X-racer jakajan ja esivastuksen kytkentä mopariin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja silirimpsis, 8.7.2011.

  1. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Tuli hommattua X-racer jakaja paketti kärjellisen tilalle ja tälläinen pitäisi olla kytkentä.

    http://www.chargerr.com/Ignition/mopar_4pin_ign.jpg

    Nyt ongelmana on se että pirssissä on väliaikaisena patenttiratkasuna virtalukko on päälle-pois mallia ja startti napilla.

    Laittelin osat kiinni testimielessa mutta nyt menee nuo molemmat (sininen&punainen) piuhat sen virtalukon kautta..

    Eli kytkenkö tuon toisen piuhan(punainen) sen starttinapin kautta ja sinisen virtalukon kautta? Esivastushan pitäisi jotenkin ohittaa käynnistyksen aikana? Vai pitääkö jotain muutakin vielä huomioida?

    Puola on joku tarvike suurteho malli jossa oli oma esivastus mukana ja sen kanssa ei toiminut huonostikaan. Laitoin sen tilalle tuon X-racer paketissa tulleen ja pelaa ihan ok. Pitäisikköhän puola olla joku normaali malli vai toimiiko tuolleensa? Tarvikepuolan esivastus oli 1,6ohm ja toi X-racerin arvo taitaa olla pienempi?
     
  2. jylppy

    jylppy Gearhead

    Juu. Niin että puola saa startin aikana suoraan patterilta tulevan jännitteen itteensä.
     
  3. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Pistät sinisen meneen virtalukolta ja punasen piuhan starttinapilta niin toimii. Ittelläni on MSD blaster 2 tehopuola ja Xracer vakiovastus ja pelannu sillä jo pari kesää ilman moitteita.
     
  4. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Nyt on kytketty just oikealla tavalla, mutta etuvastus kuumenee tosi nopeasti polttavan kuumaksi kun auto on käynnissä. Levisiköhän jotain kun oli väärin kytkettynä jonkin aikaa?
     
  5. jylppy

    jylppy Gearhead

    Käykö autos kuitenkin ihan normaalisti? Kyllähän tommonen etuvastus jonkunverran lämpiää. Pistä se semmoseen paikkaan että saa ajoviimaa tms puhallusta.
     
  6. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    No kun se kuumeni polttavan kuumaksi 10-20 sekunnissa startista. Tuntuma on ettei sen pitäisi ihan noin paljoa lämmetä noin nopeasti.

    Kuulosti hieman epätasaiselta käynti, mutta kone oli kylmänä ja ei ihan säädöissään vielä kaasarin suhteen niin epätasaisuus johtui ehkä siitä.

    Pitää huomenna tutkia asiaa tarkemmin vielä ja käyttää pitempään. Kyllä se varmaan savut jostain päästää merkiksi jos kunnolla lämpee :)
     
  7. silirimpsis

    silirimpsis Gearhead

    Vika selvisi nyt lopulta. Etuvastus kärähti jostakin syystä kun johto oli suoraan starttinapin kautta. Olisikkohan napilta startillle menevässä johdossa jokin vika koska kuumentuminen loppui välittömästi kun laittoi käyntiin siten ettei puolalle mennyt lainkaan johtoa starttinapilta.

    Samasta liittimestähän meni piuhat sekä startille että puolalle. Tosin startille menevä johto kuuluu edellisen omistajan viritysjohtosarjaan niin tiedä miten lie kytketty :mad:

    Sen verran löysin tietoa että se startin aikana puolalle annettava ohitusvirta pitää kytkeä startin solenoidilta jos ihan oikeaoppisesti asennetaan. Pitää viikonloppuna laitella sitä kautta virta menemään puolalle.

    No, pääsis nyt vielä kuukauden etiäpäin niin sitten menee kunnolla laittoon ja sähkökötöstykset lähtee ensimmäiseksi lepikkoon..
     

Kerro tästä muillekin!