Yksitaso imusarja vakio moottorissa

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Swinger71, 17.10.2018.

  1. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    On tullut suunniteltua lähes vakion Moparin 318 motin varustamista 8-piste ruiskulla. Syy tähän on se kun on käytännössä kaikki ruiskukamat ylimääräisenä imusarjaa lukuunottamatta. Eli onko kellään tietoa miten nuo markkinoilla olevat 1-taso imarit toimii muuten lähes vakiossa moottorissa? Esimerkkinä Edelbrockin Torker II jolla paras toimintalue on 2500-6500. Mitenhän tuollainen toimii ihan alakierroksilla koska tilavuuttaa ei ole kovinkaan paljon? Yksitasoista mietin sen takia koska siihen olisi kuitenkin kaikista kivuttomin tehdä paikat suuttimille.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Eikös ne suuttimet saa suunnilleen samalla ahertamisella myös kakstasoiseen esim performeriin? Just siinä performermallissa taitaa olla 318 ajatellen kanavain katossa poikkeuksellisen paljon ainesta kun on se on kaiverrettavissa 340/360 kanaville. Tai ainakin entisaikaan oli.

    Mulla on slantissa imusarja muutettu "2-tasoiseksi". 1-2-3 ja 4-5-6. Ruiskulle. Ei mitään jäätävää eroa mutta perstuntumalla toimii alakierroksilla hilppasen paremmin noin kuin 1-2-3-4-5-6 konfiguraatiossa toimi.
     
    Swinger71 tykkää tästä.
  3. Jos katsoo niitä kanavia, niin minusta Performeriin on aika hankalan näköinen tehdä suuttimen paikkoja just ton 2 -tasoisuuden takia.

    [​IMG]
    Minusta se Toker II on hyvä lähtökohta. Se muistuttaa aika paljon muinasia ihan tehdastekoisia sarjoja.

    Minusta myös tämmöinen 273:n vakiosarja voisi olla ihan toimiva ratkaisu:

    [​IMG]
     
    Swinger71 tykkää tästä.
  4. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo itekin noita imusarjoja jonkin verran tutkinu niin kyllä se suuttimien ja suutinkiskojen toteutus olisi vähä kivuttomanpi tuollaseen yksitasoiseen. Se vaan juuri kiinnostaa että miten tuollanen esim Torker II toimii vakiossa moottorissa.
     
  5. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Vakiossa isolohkossa (440) ainakin toimii.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Toi torkkeri on huonompi kuin hyvä kakstasosatsi. Tossa RPM imarissa on "paikat" suuttimille ja toimii laajemmalla jenka-alueella kuin torkkeri.
    [​IMG]
     
    xarper tykkää tästä.
  7. darpen

    darpen Gearhead

    Yritin joskus 200? tollasta ruiskukäyttöön, mutta siinä ei noi suuttimien natsat ollu samalla kulmalla. Olis tarvinu hitsata erilliset holkit suuttimille kumminkin, että materiaalia olis ollut järkevästi tukemaan suuttimia.
    Monessa ykstasoimarissahan on sen verran paljon tavaraa noissa natsoissa, että suuttimille saa koneistettua paikat suoraan.
     
    Swinger71 tykkää tästä.
  8. Ton kulmajutun pystyy ratkaisemaan tämmöisillä suuttimen pitimillä:

    [​IMG]

    Noihin vetää vain letkut jakotukilta.

    Tuohon imusarjajuttuun vaikuttaa myös tila. RPM on korkeampi ja aina ei ole tilaa,
     
  9. puna niska

    puna niska 3rd gear

    Liekö streetmasteri Imaria miten hankala haalia mopariin.
    Eikös nuissa ollu kanava koko suht pieni orkkis mosaa silmällä pitäen.
     
  10. Ebayssa näyttää ainakin olevan:

    [​IMG]

    Olisi varmasti hyvä lähtökohta. Tässä juttua A-Body foorumilta.
     
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Yks ongelma tosiaan on et melkeen kaikki aftermarketit on 340/360 kanavakoolla. Torkerit on muutenkin parempia vähän korkeemmille kierroksille, kanavakoko vakio 318:n on iso. Edelbrock Streetmaster tai Holley Streetdominator vois olla fiksuja, kumpaakin löytyy vain käytettynä. Naapuritallin kaverilla ois dartin 318 päällä jompikumpi, ja vois varmaan vaihtaa performeriin.
     
  12. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Voitko Jykä kysyä että oisko myytävänä? Vaihdossa ei oo antaa kun valurautanen kaks kurkkusen imari. Niin ja slantin imusarjoja löytyy myös..
     
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mä kysässen, epäilen et ei oo, mut jos löytäis helpommin jonku siihen sopivamman tilalle. Väkivahva 318 750 vacuumiholleylla ja peltsareilla!
     
  14. Gyrus

    Gyrus 3rd gear

    Ainakin edelbrokin ykstaso EFI imusarja toimii hienosti viritetyssä 318 koneessa.
     
  15. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Tuo minun moottori on vaan kaikkee muuta kun viritetty. Ei taida tulla ees peltipakosarjoja.
     
  16. Gyrus

    Gyrus 3rd gear

    Vaikuttaakos monipisteruiskun kanssa juurikaan imusarjan tyyppi? Jotenkin olen ymmärtänyt että pidempi kanava parantaisi polttoaineen sekottumista ilmaan alhaisilla kierroksilla, mutta ruiskun kanssahan polttoaine suihkutetaan sumuna suoraan kanavaan. Eli onko tässä tilanteessa juurikaan eroa yksi vs kaksitason kanssa? Voin olla ihan hakoteilla, kun tästä aiheesta ei löydy paljon tietoa.
     
  17. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo tuota samaa oon itekin tässä mietiskelly.
     
  18. 6PPC

    6PPC Gearhead

    Mites Jeepin 5.2 imusarja, sehän olisi jo valmiiksi ruiskulle tehty
     
  19. maddis

    maddis Gearhead

    No mitens tämä TPI sitten? Jos yhtään olen käsittänyt oikein niin kanavien pituuksilla siinä saadaan vääntöä lisää alakierroksille ja suuttimet on kuitenkin siellä venttiilin vieressä? Minä noista sen tarkemmin tiedä ja paljon mahdollista että muistan väärinkin koko asian.
     
  20. Ei sillä pituudella ole varsinaisesti tekemistä polttoaineen sekoittumisen kanssa, vaikka se onkin yksi hyöty. Se liittyy enemmänkin, että ilma liikkuu pulsittain ja jotain..:) Näissä päästään Heimholz-resonointiin jne. Tässä lopputyössä on niistä.

    Mutta kun mennään V8-maamottoreihin, niin 2-tasoinen keksittiin, jotta saatiin pitemmät kanavat. Mutta ei semmoinen 1-tasoinen riippuen mallista ole mitenkään mahdoton. Linkkasin 273:n vakiosarjan aiemmin. Se on 1-tasoinen ja olisi ihan toimiva tähän projektiin mun mielestä. Toki joutuu valuraudan kanssa tekemiseen, mutta ei sen hitsaaminen mahdotonta ole.
     

Kerro tästä muillekin!