Nämä kuvat toimivat hyvänä aloittuksena. Tosiaan. 1. Jos pöydällä on metallin kappale joka on tarkoitus migillä hitsata koriin kiinni ja tietää, että sen maalaaminen tulee olemaan hankalaa. (Ainakin joka puolelta). Onko ns. hitsattavaa maalia saatavilla jostain normaali kaupoista, motonet, etra, puuilo jne.? 2. Mistä saa fosforihappoa pintojen käsittelyyn, mitä pitää huomioida jos tekee vain osa maalauskorjausta tallissa. 3. Porasin reiät josta meinasin tehdä migillä takalaudan kautta pistehitsit että saa valonkannatin raudan kiinni. Mistä koritilaa ja miten se kannattaa sulattaa että saa tasaisen ilman huokosia olevan pinnan? 4. Varmaan tässä tapauksessa kannattaa ostaa hiottavaa pohjamaalia joka sopiii ruosteiselle pinnalla? (tarkoitus oli kyllä rapsusella kaikki näkyvä ruoste pois, mutta ei hiekkapuhallusta, santapaperia ja hiomalaikkaa vaan paljon ja kauan) 5. Millä pieni vanha lommo kannattaisi korjata? Pakellia päälle vai jollai kaaripäävasaralalla naputella takaisin? Tarkoitus on vain peräfiksailla kunnolla, joskus myöhemmin sitten takalokarit kokonaan uudestaan... Tuolta osalta korjailla vaan about kaikki. Uudenkin saisi mutta 700€ hintaa, joten korjataan vanhaa vaikka menisi 40h korjailuun ei haittaa... oma työ ei maksa.
Kuulapäävasaraa käytetään pääasiassa venytykseen, joten varovasti sen kanssa.. Pikku painaumia jos on tilaa niin alta nostaa vastimella ja päältä kevyesti lommon reunoja taputtaa sileällä pikku vasaralla, voi saada oikeat jännitykset jäämään. Irto osat voi maalata valmiiksi ja hioo vaan sitten saumojen kohdalta maalit pois, pääsee ehkä helpommalla.
https://www.amazon.com/3M-05917-Weld-Thru-Coating-II/dp/B0015PG4E0 Tälläistä ei siis tarvi/kannata harkita? Siis pari-kolme purkkia vaan jotain täntyylistä? https://www.nettimaalikauppa.fi/U-Pol-High-5-hiontapohjamaali-450ml Fosforihaposta https://www.ikh.fi/fi/fosforihappo-85--1l-laimennettava-uph001 Tuollaista suoraan siveltimellä ruosteiselle pellille ja sitten noin 30min vaikutuksen jälkeen tinnerillä pinnan puhdistus? Sen jälkeen yllä olevaan pohjamaalia? (tietenkin hitsaus ennen fosfori happoa)
Jossain näillä kotimaisilla palstoilla oli testailtu ajan kanssa noita hitsaantuvia primeriä ja sitten purettu auki, tulokset ei ihan vastaa odotuksia. Voihan se jossain kuivissa paikoissa olla ok menetelmä. Itse enemmän galvaani sprayn ja koteloaineen puolella. Kilikali hioma maali uusi tuttavuus, itse olen enemmän yläsäiliö porukkaa. Pieni mittakaava voi olla purkkimaaleille sopivampi kuin maaliruisku menetelmä. Ruosteet olen hionut erilaisilla koneilla ja paperilla pinnalta, huokosissa olevaan pesiytymäänhän niin ei pääse. Ehkä happokäsittely auttaa siinä, unohtamatta pellin toista puolta.
Siis galvaani spraylla tarkoitat tätä? https://www.motonet.fi/fi/tuote/609241/CRC-Galvacolor-sinkkimaali-hopea-500ml Kyseessä siis peräpaksissa oleva lampun kiinnitysrauta joka piti irroittaa oikaisun ajaksi. ja tarkoitus oli peräpaksista teipat kaikki maalauksen ajaksi. Voi olla että joutuu vetämään mustalla kiiltävällä peltikattomaalilla sisältä pensselillä tuo osa, koska sprayta ei pysty enään hitsauksen jälkeen käyttämään. Tälläiseksi tarkoitus saada kontin sisältä. Pitää kestää kulutusta, matto tulee tuohon päälle mutta se ei kuitenkaan takaa mitään kulutuksen kestoa. Alemmassa kuvassa siis rauta jota tuskin saa maalattua paikallaan kunnolla, sotkematta muuten autoa maalilla. Tuohon rautaan pitäisi saada sitten galvaani spray ja päälle maalia. Aikaisempi maalarikin maalannu osittain tuon vain.... näkee useasta väristä.
Mä ostin tuota U-polin "weld thru -primeriä" ja ihan toimivaa se tuntui olevan, pilkku mutta: Laitoin sitä tosiaankin vain ja ainoastaan limisaumoihin, eli niihin kohti, missä tulee pellit vastakkain ja sitä hitsataan siitä. (joko tulppahitsauksella tai pistehitsauksella) Kaikki muut pellit maalasin takaa 2k epoksilla siten, että vedin teipin siihen hitsausprimerin kohtaan ja ruiskulla sitten epoksi yli. Mä en oikein kilikaleja kans suosi missään, kuin näissä "erikoismaaleissa". Mitään hiontapohjaa tai sen sellaista en käyttäis sprayna. Aina 2k väriä ruiskulla. Koritinasta olen luopunut, osin sen hankalan saatavuuden takia ja osin sen takia, että varsinkin jos jotain kohtaa on hitsattu, niin se happo tahtoo mennä sinne huokosiin ja peltien väliin ja sitten kohta siinä kohti on kupla hienossa pintamaalissa. Yleensä aina kun jossain hiljan laitetussa autossa on maalivikaa, niin kuulee, että "tinauksessa meni joku vituiksi". Nyttemmin olen käyttänyt tuota. Hyvän tuntuista kamaa. Kiva levitellä ja ei varmaan ainakaan sisällä mitään peltiä ruostuttavia happoja. Hidas kuivumaan, ainakin kun tinaan vertaa. https://www.ikh.fi/fi/koritinan-korvaaja-175ml-2-k-teroson-ep-5010-tr-hk5010
Tätäkään ei suoraan pellille, vaan: "Paljaalla metallipinnalla on suositeltavaa käyttää parhaan mahdollisen tartunnan varmistamiseksi happo- tai epoksipohjamaalia."
Joo tota koritinan korvaajaa vois harkita, itse en ole koskaan tinannu siis koritinalla" mutta olen kuullut, että se olisi paras jos haluaa pitkään säilyvän. Tosin tuo aine näyttää tälläisellä korikorjaus aloittelijalle helpommalle.
”2. Mistä saa fosforihappoa pintojen käsittelyyn, mitä pitää huomioida jos tekee vain osa maalauskorjausta tallissa.” Puuilosta 5,95€ puolen litran puteleissa teknoseesam saniteettineste ruosteen ja kalkin irrotukseen. Siinon fosforihappoa ja synteettisiä tensidejä ja vissiin hajusteita. Prismassa on euron kalliimpi. 75% fosforihappoa saa litran puteleissa brewferm nimistä 17,90€ viini ja olut tarvikekaupoista. sitruunahappoa ei kysytty mutta hankkijalta vitapol nimisenä 5kg astioissa vissiin 30€ luokkaa. Sian ripuliin jos kysyvät käyttötarkoitusta.
Joops sain maalarilta etupuskin jossa värisävykin mikä suht lähellä. Uusi sävy ehkä hiukan tummempi mutta ei autotalli valossa heti pysty sanomaan onko eri vai sama väri. Vikassa kuvassa värisävyn koodikin mitä saa kuulemma kilikalina. 2 purkkia vaatii että saa tollaisen sävyn, jos otan 4 purkkia sit varmaan riittää. Kuulemma happopohjamaalia riittää alle? Ei mitään 2k-epoksia tarvi tai happo käsittelyä?!?!? Niin mulle kommentoitiin, tiedä sitten.
Muovia, korjailtu kun kettu meni läpi...... takana sen takia kuidun näköistä.... väri vaan tuo. B3-450-50 niin ne oli kirjoittannu
Varmaan tuosta caprista ollu aiemmin puhetta mutta konepellistä päätellen vissiin 3,0. Tuommosta kuolattiiin muitten poikain kanssa jo 70-luvun loppupuolella vaan hankkimatta on jääny. Lähellä oli kerran vaan 2,6 granada on lähin mihin päässy 80-luvulla.
3.0 GT ("oli") Tarvinee varmaan hankkia joku hiomakone tuohon, tai sitten pitää ahkeroida santapaperin kanssa urakalla... että sais perän hiottua.
Hain helmiäis värit maalarilta 4 purkkia. 2kpl osa 1:stä ja 2kpl osa 2:sta. Oisko pohjamaaliksi kumpi näistä? https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000545/CAR-REP-1K-Happopohjamaali-400-ml https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000702/CAR-REP-2-Komponenttinen-pohjamaali-harmaa-500-ml Vai oisko joku muu? Niin ja hitsauksen jälkeen tätä, täyttämään huokoset? https://www.etra.fi/fi/teroson-ep-5010-koritinan-korvike-e34251213 ja sain irroitettuun lampun kannattimeen hitsattavan pohjamaalin, jolla vedän sen ennen kiinnitystä. Kun tulee kontin sisäpuolelle vedän sitten kiiltävällä mustalla panssari peltikattomaalilla kuten muukin peräpaksin sisäpuoli, jolloin kulutuskesto on erinomainen ja saman värinen vaikka jääkin melkein kokonaan piiloon maton ja lampun taka muovisuojan alle.
Oikaisin pohjan ja taivutin samoihin mittoihin kun mitä toisella puolella on. Piti tehdä pieni ura, että taipunut pelti palasin alkuperäisiin mittoihin.
Pintaväri sen yleensä määrää mitä pohjamaalia voi käyttää, että ovat ns samaa sarjaa. Olosuhteethan on aika ideaaliset sisällä kontissa ei vettä eikä auringonvaloa, ei kannata sekoittaa monia menetelmiä yhteen soppaan. Huokosista ei varmaan tarvi erikseen huolestua; hitsauksen ja hionnan jälkeen rasvanpoisto ja väriä pintaan. Kuivaus ja kevyet välihionnat ohjeen mukaan.
En malta olla ihmettelemättä että miksi hakisit motonetista kilikalipullo pohjamaalia kun maalarilta tai maaliliikkeestä saa kunnon pohjamaalia jolla tulee hyvä peitto ja käy varmasti muiden komponenttien kanssa. Silikonin poistoaine olis kans ihan jees ettei käy kuin minulle eilen. Ellei sitten ole satavarma ettei silikonia ole käytetty. Mopon tankissa sitä nyt kuitenkin oli vaikka vedin peltipinnalle ja nyt otettava pinta auki uudestaan.