Welding and painting for dummies

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Vermilion, 23.11.2020.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kilikalia hain maalariltakin, ainut tapa maalata tuossa tilassa sekoitti mulle kilikali purkkeihin aineet tilauksesta 4 x440ml purkit 76€. Auton takana on noin 100cm tilaa ennen seinää. Oishan sitä saanut ihan kunnon maalinakin mutta laitteiden ostaminen ja se että paineilmalla ruiskutetaan tuollaisessa tilassa sotkee koko paikan siihen maaliin.
    (jos halutaan tehdä aivan näyttelykelpoista sitten purettava koko auto osiksi, vietävä hiekkapuhallettavaksi yms. siis ajot ois ohi noin 3 vuodeksi. Ei kiitos. Muutenkin hiekkapuhallus, korigrilli, hitsaukset ja maalaukset ulkopuolisella maksais sen 10k€. Tehdään se nyt minkä itse pystyy omin kätösin tekemään Kempin evo200:lla ja kulmahiomakoneella 6,2x 2,8m mitoiltaan olevassa lämpöisessä tallissa bilteman pukkien päällä.

    Pitänee ottaa ostos listalla joku silikoninpoistoaine, kelpaisko ihan motonetin liuotinpesu?
    https://m.motonet.fi/fi/tuote/603512/Motox-Liuotinpesuaine--Moottorinpesuaine-1-l

    Nyt etsinnässä jostain paperia tai muovia tai jotain jolla saa suojattua peräpaksin ja koko takapuolen autosta. Maalarinteippiä mulla on jo....
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ite hain silikonin poisto ainetta ihan väriliikkeestä varta vasten. Sen lisäksi ei tartte kuin tinneriä jos on liotinohenteinen väri. Sillä menee ruiskulla vedettäessä ohennus ja pinnan puhdistuspyyhintä. Vesiväreistä ei hajua.
     
  3. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Käy jossain paikallisessa maalaamossa kysymäs rasvanpoistoa. Ota joku purkki mukaan.

    Spray-pohjamaalia kannattaa vetää useampi kerros. Ne on niin ohutta tavaraa.

    Älä ohenna tinnerillä mitään värejä!
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Se on eri asia rasvanpoisto kuin silikonin pois pesu.

    tinnerillä ohensin spies heckerin haftgrundin ja sadoluxin. Maalasin -98 vuonna monella kerroksella äiteen pyykkitolpat. -19 vuonna ennen talon myyntiä vielä melko virheettömät vaikka lumikolalla yritetty talvisin kolhia. Kaikki sikkensin värit aina tinnerillä ohennellu ilman komplikaatioita. No en olekaan oikea maalari minä vaan teen.
     
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tuki maalattu hitsattavalla primerilla alustavasti, koska ei pääse maalaamaan jokapaikasta myöhemin... Suora ja istuu, ei juurikaan huomaa enään että ois hitsattu ja oittu ja vararoitu.
    Lamppujen maadoitukselle laitoin peltiruuvin tilalle M4 niittimutterin.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ruosteemuuntoainetta vähän saumoihin, seuravalla tallikerralla sitten lisähiontaa ja puhdistus.
    Sitten pääsee hitsaamaan. Pitää vähän pienentää paikka palaa liian pienet hitsausraot.
    1mm paksua peltiä paikka ja vanha on jotain 0.75-0.8mm, riippuu mistä mittaa.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Edit: tuli laitettua etupuskuri jonka sais maalauksesta paikalleen. Samaa maalia otin kilikalina.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 24.12.2020
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  7. Beornegar

    Beornegar Gearhead

    Ei ainakaan mikään tuollainen raksakäyttöön tarkoitettu, todella raskaita ja epäergonomisia käyttää. Mieluummin joku autohommiin tarkoitettu, Mirkalle vahva suositus.
     
  8. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Miksei tuollakin hio. Mirkan sähkökone varmasti parempi , mutta myös paljon kalliimpi (400-500e). Jos on hyvä kompura niin hommaa paineilmakone

    Tuossa näyttää olevan epäkeskoliike 2,4mm. Töissä mirkan koneissa 5mm. Pinemmällä liikkeellä pitää jurnuttaa kauemmin.
     
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ei oo kuin 2,2kw bilteman kompura.... suorahiomakoneellakin 30s käytön jälkeen pitää odotella minuutti että voi jatkaa käyttöä.
     
    jänis2 tykkää tästä.
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Sain migillä turattua osat kiinni! Nyt ois seuraavaksi hiomisen vuoro.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Kompressorin paine kytkimessä on säädöt koska kompura lähtee päälle ja koska se sammuu, omassa se on toteutettu pitkällä kierre ruuvilla ja jousella jota voi kiristää ja löysätä.
    Auttaa ensi hätään..
     
  12. Weijari

    Weijari Gearhead

  13. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Itellä oli lainassa muistaakseni vastaava makitan akkukäyttöinen "kulmavinku". Hioin sillä parit osat pellille. Oli kätevä kun ei paineilma piisaa
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ostin tollasen 125mm epäkeskohiomakoneen, milläs laikka gridilla suosittelisitte mitkäkin vaiheet?

    Siis pelti => koritinankorvike => filleri/pakkeli => pohjamaali?
     
  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ostin 240 grid paperia maalia edeltävään hiontaan varmaankin sopii kun on saanut pohjat kuntoon...

    Yritin tänään porata ja jengata pylväsäporakoneella M6x1 reikää.... 1 kobolttiterä katkes ja 3 kierretappia poikki..... hieno päivä.

    Sain kuitenkin kuppiterillä tehtyä 8kpl Rosteri rikkoja jee.....
    48 x 22 x 1
     
  16. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ehkä tässä on sopiva ketju aloittelijan kysymyksille hitsaamisesta:

    Mikähän merkitys migin kaasuholkin muodolla on tai mikä niiden eri mallisten suulakkeiden käyttötarkoitus on? Olen kokeillut suoraa ja päästä supistuvaa mallia mutta mitään merkittävää eroa en ole huomannut sisällä tai ulkona hitsatessa. Sitten on vielä ainakin pistehitsaukseen tarkoitettuja ja kärjestä suoria mutta kapeita malleja.

    Toinen kysymys mitä tässäkin ketjussa on sivuttu. Jossain maaleissa on ominaisuutena mainittu, että maali toimii hitsausprimerina (esim. Würthin roststop quattro). Sen ymmärrän, että maali on ruosteensuoja ja kestää kuumuuttakin johonkin rajaan asti mutta mikä tuon primerin merkitys on hitsatessa tai mihin sitä käytetään/tarvitaan? Toistaiseksi olen hitsaillut ilman primereita kohtuullisella menestyksellä.
     
  17. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Pienikokoinen kaasuholkki tarvitsee vähemmän kaasua litroina, isompi tarvitsee enemmän.
    Isommalla saa suojattua isomman alueen, enempi tulee tarpeeseen isot jos hitsataan jotain hapelle herkkää metallia, rst - titaani - etc.
     
    Concarne tykkää tästä.
  18. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Nuo primerit on ruostesuojaukseen. Vaikka pistehitsaussaumaan, mig-hitsausta ne kyllä tuntuu haittaavan aikalailla siinä missä maalit yleensäkin.
     
  19. Esaa

    Esaa Gearhead

Kerro tästä muillekin!