World products motown vai dart little m?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Lintta cruiser, 22.8.2008.

  1. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Eli sbc lohko. kumpi on Laadukkaampi/parempi? Tavoitteena 800-900 hp turbokone. (+ilokaasut) :eek:
     
  2. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kokemusta ei ole, mutta Dart tuntuu olevan keskustelupalstoilla kehutumpi, worldia haukutaan satunnaisesti. Vielä parempihan olis Dart Big M :wink:
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Dart kuulostaa munkin korvaan paremmalta. Vaikkei munkit tietysti yleensä noistakaan jutuista paljoo tiedä. Ite uskosin, että kummankin kanssa kyllä pärjää, ettei oo välttämättä kiinni siitä merkistä tuleeko sutta vai sekundaa.
     
  4. triniemi

    triniemi Gearhead

    Dartilla on vielä Iron Eagle, jossa on nokka-akselia nostettu. Sen saa korkeammalla dekilläkin. Sitten on vielä uusin uutuus, SHP (Special High Performance), sbc sekin, hinta noin 1500$, mutta noilla tehotavoitteilla voi olla parempi olla säästämättä sitä muutamaa satasta lohkon hinnassa.

    http://www.dartheads.com
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Missäs vaiheessa ahdetussa on yleisesti syytä mennä näihin ns. parannettuihin jälkituotantolohkohin, eli mihin asti pärjäis GM:n uudella plokilla?
    Sen tiedän ettei ole mitään tiettyä tehorajaa joka olis ehdoton, mutta noin suurinpiirtein?
    Jenkeistä näkyis saavan vielä 6-700hp ahdettuja koneita joissa käytössä uusi ns. vakiolohko, onkohan toi jo hulluttelua sen suhteen että menee koko kallis kone kaikkineen pilalle...

    Sitä ajan takaa tässä että olisko se "samaa sarjaa" muiden osien kanssa jotka olis vaikka JE-männät, jotkut H-profiilit, teräsakseli vai meneekö näihin osiin investoitu raha hukkaan kun lohko on niin heikko?
    Lohkoonhan vois lurauttaa betonit ja laittaa vaikka stud girdlen alakerran tueksi?

    Sori kun tungen topikkiin mutta vois näit hommia tässä samalla hieman miettiä ääneen?
     
  6. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Näitä samoja asioita kuin 4d sedan tossa yllä on tullut mietittyä kovasti lähiaikoina. Olen alkanut kääntyä pikkuhiljaa noihin jälkimarkkina blokeihin. Kantavana ajatuksena ollut lähinnä ettei köyhällä ole varaa ostaa huonoa, ettei tarvi tehdä kahta konetta. Toi kun tulee ihanan kalliiksi joka tapauksessa.

    Uusi vakiolohko maksaa tonnin ja noi jälkimarkkina blokit on kahden tonnin kieppeillä.

    katotaanny...
     
  7. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Vahvemmuutensa lisäks kaikissa noissa "rallilohkoissa" on varmastikin kovaa pataa tehdessä etua siitäkin että niissä on myös vaikkapa öljynkiertosysteemiäkin parannettu vakiolohkoon verraten eli mm. siinäkin on eroa.
    Meitin pikkukakkosen kone on nyt rakennettu Dartin Big M lohkoon ja kyllä toi ainakin oli vakuuttavan oloinen noin niinkuin laadullisesti:
    http://www.dartheads.com/products/block ... locks.html
    Ja oli kyllä tällaselle tavalliselle puuhastelijalle harvinainen ja varmaan ainutkertainen :p näky että omassa tallissa oli viime talvena koneenteon lähtökohdaks kerrankin tollanen ihka uus mötikkä eikä mikään likainen ruostekasa :rotfl:
    http://bbchevy.suntuubi.com/?cat=5&img=326

    Joten täältäkin ääni tässä kysyjän esittämässä tapauksessa Dartin pikku ämmälle :wink:
     
  8. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Kuinkahan "valmis" tommonen dartin lohko on? Eli onko dekit suorassa jne jne??? vai meneekö siihen vielä tonni koneistuksiin ennenkuin se on valmis kasattavaksi?

    No dekkiä joutuu kuitenkin koneistamaan riippuen tietenkin männistä....

    Voishan tommosen hommata vaikka siksi että voi katsella ja esitellä kavereille, jos vaikka loppuu rahat kesken ennenkuin saa koneen valmiiksi asti :rotfl:
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Melkein uskaltaisin väittää tuon Dartin lohkon olevan jo tullessaan melko hyvä,ainakin Dartin kannet on jo aika alueella verraten niitä vaikkapa edeleihin ja ne Dartin ja Worldin lohkot mitkä olen tuolla maailmalla nähnyt niin täytyy sanoa noiden Darttien olleen viimeistelympiä ja valultaan siistimpiä kuin worldien!

    Runkolinjat noissa kuulemma on ihan justiinsa kummassakin,mut sylinterien mitoissa on saatettu jättää pikkasen hoonausvaraa,samoin kuin dekkikorkeudessa niin jokainen voi sit tehdä/teettää niistä mieleisensä!
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi meitin iso ämmä oli ainakin kokolailla ok semmosenaan eli käytettiin se sit Lahden Kansityössä ja tarvittavat dekkihommat ja hoonaukset kustans muistaakseni vajaat pari sataa, jos yhtään muistan oikein niin olisko ollu 160€ .
    Tietääkseni Merlinit tulee sieltä rapakon takaa hiukka enempi "raakileina" kuin nuo Dartit.
    Ja nythän tommosen hommaamiselle on hyvä aika kun taala on yhä niin alhaalla, sehän meilläkin houkutti tuohon kun vanhan tavallisen 454 lohkon rallikuntoon kunnostamiseenkin olis koneistuksineen uponnu jo liki puolet ton hinnasta eikä se olis silti ollut samantasoinen kuin toi :wink:
     
  11. Slow66

    Slow66 1st gear

    Jälkituotantolohkoista pikkulohkon kohdalla kannattaa huomioida myös yksi hyvä puoli: Kannenpulttien reiät on ns. sokeita eli ei mene vesitilaan. Helpottaa kummasti esim. pinnapulttien käyttämistä kansipultteina kun ei tarvi taistella vesivuotojen kanssa.

    Pikkulohkoista ei ole jälkituotantolohkojen osalta käytännön kokemusta, vaikka yksi Motown ehti jonkin aikaa tallin nurkassa majailemaankin, mutta isolohkoista on kokemusta paristakin Dartin Big M:stä ja siltä pohjalta uskallan olla samaa mieltä edellisten kanssa, eli suosittelen Dartin lohkoja.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Lintta cruiser, onko asian tiimoilta tapahtunut jotain eli onko ratkaisu tehty mitä lohkoa aiot käyttä vai onko lohko jo kenties hankittu?
    Omiin tarkoitusperiin toi Dartin SHP alkaa vaikuttaa parhaalta valinnalta, tehotavoitteet toki paljon alempana mitä Lintalla. Onko jollain tosta SHP:stä kokemuksia tai jotain sanottavaa puolesta tai vastaan? Oletan että se olis hyvä lähtökohta mekaanisesti ahdetulle 400cid ja n.600hp koneelle?
     
  13. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Törmäsin myös tohon shp lohkoon heti sen jälkeen kun olin laittanyt tämän ketjun tänne. Olen ymmärtänyt että toi shp lohko on vasta lanseerattu joten niitä ei vielä ainakaan ole paljoa maailmalla, jos ollenkaan. totakin olen harkinnut kyllä, olis jonkun verran edullisempi kuin tuo little m. Dartin sivuilla puhutaan jotain muistaakseni 600 hv tehonkestosta mutta taitaa olla melko konservatiivinen lukema..

    Vielä ei ole hankittu mitään lohkoa, odotellaan ensin että kaikki tähän mennessä tilatut osat saapuu perille niin katsotaan sitten paljonko jää tilille saldoa. :rotfl:



    Ainiin ja tähän loppuun vielä tyhmä kysymys: Noi jälkimarkkina blokithan on siiamilaisia. Tarviiko noita lohkojä käyttäessä porata kansiin höyryreijät (=steam holes)kuten sbc 400 lohkon kanssa???
    :oops: :oops:
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, taitaa olla aika tuoreita tapauksia nämä lohkot ja voihan olla että esmes Suomessa ei ole ainuttakaan vielä?
    Tehonkeston ilmoittaminen on jotenkin erikoista siinä mielessä että valmistajien mukaan lähes kaikki paitsi vakiot koneet tulisi tehdä ns. parempaan lohkoon? Ja tietysti samantehoisia koneita on niin kovinkin erilaisia eli tyylejä päästä vaikka tohon 600hp tehoon on monta. Paljonkohan valmistajat antais tehonkestoo 35 vuotta vanhalle dekistä hitsatulle blokille, tuskin juuri mitään. Kuitenkin sellaisellakin olen ajellut ainakin mielestäni vakioo isommilla tehoilla....

    Toivon ainakin ettei lohkoissa ole niitä helevetin höyryreikiä, ainakaan 400-porauksella olevassa Bowtie lohkossa ei ollut. Eli uskoisin että ei tarvitse porailla ylimääräisiä reikiä?

    Mielestäni näissä em. lohkoissa on jo kuitenkin paljon asiota parannettu vakioon nähden kuten paksuhko dekki ja kohtuullisen vahvat sylinterin seinämät. Valun seostakin mainostaa väkeväksi :wink:
     

Kerro tästä muillekin!