Kilikalia hain maalariltakin, ainut tapa maalata tuossa tilassa sekoitti mulle kilikali purkkeihin aineet tilauksesta 4 x440ml purkit 76€. Auton takana on noin 100cm tilaa ennen seinää. Oishan sitä saanut ihan kunnon maalinakin mutta laitteiden ostaminen ja se että paineilmalla ruiskutetaan tuollaisessa tilassa sotkee koko paikan siihen maaliin. (jos halutaan tehdä aivan näyttelykelpoista sitten purettava koko auto osiksi, vietävä hiekkapuhallettavaksi yms. siis ajot ois ohi noin 3 vuodeksi. Ei kiitos. Muutenkin hiekkapuhallus, korigrilli, hitsaukset ja maalaukset ulkopuolisella maksais sen 10k€. Tehdään se nyt minkä itse pystyy omin kätösin tekemään Kempin evo200:lla ja kulmahiomakoneella 6,2x 2,8m mitoiltaan olevassa lämpöisessä tallissa bilteman pukkien päällä. Pitänee ottaa ostos listalla joku silikoninpoistoaine, kelpaisko ihan motonetin liuotinpesu? https://m.motonet.fi/fi/tuote/603512/Motox-Liuotinpesuaine--Moottorinpesuaine-1-l Nyt etsinnässä jostain paperia tai muovia tai jotain jolla saa suojattua peräpaksin ja koko takapuolen autosta. Maalarinteippiä mulla on jo....
Ite hain silikonin poisto ainetta ihan väriliikkeestä varta vasten. Sen lisäksi ei tartte kuin tinneriä jos on liotinohenteinen väri. Sillä menee ruiskulla vedettäessä ohennus ja pinnan puhdistuspyyhintä. Vesiväreistä ei hajua.
Käy jossain paikallisessa maalaamossa kysymäs rasvanpoistoa. Ota joku purkki mukaan. Spray-pohjamaalia kannattaa vetää useampi kerros. Ne on niin ohutta tavaraa. Älä ohenna tinnerillä mitään värejä!
Se on eri asia rasvanpoisto kuin silikonin pois pesu. tinnerillä ohensin spies heckerin haftgrundin ja sadoluxin. Maalasin -98 vuonna monella kerroksella äiteen pyykkitolpat. -19 vuonna ennen talon myyntiä vielä melko virheettömät vaikka lumikolalla yritetty talvisin kolhia. Kaikki sikkensin värit aina tinnerillä ohennellu ilman komplikaatioita. No en olekaan oikea maalari minä vaan teen.
Tuki maalattu hitsattavalla primerilla alustavasti, koska ei pääse maalaamaan jokapaikasta myöhemin... Suora ja istuu, ei juurikaan huomaa enään että ois hitsattu ja oittu ja vararoitu. Lamppujen maadoitukselle laitoin peltiruuvin tilalle M4 niittimutterin. Ruosteemuuntoainetta vähän saumoihin, seuravalla tallikerralla sitten lisähiontaa ja puhdistus. Sitten pääsee hitsaamaan. Pitää vähän pienentää paikka palaa liian pienet hitsausraot. 1mm paksua peltiä paikka ja vanha on jotain 0.75-0.8mm, riippuu mistä mittaa. Edit: tuli laitettua etupuskuri jonka sais maalauksesta paikalleen. Samaa maalia otin kilikalina.
Hiomisessa santapaperilla aika homma, mites oisko joku tollainen Milwaukee BOS125 hommaan hyvä? Vai millä kannattais hioa tarkkaan pienempiä alueita. https://webshop.industriacenter.fi/product/5034/akkuepakeskohiomakone-m18-bos125-0-milwaukee
Ei ainakaan mikään tuollainen raksakäyttöön tarkoitettu, todella raskaita ja epäergonomisia käyttää. Mieluummin joku autohommiin tarkoitettu, Mirkalle vahva suositus.
Miksei tuollakin hio. Mirkan sähkökone varmasti parempi , mutta myös paljon kalliimpi (400-500e). Jos on hyvä kompura niin hommaa paineilmakone Tuossa näyttää olevan epäkeskoliike 2,4mm. Töissä mirkan koneissa 5mm. Pinemmällä liikkeellä pitää jurnuttaa kauemmin.
Ei oo kuin 2,2kw bilteman kompura.... suorahiomakoneellakin 30s käytön jälkeen pitää odotella minuutti että voi jatkaa käyttöä.
Kompressorin paine kytkimessä on säädöt koska kompura lähtee päälle ja koska se sammuu, omassa se on toteutettu pitkällä kierre ruuvilla ja jousella jota voi kiristää ja löysätä. Auttaa ensi hätään..
Mä olen paineilmavajavainen + venehommissa ei kompura kulje kovin kätevästi, joten ostin tollaset. Kyllä noilla saa kokeillusti pienet hommat tehtyä. Hinta kyllä kiristeli takahampaissa. https://www.motonet.fi/fi/tuote/7003639/Bahco-BROBCLKIT6-akkuhiomakonepaketti-Li-ion-144-V
Itellä oli lainassa muistaakseni vastaava makitan akkukäyttöinen "kulmavinku". Hioin sillä parit osat pellille. Oli kätevä kun ei paineilma piisaa