WCSC 2008

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja gremlin, 18.4.2008.

  1. wcof

    wcof 1st gear

    wcc2008

    itse kyllä henkilökohtaisesti olen tyytyväinen "konttakallejen" tarkkaan silmään ja toimintaan, vaikka siitä kyllä naristiinkin varikolla jonkunverran. oma öljyvuotomme liputettiin varikolle ja järjestäjät jopa katsoivat mitä tiputtaa ja ilmoittivat meille varikolla, helppo etsiä vika korjata homma ilman suurempaa radan rasvausta/moottori vahinkoa,ja eikun seuraavaan lähtöön! joten eiköhän tuostakin järjestäjille kuulu suuri kiitos ja 10+ toiminnasta!!! t:sb 817
     
  2. Ahis

    Ahis Gearhead

    Ei oikeen kuulosta kovinkaan stressittömältä hommalta tuo tarkkailuhomma, liputtaakko auto sivuun vai antaa rasvata radan... Onko se nyt sitten ilmastoinnin litkua, palkkien päälle jäänyttä vettä tai öljyä, voisin kuvitella että aika vaikea homma tuota nähdä/tietää ilman että ohjataan sivuun...
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ei mun tartte kattoakaan sinne sivulle että mä sinne näkisin :eek: Ja jotainhan tossa pitää tehdä aikaa tappaakseen, kun venttaillaan triniemeä takas sieltä elämää pidemmältä burnikselta ja odotellaan että se steitsais jo vihdoin. ;-) Ei siellä sudokujakaan oikein hanskat kädessä pysty tekemään...

    No, eipä tuo ole juurikaan ajamista häirinnyt, mutta lähinnä naurattanut siellä ohjaamossa kun pojat vetää ylösalas. Ja monta kertaa. Ja molemmilta puolilta. Ja edestä (koskee tosin vaan fyyran kisoja) :lol:
     
  4. gremlin

    gremlin Gearhead

    Jos kuskilla on hermo kunnossa se ei anna minkaan ''pomppukallen'' pomppimisten haitata :wink:
    Kylla sielta sitten tullaan oikeen nakokenttaan nayttelemaan moottorin sammutus merkkeja jos syyta on.

    Kertokaa nyt hyvat herrat, kun tuntuu tota tietoa olevan, etta mita meen sitten tarttis tehda?
    Yks vaihtoehto on etta ostetaan sita engelsmannien ihmelitkua mita vedetaan vaan mopilla liejutippojen ylitte ja jatketaan ajamista. Ainoo pikku miinuspuoli on etta se taitaa maksaa muutaman satasen kanisteri, mutta sehan hoituu osallistumismaksuja nostamalla :-?

    Oon kylla ajanut Ruottisa 1ja1/2 kautta ja jopa amerikan ihmemaassakin muutaman vedon ja kylla siellakin valilla nakyi ukkoja tiirailemassa noita juttuja, tosin oon kylla nahny semmosiakin kisoja missa lahettajakin oli tornissa ja radan varressa ei ketaan. Paitti ambulanssi pitkalla jarrualueen paassa. Olisko se nyt sitten se mita halutaan?

    Jos joku viela muistaa WCSC avaus kisan talta kaudelta niin miksei sillon porattu vaikka 10sta ekasta parista tais vaan 4 autoo paasta ajamaan?
    Ne kun olis vaan kaikki paastetty vetamaan niin varmaan vielakin luutattas litkuja poijes. :odroll:
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tietoa ei ole ja kokemustakin aika vähän, mutta eiköhän toi sammakkopeli ole ihan hyvä systeemi loppujen lopuksi...
     
  6. ChevyTypy

    ChevyTypy 1st gear

  7. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Tuosta tiputtelusta, en tiedä miten se viivalle lähestyminen pitäis oikeaoppisesti tehdä. Olen vain pannut merkille että tapoja on melko monenlaisia. Tuossa takavuosina kun parina kesänä kävin kokeilemassa tätä suoraan ajamista, kiersin monesti tuon burnislätäkön ja peruutin siihen lätäkön reunalle. Varsinkin jos vettä oli reippaasti. Joskus ajoin myös suoraan yli, hitaasti. Ja pysäytin niin että takarenkaat on juuri siinä burnislammikon ylittäneenä, kosteana mutta pois vesilammikosta.

    Ihan sen vuoksi että etu ja takarekaista lähtevät roiskeet saattavat kastella sisälokkarit ym alustan. Tämän vuoksi joskus kiinnittää huomiota siihen kun joku pysäyttää burnikseen juuri siihen kohtaan jossa märkä alkaa. Tahkotaan komeat savut pitkään ja vedetään loppupyyhkäisy suoraan lätäkön yli jotta renkaat/sisälokkari/alusta ym varmasti kastuu. Tai sitten tullaan vauhdilla siihen lätäkköön että etupyörät heittää kunnon roiskeet alustaan? ..sieltä niitä tippoja sitten tuleepi..! :poff:

    Tämä tais olla pilkun väkisinmakaamista eli pahemman sortin saivartelua?
    Kuskitkin voivat toki varoa turhaa tiputtelua. Burnispaikka on märkä, koska siinä on vettä.. Kiitos puheenvuorosta! :wink:

    Ai niin, yksi juttu vielä. Itselle tuli nyt ihan uutena tietona tuo että synteettinen ööli on huomattavan paljon hankalampi poistaa kuin mineraaliölijy?! Siitä pikku vihje, mikäli on valinnan vaikeutta kun kilpurin koneeseen valikoidaan sopivat rasvat. Eihän sitä ole tarkoitus ampua kaikkien katsojien edessä, mutta vahinkoja voi sattua.
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kuten sanoin, en oo WCC:ssä muutamaan vuoteen käynyt, enkä muista tuolta sitä ongelmaa, enkä välttämättä muutenkaan kuskin ominaisuudessa. Mutta, line upissa ja katsomossa se ihmetyttää kun fyyran kisoissa kolmekin jannua pomppii auton ympärillä päätoimisesti. Ei tollasta ole NHRA:n kisoissa eikä Mantorpissa. Ongelma ei välttämättä ole mikään maata mullistava, vaikka meidätkin on tänä kesänä vedetty pois ton takia lajittelussa, turhaan, kun joku oli näkevinään jotain. Jos jotain tollasta specialtee:ta haluaa, niin tois edes takais sen sivuttaisrynkytyksen burnispaljussa. :rotfl:
     
  9. supo

    supo Double Gearhead

    Gremlin,jatkakaa samalla mallilla kuin tähän asti,hienoo että jotkut kehtaavat tuhlata omaa vapaa-aikaa näihinkin hommiin,annetaan ukkojen kurkkia autojen alle rauhassa.FHRA:n kisoissa sama homma.TervPro Et 1337 Ps.Reilun viikon päästä ukot kuikkii taas autojen alle Alastarolla!!!
     
  10. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Rinnewoodille: Porin kisoissa oli se vesilätäkkö paremmin hoidettu kuin esim Vaasassa, eli siellä oli vaan märkä tasainen tie eikä kunnon kuoppaa täynnä vettä mistä voisi roiskua vettä.
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Edelleen, ongelma ei ole ehkä mikään maailman tärkein, eikä ehkä edes niinkään WCC:n ongelmakaan, mut silti haluaisin keskustella ton ilmiön tarpeellisuudesta. Miks vaikkapa Mantorppi tai NHRA pärjää ilman tota konttakyykkää, mut FHRA ei? Onks tossa joku filosofia ja ajatus takana, ja onks siitä oikeesti enempi konkreettista hyötyä kuin haittaa? Vai onks se vaan livennyt tollaseks kotnrollifriikkien suomessa? Mitens olis, jos seuravaks rakentais sellasen rampin, jonka yli ajettais ennenku mennään steitsiin ja avustajat kiillotais siinä pohjan, kun kyllähän toi on jo ergonomisestikin epämiellyttävää pidemmän päälle. Tai ritilällä peitetty monttu, jossa olis omat tarkkailupisteet? Alustapesu ja kuivatus? nestekaukalo kulkuneuvon alla, joka ulottuu 10" laitteen ääriviivojen ulkopuolelle? :rotfl:

    Toisaalta, vallitsevien käytäntöjen ronkkiminen tahtoo helposti vaan kasvattaa sitten kohteeks joutuneiden v-käyrää ja kadottaa motivaatiota ennestään. Et jos sillä saadaan tonne toimitsijoita, että saavat esittää sammakkoa lähtöpaikalla, niin siit sitte vaan, ei siinä tapauksessa haittaa mua lain. Kiitos ja anteeks. :rotfl:

    Toi burnishomma on asia johon törmää erityisesti just noissa streetmaneissa ja kadunmiesjutuissa; jengi heittelee ite vettä sinne lätäköks, et varmaan sutii, vaikka sen tarkotus on vaan olla kostea ja helpottaa pidon irtoamista. Jos ei se auto kosteella pinnalla jaksa burnata, niin ei se sitten sitä burnista edes tarvitse. Lätäkössä burnaaminen heittää roiskeita ympäri pyöräkoteloita ja alsutaa, josta se sitten pikkuhiljaa helposti kulkeutuu aina lähtöpaikalle asti, mikäli ne ei oo riittävän etäällä toisistaan. Asia, johon on joskus alussa tullut itsekin syyllistyttyä, ilolla. :rotfl:
     
  12. tha022

    tha022 Gearhead

    En missään nimessä sano että Porissa olisi huono rataryhmä ollut.
    Toivoin vain hieman rauhallisuutta toimintaan niin hyvä tulee.
    Kyllä siinä monet mietteet käy mielessä kun on, varsinkin pudotus/finaali lähdöt kyseessä että mistä liputtaa peli poikki.
    Onko tuo tippa vain vettä jonka rengas heitti lokariin tai flippiin vai onko se jotain muuta kun joku vauhtihirmu kuten minä itte :oops: piti vetää turhan kovaa eturenkaat lätäköstä yli.
    Niinkuin Gremlin sanoi ei sinne alle oikeen näe mitä sieltä tulee, näkee vain että jotain tippuu.
    No mutta se siitä.
    Eiku ruvetaan valmistautumaan ensi kauteen ja toivotaan että saadaan joka kisaan yhtä paljon osallistujia kuin oli nyt finaalissa, varsinkin C ja D ryhmät.
    Ei muutakuin kaikki uudet kuskit radalle vain, sain mäkin cup-voiton 11sek roskapussi telineellä niin kuka tahansa voi pärjätä. :rotfl:
     
  13. gremlin

    gremlin Gearhead

    Ihan vaan tiedoks etta just tanaan puhuttiin tosta Mantorpista siella kisankin voittaneen henkilon kanssa ja han kylla sanoi etta siella on samalla lailla sammakkoja pomppimassa kun suomessakin.
    ja viimeks oli tullu ukko kattomaan etta onko strap-on, eiku armstrapit kiinni kun oli kaveri jo pre-stagessa :eek:
    Jos noi kyylaajat niin paljon haittaa niin ei kannata menna lainkaan semmosiin kisoisiin missa niita on. Ajaa vaan ameriikassa ja Mantorpissa, jaajuu, eihan siella voi ajaa kun joku kumminkin tulee kyylaamaan, varmaan suomalainen(ja luultavasti Motalasta).
    Ja peilit kannattaa kans teipata jos sattuu varikolla tai lineupissa kavelemaan suorituksen aikana ettei vaan keskittyminen herpaannu :-?

    Tosta kummin alle veden roiskimisesta sen verran etta joskus kun kyselin MHn renkas edustajalta asiasta niin ton veden tarkotus ei kyllakaan ole se etta venttiilivikanen taunus saadaan sutimaan vaan burniksessa nousee renkaan pintalampo nopeammin kun suorituksessa on vetta mukana :-?
    En sitten tieda onko nain mutta niin se kaiffari sanoi, luulisi senkin jotain tietavan kun oli parikymmenta vuotta noita touhunnu :odroll:

    Tolla nyt ei varmaan kauheesti ainakaan saada lisaa toimitsijoita kun niista ja niitten tekemisista viela vittuillaan taalla inteligentissa. :soosoo:
    On nimittain tanaan muutama kaveri tossa ihmetelly etta mita on oikeen tullu tehtya vaarin kun tammonen poru on paallansa.

    Mutta saa voit kylla tulla ens kesana hoitaan ton koko homman, me muut odotellaan rantatuoleissa ja noustaan vasta sitten kun mennaan luutaamaan radalta liejuja poijes.

    Ja tosta etta finaaleissa ''sormien lapi'' kattomisesta. Niinhan se hieman on mennytkin. Tossa hyva esimerkki, annettiin menna vaikka vahan naytti tippuvan kun oli kisan viiminen veto. Kylla hymy hyyty kun luutattiin tunti ton jalkeen. http://www.youtube.com/watch?v=0ORzGa34bvY

    Mutta se on huamattu etta aika useesti noi autot mikka otettan tosta pois joudutaan siita ottamaan toistamiseenkin pois. Ei silla etta niita sitten katteltas tarkemmin vaan toisilla tuntuu noi vehkeet vaan usein olevan hiukkan keskeneraisia, varsinkin kevat kisoissa.
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ensinnäkin, oon tuonut kokoajan ilmi, etten ole tietoinen WCC:ssä vallitsevasta tilanteesta ton asian suhteen, mutta koska asia täällä tuotiin esiin puutuin siihen: Onks se asian esille nosto sitten aiheellista vai ei jää muiden pohdittavaksi. Ilmeisesti sitten ei kun näitä vasta-argumenttejä kattoo. Ei ole musta toimitsijaksi, oon aina niitä kohtaan tuntenut syvää kunnioitusta, jotka viitsivät vapaa-aikaansa muiden eteen uhrata. Anteeks vaan kauhiast, jos oon joitain noilla kärjistyksillä loukannut.
     
  15. pas2

    pas2 Gearhead

    Saahan veden kanssa juu helpotettua alitehosen impalan sutimista, mutta tosi lienee tuo pintalämmön nouseminen, kun renkaat kerran kuluvat enemmän sadekelillä ajettaessa! (Tällasta Nokian renkastutkimuksessa todettu aikaa sitten)
    Näin se menee, joku pitäs liputtaa pois ja joku ei. Nyt oli suuren ajajamäärän ja sadeuhan takia aiika tiukka tahti päällä, niin kyllä siinä on sammakoilla tekemistä... Joku liputetaan turhaan ja joku menee vahingossa ohi. Mulla oli enskertalaisena täys tekeminen ehtii saada lineupissa sifteri toimimaan ja lähestyy stagea samaan aikaan :D

    Nii juu ja sitten useimmat rataryhmäläiset olivat edellisiltana puoleen yöhön rakentamassa kisapaikalla ja sitten kukonlaulun aikaan paikalla tietäen, että koko roska pitää vielä paketoida kasaan kilvanajon jälkeen :-? Kyllä siinä saattaa nähdä / olla näkemättä tippoja asvaltissa.

    PS. Kukaa ei vissii nojannu siihe vasemman katsomon takakaiteeseen ku se oli pysyny kasassa :rotfl:
     
  16. MadMike

    MadMike Gearhead

    Sama koskee tiettyjä autotyyppejä (mallia siis) sen enempää tarkentamatta.

    mutta jokainen voi kuvitella miten käy kun vetari/ristikko tai muuten vaan heikko peräklimppi katkeaa tällaisessa tekeleessä...

    [​IMG]

    joo näitte oikein..tossa ei ole mitään mikä estää renkaan taipumasta poikittain kun vetari irtoaa...
     
  17. JPN73

    JPN73 1st gear

    Eiköhän tehdään näin: Siirretään vastuu radan rasvauksesta suoraan kuljettajalle ja hänen tiimilleen, siis tyyliin sen minkä rasvaat, niin itse myös putsaat. Eli jos kuski uskaltaa lähteä stripille siinä uskossa, että hänen autostaan/moottoripyörästään ei tule valumaan missään vaiheessa tai tilanteessa yhtään mitään radalle ,niin eihän noita auton alle kyttääjiä sitten todellakaan tarvita :rotfl: .
    Veikkaampa, että ekan kerran kun joku "onnekas" sen radan rasvattuaan joutuis ihan itse jälkensä siivoomaan (vaikkei nyt kun parisataa meetriäkin), niin vois mielipiteet hiukan muuttua :soosoo: !!!
    Parempi siis vaan kyttäillä, vaikka sitten hieman yli-innokkaasti sinne laitteiden alle, kun jättää kyttäämättä, jos siten voidaan edes joskus ennaltaehkäistä turhia vahinkoja, että kyllä jämpti on niin !!!
    (tosin esim. konerikkoja ei pysty ennustamaan kyttäämällä auton alle, mutta ne on taas sitten eri juttuja ne.)
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    nää on aina niitä... ah. niin mukavia tilanteita, näet auton alla tipan pari mut ajattelet että ei se nyt varmaan hajoa, mut eikös se vittu just vikassa lähdössä rasvaa koko radan... niitä sit siivotaan pois kun voisi jo purkaa rataa. se on just sitä. mersu kuskia kohtaan ei mitään vastaan, on tainnu noissa fyyrankin kisoissa poiketa??

    kalajoella joku vedettiin vesivuodon takia pois ja syyksi paljastui paisarista yli tuleva vesi, pari tippaa riitti poikkaisemiseen. jos ei olisi pois vedetty niin olisko silloin ollut koko rata märkä? tiedä sitä.

    jonkun noi päätökset on tehtävä ja autot katottava ettei ne vuoda mitään.

    ps. siivoominen ei oo välttämättä aina niin kivaa miltä se näyttää :wink:
     
  19. DX

    DX Double Gearhead

    Laitoin "vaipat" potentiaalisiin vuotopaikkoihin, lähinnä toosan ympärille, jottei yksittäisten tippojen takia ainakaan pois vedetä, niitä sai sitten varikolla ennen ajovuoroaan itse tarkistella ja arvoida tilannetta.
     
  20. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Kyllä oli komeet kisat ja autoja oli tosiaan riittävästi.
    Ilmakin oli ihan hyvä, ainakin siihen viimeiseen lähtöön asti.
    Ja toivottavasti sitä talkoo porukkaa olis jatkossakin riittävästi, että näin hyviä kisoja olis vielä jatkossakin.

    Ja muutama kuvakin olis kisoista, sori vaan että kaikenlaisista pikku kiireistä johtuen kesti vähän ennen kun saatiin kuvat esille.

    http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2a3r5+m ... 82008.html
     

Kerro tästä muillekin!