VW kupla ei käy tyhjäkäyntiä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 22.9.2015.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    31pict3 kaasari sähköryypyllä. 1300cc 1972.

    Ryyppy päällä käy ok ja kestää runtua. Ryypyn kun säätää/pakottaa pois niin ei jaksa käydä läppä ylhäällä tai sitten käy hetken ja sammuu. Ei kestä kierroksia samalla.


    Jos taas seosruuvia aukoo niin ei kestä läppä auki lainkaan mutta kaasun kanssa jotenkin toimii.


    Puhdistettu on sata kertaa ja korjaussarja laitettu. Perussäädöllä 2 isoa 2 1/4 pientä ruuvia auki lähtee laakista tulille ryypyn kanssa.


    Välillä kävi tyhjää ok mutta ei kestänyt kaasua oikeen.


    Kiihdytyspumppukin toimii.


    Miatähän lähtis? Käy tyhjää paremmin kun seosruuvit vähän auki vrt enemmän.
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Imuvuotoa? Jonka takia käy laihalla...
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kokeiltu, ei vuua. Kierrokset ei myöskään seilaa.
     
  4. 930BiT

    930BiT 3rd gear

  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Luotan ensin overdriveen :) Merkkipalstoilla ei ole millään sellaista sensei-kuntaa kun täällä!
     
    Pertti K tykkää tästä.
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Saatko sen auton käymään kunnolla jos pidät kättä siinä kurkun päällä peittona rajottamassa ilmansaantia? Mites bensapinta kaasarissa?
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pintaa ei voi säätää tossa. Kättä en oo koittanu mut kai se toimis kun ryyppyläppää vastaa?
     
  8. B-66

    B-66 Gearhead

    Onko vasemmalla 2 säätöruuvia?
    http://www.vw-resource.com/carb.html
    Jos on,niin isompi(1) on tyhjäkäynnin kierrosten säätö ja pienempi(2) seoksen.
    Saahan magneettiventtiili (jos on) myös virtaa?

    Bensan pintaa säädetään Solex-kaasuttimissa muistaakseni neulaventtiilin kuparitiivisteiden paksuudella.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Just tuollanen. Magneettiventtiili toimii ja napsuu kiinni auki. Ei pitäs käydä edes jos kiinni? Tiivisteetkin neulan alla ohjeen mukaan eli pinta pitäs olla ok.


    Molempia ruuveja säädetty ja oltu säätämättä. Vaikutus se että kierrokset laskee kiinnipäin ja käy tyhjää paremmin ilman ryyppyä kunnes sammuu.


    Enemmän auko taas ei käy ryyppy auki yhtään mutta kaasua painettaessa toimii jotenkin.


    Käyntiin lähtee hyvin vain maltillisilla vakion tapaisilla ruuvikierroksilla eli 2 ja 2 1/2.


    Välillä jo kesti ilman ryyppyä kaasua vaikka kuinka mutta parin päivän jälkeen ei. Syyksi epäilin tyhjäkäyntisuuttimen tukkoa kun ei sitten reagoinut ruuveihin.



    Ei voi perkele noin yksinkertanen vehe temputa.


    Tottakai ennakko, katkojan kärjet ja venttiilinvälykset niinkuin pitää.
     
  10. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    No sitähän saa olla mitä mieltä haluaa.. :)

    Palstalla oli muistaakseni jossain ohjeet, miten vakio kaasari säädetään.. Sanoisin että kannattaa silti vähä katella.

    Magneettiventtiilin tarkoitus (ainakin pahnassa) on estää jälkikäynti sammuttamisen jälkeen, eli voi se käydä vaikka olis kiinnikkin, ts. rikki.
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Mikäli se magneettiventtiili risa, silloin häviää juurikin tyhjäkäynti... Ootko nyt aivan varma että toimii ja saa virtaa kokoajan? Ja kaasari myös maadoitettu?

    Meinasin jo ekaan viestiin näitä ehdotella.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä se on testattu ja vetää sen pois kun virrat päällä ja sammuttaessa työntää.

    Ton volkkaripalstan ohjeen mukaan noi kierroet ja kaasuvipu ym säädetty.
     
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tyhjäkäyntipiiriin kuuluu muutakin kuin suutin, ja harvemmin nuo säädöt omia aikojaan muuttuu, eli mopoaikoja muistellen pitää kaikkia ruuveja pyörittää kierroskaupalla, jos jotain käyntiongelmaa on.

    Hantta
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu on pyöritelty. Lähtökohtahan on ollut ettei ole missään vaiheessa toiminut täydellisesti ja pitkän seisonnan jälkeen tää herätelty.
     
  15. soppa79

    soppa79 Gearhead

    Eihän säätöruuveja ole kiristetty rikki, eli liian tiukalle ja nyt ei enään tiivisty
     
  16. Masa71

    Masa71 Gearhead

    voisko suuttimet olla vaihtunu ristiin?
     
  17. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Olihan siinä tuoreet bensat? Ja vesi/paska pois tankin pohjalta...
     
    xarper tykkää tästä.
  18. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Noista se syy löytyy siihen huonoon tyhjäkäyntiin.....Puhun ihan tämän kesän mittaisesta kokemuksesta yhden VW Kuplan kanssa...Auto siis ollut useamman kerran minulla kaasarin puhdistuksessa...Ja joka kerta on kaasarin pohjalta löytynyt mustaa töhnää,vaikka uusi suodatinkin on laitettu....Ja kun kaasari on puhdistettu,niin tyhjäkäynti on taas jonkinaikaa OK....Eli tankista tulee likaa kaasariin,mikä sitten tukkii paikat sopivasti,jolloin tyhjäkäynti häviää,ja myös auto nykii kaupunkinopeuksissa :odroll: ....Olen auton omistajalle sanonut useamman kerran,että hommaa uuden tankin :wink: ...
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Suuttimet ei oo ristissä ja ainoot jotka voi paikkaa vaihtaa on ne ulkopuolella vierekkäin olevat. Tyhjäkäyntiä ei voi vaihtaa toiseen yms.


    Suodatin on heti tankilta ja on hyvät bensat sisällä. Heti puhdistamisen jälkeenkin on tuota tehnyt ja on ajrttue myös irtokannulla ennenkuin tankki tuli kuntoon.

    Bensalinjat uudet ym. Eli seisonta ei vaikuttane tähän. Lähinnä vaan tarkotin että tää ei oo ikinä mulla ollessa toiminut hyvin mutta koneessa oli muutenkin kaikki sääädöt päin persettä alunpitäen.
    Seosruuviem ylikiristyksestä en tiiä.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kokeilin vielä suoraan pöntöstä bensaa myös.


    Kättä kun laittaa läpän ollessa auki niin käy kuten ryyppy päällä ja kierroksia kestää. Täysin jos kädellä peittää niin ryöpsähtää bensat.


    Vaihdoin vanhan neula-asetelman takaisin koska liike lyhyempi, saa nähä auttaako. Pinnan säätöön en oikeen mitään prikkamäärää löytänyt mutta alkuperäinen prikka välissä kuten ollutkin.


    Ajankuluks mittasin rututkin 8kiloa, ei mikään ihan petroolikone :poff:
     

Kerro tästä muillekin!