Vuosimallista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mustang -64, 16.5.2004.

  1. Mustang -64

    Mustang -64 1st gear

    Mitä "dramaattista" tapahtui 1.9-65 :smile:

    Joitain osia musseen tilattaessa täytyy tietää onko auto vuosimallia ennen 1.9-65 vaiko sen jälkeen.

    Miten voin autostani sen tietää?

    Runkonumerostako?
     
  2. Mustang -64

    Mustang -64 1st gear

    Jepulista jep. Netistä löytyikin asiaa valaisevaa asiaa aiheesta. Runkonumeron ensimmäinen numero viittaa vuoteen, seuraava kirjain taas valmistus kuukauteen.
     
  3. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Mustangien runkonumerossa on sanottu vain tehtaan vuosimalli, sen sijaan valmistuskuukausi ei ilmene runkonumerosta, tuo toinen merkki on tehdaskoodi (F=Dearborn MI, R=San Jose CA, T=Metuchen NJ), sitten 3.-4. merkit runkomallikoodi, ja 5. merkki moottorikoodi.

    Esim 5F08U153683, joka puretaan seuraavasti:
    5 = 1965
    F = Dearborn, Michigan
    08 = convertible (07=HT, 09=FB)
    U = 170 cid 6-sylinterinen moottori
    153683 = 53683. auto tehtaan linjalta, numerointi alkoi 100001:sta, muitakin malleja meni rinnalla, esim. Falcon.

    Valmistuskuukausi ilmenee ovikilvestä (Data Plate, jos on siis oikea alkuperäinen ja/tai tallessa), esim Date-kohdalla 02F (=02.06.196x) tai kuskin oven rungonpuoleisesta lukkotapista, jonka päähän on meistetty, esim. 6-64.

    Erikoisesti, 1964-Mustangit tehdas koodasi kaikki 1965 malleiksi, vaikka aloitettiin valmistamaan 05.03.1964.

    17.08.1964 oli ns. transition date, johon seutuun alettiin valmistamaan "oikeita" 65-malleja, eli osin laitettiin autoihin varastoissa olleita 64-spesifisiä osia, kuten tasavirtalaturi.

    Moottorikoodit kuitenkin muuttuivat 01.08.1964, jolloin mielestäni voidaan puhua varsinaisesta päivämäärärajapyykistä 64-1/2 -mallien ja 65-mallien välillä.

    Esim 64 1/2-Mustangien moottorikoodeja ovat U (170), F (260-2V), D (289-4V) sekä K (alkoi 1.6.64), kun 65-mallien moottorikoodit olivat T (200), C (289-2V), A (289-4V) ja K. Siis vain tuo K-koodi on yhteinen (289-4V HiPo, 271 HP).

    Täten esim 64 1/2-FastBack ei ollut olemassakaan !
     
  4. Mustang -64

    Mustang -64 1st gear

    Kiitoksia valaisevasta esimerkistä.
     

Kerro tästä muillekin!