Y-Blockin kunnostelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja generalo, 1.11.2016.

  1. generalo

    generalo Gearhead

    Ensimmäinen ajokausi takana ekalla jenkillä (Mercury Monterey 1962, 292 Y-Block+Merc-o-matic), josta jäi tekniikan puolesta suht luotettava kuva. Ikävästi jättää vaan öljyläikkää allensa, laatikko nyt ei niinkään vuoda, mutta kone sitten sitäkin enemmän, enimmäkseen jostain koneen takaosasta ja suht ylhäältä. Lisäksi tekisi mieli maalata kone, nyt on aika rujon näköinen. Siinäpä olisikin riittävästi syytä nostaa kone kokonaan pois keulilta ja käydä läpi, talvikin tulossa ja jotenkin pitäisi saada aika kulumaan.

    Mielessä pyörinyt kokonaan tekniikanvaihto ehkä nykyaikaisempaan tekniikkaan, mutta josko nyt kuitenkin rakentelisin tuosta Y-Blockista. Samalla mietin jotain mietoa viritystä, ehkä kaasaria, nokkaa, kotiporttausta, peltipakosarjaa, kärjetöntä sytytystä yms. ja näistä haluaisinkin lisätietoa. Itselläni kokemusta yhden koneremontin verran (Volvo B20), veekasia en ole purkanut tai kasannut kertaakaan. Eli milläs osilla tuota kannattaisi lähteä virittelemään ja rakentelemaan? Tavoitteena olisi saada vähän normaalia pirteämpi kone, pienen kulutuksen nousun sallin, olisi kaupunkikruisailussa mukava, kuminpoltolle ei ole pakottavaa tarvetta. Budjetiksi arvelin max. 1000e, toki se saattaa aina venyä ja siihen on tietysti varauduttava...
     
  2. pinemankustom

    pinemankustom 3rd gear

    Mun mielestä kannattaa korjata tuo y bloki,mieluummin kuin vaihtaa joku uudempi tekniikka,eikä mitenkään erityisen kallis korjattava vrt.cadillac .Mulla on 56 mercury :ssä yblock johon tein täysremontin muutamia vuosia sitten.Osat löytyy Us partsista , lisäksi siihen saa imusarjaa ,nokkaa,pakosarjaa ym jos haluaa viritellä.Yblokit vuotaa vanhuutaan niinkuin monet muutkin vanhat koneet kampiakselin takapään stefasta. Tsekkaa sivut :
    http://yblockguy.com/ sekä http://www.y-blocksforever.com/ sieltä hyvät ohjeet muutamiin muutoksiin koneessa kuten parempi voitelu nokalle,parempi nesteen kierto kansille ja ehdotomasti kannattaa tulpata keinuaksilan öljynpoisto putket,parantaan keskimmäisten keinujen voitelua.
     
  3. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    nuoruudessa tuli monet reissut pitkin suomee taiteltua kaverin y-block fordil
    hyvät muistot jäi kyseisestä tekniikasta
    jotain pientä sille oltiin tehty just tyyliin pelttarit, isompi kaasutin yms
    ja ihan hyvin se veti meitä eteen päin reissuillamme
     
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Nimimerkki 'yfreak57' :ltä löytyy paljon tietoa ja kokemusta liittyen Y-blockin virittämiseen!
     
  5. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Ehottomasti ennemmin Y-block ku joku uus 302, ei tuo mullakaa oo kovin mielenkiintonen tekniikka..:rolleyes: Tommoseen autoon on vaan aina hienompi tommonen vanha tekniikka. Ja ei asiaan liity mut voishan senki ruiskuttaa jos nykyaikasuutta halajaa.
     
  6. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Ja Y-lohkossa hyvä saundikin.
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tonnin budjetti on saavutettavissa varmaan jos kaikki laakeripinnat menee kiillottamalla ja lohko hoonauksella.
     
  8. jaham

    jaham 1st gear

    onko y-block 368cid mitään tyyppivikaa mistä nakutus voi johtua?
    nostajat vaihdettu, venttiilikoneisto uusittu ja öljyn ylivuoto putket poistettu, öljyn paineet hyvät.
    kuulostaa et tulis yläkerrasta mut voi myös kaikua muualta.
    auto muuten toimii ja kulkee hyvin, ei ole ääni muuttunut neljään vuoteen mihinkään.
     
  9. generalo

    generalo Gearhead

    Kiitoksia vinkeistä! Saa toki laittaa lisääkin.

    Vähän tämmösiä osia katsellut:
    -Nokaksi esim. tämä: Isky
    -Sytytys, joko esim. Pertronix tai sitten koko jakaja? Kun ei ole tuon kalliimpi verrattuna pelkkään moduliin: tämmönen vai onko liian kiinalainen vehje? :D
    -Kaasariksi joku 4-kurkkuinen, 600 cfm lienee sopiva? Sille sitten tietysti vielä sopiva imusarja
    -Peltisarjoiksi sitten jotkut, suoraan Mercuryyn käypäsiä en netistä löytänyt. Varmaan Thunderbirdin sarjat vois olla aika lähelle? Truck-mallin sarjat näytti suht isoilta, niiden kanssa saattaisi tulla ongelmia sopivuuden kanssa
    -Tarvittaessa uudet venttiilit muotoiltuna + seetityöt ja ohjurien vaihto yms. perusrempat

    Puristussuhteeksi joku 10:1-10,5:1 ehkäpä? Lohkon tasot kannattanee höyläillä männän kanssa samaan tasoon?

    Onko kampuran takapäässä ihan stefa vai se mikälie koiranpaskatiiviste?

    Joo elättelen toiveita, että selviäisi pelkällä hoonauksella ja renkaiden vaihdolla :confused: jos ei, niin uusia mäntiä näyttäisi saavan vajaa 200e/sarja, siihen sitten vielä poraus päälle. 1500e on vähän semmonen kipuraja koko hommalle, sen yli ei oikein kehtaisi. Josko sitä viikonloppuna jo kävisi purkamaan konetta irti.
     
  10. Dusturecarn

    Dusturecarn 3rd gear

    Mun mielestä Mercuryn ja Fordin Y-lohkoj
    en pakosarjat ei ole keskenään vaihtokelposia?
     
  11. sbf

    sbf Gearhead

    Mulle voi tarjota ehjää tai korjauskelpoista 368 y-lohkoa.
     
  12. generalo

    generalo Gearhead

    Mikähän ero niissä on? Tiivisteet näyttäisi ainakin olevan samat.
     
  13. Karpots

    Karpots 3rd gear

    Fordin pakosarjoissa pultit on "linjassa" kun taas Lincin y-lohkossa ne on vinoittain.
     
  14. generalo

    generalo Gearhead

    Kävin kuvailemassa "käärmekameralla" pyttyjä.

    Hoonausjälkiä näkyy:
    [​IMG]

    Tämä pytty näytti vähän surullisemmalta... Toivottavasti tuo vaakasuora rantu on vain joku heijastus männän karstakerroksesta.
    [​IMG]

    Ei näytä seetikään olevan ihan loistokunnossa
    [​IMG]

    Noh, purkamalla selviää enemmän. Tämä viikonloppu mennyt tähän asti lähinnä laiskotellessa, josko huomenna saisi otettua itsestään niskasta kiinni ja aloitella koneen irroittelua.
     
  15. generalo

    generalo Gearhead

    Juu-u, kone irroitettu, jonkin verran purettukin. Kannet päästelin jo aikaisemmin irti (en ole tutkinut niitä vielä sen ihmeemmin), eilen laittelin moottorin pukkiin kiinni ja päästelin mm. männät irti.

    [​IMG]

    Kiertokankien laakereissa oli numerot, 010, eli ois vissiin alikoon laakerit? 7. pytyn liuskat oli vähän kehnomman näköiset kuin muut, loput näytti aikalailla hyviltä. Jos haluaisi nuukailla, niin vaihtaisi pelkästään ne uuteen.


    Sitten yritin irrotella kampuran hinapyörää, eipä lähtenyt... Onko siinä irroituksessa joku oma juttunsa mitä en ymmärrä, vai onko yksinkertaisesti vaan niin perkeleen tiukasti kiinni?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Jakopään ketju kannattanee myös vaihtaa uuteen samalla?

    [​IMG]

    Tuossa kuva vielä seiskapytyn naarmuista.
     
    Herje tykkää tästä.
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Taitaa kaikki Y-blockki tontut olla jo joulupuuhissa kun ei kukaan ehtiny vastailemaan.:argue:

    Ne kiertokangen laakerit kannattaa laittaa kaikki uusiks, ellei ne sit aivan uudenveroisia ole.
    Jakopää myöskin, ja sarjassahan tulee myös uudet rattaat.

    Kampuran hihnapyörään, tai tarkemmin värinänvaimentimeen eli dampperiin, tarvitset ulosvetäjän.

    Siitä seiskapytystäkin saattaa tulla hoonaamalla oikein siisti. Jos sinne jää vähän naarmua tai pikku syöpymää, ei haittaa menoa.
     
  17. generalo

    generalo Gearhead

    Jep, tämmösen ulosvetäjän tein. Lähti nätisti irti:
    [​IMG]

    Tässä kuva pahimmasta kiertokangen liuskasta, tuolleensa toiselta puolelta kulunut enemmän?
    [​IMG]

    Kampuran liuska. Tuo 010 tarkoittanee alikokoa?
    [​IMG]

    Rokkiautossa maksaa täys jakopään setti 45e, eli vaihtoon vaan varuilta kaikki.

    Joo itsekin enemmän nyt hoonautuksen kannalla. Männätkin näyttää hyväkuntoisilta, männänrenkaat ei kolise urissaan ja ei näy liiemmin naarmujakaan. Ehkäpä tuo on jo joskus ylikokoon porattu? Ei ole tullut mitattua vielä mäntiä, saattaa siellä karstan alla joku asiasta kertova numerokin olla :D

    Paljonhan tointaa ottaa kansista lastua pois? Pitää laittaa vielä yksi mäntä paikalleen ja mitata, että miten paljon mäntä jää alle lohkon tason. Unohtui aikaisemmin...
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Näyttää tuo sun toispuoleisesti kulunut kiertokangen laakeri hyvin vahvasti runkolaakerille, kun on reikä ja ura?

    Kun hoonailet pytyt, niin ei olis hullumpaa laittaa uudet männänrenkaatkin.
    Vois ainakin jonkun renkaan irrottaa ja asettaa irrallaan pyttyyn, niin voi mitata katkosraon.
    Sit tietää paremmin todellisen kuluneisuuden.

    Kansien plaanauksessa kun pidättäytyy sinne millin tienoille, niin ei tule vielä muita sovitusongelmia.
    Plaanata vois tietenkin myös lohkon tasot, varsinkin jos kovin syöpyneet ja männät jää alas.
     
  19. generalo

    generalo Gearhead

    No niinpä näkyy, kuvat meni sekaisin... Se kiertokangen laakeri olikin tasaisemmin, "normaalin" kuluneen näköinen koko leveydeltä.

    Irrottelin tuossa yks ilta pari männänrengasta (yhdestä männästä molemmat painerenkaat). Sylinterin keskeltä mitattuna ylemmän painerenkaan katkosvälys oli 0,75mm, alemman 0,65mm. Tuli myös mitattua, että mäntä jää 0,95mm alle tason (vai voiko se sittenkään olla noin paljon, rkele kun kerkesin purkaa jakopäänkopan, dampperin yms., kaipa niitä voisi sen verran käyttää vielä paikallaan että saa tarkan mitan ja mielenrauhan). Kallista on kuulemma ottaa lastua lohkon tasosta pois, joutuu taiteilemaan jigin kanssa ja aikaa menee.

    Paljonhan noiden katkosvälysten kuuluisi y-blockissa olla? Volvoon viilailin ne muistaakseni 0,45mm tienoille.

    Yhden männän putsailin karstasta, ei löytynyt mitään numeroita... Työntömitalla sain halkaisijaksi 3,755". Tietäs vaan, että mitkä männänrenkaat siihen tilaisi, sattuisi kerralla sopivat.
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Oliskohan vielä stanukoossa kun tuon koneen sylinterin halkaisija pitäis olla 3.75".
    Eikä vaikuta hirveen kuluneellekaan jos katkosraot tuota luokkaa, minimi katkosrako tuon kokoisessa sylinterissä olis yleisohjeen mukaan noin 0,4mm.

    Kampiakselin kaulatkin kannattaa mitata tarkasti ennen laakereitten tilaamista.
    Muistelen että jossain laakereissa stanssatussa numerosarjassa se 010 ei tarkoittanutkaan alikokoa, mutta jos siellä on selkeästi piste, eli siis .010, niin sitten se tarkoittaa kyllä alikokoa.
     

Kerro tästä muillekin!