Wanha Fiat 500, ruiskun rakentelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Concarne, 28.1.2025.

  1. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tästä ketjusta: https://www.overdrive.fi/forum/threads/fiat-126-650cc-moottori.313666/page-8#post-3903403 oma tarina tänne.

    Tarkoitus on siis rakentaa -63 vuoden viriteltyyn viissataseen kaasarin tilalle ruisku ja sytytyksen ohjaus. Kokemusta ei ole elektroniikasta juuri muuten kuin viihdekäyttäjänä. En ole myöskään koskaan ruiskujärjestelmää tehnyt. Perusperiaatteet on jollain kohtuudella selvillä ja osia vaihtamalla olen joskus noita korjannut.

    ECU tulee olemaan Speeduino minkä sopivasti UPS tänään toikin italialaiseen sanomalehteen käärittynä: [​IMG]

    Tämän manuaalin olen ladannut mutta en vielä lukenut. Muita osia olen haalinut etupäässä Kiinasta ja halvalla. Tästä en ole mitään huippuhifiä tekemässä ja halvat osat kelpaa jos toimivat.

    Mitään muita tavoitteita ei ole kuin saada moottori toimimaan edes vastaavalla tavalla kuin se nyt toimii Dellorton DHLA -kaasarilla. Moottori on muutenkin melko rajallinen, tehoja nyt viritettynä ehkä jotain 25-30 hv:n välillä. Tehojen lisääminen ei ole tässä mikään ykkösasia. Selvää on, että tästä ei saa nopeaa nitrollakaan.

    Postailen alle lisää kun jotain tapahtuu ja kyselen täältä viisaammilta neuvoja sitten kun menee sormi suuhun.
     
    Muokattu: 28.1.2025
    Dataviilaaja, jknR ja Dart 67 tykkäävät tästä.
  2. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tähän mennessä ostetttuja osia Speeduinon lisäksi:

    - SherryBerg läppärunko bensakiskolla Dellorto DHLA:n tilalle + vivusto kaasuvaijerillle
    - TPS edelliseen
    - Halpis bensanpaineensäädin mittarilla
    - Bensapumppu, ilmeisesti jonkun Ford Mondeon. 5 bar, 150 l/h. Fordin OEM numeroa: 0580464075 vastaava halpa kiinalainen
    - Halvin laajakaistalambda minkä Aliexpressistä löysin: EM 30-0300 X-Series Wideband
    - Ruiskusuuttimet: ???
    - Kampiakselin asentotunnistin, Kia Rio 2006-2011
    - 2 kpl injektorien liittimiä
    - Hammond 1455N1601BK suojakotelo Speeduinolle
    - Sytytyspuola Delphi GN10554-12B1
     
    Muokattu: 1.2.2025
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kohtuullisen paljon painoa arvolla "halpis".
     
  4. Concarne

    Concarne Gearhead

    Näin on, ostetaan kalliimpia sitten jos ei halvat toimi.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mikä on se into moottoriohjaimissa vr-antureihin? Hall toimii staattisesti, eli ajoitus onnistuu konetta käsin pyörittämällä. Samoin niiden signaali on valmiiksi prosessoitua nollaa ja ykköstä - ei amplitudiltaan muuttuvaa vaihtosähköä.

    Mulla on hallit Dartissa. HD:ssa opto.
     
  6. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ei ole vielä mitään. Täytyy tutkia tarkemmin autossa kampiakselin päätä ja hihnapyörää mitä siihen saa viriteltyä. Tässä etupuolella on haasteena tai mahdollisuutena öljynpuhdistinkuppi pulteilla kiinni. Hihnapyörän takapuolelle niitä on tehty ja uudemmissa 126 Fiateissa sellainen on vakiona. Sehän olisi muuten valmis ratkaisu mutta siinä on kolme lovea epätasaisella jaolla eikä kelpaa ECU:lle.
     
  7. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Ei näy olevan uusimmassa koodissa mutta voorumilla vois kysyä kehittäjiltä josko onnistus?
     
  8. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    En tiiä saisko kun valitseisi engine constants-engine typeen odd firen.
    Katsois lampulla molemmat kohdilleen
     
  9. Concarne

    Concarne Gearhead

    Lähipäivät menee näköjään sairastellessa. Sen verran ehdin tekemään, että sain Speeduinoon firmiksen sisään ja se heräsi toimimaan. Kokeilin myös Tunerstudio-softaa ja aika samanlaiselta vaikuttaa kuin Tunerpro mitä olen Chevyn TBI-projektin yhteydessä vähän enemmän neppaillut vaikka ei siitäkään kunnollista käyttökokemusta ole.

    Seuraavaksi pitäisi alkaa opiskelemaan VE-ja sytkätaulukoiden tekemistä. En löytänyt mitään valmista pohjaksi 500 tai 126 Fiudeen. Firmiksen latauksen yhteydessä sai jonkun VE-pohjan. Sytytyskäyrä on yksinkertainen ja löytyy käyttöohjekirjasta. Sen varmaan voi ottaa pohjaksi ja sotkea sitä sitten kun saa MAP-anturin mukaan.

    Tunerstudiossa taitaa olla myös itseoppimistoiminto mistä mahdollisesti saa apuja.
     
  10. Siellä Secu -foorumin ketjussa on useampi erilainen sytkäkäyrä. Esim. Puolan 126.

    Sitten on tämmöinen laskuri, josta voi olla jotain hyötyä:

    https://www.useasydocs.com/theory/spktable.htm
     
  11. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ne on tiedossa, ovat eri ohjekirjoista löytyviä. Sitten siellä on referenssinä minulla kiinni olevan jakajan käyttöohjeen käyrä missä on muistaakseni painovirhe. Ei anna alemmilla säätöjen asetuksilla niin paljon ennakkoa yläkierroksilla kuin siinä väitetään. Auto on toiminut vakiojakajallakin joten vakiojakajan käyrän luulisi olevan hyvä lähtökohta.
     
  12. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Se autotune on kohtuu toimiva. Ite säätänyt sillä alkuun ja sen jälkeen log viewerin autotunen antanut hienosäätää.
    Maksullisella lisenssillä toimii hyvin
     
  13. Concarne

    Concarne Gearhead

    Siltä nyt ainakin toistaiseksi näyttää, että laitan sen öljysentrifuugin alumiinikopan päälle jos siihen sopii niin ettei ota moottorin kannakkeeseen kiinni. Täytyy piirtää kuva siitä. Mikähän tiedostomuoto pitää olla mitä leikkurit ymmärtävät ja osaako joku vinkata pääkaupunkiseudulta tai lähistöltä paikkaa missä tuon saisi tehtyä? Löytyyhän noita Googlella mutta säästyy jotain jos on valmis harrastajaystävällinen paikka tiedossa eikä tarvitse soitella ympäriinsä.
     
    Muokattu: 30.1.2025
  14. Yleensä ne tottelee DXF -muotoa. Ja piirrustuksen on oltava 1:1 kokoa.
     
    Concarne tykkää tästä.
  15. Concarne

    Concarne Gearhead

    Päivitän osalistaa tuonne kakkosviestiin sitä mukaa kun jotain hankin. Nyt on puola ostettu.
     
  16. Concarne tykkää tästä.
  17. Concarne

    Concarne Gearhead

    Onhan siitä. Pitikin alkaa selvittämään kumpi asetus kipinän triggeröinnille tälle puolalle valitaan Speeduinon valikosta. Valinta on siis tuon linkin tietojen mukaan "down" millä puola antaa kipinän. Ohjeessa sanotaan, että noin on yleensä mutta voi olla myös "high".
     
  18. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Tuota ko asiaa kun testailee, niin kannattaa ottaa puolan sulake irti kun asiaa ihmettelee. Jos on virrat päällä ja ko asetus väärin, niin puola vaan kuumenee, kuumenee kuumenee ja vähän ajan päästä nousee sauhu. Eli asetukset ym omasta mielestä oikeaksi, puolan suleke paikalleen ja heti testaamaan testivalikosta saako kipinää tulpan päähän. Jos ei tule niin virrat veks ja sulake irti siksi aikaa kun ihmettelee asetuksia. Itse vasta yhden puolan kärventänyt joskus vuosia sitten harjotellessa :D


    Itse suosittelisin cherryn Hall anturia kammelle ja nokalle. näistä mega yms pohjaisista moottoriohjaimista kokemuksia sen verran, että ongelmia ollut herkästi triggeröinnissä induktiivisien anturien kanssa.
     
    Muokattu: 31.1.2025
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!