volvo ambulanssi D24 vm 86, tietoa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ambulanssi, 28.3.2006.

  1. ambulanssi

    ambulanssi 1st gear

    Laitoin jo kaksi vuotta sitten vanhan volvo ambulanssin. Tarkoitus pitää sitä harraste- ja käyttöautona. Autosta purettu ambulanssi vehkeet pois ja katsastettu p-autoksi 1+1. Auto on pitkä korinen, väiseinään asti D24 volvo( 5.6m). Siitä kuitenkin tieto on kortilla, olisiko joku tormännyt moisesta autosta saatavaan tietoon. Volvolandiasta ei vielä ole löytynyt tieto paikkaa, joten käännyn tämän sivuston puoleen.
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Mitä tietoa kaipaat autosta? Nuo on jatkettu jossain ruotsalaisessa koritehtaassa,jonka nimen joku muu muistaa varmasti,mut olisko ollut joku nilsson? Alunperin nuo on tainneet olla turbolla ja ainakin se mikä meillä oli aikoinaan oli ollut intercoolerillakin,ainakin etupellistä löytyi tehtaan tekemät reiät juuri niiltä paikoilta missä 700-sarjassa tulee coolerin putket! Sisustus noissa oli muistaakseni gle-mallia vastaava.
     
  3. ambulanssi

    ambulanssi 1st gear

    Tarvitsisin tietoa tekniikasta mikä liittyy pitkiin osiin ja voisin vertailla 245 transfers, ruumisauto ja ambulanssi bensa. Perän osat, jarrut kardaanit ja jarrut . Tietenkin jos löytyy sivusto mistä itse opiskella.
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Jarrut ovat samat kuin bensaversiossa,eli edessä "isot" jäähdytetyt ja takana normaalit 240:n takalaikat. Ainoastaan käsijarruvaijerit on pidemmät(muistaakseni 30cm?) ja jarruputket tietysti. Perä on sama kuin missä tahansa tuon ikäisessä 240:ssä,osassa noissa on lukko mut ei kaikissa. Kardaanin takaosa on muistaakseni tuon jatkoksen verran pidempi eli eroavaisuus on lähinnä kardaanissa ja käsijarruvaijereissa.
     
  5. Rüsselsheim

    Rüsselsheim 1st gear

  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Hyvin likimain meillä oli samanlainen,tosin vaan koko valkoisena! Vanteetkin oli samanlaiset!
     
  7. mke77

    mke77 Gearhead

    firmassa on`83 mb300 ambulanse! blitzin(saksa?) koritehtaan tekemä! siin ei ainakaan ole kun p-putki jatko palalla (muuten orggis) ja kardaani sama kun limusiini-mb:ssä ja hydrauli iskarit takana(automaatti-säätyvät) ja muuten joku jäykempi alusta, muuten pitkälti samaa mb-osaa mitä muissa mallisarjaan kuuluvissa.....out off topic , sorry!
     
  8. ambulanssi

    ambulanssi 1st gear

    Kyllä minullakin on tuollainen, keula on eril., valkoinen, autolla ajettu 295000 ja moottori ollut n.130000 keulalla, on volvon vaihtokone. Vanteina oli RG20 ja mangelsit, nyt on kunnostettuna Coronat isoilla kapseleilla kesäkumeissa ja RG 20 kunnostetaan talvikumeihin.
    Autoni muutettiin pakettiautoksi ilman pakettiauto ehtoja,(1+1) halpa vero käyttömaksu+vero 167€.
    Itse laittelen ajan kanssa autoa reissuautoksi, perästä purettiin ambulanssi vermeet pois, paino tipahti 180 kg ja verhoilin perä uudestaan. Auto on todella miellyttävä ajaa tien päällä ja takatilan käyttäminen nukkumiseen ok, pituus 2,50 m.
    Dieselin kanssa ei ole ongelmaa, eikä keulan tekniikan kanssa, mutta jos jotain laukeaa pitkistä osista, niin mistä uusia tai vähänkäytettyjä.
    Tietoa jolla voisin vertailla muiden pitkien tekniikka.
    Oma on D24 vapaasti hengittävä.
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Sanoisin että noita pitkiä osia ei juuri muualta löydy kuin uusina. Ainakaan käsijarruvaijereita ei es kannata vanhoja metsästää! Kannattais ehkä kysellä volvopurkaamoilta tuota kardaania tai sit jatkattaa sellainen jossain pajalla! Hyviä ajaahan nuo tien päällä ovat! Onko tuo luotettava km-lukema? Onkohan tuo ollut ilman turboa heti uutena??
     
  10. ambulanssi

    ambulanssi 1st gear

    Auton mukana seurasi kaikki paperit miten sitä oli huollettu ja paljonko ajettu katsastuksien välissä. Moottorin vaihdosta oli Vetterin leima papereissa, joten todella luotettava. Auto ollut kakkos ambulanssina vuodesta 88 asti. Seisonut suurimman osan ajastaan lämpimässä VPK:n tallissa. Ainoa tieto mitä ei ollut, niin nokkaremmin historiaa, auton siirryttyä minulle, niin heti remmien vaihtoon ja samalla vesi pumppu.
     
  11. C-mies

    C-mies Gearhead

  12. ambulanssi

    ambulanssi 1st gear

    kiitos vaan vinkistä, kyseinen projekti pähkää samaa kuin minäkin.
     
  13. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Huuto.netissä näkyy kohdenumerolla 30307546 olevan kaupan suomalainen ´87 esitelehtinen 240-ambulanssista. Kovasti muistuttaa tuota Rüsselsheimin laittamassa linkissä näkyvää, mutta "Tamroambulanssina" sitä on markkinoitu.
     
  14. ambulanssi

    ambulanssi 1st gear

    Kiitos vinkistä Pande_K, tarjous jätetty ja uutta tietoa jo esitteestä. Ambulanssia on saanut turbona, mutta lisä hinnasta.
     
  15. kime2

    kime2 Gearhead

    Just,mulla oli sitten väärää tietoa kun luulin et nuo on olleet kaikki turbolla! Ne muutama minkä mä olen nähnyt ovat olleet turboja! Mut tässäkin se tuli todistetux ettei luulo ole tiedon väärti eikä ....... kaksinen aisa :lol:
     
  16. ambulanssi

    ambulanssi 1st gear

    Esite on omistuksessa ja siitä sai hyvää pohjatietoa. Vieläkin jos joku törmää sivustoon, mistä löytyisi tietoa ambulansseista niin olisin kiitolllinen vinkeistä. Kunhan talo projekti hieman antaa löysää, niin voisi viimeistellä peräosan loppuun. Tälläinen keksintö minulla on.
    [​IMG]
     
  17. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuollaisesta olis hyvä tehdä vaikka kilpurin vetoauto....
     
  18. electra1

    electra1 Gearhead

    Mistäs volvo on lähtöisin? Kotipaikkakunnalla pohjanmaalla oli joskus muinoin juuri kuvan mukainen volvo ambulanssina hetken aikaa. Konepelti oli siinäkin musta ja muuten lähes kokovalkoinen, tuskin oli kuitenkaan sama, onhan näitä ollut varmaan jonkun verran...
     
  19. ambulanssi

    ambulanssi 1st gear

    Minun ambulanssi on Ylitornion VPK:n entinen kakkosauto jonka ura katkesi myyntiin 03 ja minä ostin kaverilta 04.
    Veturiksi konetta pitäisi piristää tai muuttaa valityksiä, rahtasin raksalle viime kesänä tavaraa isolla kärryllä. Pykäliä kyllä piti käyttää. Turbo voisi olla avuksi.
    Evijärvellä pyörii valkea volvo ambulanssi, siitä en tiedä mikä se on ja minkä ikäinen.
    Kemissä oli punavalkoinen jokin aika sitten myynnissä, siitä en tiedä minne se meni.
     
  20. kime2

    kime2 Gearhead

    Turbo ja kohdalleen laitetut säädöt kummasti piristää tuollaisenkin menoa!
     

Kerro tästä muillekin!