white

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja cb125twin, 7.12.2006.

  1. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    eli ylijäämäkalustoa alunperin puolitela ka
    oletteko törmännyt moisiin?

    eilen kävin kattelemassa sellaista. joku vinssi ja dsl nelonen nokalla.

    Muistaakseni kalkun varikolla virittelivät telojen tilalle taka-akselin...
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Meinasin törmätä, ihan kirjaimellisesti.... :odroll:

    Tuli pimeässä vastaan kujalla, ilman valoja.

    Tämä tosin tapahtui Libanonissa muutama vuosi sitten, ei täällä kotona. :)

    Tuli tutustuttua tuollaiseen keksintöön enempikin, ihan tosi toimissa. Alun perinhän niissä lienee mahtava ääninen lättäpää kuutonen. Kulkeekin ihan mukavasti, kun ei meinattu pysyä LandCruiserilla perässä.
     
  3. mie

    mie Gearhead

    Ei ole liikkuvaan tullut törmättyä, yhden kappaleen olen nähnyt Parolan panssarimuseossa ja sittenhän noita on jokunen salaojakoneeksi? muutettuna näkynyt mobilistissa. Muistelisin, että muutoksia(teloista pyöriksi) /kunnostuksia kai tehtiin Vanajan tehtailla. Mootori taisi alunperin olla sivuventtiili-6:nen.
     
  4. Qjet

    Qjet 1st gear

    "... White Ptk-K-auto : 6-sylinterinen , 4-tahtinen , 147 hv , puristussuhde 6.44 : 1 , omapaino 5000 kg , suurin kokonaispaino 10000 kg , etuakselipaino 2800 kg , pienin maaväli 28,4 cm ... " jne....
     
  5. Fiskis

    Fiskis Gearhead

    Kaverilla on museokuntoinen sellainen. Se on lennätinlaitoksen vanha. Sillä ei hirveesti cruisailla, koska vie hyvissä olosuhteissakin 70 l/100 km. Maastossa 150! Joskus 15 vuotta sitten auto pääsi muutaman kerran "reserviharjoituksiin", kun SA:lla ei enää ollut sopivaa kalustoa tankkien hinaamiseksi ylös suosta. Valtio sponssasi verovapaat bensat.
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    50 luvun alussa kun faija oli intissä se oli tuollaisen "hinausauton" kuskina Kouvolan autokomppaniassa.
     
  7. lrser3

    lrser3 1st gear

    Ainakin Israelin armeijalla noita saattaa olla vieläkin aktiivikäytössä.
    Ehkä muillakin. Nuita tuli Suomeen jonkinverran sodan jälkeen liittoutuneiden ylijäämävarastoista. Kuinkahan paljon? Vanajan autotehdas tosiaan muutti noita paremmin maantiekäyttöön sopiviksi. Täälläpäin oli 50-l. lopulla/60- alussa Vesipiirillä tuollainen lavetin vetoautona.
    Alkuperäinen moottori on Hercules. Monia lienee dieselöity.
     
  8. sooda

    sooda 3rd gear

    Essolla oli "tavallisia" White kuorma-autoja 1950-luvun alkupuolella. Aika harvinainen oli White kaikenkaikkiaan Suomessa.
     
  9. ohsand

    ohsand 3rd gear

    Ei white ollut mikään harvinaisuus 1940-50 luvulla.Olen itse ajanut semmoisella.Alkuperäiskone oli sivu-kuutonen joka hörppäsi 1,5 litraa kilometrillä.Nämähän tuli melkein kaikki Us ja Can ylijäämävarastoista.Turku ja H:ki olivat maahantulosatamat.Onhan niitä vielä myynnissä vaikka kuinka.Ruotsi-Hollanti-Saksa jne,näistä maista löytyy.Eikä ole kalliita.Sopiva kauppaauto.
    uffe
     

Kerro tästä muillekin!