volvo 850&v70

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja klasu, 28.12.2012.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Hyviä vinkkejä, varsinkin tuon letkun pätkän laitto jousen kierteen päähän. Kannatta laittaa alustamassan kanssa, ettei ruostu välistä. Jousen kestävyydessä on oleellista se pinnan laatu. Syöpynyt jousi katkeaa nopeasti.
    Näiden kumien kohdalla alkuperäiset hajoaa aivan yhtä helposti, kuin harakiriosatkin. riippuu ihan siitä, kuinka joutuu monttuihin ajeleen, Tasasella ei ole mitään ongelmia.
    Motonetin vahvistettu malli ei herätä luottamusta, kun holkki on 5mm lyhyempi, ja kumi on jäykempi. Minun mielestäni tuommosella rakenteella holkki irtoaa helpommin kumista.
    Ongelma tulee siitäkin, että noilla ajellaan paljon, ja pitkään.
    Onhan sitä marmoritiskilläkin tullu käytyä, mutta vain ne pikkuosat, jotka on hankala vaihtaa. Kuten kakkoskoppasen vauhtipyörän takana oleva roppu, joka irrotessaan noin 450tkm kohdalla poistaa öljyt koneesta.....:(

    Ykköskoppasen oik. puoleinen silmänpesimen moottorin vaihto onnistuukin helpoimmin, irroittamalla se lukkopeltimuovi. Puskurin ruuvit tahtoo olla aina jumissa.

    Villelle vielä, että meinaan ostaa sen tohon, jota esittelit.
    Melkeen joka mutteria pitäis näissä vanhoissa lämmitellä, eikä viittis kaasupulloja kiikuttaa aina kohteesta toiseen. Eikä niitä paljoo tarvi lämmittää, kun helpottaa.

    Ja kyllä se kukkaron aukaisu aina pakottaa, kun ei ole paljoa, mistä ottaa.......
     
  2. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    Ei ole omassa 98 ollut ongelmia näiden kumienkaan saralla muuten, paitsi vuosi sitten iskarin yläpään kumi narisi ja piti vaihtaa. Vinkkinä kannattaa laittaa XC90 kumi, on kestävämpi.
     
  3. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Täytyykin jossain vaiheessa tehdä kumien ja koiranluiden vaihto ainakin eteen. Samalla näkee jousien kunnon. Siellä iskarin yläpäässä on ilmeisesti kaksi vaihdettavaa kumia? Ainakin motonetin luettelosta sain sen käsityksen.
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Ylimpänä on semmonen lautanen, joka kiinnittyy muttereilla koriin. Siinä lautasessa on myös kuulalaakeri, mistä joustintuki pyörii käännettäessä. Kun siittä irrotetusta lautasesta lyö sen sisäholkin irti, pääsee putsaamaan ja rasvaamaan sen laakerin. Ylin iskarinvarren mutteri pitää kiinni vain tuon laakeroidun lautasen.
    Sitten on omalla sakaramutterilla se kumi (josta on ollut puhetta), joka pitää jousen puristuksessa. Jousen alapäässä, siinä viimeisessä kierteessä voisi olla joku kumi, jota ei purkamissani yhdessäkään joustintuessa ole ollut.
    Jos sen jousen vapauttaa kokoaan, niin pitää olla ainakin neljä puristinta, että sen saa takasin nippuun. Menee aika pitkäksi.
    Koiranluussa on Torx 30 siinä tapin keskiössä. Kattoo vaan, ettei vetoakseli irtoo siittä toisesta nivelestä.
     
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Olen kans kuullut, että se XC90:n kumi olis kestävämpi.
    Tuntus siltä, että tuosta kumista ei tulis narinaa? Pyörityslaakerin luulis pitävän narinaa käännettäessä. Tuo kumi aiheuttaa rikkoutuessaan enempi semmosia kolahduksia.
     
  6. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Kiitos Valpas hyvistä neuvoista.
     
  7. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    Mulla kuului sellainen narina jousitusliikkeen mukaan, melkein kaikki muu mahdollinen vaihdettava vaihdettiin tota laakeria lukuunottamatta ja tuo XC90 kumi kun laitettiin niin vihdoin narinat loppui.
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Niin, no..... Nariseehan se kumi kengänpohjissakin.....
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    V70:een, suorakylkiseen sain silmänpesimenmoottorit vaihdettua, kun irroitin vain etuvilkut, lyhdyt, muovisuojan jäähdyttimen alta, ja sen muovisen lukkopellin (Räikkälenkillä lähtee alaruuvit, mutta ahdasta on). Puskuria ei tarvinnut irroittaa.
    Lukkopellin nostin, ja taivuttelin aina puoleltaan lokasuojan kärjen varaan (talvihanska väliin, ettei tullut naarmuja).
    Ei ollutkaan kovin kova homma. :)
     
  10. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Heh,ei se puskurikaan vie kuin muutaman minuutin irroitus,popniitit pyöräpesistä poraten(6kpl?!) Ja sumarien ympärysmuovien takaa ,pitkät pultit(14mm kanta) pois ja vedät pois puskurin.. Olisit kysynyt vaan heti. :D
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Heh heh, katos näissä vanhoissa on noi puskurin pultit jumissa enempi, kuin niissä uusissa :D, enkä niitä alkanut kuumenteleen, ja irrotteleen. Kyllä sen verran koitin, että ei pelkästään kääntämällä auennut. Kyllä minulla tuo tieto oli jo aikaisemmin.
    Jos puskurin irroittaa, niin saako sen lukkomuovin pitää paikoillaan? ;)

    Niin, puoli vuotta sitten kyselinkin (kun toiseen autooni pesimen moottorit vaihdoin), mutta ei silloin tullut apuja. Sen jälkeen on tullut itse opiskeltua lisää.
     
  12. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Pultit lähtee pyssyllä auki komiasti,ei pelkoa. Lukkomuovi ei ola sidoksissa puskuriin.Takapään pultit alkaa oleen haperoa noissa mk1:ssä..
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Kun puskurin irrottaa, niin tarviiko sitä lukkomuovia irroittaa ollenkaan, eli mahtuuko moottori tuleen niistä aukoista, jotka tulevat esiin kun puskuri on pois. Ajan sitä takaa, että tarviiko silloin lyhtyjä irrottaa? Se helpottas. Toiseen volvoon pitää repsikan moottori vielä vaihtaa.
    Mulla ei ole pyssyä.... Tänään sitä olis voinut käyttää, kun taka-akselin etukorvakumipaketin vaihdoin. Toki pyssystä ei isoa nopeutusta olisi ollut, kun enempi aikaa meni, että sai sen muoviosuuden irti akselistosta.
    Varavolvokin on nyt virheettömässä kunnossa teknisesti, ja katsastettu.
    Reilun 5000km toinen on mennyt huutavalla etupyöränlaakerilla. Nyt olis nosturilla tilaa vaihtaa se, ettei joudu matkan päällä tekemään.
     
  14. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Puskuri irti,umpio irti seuraavaksi,moottori sen jälkeen käsillä. Tosin en muista tarkkaan saiskos umpion irti irroittamatta puskuria.. Alkaa oleen Mk1 keulan purusta aikaa reippaasti...
    Pulttipyssy on järkevä sijoitus,ääni IR:n pyssylle. 15v käytössä yksi huolto kun alkoi huolestuttaan että onko se enään kunnossa. :D
     
  15. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    Heh, tänään antautu meikäläisen mk1 ensimmäisen kerran 6 vuoden omistuksen aikana. Tai no akku varmaan antautui.
    Virtaa on, laturikin latasi siitä päätellen ettei valo syttynyt yms oireita latauksen puutteellisuudesta en havainnut, avaimesta kääntää niin vaimea naks vaan kuuluu. Akkukaupoille, sekin jo kuudetta vuotta menossa että hyvin kestänyt. Suosituksia hyvistä akuista? Bilteman akut oli ainakin jokunen vuosi sitten ymmärtääkseni hemmetin hyviä hintaan nähden?

    Monta vuotta vaivannut myös pieni pätkiminen, aivan omiaan silloin tällöin tyhjäkäynnillä 2 sek röpeltää, ja joskus ajossa tuntee ihan pienen nykäyksen. Ei tunnu liittyvän mihinkään eikä ole mitenkään säännöllistä.
    Kaikki muu vaihdettu paitsi puola, sytytykseen liittyvistä osista. Olisko puola?
     
  16. palontie

    palontie Double Gearhead

    Eikös nää hommat mee täällä usein niin että,täällä kysellään neuvoja johonkin josta itellä ei oo mitään käryä,ja niitä neuvoja ei tule.Sitten sä seuraavana päivänä kerrot täällä miten korjasit auton,niin heti on neuvojia,että miksi teit niin,olist tehnyt näin:D.
     
  17. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Vai ilmastointi?

    Mua taas kiinnostaa se moottorin yläpään tuenta. Tuntuu olevan aika paljon väljää siinä kumissa. Kuuluukohan olla jämäkkä?
     
  18. palontie

    palontie Double Gearhead

    Ilmastointi kyllä tuntuu näissa voimaakkaana.Toi kumi on kulutustavaraa koneen yläpäässä,mullakin heiluu kuin hullun mulkku mielettömän perässä ja luulen että se antaa velä sellaisen kevyen resonassiäänen konehuoneesta kiihdyttäessä ja kylmän startatessa.
     
  19. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Ok, ja vaihtaessa (manuaali) tulee helposti sellainen tahaton nykäisy kun päästää kytkimen, mahtaisiko tuo kumi olla syyllinen? Ei varmaan ole mikään ihmeellinen vaihtaa.
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Periaatteessa moottorin kumit kannattaa pitää kunnossa, että ne kaikki kestäisi mahd. pitkään. (heiluminen kannattaa pitää mahd. pienenä).
    Yläkumista en vielä tiedä, mutta 2,5TDi:ssä vuotaa usein kampiakselin stefa jakopäässä. Se pilaa moottorin tukikumin siinä alapuolella. Jos alkaa juristamaan vas. käännettäessä, ja siinä tilanteessa moottorin sammuttaminen poistaa jurinan, niin vika on tukikumissa, eikä pyöränlaakerissa.
     

Kerro tästä muillekin!