Voyagerin etutolpat narisee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Timmo, 28.8.2008.

  1. Timmo

    Timmo 1st gear

    Kyselinkin jo toisaalla... kakkoskorinen Voyager -94

    Käännettäessä esimerkiksi parkkipaikalla kuuluu narina/rohina. Samanlainen kuin jos rengas ottaa sisälokariin kiinni. Nostin keulaa ylös ja paikallistin narinan etutolppien yläpäähän. Tolpat ja jouset on edellisen omistajan toimesta juuri äskettäin vaihdettu uusiin.

    Minkälainen laakerointi siellä tolpan yläpäässä on? Mikähän siellä rahisee ja mitä vasten? Onko asentaessa kämmätty jotain?
     
  2. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    En tiedä voyagerista, mutta monesti etuvetoisissa on samantapaisia systeemejä käytetty.. Siellä voi olla sellainen "liuku" joka on voitu jättää kuivaksi. Toinen tapa jolla vinkumista vois saada aikaan, jätetty jokin prikka tms jostain pois ja esim. vaimenninkumi jossain siellä iskarin yläpäässä kitisee kun tolppa kääntyy, mutta jokin vastakappale kumin toisella puolella ei..
    Tää on nyt huonosti selitetty kun ei just tuota voikusta muista, enkä kunnolla tuota iskarin yläpään rakennetta, mutta ilmeisesti jokin rasvattu "liukulaakeri" siellä on. Saattaa olla kuitenkin kuulia sisältävä ratkaisu.
    Ei ole kuitenkaan tod. näköisesti kovinkaan monimutkainen ja saattaa olla että sinne ei ole vaan laitettu rasvaa, tai se on ollut vääränlaista.
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

  4. Timmo

    Timmo 1st gear

    Kiitokset Vuppelle. Narina kuuluu tuolta Mount assembly / Washer / Upper spring seat välistä.

    Nyt kun mietin, niin todennäköisesti noita yläpuolen osia ei ole vaihdettu, pelkästään nuo iskaritolpat. Pitänee purkaa ja katsoa mitä se on syönyt.
     
  5. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Eikös tuo upper spring seat ole laakeroitu? Eli niin sanottu tolpan yläpään laakeri?
     
  6. virta

    virta Gearhead

    Voyagerin kolinan syyksi on ehdotettu myös tuota etutolppaa,voihan olla et jossain on väljää..
     
  7. Timmo

    Timmo 1st gear

    Kuvassa näkyvä "Washer" on se laakeri.

    Asiaan. Purin nuo tolpat tänään ja kuskin puolen Upper spring seat oli asennettu (liikkeessä?) 180 ° väärin päin. Jos sen laittaa väärin päin Mount assembly ottaa siihen kiinni käännettäessä. Lisäksi rasvat oli jääny pois joka välistä. Nyt ei narise enää.

    Kuuluuko noissa olla positiivinen camber ja paljonko?
     
  8. Timmo

    Timmo 1st gear

    Luin ketjua oikein ajatuksella läpi ja ei kai täällä mikään kolissut tai ollut väljä?
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

  10. Timmo

    Timmo 1st gear

    Onhan siitä, kiitos jälleen. Vielä kun ymmärtäisi tuon 5/16 astetta °-asteina? Onko se 0,3125 astetta, ei kai?

    Näemmä saa olla haarukassa 1/4N - 3/4P.
     
  11. Timmo

    Timmo 1st gear

    Olen vähän siinä uskossa, että nuo uudet tolpat ovat pikkuisen liian korkeat, tai sitten jouset ovat sen verran jämäkät, että vääntävät alatukivartta turhan alas. Onko tullut vastaan tämmöistä tapausta? Renkaat ovat siis \--/ mielestäni hieman liikaa.
     

Kerro tästä muillekin!