x1r öljyn lisäaine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 21.11.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Elikkä X1R lisäaineesta Onko Vaktatietoa?
    Kuulemma ovat testanneet ihan tieteellisesti?
    No niin moottori miehet tietoa kehiin.

    Luin vanhasta TM:stä Motor upista ja jostain toisestakin öljynlisäaineesta. Testituloksissa ei ollut pienintäkään eroa oliko lisäainetta vai ei tämä siis motor upista.
     
  2. Holley

    Holley Gearhead

    Hanki kunnon öljyt, niin ei tarvi miettiä lisäaineita.
     
  3. Stargraft-91

    Stargraft-91 Gearhead

    Osoitteesta http://www.x1r.fi löytyy puolueettomasti tutkittua tietoa aineesta. Aine ei käsitä ainoastaan öljyn lisäainetta, vaan tuotemerkki x1r sisältää laajan valikoiman erilaisia aineita. Tätä ainetta ei voi verrata mihinkään Motor Uppiin tai vastaaviin. On ihan eri maailmasta.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    samaa roskaa eri purkissa...
     
  5. G-MAN

    G-MAN Gearhead

    Noista lisäaineista hyötyy vain myyjän lompakko.
     
  6. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    No noi kuulosti ihan siltä faktatiedolta mitä haettiin... :smile:
     
  7. Sumu

    Sumu Gearhead

    PAnin joskus volvo 440 turboon tota lisäainetta. Suurin muutos mitä tapahtui oli että moottori ei enää lämmennyt talvella niin nopeasti. Sai kauemmin odottaa että puhalsi lämmintä.
    Eli kyllä se ainakin kitkaa poistaa...
     
  8. jirka

    jirka 1st gear

    X1R:ää on käytetty isoissa dieseleissä jo helvetin kauan (moottorissa,vaihteistossa,perässä,etuperässä ja polttoaineessa) hyvillä tuloksilla.
    koneilla on ajettu n.14000 tuntia ilman kulumisia!!! Polttoaineen lisäaineena vähentää savutusta ja voitelee suuttimet. toki 2t öljy ajaa saman mutta X1R polttaa korkeammalla lämmöllä aineen=karsta palaa!
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo, mä olen käyttänyt x1r tuotteita moottorissa, vaihteistossa, perässä ja polttoaineessa. On kyllä hyvä aine. Kun heittää Diesel Boosteria tankkiin, niin jos ei huomaa vaikutusta jo pelkällä korvakuulolla niin on ehkä syytä pistäytyä paikallisessa terveyskeskuksessa. Sitten on tietysti oma lukunsa nämä VITTUNEONKAIKKISAMAAPASKASAATANA hemmot, jotka ei usko mitään vaikka asia todistettais millasella rautalanka vyyhdillä tahansa.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ne niin sanotut puolueettomat ja tieteelliset tutkimukset tän aineen kohdalla on puhdata hälynpölyä. Yhteen paikkaan tuli edustaja oman testilaitteensa kanssa ja pyysi laboratorion edustajalta nimeä paperiin todistuksena siitä että hän on omin silmin nähnyt kuinka kitka vähenee oleellisesti. Kun laboratorion edustaja pyysi jättämään näytteen aineesta ja kertoi tekevänsä testit vakio-olosuhteissa itse omilla laitteillaan, tämä ei käynyt päinsä...

    Sitten kun oli tarkoitus tutkia aineen vaikutuksia eräässä toisessa moottorilaboratoriossa ihan oikeasti tieteellisesti ja vähän pidemmällä kestotestillä, aineen edustajan kiinnostus väheni yllättäen lähes nollaan...

    Jokainen saa vetää näistä omat johtopäätöksensä.
     
  11. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

     
  12. DslCat

    DslCat Gearhead

    Muistan jutelleeni X1-R:n edutajan kanssa monta vuotta sitten messuilla - taisi olla tuo HelsinkiMotorShow, joka edessä taas ensi viikon vaihteessa.

    Tällä oli messuilla aivan yksin kertainen hökötys öljyvoitelulla, johon hän lisäsi punnuksia lisääkseen kitkaa kahden metallipinnan välille. Siinä taisi olla pyörivä akseli, jota painoi tappi (kuormitusta lisättiin noilla punnuksilla).

    Suuri ero oli pelkän öljyvoitelun ja X1-R:llä höystetyn öljyn välillä... noita punnuksia taisi olla jotain kolme kertaa enemmän. Miten aineen vaikutus kestää, ja missä olosuhteissa tuo toimii, siihen tarjottiin kopioita mittauksista, joita oli tehty yhdellä bussiyhtiöllä ja jollain murtajalla - vaihtoväli oli kait tuplattu pesemällä eli seisottamalla öljyjä tynnyreissä...



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: DslCat 2002-11-23 11:31 ]</font>
     
  13. Stargraft-91

    Stargraft-91 Gearhead

    Niin, tuon aineen testaaja Suomessa on Helsingin Teknillinen Korkeakoulu. Tulosten mukaan x-1r vähensi rautametallin kulumista synteettiseen moottoriöljyyn lisättynä keskimäärin 56% ja mineraaliöljyyn sekoitettuna 74%, hydrauliikkaöljyssä 58% ja vaihteistoöljyssä 48%. Tuossa aiemmin eräs nimetön keskustelia "tiesi" että tän aineen kohdalla tieteelliset ja puolueettomat tutkimukset ovat puhdasta hölynpölyä. Helsingin Teknillinen Korkeakoulu on niin merkittävä ja arvovaltainen laitos, että sitä vastaan esitetyt tuon tyyliset väitteet kannattaakin esittää nimettöminä.

    Pannaas tähän vielä aineen toimintaperiaate. Eli x-1r muuttaa rautasekoitteisten metallien molekyylipainoa metallien pinnalla. Voiteluaine tekee metallipinnasta tiheämmän ja näin metallipinta tulee kovemmaksi ja tasaisemmaksi. X-1r sisältää aineosia, jotka aiheuttavat molekyylien uudelleenasettumisen metallipinnalla ja tästä johtuu että x-1r toimii toisin kuin useimmat muut voiteluaineet, joiden toiminta normaalisti perustuu hydrodynamiikkaan. Kun metallipinta on käsitelty x-1r voiteluaineella, metallipinnan kovuus lisääntyy merkittävästi. Laakeripinnalla, jonka kovuus voi olla RC-35 tapahtuu x-1r:n vaikutuksesta koveneminen aina RC-72 asti.

    Niinhän se on että "kehitys kehittyy", ja uusien asioitten eteneminen on takkuista, koska ihminen uskollisena perusluonteelleen haluaa pysytellä kiinni vanhoissa ja tutuissa ympyröissä. Kuinkas kävikään muinoin sille kamraatille joka uskalsi väittää, että maapallo olisikin pyöreä.
     
  14. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    polttomoottorin laakerointi on toteutettu useimmiten liukulaakereilla.liukulaakerien voitelu toimii metallipintojen välissä olevalla öljykalvolla,eli ideana ei tosiaankaan ole pitää metalli metallia vasten..eli humpuukia kaikki lisä-aineet.ostaa synteettistä öljyä niin ei tarvi maksella tv shopin mainosmiesten etelänmatkoja :wink:
     
  15. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    se on Teknillinen Korekakoulu. Ei Helsingin. Vaikka Englanniksi onkin Helsinki University of Technology. Sijaitsee Espoossa.

    Muusta en osaa sanoa kuin että eikös siihen öljykalvonkin toimintaan auta juuri se että pinnat on tasaisempia?

    Onko tietoa missä TKK:n labrassa tuo testaus on tehty? Materiaalitekniikan tai polttomoottoritekniikan labrassa luulisin? Itse asiass tuo molekyylihässäkkä tuntuu niin omituiselta mun materiaalitekniikan tuntemuksen pohjalta että tekee mieli kysellä koulussa lisää.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla on sellainen tieto että Teknillisen Korkeakoulun koneensuunnitteluyksikkö on testannut tämän kyseisen aineen.
    Sitten kommentti Riztoreippaalle. Jos öljykalvolla ei ole muuta tehtävää, kuin irroittaa metallipinnat toisistaan, niin miksi tarjoat siihen kallista synteettistä öljyä. Hoituuhan se halvemmillakin öljyillä. Kannattaako sitä öljyalankaan mainosmiesten etelänmatkoja alkaa makselemaan.

    Etsikääs käsiinne Turkulaisen hinaajafirman Alfons Håkans OY;n käyttäjälausunto tästä x-1r aineesta. He ovat käyttäneet ainetta vuodesta -95 lähes kaikissa 32:ssa hinaajassaan. Lausunnon antaja on firman teknillinen johtaja Reino Malmivaara. On aika vakuuttavaa tekstiä.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuli vaan mieleen tosta molekyylirakenteen muuttamisesta että kaikki EP- (Extreme pressure)lisäaineistetut öljyt "muuttavat molekyylirakennetta", eli muodostavat ohuen oksidikalvon raudan päälle (siis ruosteen...). Tosin se kalvo on hiukka erilainen koostumukseltaan kuin esim. Taunuksen helmassa..

    Että ei se uskomaton pinnan koveneminen ihan humpuukia ole, mutta noi lukemat kuulostaa aika rajuilta.

    Ja P.S. Ei se TKK:kaan nyt mikään ihan suvereeni auktoriteetti ole, ja varsinkin polttomoottorilabra on kyllä aika kusinen pulju. Olen siellä vuodesta -98 pyörinyt, ja vielä tarvitsee noin 1,5 vuotta pyöriä.

    Ja P.S.2. Älkää haukkuko mineraaliöljyjä, ne ovat joissain sovelluksissa paljon parempia kuin synteettiset litkut. Katselin tossa taannoin yhtä tutkimusta, jossa oli pyöritetty kahta ratasta vastakkain hitaasti ja tosi kovalla momentilla, ja parhaat mineraalit kesti noin 10 kertaa kauemmin kuin parhaat synteeettiset.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ensinnäkin kommentteja TKK:n Koneenosien suunnittelun laboratorion tutkimuksesta:
    -vertailuöljystä ei kerrottu oliko se lisäaineistamatonta perusöljyä vaiko kenties jotain lisäaineistettua kaupallista laatua
    -koeita ajettiin vain kolme kappaletta ja niiden hajonta oli suurta eli satunnaistekijän vaikutusta tuloksiin ei oltu eliminoitu
    -koelämpötila 22 °C, moottorissa lienee lähempänä sataa astetta mihin myös koelaitteella olisi haluttaessa päästy
    -testiaika oli 10000 sekuntia eli alle kolme tuntia, mikä on liian lyhyt saamaan selville todellisia eroja tarkasti
    -materiaalipareista voisin päätellä että testi tähtäsi pikemminkin jonkun vaihteiston hammaskosketuksen simulointiin kuin polttomoottorin kitkan simulointiin
    -koe ei kerro mitään siitä miten tuote reagoi palotilasta tulevaan karstaan
    -tämä oli vain karkea pintaraapaisu, lisää tulee tarvittessa. Itse koe oli teknisesti varmaankin oikein suoritettu ja asiakastutkimuksiinhan kuuluu että tutkimus tehdään niillä parametreillä ja siinä mittakaavassa kun asiakas haluaa. Se sijaan kysymys kuuluukin antaako se polttomoottoria ajatellen oikeita tuloksia ja miten tarkoitushakuisesti raportti on X1R:n kotisivulla esitetty. Se verran on tultu erilaisia tutkimusraportteja luettua, että voin sanoa että kotisivulla esitetty raportti on rankasti sensuroitu.

    Toiseksi kommentti X1R:n menestymisestä muissa testeissä:
    -katsokaa http://www.rev-er-up.com/compare.html
    -sivun alalaidassa olevasta taulukosta näkee että synteettiset moottoriöljyt (esim Mobil 1) ovat menestyneet siinä testissä paremmin kuin mineraaliöljyt, jotka taas ovat menestyneet paremmin kuin useimmat lisäaineet kuten X1R.
    -parhaiten menestyi tottakai sivuilla markkinoitu tuote eli se tämänkin testin luotettavuudesta

    Kolmanneksi vähän yleisiä kommentteja:
    -Stargraft-91:n mainitsema molekyylipainon muuttaminen. Jo keskiajalla alkemistit yrittivät muuttaa metallin molekyylipainoa, tällöin he yrittivät tehdä lyijystä kultaa.
    -öljyvoidelluissa laakeissa tilanne on se että mitä sileämpi sitä parempi. Sen sijaan sylinterin ja männän välisessä voitelussa tilanne on toinen kun öljyä on liukupinnalla tarjolla hyvin rajoitettu määrä. Tällöin pitää olla määrätty määrä hoonausuria toimimaan öljytaskuina ja sopiva määrä kantopintaa erottamaan männänrengas sylinterinseinämästä, optimi löytynee siitä tasosta mitä autotehtaan nykyään käyttävät, mutta josta harvat kellarikoneistamot edes haaveilevat.
    -ottakaapa selvää mikä on normaalin polttomoottorin mekaaninen hyötysuhde ja paljonko teho nousee tai kulutus pienenee kun kitkakerroin muuttuu 0.02. Kyllä ne havaittavat muutokset tulevat palotilan puolelta, moottorin säädöistä tai sitten esim. auton ajovastuksien muutoksesta tai kuljettajan ajotavan muutoksesta.
     
  19. BRC1

    BRC1 Gearhead

     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joopa joo mitähän tässä nyt uskois? Tuntuu toisaalta erittäin epätodennäköiseltä että jos aineella ei mittään tee niin tuskin tuollainen laiva yhtiö pilaisi mainettaan (lahjomallakaan) ja ottaisi niskoilleen valehtelijan maineen.
     

Kerro tästä muillekin!