Wanha Fiat 500, ruiskun rakentelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Concarne, 28.1.2025.

  1. Concarne

    Concarne Gearhead

    Olin itse samoilla linjoilla. Tosin ajattelin laittaa piuhat kiinni, auto käyntiin ja sitten seuraan kuumeneeko puola. Tuossa Mazdan coil packissa tulee kaksi puolaa joten toisen kanssa voi harjoitella jos ei mene heti maaliin. Poropeukaloksen linkissä oli mielestäni kaikki tarvittava tieto jos se nettitieto pitää paikkansa kun palsta ei ole Overdrive mihin voi luottaa aina.

    Edit: Ei mitään, olin eri Cherryssä ja se Cherry toimii kärjillä.
     
    Muokattu: 31.1.2025
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oli jo siellä edellisessä topikissa, mikä vähän rönsyili jotenkin sillai, että "ruiskutusneitsyys kannattaa menettää koettujen ratkaisujen seassa ja jää paremmat muistot".

    Etsit jonkun jo kokeileman puolan tai semmosen, mille varausaika on ilmoitettu datalehdykässä. Voi sen selvittää mittailemallakin, mut se on vaikeampaa ja tulos vähän sinne päin.

    Hallsensorit ovat uudemman ajan keksintöjä vs induktiiviset (VR) sisarensa. Mut niittenkään ei pidä olettaa toimivan hyvin ihan miten tahansa käytettyinä. Se on hyvä lähtökohta, jos tekee triggerin hammastuksen just niin kuin datalehdykässä on esitetty. Ainakin Honeywellin anturille on semmoisia datalehdyköitä. Cherry toisaalta on aika helppo anturiksi vaikkei siihen taida ohjeita olla yhtä lailla tarjolla.

    ...ja jonain päivänä vielä paljastuu, että ECUja saa tehdastekoisina, eikä tarvitse kolvailla yhtikäs mitään... ...moottoriin saa mennä tuhansia, mut ruiskuroinat kerätään aliexpressistä, jossei tehdä komponenteista itse...
     
    Muokattu: 31.1.2025
    toyopet tykkää tästä.
  3. Concarne

    Concarne Gearhead

    Päätös on jo tehty, puola on ostettu. Tällä mennään ja muutetaan vasta sitten jos ei toimi. En varmasti ala ennakkoon ostamaan uusia osia kokeilematta ensin nyt hankittuja. Kyllähän tuo muilla näyttää toimivan joten miksi ei toimi tässäkin. Nykyinen jakaja ja puola toimii myös hyvin, näitäkin voi käyttää tässä.

    Tähän ei saa mennä, eikä ole mennyt, tuhansia. Siksi roinat kerätään Aliexpressistä. Mitkä on yleensä samaa kiinalaista tavaraa kuin tarvikkeena muualla myytävät.

    Mikäli ei toimi niin senkin kanssa pystyn elämään. Aika näyttää, aivan hyvin saattaa toimiakin. Ei tässä vielä ole päästy edes alkuun.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu huomasin kiireen ostella osia perehtymättä asiaan edeltä.
     
  5. Concarne

    Concarne Gearhead

    Yhtään en ole ostanut perehtymättä. Saatan kysellä täällä ensin ja sen jälkeen haen kyllä tietoa muualtakin. Hyvin olen täältäkin apuja saanut.
     
  6. Concarne

    Concarne Gearhead

    IAC-venttiili pitäisi hommata myös. Tähän soveltuva on ilmeisesti joku PWM-tyyppinen. Noita näyttää olevan hyvin tarjolla ja samaa venttiiliä on käytetty monessa eri autossa. Ainakin osanumerolla 35150-22000 löytyy Alfoissa, Fiateissa, Volkkareissa ja monissa muissa käytetty malli.
     
  7. Joku fiksumpi saanee kertoa lisää, mutta tuo 3 pinninen versio vaatii lisäkytkentöjä. Boschilla on myös 2 pinninen, jossa tässä yksi versio:

    RIDEX 1298I0014 Tyhjäkäynti-säätöventtiili, tuloilma

    [​IMG]
     
  8. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Ite käytän b omegan 2 pinnistä se ainakin toimii
    Se ei sitten oo kiinni ohjaamattomana vaan sulkeutuu yli
     
    Concarne tykkää tästä.
  9. Concarne

    Concarne Gearhead

    Muokattu: 31.1.2025
  10. Toi mun linkkaama taisi olla just sellanen:

    OPEL Omega B Caravan (V94) (Valmistusvuosi 03.1994 - 07.2003)
    2.5 V6 (F35, M35, P35), Valmistusvuosi 03.1994 - 10.2000, 2498 ccm, 170 hv
    3.0 V6 (F35, M35, P35), Valmistusvuosi 05.1994 - 03.2001, 2962 ccm, 211 hv
     
  11. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Juuh tutun näkönen
    Suosittelen sitten alkuun säätämään ilman tyhjäkäynnin säätimiä.
    Tyhjäkäynninsäätö kaasuläpällä ja kipinällä kun muuten on aikas paljon muuttujia kun hakee seoksia.
    Ite ajelin ekan kesän tk -venttiili tulpattuna että sai kartat kohtuu hyviksi
     
  12. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Jos tarkoitus tehdä tps pohjaisella kartalla niin en suosittele käyttämään tyhjäkäyntisäädintä, speeduinon koodi ei ainakaan vielä tue seoskartan korjausta iacin asennon mukaan, joten sen läpi menevä ilma on käytännössä imuvuoto jonka määrää ecu ei tiedä. map pohjaisilla kartoilla iac kyllä toimii hyvin, mutta sitten taas map kanssa saattaa olla ongelmia vähillä sylintereillä ja etenkin erillis läppärungoilla.
     
  13. Concarne

    Concarne Gearhead

    Speeduinossa on pinnit valmiina kolmelle piuhallekin. Megasquirtin ohjeessa on esitetty kytkentä noin, että venttiilin sulkevaan maajohtoon laitetaan vastus ja se on koko ajan kytkettynä. Speeduino toimii ilmeisesti niin, että se tarpeen mukaan vuorottelee avaavan ja sulkevan pinnin välillä eli voisi kytkeä myös suoraan pinneihin. En ole katsonut OEM kytkentäkaavioita eri autoista missä tuollaista kolmepinnistä on mutta niissäkin ilmeisesti on vaihtelevia toteutuksia.

    Kokeilen kyllä ensin ilman. Tuon toteuttaminen muutenkin tällä läppärungolla ja imusarjalla sen lisäksi, että MAP-anturin letkut pitäisi myös johonkin saada voi olla jonkinlainen haaste.
     
  14. Tuli taannoin ihan hyvä artikkeli vastaan:

    MAP vs. TPS

    Tossa artikkelissa on pari tapaa esitettynä:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Concarne tykkää tästä.
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Suunnilleen samankokoisen moottorin IAC on helpompi saada toimimaan. Eli kaks ja puolilitraisen IAC on tosi runsas ilmamäärältään ja kuuspuolisatanen voi olla vaikea saada käymään siivosti sellaisella venttiilillä.

    Mulla on joku pikkuauton venttiilin kiinakopio Alilta ja sillä saan justjust tarpeeksi säätöaluetta jotta pystyn tasoittelemaan N ja D kesken kierrosluvut, mut ei ihan riitä just kylmäkäynnistyksen jälkeen pitämään moottoria halutusti fast idle kierroksilla.

    Oli jossakin vaiheessa joku Fordin venttiili, mut se sekoili omiaan, eli säätelöityi vaikka piuhat irti mihin sun sattuu. Se ehkä olisi rauhoittunut tommosella vastusvirittelyllä, mut en jaksanut hieroa vaan kaivoin romulaatikosta takaisin tämän Ali-venttiilin, jonka ohjauksessa ei moista passiivista virtapiiriä tarvita.

    Ja koska se venttiili tuli mulla läppärungon kylkeen ja siksi jouduin laittamaan sen vaakasuoraan, niin siitä on seurannut pari kertaa aukijumiutuminen. Tarttee korjata joskus tai sitten on noin. Pikkuisen kun kopauttaa, niin taas säätyy.
     
  16. Concarne

    Concarne Gearhead

  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Suunnilleen tuon näköinen se mun venttiili on. Yritin googlailla moottoripyörän venttiiliä, mutta vastaan tuli lähinnä niitä, missä on vain kela ja kara ja se vastapuoli lienee läppärungossa valettuna.

    883/1200/turbo kaipaisi myös säätöventtiilin. Hmm. Ehkä sen voisi tehdä tuommoisesta irtokelasta. Vastapuolen voisi valmistaa ”billetistä” porakoneella. Siinä sitten voi valita reiän koolla, minkämoisen säätöalueen toteuttaa.
     
  18. Concarne

    Concarne Gearhead

    Noita askelmoottoriversioita löytyy paljon. Pari sellaista olisi hyllyssä Chevyn TBI:stä. Noissa on oletettavasti tarkempi säätö. Vaatisi tietysti jonkinlaisen vastakappaleen mistä ilma kulkee läpi.
     
  19. Tässä on yksi sellasella idealla oleva:

    2-Wire Remote Mount Idle Speed Control Solenoid Kit

    [​IMG]
    Hintakin on, mitä on..

    Mennääs boksin ulkopuolelle..Veneen IAC:

    YAMAHA OUTBOARD IDLE SPEED CONTROL 6C5-13713-00-00 BIN0110

    [​IMG]
    Löytyiskö jostain yllättävästä suunnasta ratkaisua?
     

Kerro tästä muillekin!