volvo 850&v70

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja klasu, 28.12.2012.

  1. rahikainen2

    rahikainen2 2nd gear

    Mulla on tuommonen kasa jos jollain esim. peltiosa tarvetta. -99 V70 siis. Umpiot olis kanssa huvat.
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Jälleen uusi vastoinkäyminen, ostin Kalixin johdon kun ei mukana sellaista tullut. Vaan eipä pyöri sisätilanlämmitin, lohkolämppäristä en tiedä, ainakaan mitään ei kuulu. Autossa on neljä sulakerasiaa, mutta en löytänyt luettelosta sopivaa sulakepaikkaa. Kaikkia en alkanut irrottaa.
     
  3. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Eihän lohkolämmitin ja sisätilan lämppäri liity auton sähköihin millään tavalla.
     
  4. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Juu.. Kannattaa katsoa sieltä moottorin alta että onko liittimet (lämmittimien kaapelit)yhdessä.. Yleensä liitokset löysässä.
     
  5. Caideman

    Caideman 1st gear

    Eikä taida alumiiniblokissa kiinnioleva säteilylämmitin muutenkaan paljoa äännellä.
     
  6. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

  7. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Täytyy kattella. Kiitos vinkistä.
     
  8. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Sitä säteily lämmitintä voi varovasti kokeilla jos se lämpiää tai mittaa vastus. Sillä näkee toimiiko
     
  9. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    [​IMG]

    Oottakos työ mitenkä hoitaneet, kun TDi:stä menee hehkujen johtosarja, ni sen uusinnan? Mie arvelin, josko pyöräyttäs tohon päähän 4mm:n kierteet ja oivallisilla apicoilla hoitas liitännän...
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Nyt on toiseenkin Volvoon vaihdettu ohjaustehostimen putkien letkuosuudet.
    Ruiskutuspumpun päällimmäisen kannen tiiviste vaihdettu. Niin oli kovassa se kolmikantanen pultti, että Boshin hylsy pyörähti. Dremelillä hahlo, ja Wera-iskutaltalla heräs. Onneks on sellanen.
    Nyt ei vuoda taas mistään.
    Pakki ei mene helposti päälle. menee usein neloselle. Pitää kattoo, miten passata.
    Hehkuille en ole tehnyt vielä mitään.
    Kone, ja manuaali laatikko tuli hankittua varalle.
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Volvo 2,5TDi koneeseen laitoin lohkolämmittimen, kun en luota Artikkiin..
    Tulppa on olakkeellisessa reiässä, joten ei mene yhtään sisään päin. Ainoastaan ulospäin. Ahdasta on, kun en viittiny mitään muuta purkaa.
    Kahdella Tokmannin lampulla sain kohteen valaistua.
    Lohkolämppäri on nyt paikoillaan.

    Polttoainesuodattimen vaihto kävi näppärästi, kun ostin Puuilosta, 8,90 Euroa maksaneen käsipumpun. Sarjassa oli just sopivat nippelit, ja letkut siihen suodattimen päällä olevan ruuvin kierteeseen. Sai imettyä suodattimen täyteen ennen käynnistystä.

    Vetokoukku on vielä hiekkapuhalluksessa.

    Takalasinpyyhkimen moottorissa oli yks liuku mennyt mustaksi, ja rasva oli palanut liukurataan. Putsasin ne, ja sain pyyhkimen pelaamaan. Takalasinpissapoika ei vielä toimi.

    EGR venttiili ei likaa enää imusarjaa.

    Jakopää oli just tehty Volvon osilla! Kampiakselin tiivistekin oli vaihdettu, mutta vuoti......
    Purin jakopään, ja hankin uuden tiivisteen, josta leikkasin päästä kumia pois siihen metallirunkoon asti, jotta menee syvempään, ohi kampurassa olevan uran. Nyt näyttäs pitävän.

    Ilmastoinnin kuivain vielä vuotaa.

    Alkais varaosiks hankkimani Volvo oleen valmis tielle.

    Toisen Volvon katsastus on nyt 11.2.2016. Pitää sekin nyt tarkistella, ettei turhaan maksa uusinnasta pikkujutun takia.

    Näillä vanhoilla pärjää kyllä, jos niitä on kaks ajokunnossa.
     
  12. valpas

    valpas Gearhead

    Päätin laittaa oik. puoleisen ajovalon pesimen toimimaan......
    Varmaan joku tietää, että ei olukkaan ihan ruokatunnilla tehty. :oops:
    No moottori on nyt irti, ja huomenna katson, mitä se sisältää.
    Eihän noiden pakko ole toimia, mutta on ne hyvät silloin, kun toimivat.

    Volvo V70 2,5TDi -99 Farmari.
    Vetokoukun kytkentään tarttisin apuja. Ison liittimen sain kytkettyä.
    Mihin tulee keltainen, ja vireä, joiden päissä on naaras lattaliitin. Harmaan johdon päässä on rengasliitin (ruuvin alle tuleva). Ilmeisesti maadotus vas. lyhdyn alapuolelle? Sininen on katkaistu? (Koukun purkanut ei muista, mihin tulevat)
    Kaks kuukautta vanhemmassa liitin on ihan eri puolella! enkä viittis sitä alkaa purkamaan, jos jollain olis tieto.
     
  13. peltsi

    peltsi Gearhead

    Jos joskus otat muutenki vetet pois koneesta tai availet sisälokasuojaa niin se ardic kannattaa huoltaa. On simppeli homma eikä maksa osat ku pari kymppiä.
    Kun myin auton eteenpäin niin tein sille viellä huollon eikä lämmitin ollut mun mielestä mistään sen näköinen ettei se viellä toimis toiset 10-vuotta.
    Se on kuitenkin tehokas lämppäri.
    Suosittelen avaamaan sen 3-4 vuoden välein ja vaihtamaan ropelin sekä hiukan putsaamaan vaihdinta.
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Minulla on huollettu Ardic odottamassa asennusta. Pitää sekin nyt vaihtaa saman tien.
     
  15. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mulla oli 850 T5 farkku. En ole pitkään aikaan vihannut autoani niin paljon.
    Ajankohta toki vaikuttaa paljon. Kesällä kiva ripeä peli, mutta talvella sillä ei päässyt mihinkään. Vaikka oli suht hyvät nastarenkaat. Vani, jonka siihen vaihdoin, lähti jäisistä liikennevaloista paremmin.
    Muutenkin takavetoisiin tottuneelle toi oli jopa vaarallinen. :eek:
    Liukkaassa mutkassa/liikenneympyrässä kun lähti puskemaan, ei ollut oikein mitään tehtävissä. Muutakun painaa jarrua. Kaasua lisätessä puski lisää. Kasijarrua ei voinut käyttää, koska jäi kanittamaan todella pahasti.

    Herjasi abs-anturia, joka paikallistettiinkin toiseen takapyörään.
    Pelkkää anturia ei voinut ostaa, vaan piti ostaa koko johtosarja, joka oli molemmille puolille. Noh, omaa tyhmyyttäni ajattelin oikaista, ettei olisi koko johtoa tarvinnut vaihtaa, kun vaati tankin tiputtamisen/laskesimesen, koska johto kulki siellä tankin päällä.
    Aluksi vedin piuhat poikki, ja ajattelin vain vaihtavani sen, johon vikakoodi ohjasi.
    Jouduin kuitenkin yhdistämään johdot uudestaan, ja tiputtamaan sen vitun tankin.

    Ja tämä kaikki tapahtui parkkipaikalla tunkin ja yhden pukin avulla.

    Vaikka ton jälkeen päätin, ettei ikinä etuvetoista talveksi, niin viime talvi meni etuvetoisella ahdetulla autolla huomattavasti mukavammin. Oli ihan eli kaliiberia volvon kanssa. Se olikin Buick. Ja parhaita autoja ajaa, mitä oon ikinä ajanut.
    Silti talveksi takaveto. :D
     
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Pari johtoa tulee takavaloille, keltanen on mielestäni vasen vilkku ja vihreä oikea...sininen lienee takasumuvalo / jatkuva virta / pakki tarpeen mukaan.

    http://www.mackonte.com/vk_kytkenta.htm

    Itellä -98 V70R AWD ja mukavampaa talviautoa saa hakea...mitä sakeampi lumimyräkkä tai jäisempi keli, niin sitä paremmin se sille sopii...kiva lähteä liikennevaloista tai liukkaasta mäestä kun muut jäävät sutimaan.
    Kunnon nastarenkaat vielä alle pidon maximoimiseksi, niin saattaa tuurilla pysähtyäkin, sillä tolla tulee helposti ajettua ajatuksissaan liian kovaa huonollakin kelillä.
    Kiertoliittymissä yms voi halutessaan antaa sopivasti hanaa että pito murtuu, jolloin tarjoaa takapäätäkin sivulle.
    Eihän tuo mikään kunnon nelikko tietenkään ole ( versus esim. Subaru Impreza Sti), normaaliajossa enempi etuvetoinen ja siirtää voimaa tarpeen mukaan taakse, ns."syncro".
    Peruuttaessa julmetun jäykkä kääntymään jyrkkään, lyhyempi akseliväli kun etuvetoisessa, pirun painava auto ja voimaa kuluu todella paljon takavoimansiirron turhaan pyörittämiseen, joka näkyy mm. kulutuksessa yli 120 km/h vauhdeissa.
    Ajoltaan muuten varsin hauska laite, alusta julmetun kova, eikä ikimaailmassa kilpaile 960:n kanssa mukavuudessa.
    Tuplaputkisto mörisee kivasti 5-koneen kanssa, mutta pitemmällä matkalla se rupeaa joskus pikkasen rassaamaan...tosin sillon ajatus siirtyy yleensä kivasti kesään ja pikkariin 8)

    Käsijarrua Volvo ei ole koskaan osannut tehdä, varmaan kerran vuodessa pitäisi vaihtaa aivan kaikki osat jos haluaisi sen toimivan, talvella menee siltikin jumiin.
     
  17. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Tarkoittanet 960 "risuperää"? Itselläni jäykkäperä 960, eikä se nyt mitenkään taivaallista kyytiä ole, ihan OK kylläkin :)
     
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Vetokoukkuun vastaus tulikin jo.

    Mulla oli kaks toimimatonta oik. puol. silmänpesimen moottoria.
    Nyt pelaa toinen. Riittäähän se, mutta ihme, kun tuo toinen ei pelaa, vaikka kytkimet toimii ihan samalla tavalla, ja moottori pyörii.
    Liittimestä ei tule samoja lukemia, kuin tuossa toimivassa. Siellä pitäs joku diodi olla jossain, mutta en ole sitä löytänyt.
     
  19. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    Ajovalojen pyyhkijöiden korjaukseen löytyy ohje esim. tuolta:

    http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=51146

    Ja käsijarrusta:

    Päätin omasta laittaa vihdoin viimein tuon käkkärin kuntoon, kun (taas) jäi leima saamatta sen takia. Uudet orkkiskengät paikalle, joidenkin viisaiden mukaan tarvikekengillä ei saa pitämään. Rummut olivat niin pahassa kunnossa, että vaihdoin ne uusiin, luonnollisesti myös uudet asennusosat tuli laitettua. Sitten huomasin kuskin puoleisen vaijerin jumittavan, sekin vaihtoon. Kahvan päästä kiristysruuvi aivan löysäksi, sitten perussäätö rummun sisältä tähtipyörästä. Eli ensin kengät täysin kiinni, sitten n. 4 naksua (naksu tulee siitä, kun tähtipyörä kääntyy seuraavaan pykälään jousta vasten). Kahvan päästä ei saanut kiristää juuri lainkaan, jäi tosi löysälle. Jos kiri liian tiukkaan, ei jarru vapauttanut kunnolla ja rumpu kuumeni. Noilla eväillä lukkiutui siten, että käsin pyörittämällä neljännellä kahvan naksulla ei saanut enää käsin pyörää pyöritettyä. Lopputuloksena jarruvoimat 1,8 ja 2,0 ja leima otteeseen.

    Ja ajettavuudesta talvella:

    Olihan tuossa jonkin verran eroa, kun siirtyi bensakasipätkästä vm '00 diesel V70:seen. Mylly painaa keulalla ilmeisesti sen verran enemmän, että etenee talvella paremmin.
     
  20. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Kuskinpuolen sivuvalo on palanut (siis se keltainen siellä umpion nurkassa). Ohjekirja käskee irrottamaan koko umpion, mutta millähän ihmeellä? Kaksi pientä pulttia irti siitä päältä niin umpio tuntuu olevan irti mutta ei se kyllä ulos sieltä mahdu tulemaan!? :confused: Niin, 2005 V70 kyseessä.
     

Kerro tästä muillekin!