Vuodonkorjausaineilla pika-apua öljyvuotoihin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 30.8.2020.

  1. Koneviestissä on mielenkiintoinen testi:

    Aiemmin Koneviestissä tutuksi tulleelle AT-205 Re-Seal -öljyvuodon korjausaineelle (KV 1/2013) on ilmestynyt kilpailevia tuotteita. Amerikan työmatkalta tarttui mukaan kaksi erilaista vuodonkorjausainetta, joiden valmistajat takaavat öljyvuodon loppumisen parin päivän sisällä aineen lisäämisestä. Kokeilu osoitti, lunastavatko kyseiset lisäaineet lupauksensa.

    [​IMG]
    Kuten aiemmin Koneviestissä (1/2013) esitelty vuodonkorjausaine AT-205, myös BlueDevil ja Seal Fixx ovat amerikkalaisvalmisteisia. BlueDevil sopii kaikentyyppisiin manuaali- ja automaattivaihteistoihin. Seal Fixxin käyttökohteet ovat sitä vastoin huomattavasti laajemmat. Aine soveltuu hydraulisten sovellusten lisäksi ajoneuvojen kaikkiin öljyä sisältäviin kohteisiin jarruja lukuun ottamatta.

    Mihin vuodonkorjausainetta voi käyttää?
    Vuodonkorjausaine soveltuu kohteeseen, jossa on tarve antaa lisäaikaa vuotavan tiivisteen vaihtamiselle uuteen – vaikkapa uutta tiivistettä odottaessa. Tiivisteen materiaalin tulee olla kumipohjainen, joten esimerkiksi nahka-, korkki- ja paperitasotiivisteisiin tiivistysaineista ei ole apua. Aine ei myöskään korjaa vahingoittunutta tiivistettä. Leikkautuneen tai reilusti kuluneen tiivisteen ainoa korjauskeino on sen vaihtaminen ehjään. Valmistajat kieltävät aineitten käyttämisen jarrujärjestelmissä, mikä on varsin ymmärrettävää, turvonneet jarrusylinterien tiivisteet kun voisivat aiheuttaa hengenvaarallisia tilanteita. Vuodonkorjausaineiden roiskumista maalatuille pinnoille on valmistajien mukaan syytä välttää.

    Kumpaakaan tuotetta ei ole tällä hetkellä Suomessa varaosakauppojen tai korjaamojen hyllyissä. Tuotteita voi tilata amerikkalaisten verkkokauppojen, kuten Amazonin kautta, mutta hinta rahteineen sekä toimitusaika voivat kallistaa ostopäätöksen kotimaasta saatavan AT-205:n puolelle. Seal Fixxin ja BlueDevilin maahantuonti voi kuitenkin rohkaisevien kokemusten takia alkaa hyvinkin pian, joten niiden saatavuutta kotimarkkinoilta on syytä aika ajoin seurata.


    Onko joku täällä testaillut noita?
     
  2. T5

    T5 Gearhead

    Eikös ainakin Bilteman ja Motonetin hyllystä löydy samanmoista litkua? Eri nimellä vaan varustettuna?
     
  3. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Fortellakin on omasa se ainakin toimii jos tiivisteet vuotaa kovettumisen takia muuten jos esim akselitiivisteen huuli rikkoutunut tai jousi lähtenyt niin ihanturhaa
     
  4. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Jos tuollaisella aineella saa lisää käyttöaikaa sille vialliselle tiivisteelle, niin miten käy niille ehjille tiivisteille joihin aine pääsee vaikuttamaan, lyheneekö niiden käyttöikä?
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Kumit kovettuu ja kutistuu kuumassa.
    Aineiden olisi tarkoitus palauttaa kimmoisuus. Ei lyhennä käyttöikää.
     

Kerro tästä muillekin!