Wanha Fiat 500, ruiskun rakentelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Concarne, 28.1.2025.

  1. Concarne

    Concarne Gearhead

  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos ottaa ensimmäisenä ”pitkät” 14mm suuttimet, niin samaan paikkaan saa jatkoholkeilla lyhyet tilalle niksnaks. Eli ei kannata tehdä polttoainekiskon kiinnikkeitä kaikkein pienimmän mukaan, jos haluaa jatkossa kokeilla muita. Ne kun ne seuraavat taulukosta voi olla eri kokoiset ulkomitoiltaan.

    Buellissahan oli suuttimet ”ihan omilla mitoillaan”. Miggiäkin tarvittiin, jotta sinne sai mitä tahansa muuta. Magneti Marelli oli kätilöinyt ruiskun ja valinnut suuttimet jostakin ranskan rattaiden katalogista. Siinä disainissa oli muutakin pielessä. Jos Keihinin imusarja menee HD:n kansiin normaalilla kuusiokoloavaimella, MM:n leipomaan läppärunkoon, joka on siis samoihin kansiin tarkoitettu, ja olennaisesti saman kokoinen, tarttee sahata tuuma-avaimesta tumppi ja sillä sitten askarrella ruuvit kiinni.
     
  3. Nyt löytyi sellanen, että Concarnen budjettiin pitäisi sopia aitokin:

    LADA Samara (2108, 2109, 2115, 2113, 2114) (Valmistusvuosi 01.1986 - 12.2013)
    1.5, Valmistusvuosi 04.1996 - 12.2013, 1499 ccm, 76 hv

    BOSCH 0 280 158 502 Ruiskutusventtiili

    Staattinen läpivirtaus 3 baaria, medium n-heptaani [g / min]: 106


    =>154,744525547 cc/min

    EDIT: Alin versiossa on hyvä kuvakin:

    [​IMG]
     
    Muokattu: 3.2.2025 klo 15:44
  4. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tuo on pitkä. Pitää olla Bosch STD pituinen SherryBergin läppärunkoon.
     
  5. Eikös sinne saa pitemmätkin suuttimet, kun laittaa pitemmät pultit ja pitemmän holkin väliin.
     
  6. Lauri Viljanen

    Lauri Viljanen 1st gear

     
  7. Concarne

    Concarne Gearhead

    ^Niin no, ei näissä oikein mikään ole kovin kestävää. Tai kestäähän ne vaikka kuinka hyvin jos ei runno hajalle. Jarrut on hyvät kun on yksipiiriset rumpujarrut ilman mitään säätöjä. Paitsi käsijarrussa on säädöt ja se onkin tuossa omassa ainut mikä ei tällä hetkellä toimi kunnolla.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Parin 126:n antamalla itsevarmuudella näistä porsii helposti moottori, laatikko, vetoakselin kuminivelet ja olkatappi ruostuu yhtäkkiä jumiin. Mut kun tyhjäkäynti katosi, niin toisella kertaa vain oli roska kaasarissa ja toisella kerralla jakajan axelin puslat leikkaamassa kiinni voiteen puutteen takia. Kuuspätkä ei jaksanut pyörittää jakajaansa tyhjäkäynnillä!

    Ihan vaan kirjoitin itselleni auki, ettei tulisi ostettua kolmatta.

    Olkatappi jämähti onneksi ajosuunnassa suoraan. Pientä rallirattia hullun lailla vääntämällä toinen pyörä kuitenkin kääntyi ja auto oli ajettavissa pajalle.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  9. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tuli vielä tänään iltajakelussa kotelo Speeduinolle:
    [​IMG]
    Tilasin tarkoituksella reilun pituisen niin jää hyvin tilaa 39-pinniselle liittimelle. Nyt on vähän turhankin pitkä ja Alilta tilaamani liitosjohdot piirilevyn 40-pinniseen liittimeen jää lyhyeksi. Täytyy hommata uusia. Toiseen päätyyn teen reiät USB:lle ja MAP-anturin liitokselle. Olisi tuossa kotelossakin varaa vähän lyhentää mutta ei ole tällä hetkellä itsellä sellaista katkaisukonetta millä saisi suoran leikkauksen, menee se noinkin. Onkohan piirilevyn paikalleen lukitsemiseen kotelon uriin jotain valmista ratkaisua? Saahan tuohon vaikka mitä mutta jos olisi joku elektroniikkakaupasta saatava valmis ratkaisu.
     
  10. JasuT

    JasuT 1st gear

    Piti tunnukset tekasta tänne, kun oli jotain höpinää "mikrovirittämisestä". Linkitetty Rättärin ruiskutus, se tuli väsättyä liikenteeseen kesällä 2007. Enkä sen jälkeen ole kaivannut kaasaria, ja mielikuva vahvistuu aina kun tulee ajettua jotakin kaasarikoneista yksilöä.

    Tilanne missä suuttimet jäivät pieneksi, oli hieman kylmemmässä tapahtunut ajelu. Käynnistäessä vaatimaton -29 pakkasta, ja suuttimet oli "tapissa" alta parin tonnin kierroksilla lämmittelykäytön aikana, seokset lähellä haluttua. Ja tuo kone kun kiertää ihan kivasti, yli kymppitonnia on pahimmillaan olleet kierrokset, vakiovälityksillä satasessa kiertää 5000 RPM. Ympärivuotisessa käytössä kun oli, niin toisinaan kylmästä lähtiessä näki seosmittaristakin että alkaa vetää laihalle vaikkei pahasti kiusannutkaan pientä konetta.

    Remmiahtimen kanssa sitten ihan eri tilanne, siinä suuttimetkin oli sitten reilusti isommat. Ahtoja vain 0,8 bar ja kivasti 0,4 jo tyhjäkäynnillä ja vähänkin kaasua annostellessa heti haluttu 0,8. Penkitetty tuota konetta ei ehtinyt, odottaa tallissa kampiakselin oikaisua, pääsi vähän prässätyn kammen osat liikahtamaan kun kylmäkäynnistyksessä akku hyytyi, kevyen vauhtipyörän kanssa, ja typerästi valitun triggerin kanssa, räväytti kipunaa noin 90 astetta ennen yläkuolokohtaa. Siihen asti oli vallan kiva kone, voimaa ihan tarpeeksi alta 600kg koppiin, jossa oli vetarit joka pyörälle. Tuon tapauksen jälkeen keulalle palasi vaparikone, ja sillä on siitä lähtien menty.

    Tuolla jossakin vaiheessa keskustelua ehdotettiin Odd-Fire -asetusta. Ei ole apuja tähän, ellei Fiatin koneessa sitten tule epätasatahtiin palotapahtumat. En lähtenyt selvittelemään, mutta oletan Fiatissa olevan tasajakoinen sytty, eli männät yhtä aikaa ylhäällä. Jos ei ole, niin sitten siitä Odd-Firestä lisää. Jotakin pientä kokemusta Odd-Firen kanssa puljaamisesta on, kun tuli Maseratin V6-koneen syttyä Megalla ohjattua, semmoisessa kun on kivasti syttyhetket 90 ja 150 kampiakseliasteen välein, johtuen 90 asteen lohkosta sekä siitä että kiertokanget on samoilla kauloilla (kuten V8 koneissa). Tässä tapauksessa pelkkä sytkän päivittäminen tuplajakajasta Megan ohjaamaan hukkakipinään, toi kaivattua alavääntöä reilusti lisää, eikä tarvinnut stressata mistä löytää lähes kananhampaisiin verrattavia jakajan kansia ja pyörijöitä. Triggeröinti tuossa koneessa nokka-akselilla olevalta 36-1 pyörältä, ilman minkäänlaista anturia kampiakselilla, strobolla katsottuna vauhtipyörällä näkyi just haluttu ennakko.

    Ainiin, jotain pientä tuli osallistuttua myös kaverin Rättärin viritykseen, johon tuli 652 kuutioinen Visan bokseritwini, ruiskun ja turbon kanssa. Projektin edetessä, siihen tuli kyllä reilusti pitempää välitystä sekä levyjarrut joka nurkkaan. Muutaman vuoden kaveri piti sillä tekniikalla hauskaa, möi pois, ja nykyään kyseinen tekniikka on muutoskatsastettuna aktiivikäytössä. Tällä saatiin kyllä hämmästettyä porukkaa liikenteessä, ulospäin vakion näköinen mustakilpinen Rättäri, joka ehti poistua paikalta huomattavan pienessä ajassa, käsivaralla kellotettuna alle 10 sekuntia kun oli 100MPH saavutettu. Ihan hyvin sillä ehti, ja kesti kyllä normiajoa sekä "väärinkäyttöäkin", kaukaisin missä sillä tekniikalla kaveri kävi oli Ranskassa.

    Lämpöanturista sen verran, että omaani laitoin Boschin vedenlämpöanturin sylinterikanteen. Sopivasti 7mm päältä, keski vääntää M7 kierteen, ja tuolla anturilla korvasin lämpösuojapellin ruuvin. Siihen asennettuna pystyi lämmityskäytön rikastukset yms saamaan järkeville alueille, reagoi paljon öljynlämpöä nopeammin (talvella harvoin öljylle saa edes 50 astetta), eikä ole ollut mitään epämääräisyyksiä lukemien suhteen. Kokeilin kyllä lohkosta lämpöjä mitata, sekä jäähdytyspellin rakosesta jäähdytysilmasta, mutta ne oli huonompia paikkoja mitattavaksi. Tietenkään jos ei halua kairata anturille reikää kanteen, niin sitten tulee uutta mietittävää, suht hyvin toimii semmoinenkin että kiinnittää anturin alumiinipalikkaan jonka pulttaa kanteen kiinni.


    Olisko tuossa nyt jotain ainakin aluksi? Yritän muistaa käydä lukemassa tätä, ja kommentoida jos tuntuu tarpeelliselta. Monenlaista noiden kanssa on koettu, pääosin positiivisia onneksi, ja äkkiä näkyy vuoden vierineen ensikokemusten jälkeen. Kesällä näkyy tulevan 18 vuotta asennuksesta.
     
    Lauri Viljanen, Gary Grand ja Concarne tykkäävät tästä.
  11. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tervetuloa, kokemusasiantuntemusta aina tarvitaan.

    Hyviä vinkkejä tuosta lämpöanturista, täytyy tutkia tarkemmin tätä omaa potilasta olisiko joku tähän sovellettavissa.

    Niin tämä lähti siitä, että on olemassa Fiatin oma triggeri uudemmasta 126 mallista mutta siinä on vain kolme lovea ja nekin epätasaisella jaolla. Asennus autoon helpottuisi kun olisi valmiit OEM osat. Ajatus siis, että voisiko tuota odd-fire asetusta hyödyntää tässä tai koodata niin, että saisi toimimaan tuolla triggerillä. Ei ole tässä minun projektissa tälle mitään tarvetta, helpommalla pääsee kun tekee normaalin triggerpyörän.

    Tosin ei ole tuon triggerin tekeminen mallin mukaan suomalaisesta yrityskulttuurista johtuen kovin helppoa. Taitaa olla firmoilla tällä hetkellä sen verran asiakkaita, että pää pysyy pinnalla joten ei tarvitse muista välittää. Yhtään vastausta eri firmoilta en ole saanut pyyntööni triggeripyörän leikkaamisesta. Niillä kuitenkin on nettisivut missä on yhteystiedot mitkä näkyvät koko maailmalle ja niitä käyttämällä oletettavasti yhteys pitäisi saada. En tiedä miksi ne siellä on. Ei ole tämä kylläkään se kaikkein kiireellisin asia.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Luulin tietäväni parikin liikettä, jotka tekevät ykkösmäärissä asiakkaan osia. Kaksi on kadonnut kokonaan ja kolmas ei mainitse enää asiakastöistä, mutta myy leikaten tehtyjä omia tuotteitaan.

    www.jannesgarage.com vois kuitenkin kannattaa kysäistä.

    Kiinakiimastahan tämä muutos johtuu. Täällä on pienen firman vaikeata löytää alihankkijaa samalla tavoin kuin muutama vuosikymmen sitten. Tein yhdessä Herttoniemeläisessä firmassa spraypullojen täyttökonetta ja protomekaniikan sain kävelymatkan päässä olevasta toisesta hallista. Nyt lähempinä aikoina projektiin mittalaitteita valmistanut salolaisfirma teetti mekaniikkaosat kiinassa ja ne olivat osia yksittäiskappaleina. Alibabassa on 177k verran tuloksia laser cutting, ja heti eka sivulla mainitaan, että onnistuu vaikka pala kerrallaan.

    Et vaikka sinne jonnekin kuva triggeripyörästä ja kohta on nyssykkäpussukka R-kioskissa.

    OT. Näin sen ärjymmän rättärin joskus IKH:n pihalla ja jututin silloista haltijaa. Lisää semmosia. Ja eiköpä laitella tähän viissatkuun ihan pieni puhallin Temusta samantein?
    Nykysäännöillä tehot saa vakiosta noin nelinkertaistaa ja nykyisistäkin melkein kolminkertaistaa!
     
    Concarne tykkää tästä.
  13. Riku Rotten

    Riku Rotten Gearhead

    Kokeilepa jotain ammiksen koneistuslinjaa, esim Järvenpään Keuda. Hinta ei ole kaikkein karsein, vaikka ovatkin nostaneet hinnoittelua, mutta toimitusaika on venyvä käsite.
     
    Concarne tykkää tästä.
  14. Eipä ole tullut itselle edes mieleen, että tätäkin touhua voi ostaa Kiinasta..

    Tässä on Aliexpressin puolelta yksi:

    https://www.aliexpress.com/item/100...ryteUQVn&utparam-url=scene:search|query_from:
     
  15. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tällaisia palveluita kyllä on, voisin ehkä kokeilla ja jos saan yhden toimivan tehtyä niin voisin tilata vaikka useamman ja laittaa Ebay myyntiin. Täytyisi piirtää kuvakin ensin ja sitä varten purkaa ainakin se öljynputsari autosta pois.

    Houkuttelisi kyllä. Vaikka ei ahtoputkea yhdistäisikään niin pelkkä ujo turbon vihellys houkuttelisi ja jos saisi vielä jonkun läpän siihen ahtopuolelle mikä menisi kaasuläpän tahtiin niin saisi sopivasti dumpin aivastamaan. Eikä kyllä kestä mottikaan mitään ahtoja. Muutama vuosi sitten näihin sai vielä alakertaan takokamoja jos oli valmis maksamaan niistä auton hinnan, en tiedä mikä nyt on tilanne. Sitten kun saa akselin kestämään niin seuraavaksi pettää lohko. Siitä ei ole tietoa muuttuuko sylinterit kranaateiksi jos alkaa paineistamaan.
     
  16. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tämä oli myös mielessä mutta en ole vielä tutkaillut tarkemmin.
     
  17. Riku Rotten

    Riku Rotten Gearhead

    Jäkessä on mahdollisuus teettää printaamalla muovimalli, jos on epävarmuutta, että miten kalikka sopii paikoilleen.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jossakin kohtaa vauhti alkaa maksaa. Ja jos edeltäjät on jo rikkoneet kaikki ralliosat, niin sitten vielä enemmän.

    883/1200/turbon ”paremman” kiertokankiparin katalogihinta on yli 1500€. Akselin muokkauksineen alun kolmatta tonnia.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  19. Concarne

    Concarne Gearhead

    Sellaista se on kun vedetään viritetyillä vehkeillä. On tuon oman Camaron moottori saattanut maksaa aikoinaan melkein uuden pikkuauton verran. Sitä ei ole tehty halvalla, on ainakin yritetty tehdä kestämään.

    Tuli eilen SherryBergin läppärunko. En vielä kovin tarkasti ehtinyt paneutumaan mutta ensivaikutelma on että laatu on parempi kuin oletin. Suuttimet näyttää olevan aika syvällä ja tähän voisi olla parempi suutinmalli sellainen missä on pidempi kärki. Noista tuotenumeroista ei ilmeisesti pysty päättelemään mitenkään onko pitkä vai lyhyt suutin ja minkä mallinen se muuten on. Halkaisija on 14mm.
     

Kerro tästä muillekin!