Volvo F10 harrastelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja ChevyCaprice, 20.12.2016.

  1. palontie

    palontie Double Gearhead

    kasiparin jälkeen tuo oli yhtä juhlaa,toi on hyvä ajoltaan.
     
  2. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    raskaampi harraste kuorma-auto on kans ollut haaveissa pidemmän aikaa.

    rekanveturi olisi hienoin, mutta vaihtolavalaitteilla varustettu 3akselinen ehdottomasti fiksuin. sillä olis jotain käyttöäkin joskus.

    onnea hankinnalle! :odsmile:
     
  3. palontie

    palontie Double Gearhead

    Saisikos kuvaa vaihdekepistä ja siitä puolittajasta koetaulussa?
     
  4. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Kiitosta! Puolikkaan veturi globe hytillä olis itselläkin ollut se unelma, mutta tälle enempi käyttöä ja vähän tasapainoisempi pihan auraushommissa ku puolikas:) Tarkoitus siis laittaa jonkinlainen aurapuskuri ja rakentaa hydrauliikka auralle/puskulevylle, niin voi talven lumet lykkiä volvolla ja tarvi rattorimiestä enää elättää.

    Tos kuva kepistä ja alempana puolittaja

    [​IMG]
    [​IMG]

    Tollainen se repale kattoverhoilu

    [​IMG]

    Ja siinä kentällä, en osannut varatua että tuo verhoilulevy onkin lasivillaa; Paljain käsin nykäsin se hytistä pois ja kylläpä tikusteli sormia h*lvetisti:mad:

    [​IMG]
     
  5. starcraft

    starcraft Gearhead

    Hienoja laitteita nuo vanhat kuorkit! Isona minäkin ostan tuommoisen.

    Jään mielenkiinnolla seuraamaan millaista on harrastaa vähän isompaa autoa.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mitään ymmärtämättä, mutta eikö tossa kepissa ole puolittaja/aluevaihtaja ja koelaudassa peränvaihdin?

    Saako perää vaihtaa vauhdissa?,
    Joissain kestää joissain lukee ohjekirjassa, että alle 8kmh nopeudessa ilman rasitetta rullatessa vaihdetaan perän nopeusalue (tämä tosin netistä löydetystä valokuvasta ruottista tulkittua)
    Eli perä vaihdetaan siirryttäessä esim maantieltä sinne 40Kmh tehdasalueelle ja sitten siinä maantien risteyksessä tai montusta noustua maantieperä päälle

    Valmet koneinen kontio sisu pamauttaa perää melkosen raakasti jos korkeemmassa vauhdissa vaihtaa vaikka rullatessa
     
  7. palontie

    palontie Double Gearhead

    Siten minäkin ymmärrsin kuvista,mutta varma en oo.
     
  8. GBS

    GBS 2nd gear

    Kyllä se niin tais olla. Aika monta "vaihdetta" oli aikoinaan jos meinas kaikki käydä läpi.
     
  9. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Peränvaihdin? Kepissä on iso/pikkualue ja yli 25km/h ei saa vaihtaa isolta pikkualueelle (lukee ohjekirjassa) ja sanoo se järkikin:D Kojelaudassa olevasta tulee puolet lisää joka vaihteelle, samanlailla kuin uudemmissa kepistä.. Itse en tolla ole ajanut ku tyhjänä, joten normaalisti täyteen laukkaan kepillä ja lopulta kojelaudasta tuo vipu ylös, tulee viimeseen (kuin joka vaihteeseen) puolet lisää.. Kesällä kopaista paljo tuo kulkee:cool:
     
  10. palontie

    palontie Double Gearhead

    En muista onko Vulvassa ollut tuota peränvaihdinta,mutta on niitä ollu muissa.
     
  11. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    En tiedä, kokemusta neljästä erilaisesta volvon laatikosta, scanian opticruisesta sekä pikku 93 scanian ns. koulubussi laatikosta:rotfl: enkä ole kuullut perävaihtajasta...?
     
  12. Bukero

    Bukero Gearhead

    viimeksi oli volvoissa ns.tuplaperä eli peränvaihtaja joskus 88/86 malleissa väittäisin että
    60-luvulla ja ehkä
    70-luvun alkuaikoina. eli silloin ei vaihteistossa ollut aluevaihteistoa vaan "alue vaihdettiin sähkömoottorilla perässä. oli muuten aika hidas systeemi jota ei oo F:ssä ollut koskaan.
    mutta noissa alkusarjan F:issä oli tosiaan tuo "puolittaja" tuossa kojelaudassa ja myöhemmin
    vaihtui sekin kepinnuppiin..
     
    Muokattu: 26.12.2016
  13. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Nää on hienoja. Täällä Lappeenrannassa on ollut pienoinen villitys kuljetusyrittäjillä nyt näihin ja kaksi F16:sta ja yksi F12 ainakin on entisöity/rakennettu kevyeen työkäyttöön. Itse olen haaveillut 142/143/144 Scaniaa vaihtolavavermeillä harrastepeliksi joskus.
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    En tajunnu vieläkään miten nuo Hi ja Lo alueet ja toisaalta kojetaulun hantaaki pelaa. Perässä ei siis ole mitään vaihtoja, mutta onko toosa periaatteessa nelivaihteinen jonka perässä kaksi jotakin planeettavaihdetta, vai toosassa jokin hi / lo systeemi (mikä?) ja toosan perässä planeetta mihin kojetaulun hantaaki tehoaa vai mitä? :odeek:

    Ajatko normaalisti siis tyhjillään ensin hi alueella 1-4 ja sit hantaaki, vai lo ja hi alueet läpi ja vasta sit hantaaki?

    Vai onko tuo Lo alue enemmin verrattavissa pikupin jakotoosaan mitä ei vauhdissa juuri vaihdella lo ja hi välillä.
     
    Muokattu: 26.12.2016
  15. Bukero

    Bukero Gearhead

    tuotatuota..yleisesti aluevaihteisto on planeettatyyppinen lootan hännassä ja esim. volvossa tuo puolittaja/kertoja miksi sitä kukin nimittää on ennen päälaatikkoa.
    tyhjänä liikkeelle esim.L3 ja H1 ja H3 ja lopuks hantaakista..siis ilman kuormaa.
    sitten kunnon kuormalla on kaikki vaihtoehdot tarpeen mutta se on jo eri juttu.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  16. Bukero

    Bukero Gearhead

    Muokattu: 26.12.2016
    Powerstroke tykkää tästä.
  17. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Bukero osasi asian selittää selkosuomella.
     
  18. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Yksi hienoimmista vaihteistoista. Tyhjänä alakaavion 2, sitten aluevaihtajan nuppi yläasentoon ja rauhallinen vaihto yläkaavion 1 eli siis 4.vaihde. Siitä sit järjestyksessä loput. Aluevaihtaja on paineilmalla ja siksi melko hidas. Puolittaja/loikkari kepin sivussa. Tyhjänä ei tarvetta. Kuormalla tietty ihan eri tarve. Itelle yllättys että noissa tasakattoisissa puolittaja kojelaudassa. F10 -85 F12 -90 tuli Venäjää tahkottua nelisen vuotta. Upea vaihteisto ja kun sen kerran oppii ei tarvi miettiä. Lisää myös liikenneturvallisuutta kun ei tarvi katella keppiä...
     
  19. Herje

    Herje Double Gearhead

    Hieno on härveli.
    Itellä meni jo koulu aikaan ranne kipeeks manuaalilla vatkauksesta.
    Sen jälkeen ajeltu vaan i-shiftillä.
    Eikä oo ikävä keppilaatikkoa.:argue:
     
  20. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Meillä oli jäteauto (olikohan vuosimallia -02?), ensimmäisiä i-shiftejä kummiski ja se vasta arvaamaton loota. Sivulliset varmaan katteli, että ei toi osaa autolla ajaa:D
    Onpahan toki siitään tuo aski kehittynyt ja varmasti nykyään hyvä, mutta nyt ollu kaikki autot keppivaihteisia ja muuta en haluakkaan ku manuaali.
    Muutama vuosi eteenpäin, niin voi oikea käsi olla för mitätön; Pakkarihommissa tulee päivän aika vaihdekaavio tutuksi:D
     

Kerro tästä muillekin!