Yenco Camaro -69

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rüsselsheim, 16.10.2006.

  1. Rüsselsheim

    Rüsselsheim 1st gear

    Tuossa illan leffassa (2fast and 2furious) sellainen seikkailee, montakos niitä on tehty, onko kellään tietoa?
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    201 myyty vuonna '69. 8)
     
  3. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Helppo tehdä klooni.Raidoituksia ja penkin verhoiluja saa reprona. Ehkä hienoimpia camaroita ikinä.
     
  4. Rüsselsheim

    Rüsselsheim 1st gear

    Juu tuskin tuossa, leffassa aito Yenco tuhotaan. 8)
     
  5. erottaja

    erottaja 1st gear

    Mitä eroa tuossa Yenco Camarossa on muihin Camaroihin verrattuna, erityisesti tekniikassa?
     
  6. Rüsselsheim

    Rüsselsheim 1st gear

    Kivasti piristetty 427, SS:n 396:n sijaan.
     
  7. 67Camaro

    67Camaro 1st gear

  8. hannux

    hannux 1st gear

    Mutta Vanishin Pointissa muuten tuhoutuu Camaro Challengerin sijaan. Kellä on hidastin-ja pysäytin koneella elokuva, katsokaa vaikka.
     
  9. KTM

    KTM Gearhead

    Aivan asiaankuuluva kommentti, varsinkin kun puhutaan YENKO Camaroista ja jostain elokuvan loppukohtauksessa kauhaan liiskattavasta perus sheisse versiosta.

    Netistä muuten löytyy aika tarkat still kuvat tuosta kohtuaksesta, eli ei tarvitse leikkiä pysätyskuvatoiminnolla.

    Jos aikoo tehdä kloonia, niin hyvä idea voisi olla myös tutkia Berger, Nickey, Harrell ja Dana tuotantoa. Siellä on mukavia vaihtoehtoja.
     
  10. Sawlee

    Sawlee 1st gear

    Tuo Yenko tulee samannimisestä henkilöstä, Don Yenkosta joka tuolloin 60-luvun lopulla piti Chevrolet-liikettä Cannonsburgissa, Pennsylvanian osavaltiossa lähellä Pittsburghia. Olihan noita Camarojen lisäksi tarjolla muitakin vastaavalla raidoituksella, ainakin Chevelleä ja Corvairia kyseisestä liikkeestä. Tuli vain mieleen kun joskus v.1992 tuli itse kuljettua tuollapäin, ja tulin ymmärtämään että samanniminen liike tuohon aikaan möi seudulla ainakin HONDAA, en tosin tiedä oliko pelkkä Hondaliike vai Chevy-Honda, jokatapauksessa autobisneksessä näyttivät edelleen olevan mukana että ilmeisen pitkäaikaista toimintaa siis. Noitten Camaroitten valmistusmääristä en tiedä mitään mutta sääli kyllä tuossa eilisillan elokuvassa sekä sen Camaron että sen Challengerin kohtalo. Kyllä kai tuossa elokuvassa olis romutettavaksi joutilaampaakin kamaa ollu(?)
     
  11. Raider

    Raider 1st gear

    Hitto kun hukkasin linkin, mutta about vuosi sitten luin artikkelin - joku jenkkilehti - jossa kaikki elokuvan autot testattiin ja todettiin Camaro nopeimmaksi kuvauksissa käytetyistä autoista. Japsit pääsi jotenkin oikeuksiinsa sitten kun alettiin mutkitella, mutta suoraan ajettaessa ei juuri jakoa.


    Tuonhan nyt tietysti kaikki Camaron omistajat tietää muutenkin... Öhöm... 8)
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    joojaei.
    Peruskamat löytyy isoimmilta resto-diilereiltä mutta ne on vasta alkua.
    Useimmissa dealer-virityksissä on mukana jotain on hassua osaa jota ei saa sitten oikein mistään. Yenkojen kohdalle sellainen on esimerkiksi JL8 levyjarruperä. Samoin imusarja taisi olla hieman modattu L72 2-taso sarja jossa plenumia oli työstetty yms.

    Tuohon edellä mainittuun listaan nostaisin vielä mukaan Baldwin-Motionin -70 tuunauksineen sekä Fredd Gibb -diileri viritykset sekä 69 että 70 Camaroihin.

    Joskus 2-3 vuotta sitten vaihdoin mailia erään punaniska-billyn kanssa jolla oli oikea -69 Dana Vette. Oli saanut sen isältään ja restauroi sitä. Rekkari kilven kehys (jossa on siis diilerin nimi) oli kypsä tuossa autossa ja hän oli teetättänyt siitä jollain pajalla kopion + pari ylimääräistä jotka myymällä saa kulut pois tuosta hommasta. Suostui myymään mulle Suomeen yhden kun kehys lähtee riittävän kauaksi kulmiltaan ja minä taas vakuuttelin että en tee kloonia joka olisi kohta myynnissä Barret-Jacksonilla. Harva tunnistaa tuota kehystä edes pimpom-osaksi mutta ne jotka ovat historian läksynsä tehneet, ovat vähän katsoneet vähän kieroon...
     
  13. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Mielenkiintoista juttua jarit!

    Olet oikeassa,ihan 1:1 cloonin tekeminen ei ehkä onnistu suoraan katalooki kamoilla. Mulla olis fiilistä tehdä nykytrendien mukainen Yenko protourer kaikilla DSE komponenteillä ja isoilla jarruilla. Vanteet vois olla jotain 18+" ym ym mutta väritys ja sisusta esim tota Yenko lookia.
     
  14. Ruumis

    Ruumis 3rd gear



    Niin on Camaro, heh :D
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mun käsittääkseni Rick's First Gen:llä on wanhaa over the counter osaa tarjolla jonkin verran josta pääsee sitten tekemään tarkkaa kloonia.
    http://www.firstgen.com/
     
  16. jäyhis

    jäyhis 1st gear

    Voisi muuten toimiakin ideana. Moottorina voisi olla joku +400 (427 tietysti jos poraukset ja iskut sen sallii ja salliihan ne) kuutiotuumainen stroukkipikkulohko, (jos perse kestää niin täysalum. isolohko), 5 tai 6 pykäläinen manuaali.
    http://www.worldcastings.com/prods_pages/101000.htm

    Vanteiksi vaikka 17 tai 18 tuumaista Rallye Wheelsiä:
    http://store.summitracing.com/egnsearch.asp?N=700+400230+115+305157&autoview=sku

    tai samankokoista V60:stä
    http://www.vintagewheelworks.com/products/wheels/v60

    Hyvä idea! 8)

    Jos nyt jatkaa ajatuksleikkiä, niin kun ovat 69 Camarot niin vietävän kalliita, niin tekiskin Gen II:sta Yenkon...
     
  17. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Kiitos Jäyhis ja Jarit hyvästä meiningistä. Joo noi isot rallyet on todella hienot. Detroit speed engineeringin hydroformed( sama menetelmä jolla tekevät nyky veten runkoaisat!!) etukelkka sallii eteen 10" leveet vanteet ja saman kiskan deep tube kitillä taakse 12,5".Eli eteen saisi 285 ja taakse 335 mukavasti koria pullistelematta.

    Mark Stielow on tehnyt jo 10 69 camaroa josta toiseksi viimeisin "the Mule" teki mulle saman vaikutuksen kun Leinon vette aikoinaan. Viimeisin X (=10) on lähes yhtä pitkälle viety mutta uuden veten 505hp kuivasumppu 427 lla!!! Aivan tajuttoman hieno! Ja vaihteistona tietenkin T56set.

    Täältä lisää mm noista edellä mainituista ja monista muista erittäin pro autoista www.lateral-g.net !!
     
  18. Rüsselsheim

    Rüsselsheim 1st gear

    Kiitoksia tuosta 201kpl, valmistusmäärä tiedosta! 8)
    Muu onkin ollut jo tuttua tietoa...
     
  19. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    www.bigredcamaro.com - tuolta lätinää kunnon komerosta!
    Vaikka eipä se Yenkokaan mikään poloinen ole!
     
  20. jäyhis

    jäyhis 1st gear

    Mark Stielow osaa asiansa. Jotkut tituleeraavat häntä Amerikan parhaaksi ei-kaupalliseksi rakentajaksi eli rakentaa autoja yksityishenkilönä harrastuksekseen eikä asiakasautoja. Camarojen lisäksi on pykännyt mm.

    +1000 hv -64 Malibun:
    http://www.popularhotrodding.com/features/0501phr_1964_chevrolet_malibu/
    ja nelivetoisen -32 Fordin:
    http://www.enjoythedrive.com/content/?id=8567
    (En löytänyt kuvia alkuperäisestä Stielowin versiosta. Troy Trepanier teki auton uusiksi vuonna 2000.

    Tuo autohan aloitti koko Pro Tuoring/G-Machine suuntauksen, jota Stielow oli ensimmäisten joukossa toteuttamassa. Tuosta "Big Redistä" on aina mukava huomauttaa, kun puhutaan nopeista autoista. Sillä, kun on ajettu vain vähän kovempaa oikealla tiellä, kuin mitä on Ferrari Enzon arvioitu huippunopeus. :rotfl:

    Tuolla tulee välillä vierailtua. Loistavat sivut! Tottapuhuen noita I Gen Camaroita rakennetaan siinä rapakon takana määrin, että alkavat hienotkin autot hukkua massaan. Vaikea erottua enää 69 Camarolla.
     

Kerro tästä muillekin!