Wanha Fiat 500, ruiskun rakentelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Concarne, 28.1.2025.

  1. Tarkoitatko tämmöistä EV 14 x T -tyyppistä:

    [​IMG]
    Voi olla aika vähissä vaihtoehdot, joissa on sopiva koko.
     
  2. Concarne

    Concarne Gearhead

    Sitä tarkoitin. Täytyy nyt mitata ensin kunnolla. Aiemmin tuolla sanoitkin kuinka sitä pituutta voi säätää. Onnistuu helposti bensakiskon kannattimien väliholkkien pituutta muuttamalla. Eli ainakin silmämääräisesti näyttäisi, että on helppo modata lyhyemmälle suuttimelle.
     
  3. Joo, mutta tarkoitin tällä kertaa virtauslukemaa. Pienin, mitä pikkugooglauksella tuli vastaan on Porschen 310 cc/min suutin. Minusta se on noin puolet liikaa.

    Noita väliholkkien pituutta on varmaan helppo tutkia kasalla prikkoja, jos laittaa lyhyemmät tai pitemmät suuttimet.
     
  4. Concarne

    Concarne Gearhead

    Aivan, sitten voi unohtaa nuo pidemmällä kärjellä olevat. Huonosti on suuttimia Motonetin hyllyssä vaikka sopivia löytyisi kaikenlaisista Sitikoista, Opeleista, Focuksista ja Fiestoista yms.
     
  5. Concarne

    Concarne Gearhead

    Näihin suuttimiin sitten kaiken pyörittelyn jälkeen kuitenkin päädyin. Halvat Alilta tietysti. On niissä kuvan mukaan Boschin numero kyljessä.
     
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Kaikki mitä Kiinasta myydään ei ole sontaa mutta tietty varovaisuus on syytä olla mielessä. Valtavastihan siellä valmistetaan kaikenlaista ja todella hyvääkin laatua mutta halpuudessa on aina riskinsä. Suuttimen tuotekoodi ei vielä takaa mitään ja ilmeisesti osaavat väärentää hologrammin tapaisia tuotepakkausten tarrojakin tarvittaessa, ainakin GM:n osissa. Jokin Amazonin kautta ostettu ei sekään takaa OE-laatua.

    Ainakin kahteen kertaan muistan että asiakkaat ovat testauttaneet ahdettuun moottoriin asentamansa suuttimet. Toinen tapaus oli ennen moottoririkkoa ja toinen jälkeenpäin. Ihan kuraa oli Finjectorin tuomio kummassakin tapauksessa.

    Yhden suuttimen testaus ei paljoa maksa joten suosittelen sellaista.
     
  7. JasuT

    JasuT 1st gear

    Noissa Aliexpressin kamoissa, kuten muutenkin tarvikeosien kanssa, on tullut havaittua hyväksi hankkia halvimmillaan toiseksi halvimpia. Siis jos hinta määrää laatua enemmän. Tuolloin jää se ihan halvin kura pois, ja se toiseksi halvin on yleensä jo ihan toimivaa...

    Tietenkin sitten, kun laadulla on enemmän merkitystä, valitaan parempilaatuista. Mutta sellaiset kohteet, missä ei isosti väliä ole, eikä isoa vahinkoa saa aikaan, yleensä on tuo toiseksi halvin toiminut halutusti...

    Noissa omissa virityksissä, on tullut suuttimet yleensä jostakin purkuraadosta. Vähintään sumukuvion tarkistus, ja sitten paikalleen. Eikä vielä ole osunut kuin pari tukkeutunutta kohdalle, ja yksi paljon ajettu alkoi laskea läpi -tuon huomasi kun oli joka pytyllä oma laajakaistamittari asennettuna. Tässäkin etua tuosta alhaisesta sylinterimäärästä...

    "Mikrovirittäminen" on osaltaan haastavaa, kun tarpeeksi pieniä osia ei vaan meinaa löytyä. Mutta on myös palkitsevaa, kun pienenkin muutoksen huomaa heti ja vähäkin tehonlisäys tuntuu. Ja sitten se yllätysmomentti, ne ketkä tietää Petomäen Äänekosken pohjoispuolella, niin siinä päästettiin mainittu turbo-Rättäri ekaa kertaa valloilleen. Roikuttiin ekalla reissulla (Jyväskylästä Suolahden kautta kohti Kajjjaania, eli tuossa kohtaa oli säädetty lennossa reilu 60 km Alkoi olla kartat aika hyvin alueella) täysperärekan perässä, meidän takana tuoreehko ajopeli kyttäämässä ohituskaistan alkua. Kaveri joka oli juuri siirtynyt läppäri sylissä vänkärin paikalle, katseli ohituskaistan lähestymistä, vilkaisi olan yli ja kysyi "meinasitko", ja tähän ei tarvinnu kuin nyökätä. Lupasi katsoa läppäriä, ja huutaa jos jotain outoa näkyy, pienempää pykälää ja lappu lattiaan. Rekan keulan kohdilla oli vauhtia joku 140 ja siitä sitten mäkeä kivutessa löytyi kierrostenrajoitin 165 nopeudessa, sitä vasten hakaten koko mäki ylös. Vaihdetta vaihtaessa leimahteli puolimetristä ketunhäntää sivupakoputkesta, liekö tuo sitten rauhoittanut sen meidän perässä roikkuneen, kun sitä ei nähty enää ikinä tuon mäen jälkeen...

    Oli sillä monta muutakin hauskaa tilannetta, sen verran onneksi aikaa että ovat vanhentuneita rikoksina. Aina ei meinannut huonostikaan rajoitukset riittää meille... Ekan kesän jälkeen siihen rakennettiin jarrutkin, levyt joka nurkkaan alkuperäisten yksipiiristen rumpujarrujen tilalle, samassa yhteydessä tuli n. 40% pitemmät välitykset jolloin ei rajautunut huiput enää tuonne sadan mailin kantturoille...

    Tässähän kohta pitää käydä kaivamassa remmiahdettu kone esiin, ja niputtaa takaisin nelivetoiseksi muutetun Rättärin keulille...
     
  8. Turbiini

    Turbiini Gearhead


    Nuo ev14 suuttimet on kuitenkin sen verran tarkkoja toimimaan pienemmilläkin polttoainemäärillä että en pitäisi tuota vielä liian suurena. Mulla kuitenkin 1300cc suuttimet 1.3 litraisessa 4 sylinterisessä koneessa missä vakiona 85 hevosvoimaa. Käy hyvin joutokäyntiä sekä bensalla että etanolilla, katsastuksessa hc noin 90 ja co 0.7 ilman kattia. Kyseeessä pitkäkärkiset lyhyet joissa jatko holkit molemmissa päissä että saa sopimaan yariksen vakio bensakiskoon pitkin 11mm yläpäälä ja 16mm alapäällä olevien densojen tilalle.
     
  9. Riku Rotten

    Riku Rotten Gearhead

    Miten rättärissä riitti ajo-ominaisuudet tuollaiseen kyytiin? Suunniteltu kuiteski "vähän" hitaampaan matkustamiseen..
     
  10. JasuT

    JasuT 1st gear

    Vielä olen hengissä, eli kaipa ne riitti? Tuossa yksilössä oli eteen lisätty kallistuksenvaimennin, ja alustaa säädetty alaspäin. Ajokorkeuden muutos on helppoa, säädettävä kulma ylös ja pyörittää jousituksen varpatangon lenkkiä löysemmälle, joka kulma erikseen säädettävissä. Jousitusta kun laskee, niin olkatapin kulma menee keskittävämpään eli vakauttavampaan suuntaan. Iskarit uudet ja kaikki vuosikymmenten aikana kertyneet välykset pois...

    Joo, on suunniteltu vähän pienemmille tehoille ja nopeuksille. Alkujaan kaikki yhdeksän SAE-hevosvoimaa, tuossa oli vähän enemmän, 36DIN heposta sisältäneeseen koneeseen vähän toista kiloa ahtoja, huimia lukemia dynotettiinkin mutta muistikuvat ei enää kerro niitä...
     
    Riku Rotten tykkää tästä.
  11. Saattaa olla, että olen hukassakin, mutta otin testimielessä tämän pohjaksi:

    [​IMG]
    Ja tein siitä (A) sekä laskurilla(B) saadusta vertailevan käyrän:

    [​IMG]
    Saa korjata, jos meni vituikls..
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oranssi on todennäköisemmin se, mikä sieltä löytyy. Jos ennakot muuttuvat sinisen tapaan tyhjäkäynnin kohdalla jousimassa systeemillä, käynti ”humppaa”.

    Mutku kyseessä ei ole 18 hp vakio, vaan 30 hp Abarth, niin käppyrääkin on aihetta tarkastella ja vaikka penkissä jarruttaa passelein. Kireässä koneessa astekin vaikuttaa!

    Ecussa noita asteita näpyttelee vaikka ajon aikana. Paljon helpompaa kuin punttien muokkauksella ja jousien vaihtelulla.
     
  13. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Pistä tyhjäkäynnin alle pari astetta enemmän niin ei sammu niin herkkään
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ja yläpuolelle pari astetta vähemmän niin on jo jonkinmoinen stabilisaattori kierroksia vahtimassa.
     

Kerro tästä muillekin!