöhammaspyörä. Kun tietää paikan, nii ei se ylimääräinen reikä heikennä levyä yhtään, jos semmosen tekee.
     
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Eiku joo, tuli itellekin aivopieru ja muistelin omegan käppäriä, volvossa tosiaan ne korvat siellä mitkä pitelee kenkiä ja ilmeisesti sulla on 850/mk1 v70 jos kerran on säätöpyörä, kun mk2 v70ssähän ei ole säätöä ollenkaan muuta kuin vaijerissa.

    Mutta tosiaan siitä kannattaa alkaa että vaijeri löysälle kahvan päästä ni pitäs kyllä pyöriä levynkin ni pääset säätämään rullasta löysälle. Ja sit täytyy olla kyllä tosi paska mäihä jos ei mahdu levy ylite. Ja kyllä ne korvatkin saa käännettyä nurinniskoin sieltä jos tiukka paikka tulee :)

    Kun ne korvathan tulee uudet jos ottaa kenkien asennussarjan. Kannattaa muutenkin ottaa kun ei maksa kuin muutaman euron ni saa uudet jouset jne. :D
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Voiskin olla ideaa vastaisuuden varalle, että säätäs käsijarrua pikkusen kahvan päästäkin.Olis helpompi vapauttaa tarvittaessa.
    Ilman muuta hilut mukaan, ei viitti kasata ainakaan sillä vanhalla pikkujousella.
    Totesin, että vaihdan samalla aukomisella nyt levyt, ja palatkin taakse.
    Sitten ei ookkaan, kuin sumarin polttimon vaihto.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Ihan jumiin ei aamulla volvon takapyörät asfaltilla menny, eikä pahoin lämmennykkään, mutta lumella meni loppumetrit nahkoneen, ja 1,5 litraa kulutti satasella enempi, kuin normaalisti.
    Molemmat pinnat oli oik. puolelta irronnu, ja pyöri siellä rummun sisällä. Nyt on taas kunnossa. Bochin kengillä rumpu/levy meni paikoilleen ilman väkivaltaa.
     
    Camino'79 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!