volvon M45

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jappis, 6.3.2002.

  1. jappis

    jappis Gearhead

    paljonkohan kyseinen vaihteisto kestää tehoa
     
  2. whiic

    whiic 1st gear

    Vääntö voi vissiin olla vaarallisempaa voimansiirrolle. Ja vastausta kysymykseen en muuten tiedä.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    eiköhän 300nm voi pitää rajana..
     
  4. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Jep, 300 Nm on ilmeisesti aika hyvä arvaus. M45 on aika suosittu kisalaatikon aihio, samoin M47 (5-vaihteinen). Volvo käytti omissa "tehoversioissaan" mieluummin M46:tta (käytännössä M45 + sähköloikkari).
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    jos tarkoitit "tehoversioilla" kaupasta ostettavia turbo yms versioita m47 ei suositeltu tehokkaampiin versioihin...silloin valinta oli m46
    jos puhutaan volvon tehokkaimmista autoista...eli tehtaan tekemistä a-ryhmän autoista niissä vaihteisto oli m51 joka oli getracin valmiste..nykyään huippu harvinainen ja kallis
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    eikös tota m51 käytetty 900-sarjalaisissa..?
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei...se on m90 joka perustuu osittain 850 laatikkoon kahdella ryhmäpyörällä
     
  8. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Miten tunnistan Volvon askin? Katsokaas ittellä on sattuneesta syystä (kaverit kutsuu jo että "Volvo Killer") muutama aski varastossa. Ovat 79 ja 80 ilman ylivaihdetta ihan tavallisista 242L koneena B19A ja yks kappale Loikkarilla oleva Diisselin perästä.
    Eli kertokaa ihmeessä mistä bongaan laatikon tyypin!
     
  9. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Tikkukoneessa (B18, B20) aski on M40 (nelivaihteinen) tai M41 (nelivaihteinen + sähköloikkari). Vinokoneessa (B19, B21, B23) aski voi olla M45 (nelivaihteinen), M46 (nelivaihteinen + sähköloikkari) tai M47 (viisivaihteinen).

    M46+O/D: http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/a ... s/M46b.jpg

    M40: http://www.trs-usa.com/images/V-142Race ... iedM40.jpg

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Rubberduck 2002-05-07 08:58 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Rubberduck 2002-05-07 09:03 ]</font>
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    164losessa laatikot oli vahvistettu....eli m40=m400
    m41=m410
     
  11. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Eli koska nää tavalliset askit on vinon koneen perästä, ovat tyyppiä M45 ja se loikkarilaattikko sitten M46, right?
    Mulle on nyt parikin euro-autoharrastajaa väittänyt että on niin vahva aski tämä M45 jotta kestää Ameriikan V8 takana. EI KAI NYT SENTÄÄN? Okei, ihan kiva tietysti jos näin olisi mutta mutta... Kokemuksia?
    Sopiiko muuten helpolla B20 pannun taakse?
    Ja onko helppo itse läpikäydä, osat Motonetistä vai?
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei se ehkä v-8 takana ainakaan kauaa kestä...mutta volvon laatikoksi aika vahva
    noin 300nm
    b20sen perään se periaatteessa käy suoraan...mutta se jää vinoon eli tarvitsisit sopivan (harvinaisen) kytkinkopan
    tai sitten muutat omaa...eli koppa "katki" ja hitsaten eri asentoon (alumiinia) eli "pulttijako"on molemmissa koneissa/kopissa sama
    osia löytyy motonetista ...ja laakerit laakerikaupasta
     
  13. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    KRC-autoissa puskevat Volvot parhaillaan yli 300 heppaa ja omat askinsa niissä vielä on (noh, ehkä vähän muutettuna... :razz: )

    Itselläni on jossain tallin perällä välitettu M40 Fordin OHC:n kytkinkopalla ja kytkinakselilla. Tuon M45 + B20 -swapin voisi toteuttaa myös vaihtamalla askiin modifioidun M40:n kopan, pulteillahan se on kiinni. On olemassa myös B20/M45 -koppia, mutta kuten nimetön sanoi, ne ovat aika kiven takana ja kalliita.

    Tuossa olisi juttua miten M46 käy B30:n perään... http://www.buvic.com/car/repairs/transmissionswap.html
     
  14. fisu

    fisu Gearhead

    eikös nuo volvon lootat ole ainakin alkujaan
    BW:n tekeleitä ?
    kaverilla oli kauvan sitten tuommonen 2.3 kotitbo vulva eikä siinä ainakaan ollu koskaan mitään laatikkomurheita(M46).
    oli aika mielenkiintoinen lihvake, kun kakkosella polkas niin se löi rundarin pohjaan asfaltilla...
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    automaatit on BWn tekemiä (borg-warner)paitsi uudemmissa AW (aisin-warner)...joitain ZF lootiakin on kovat lienee volvon omia...uskoisin
     

Kerro tästä muillekin!