VW 1.9TD aaz kunkkupultti/jakopää kysymyksiä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 6.5.2014.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tollanen peli eli 75hv kunkkupulttirysä.

    Nyt jakopäätä tekemässä tuohon, on perkele kunkkupultti piukassa. Nokka pitäs lukita kunnolla ja pumpun lukitustappi jo vittuili.


    Voiko sen pultin vaan surauttaa jakohihnan vaihdon jälkeen mutterimopolla auki ja pistää uuden vai kärsiikö jako? Mulla kun ei oo pihassa vehkeitä.


    Tai voiko remmin irrottaa ensiksi ja sitten vaikka startti irti -> meisseli vauhtipyörästä maahan?


    Nyt kohdistuu liikaa voima tonne nokalle/pumpun tappiin kun sitä koittaa aukaista vaikka ois vaihde ja jarru pohjassa. Pelkään että särkyy joku hihnapyörä tai muuten paskoo.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Miksi se pitää ottaa auki jos saat hihnan vaihdettua ilman sen irroitusta??

    Sopiva hylsy, tukeva jatkovarsi ja se johonkin sopivaan paikkaan nojalleen, väännät startilla sen auki.

    Se kiristetään ensin 90nm ja sen jälkeen 90 astetta.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ja ennen kaikkea noita pultteja ei avata lukitustappeja vastaan... IKINÄ!!!!
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite irroittanut tukevalla tunkilla jonka päälle vääntiö (ei räikkä) siihen lisäputkea ja Isolla lekalla putkea lyöden.

    Ei tartte montaa kertaa lyödä kun aukeaa ihan koneen omaa vastusta vastaan. Vaikutusta voi tehostaa kaverilla jarruttamassa ja vaihde päällä, tai jossei kaveria ole niin sopiva kalikka polkimen ja penkin väliin ja penkki eteen.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Hyvä keino on myös tehdä hihnapyörän pulttien alle tuleva laippa, mihin saa jatkovarren. Sitä vasten on hyvä vääntää.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo näin teen eli kaikista muista höpinöistä huolimatta pamautan startilla tms millä vaan pultin irti ja vaihdan. Eihän se jako muutu kun hihnapyörässä on hahlo.


    Se että miksi pultti pitää vaihttaa niin tämän(kin) koneen tyyppivika että se katkeaa. On vaihdettu vahvempaan malliin ajat sitten mutta silti niitä katkeilee. Pultti kun vielä tulee jakopääkitin mukana niin eipä sitä kannata jättää vaihtamattakaan.
     
  7. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Bensakoneeseen tein ihan puolen metrin latan pätkästä, toiseen päähän 2 pultinreikää ja reunasta pois puolikuun muotoinen kevennys kampuran pulttia varten, toinen pää maata vasten.
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Vanhasta hihnapyörästäkin moisen voi tehdä.
     
  9. Väne

    Väne Gearhead

    :x
    Jos pultti kerkiää pyörimään reilusti auki, hihnapyörä voi tulla ulospäin..se hahlo ei kovin pitkä ole.

    Miksei sitä kampiakselia voi lukita siitä kytkinkopan reiästä mistä katsot merkitkin kohdilleen :eek: Hihnapyörä työkalu tietenkin paras jos ei kaveria ole.
    Löysää se kampiakselin pultti ensimmäisenä, ilman lukitustappeja. Tarkista ettei hihnapyörän hampaat ole kulunut ja että lukitushahlo on ehjä kummassakin osapuolessa. Uuden pultin kiristys sitten kun on uusi remmi paikoillaan.
     
  10. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mulla oli tollanen ysi2 td passatti ja edellinen potilas oli jotenkin saanut sen siivapyörän vipattamaan, ei meinanneet huolia sitä sinne purkamoonkaan jonne ajamalla leimaa ½v jäljellä meni vaihdossa kun koulukaverilta tuli tuo mese. purkamon pitäjän mielestä se justkohta ois lähteny irti. senkummemmin noista mitään ymmärtämättä.
     
  11. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Uus pultti kannattaa myös kiristää tällaista vasten, ei oo tavatonta et vag kampurasta murtuu kiila muuten. Vanhan kunkkupultin voi rauhassa pätkästä rälläkällä, sen jälkeen ne pultin jämät on ainakin itellä tulleet sormin pyörittelemällä ulos.
     
  12. MJF

    MJF Double Gearhead

    Ompa noita jotku liimaillu kiinni, ei lähe jämä sormin pyörittämällä. Yhdessä moottorissa oli jopa hitsattu pultin kanta limppuun kiinni, se lähti sormin pyörittämällä auki kun kaivoi hitsinöölit pois :odroll: Kun saat sen pultin irti niin tarkista kiilan ja kiilauran kunto kampiakselin päästä.
     
  13. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead


    Ääni tälle, ite kans pitkällä vääntimellä vääntäny ja moskalla takonu, niin lähti pösön kampiakselin pulttikin auki... sitä sai kyllä takoa, ne kun ovat tosi liimattuja tapauksia nämä ranskalaisten pultit.
     
  14. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Näissä AAZ-koneissahan on tyyppivikana että pultti löystyy, pultilla kiinni olevat kamat alkaa vippaamaan, ja syövät vielä kampiakselin päänkin pilalle. Varsinkin jos vanha pultti oli löysällä, kampiakselin pää näyttää huonolta tai hihnapyörä vippaa, laittaisin uuden liimalla, ihan vaan varmuuden vuoksi. Hitsikin varmaan toimii.
     
  15. MJF

    MJF Double Gearhead

    Pysyy se pultti kiinni kun vetää oikeaan momenttiin ja paikat on kunnossa. Oikea kiinnipitotyökalu pultataan hihnapyörään ja lohkoon kiinni, ei pääse pyörimään eikä rasita/säre muita osia. Suurin osa löystyy varmasti sen takia kun ei saada pidettyä vastaan oikein ja luotetaan siihen että "kyllä se pysyy jo kiinni"
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo pultti tuli vaihdettua. Olis pitäny motonetistä ostaa 16 euroa lukitsintyökalu mutta nyt vasta tiesin että se käy, kaveri piti ruuvarilla ja lukitetta pulttiin että eiköhän se pysy.

    Perkele vaan vastustaa. Kaikki pultit olleet helvetin tiukalla. Pumpun pyörän reunapultit löystytin, perkeleen tiukalla.

    Nokka-akselin pultti aukesi metrin jatkovarrella kahden miehen voimin kun pidin väkisin hihnapyörätyökalulla hammaspyörää paikollaan.

    Tuota kun pitäisi vielä napauttaa ulos kartiosta että saa jaon kohdilleen niin mitenköhän onnistuu? Naputin jo tuurnalla mutta pieni palahan siitä jo lähti, onneks uran pohjalta eikä hampaasta.


    Ulosvetäjälläkin aikoinaan tullut vaan hihnapyörä rikottua.




    Kyllä on sellanen jobi ollut että saakeli vaan vielä kerran.

    Nyt ois vaan remmin laittoa vaille.
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Anna lämpöä sille hihnapyörälle, jos se on liian kireällä, on se kartio vielä kireämmällä.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pakko kai. Jakoa kun ei näemmä saa ilman kohdalleen.
     
  19. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Oliko jako alkuunkaan kohdillaan?
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Oli.

    Nokka lukittu päästä, pumppu ja kampiakseli merkissään.

    Jos ei hihnapyörää nokan päästä napauta irti hieman niin ei saa tosiaan jakoa ikinä kohdalle.

    Nythän se oli saatanallista tahimista kun hampaan verran jäi löysää tai meni yli niin että kampiakseli pyörähti. Huomenna sentään lukitustyökalu.


    Kunnon tohoakaan ei ole joten saa nähä miten lämmön kanssa käy.
     

Kerro tästä muillekin!