Yksitaso imusarja vakio moottorissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Swinger71, 17.10.2018.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ääni tälle. Näyttääkin komealta, se monipisteruiskuversio siis.
     
  2. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Et oo tosissaan?!?
    Beer kegger.. Sehän ihan sysiruma hökötys!
     
  3. Sopiiko se vanhemman LA:n päälle? Tämä Hot Rodista:

    "The intake manifold attachment was changed to a vertical bolt pattern, from the angled pattern used earlier. With this change, the Magnum and LA intakes are not a bolt-on interchange, though other than the pattern, nothing else was changed dimensionally."
     
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Magnum moteissa pultit on pienemmät ja tulee suoraan ylhäältä alaspäin. Kannet voi kyllä muokata uudelle pulttijaolle, toinipäin oon tehnyt ihan kotikonstein. Mut vaatis kyl melkeen kansien irrottamista. Muuten vois olla ihan kovakin juttu.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  6. darpen

    darpen Gearhead

    Noilla saa näköjään projektin hintaa ylös
    Noissa ei kyllä minun mielestä ole mitään järkeä.
    Ensin pitäisi asentaa polttoainetukki ja siitä erilliset letkut noihin natsoihin, jotka on tietysti vielä hitsattava imusarjaan. Tavaraa menee paljon enemmän ja saadaan lisäksi uusia vuotokohtia aikaan.

    Weiandin Team g:ssä oli muistaakseni tarpeeksi tavaraa että siihen sai porattua suoraan paikat. Yksitaso vs kaksitasossahan on se, että kaksitasolla loppuu kallistusvara suuttimella ja sit se ruiskii sinne imusarjan pohjaan bensan. Yksitasolla kulman saa järkevämmin.
    Valurautaisten muokkaamisen unohtaisin myös kokonaan, alumiinisen sarjan kanssa muutostyöt onnistuu PALJON järkevämmin.

    Toi Jeepin magnum-sarja ei kyllä käy mitenkään LA:n päälle, tai voihan sen vetää kuormaliinalla moottorin ympäri tiukalle. Pultit pystysuorassa verraten LA:n kansiin suunnatut ja muuttaminen ei oikein onnistu kun se tynnyri tulee eteen.
    Tietysti kannet vaihtamalla käy suoraan. Itse päädyin 273 kanssa vaihtamaan magnum kannet koneen päälle.
    Nämä on vaan minun kokemuksia ja ajatuksia, jokainen tekee itse minkä parhaaksi näkee.
     
  7. darpen

    darpen Gearhead

    Kerkesitkin puuttua tuohon jo. Itse just mietin tossa että kumpi on fiksumpaa, kansien pulttijaon muutos magnum-imusarjalle vai LA:n imusarjan muutos ruiskukäyttöön hitsaamalla natsat yksitasoon? Hinnallisesti varmaan menee saman verran, mutta LA-sarjan muutoksessa pääsis ehkä helpommalla.
     
  8. Fuell

    Fuell Gearhead

    Mulla vakio 340+Torker II 7 kesää ajellu, joka alueella tuntuu toimivan ja ei valitettavaa.
     
    Swinger71 tykkää tästä.
  9. Jukka 63

    Jukka 63 2nd gear

    Ei mopar kokemus.Letukan lähes vakio 396 ja Holleyn strip dominator toimi ihan ok.Tommonen oli pakko saada kun se oli makeen näköinen ja mitään moottoreista silloin ymmärtänyt.Tehoalue juttu oli jotain 3500-7000.Toihan ei ikinä suostunut kiertämään yli 6000.Muuten toimi ihan hyvin,paitsi kylmänä.Tossahan oli tavallaan nykyisin suosittu air gap ihan imusarjan korkeuden takia.Piti lämmittää hetken aikaa ja sitten baanalle.Asiaa ei tietysti parantanut 750 db ilman ryyppyä:) Eli huoletta Torkeri kiinni.
     
    Muokattu: 19.10.2018
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kun on ollut samassa koneessa noinkin kauan aina sama imari niin ei kyllä pysty sanomaan että onko se "paras" .
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Oma imari on aina paras. Sitä parempi mitä kauemmin se on ollu
     
    SauliK tykkää tästä.
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    8 piste ruisku on aika tunnoton imukanavien pituudelle. Koska ei ole sitä kaasaria, mihin sen alipaineen yms pitäs vaikuttaa.
    Kuiva imarit voi olla sit 5m pitkiä tai jopa 20cm lyhyitä. Kyllähän se vaikuttaa, mutta ei lähellekkään niin radikaalisti kuin märkä imusarjoissa.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ruiskulla ei tule yhtä helposti ylisuuren kaasuttimen ongelmaa. Kun kysyjä on ruiskuttamassa vakiota 318 konetta mainitsematta muita motivoivia syitä kuin että enin osa ruiskukamoista on jo hallussa, voisin kuvitella, että piilevä tavoite on entistä taloudellisempi ja toimivampi paketti. Viri-imusarjan saa toimimaan mutta se ei edellä mainitussa tavoitteessa toimi yhtä hyvin kuin ahtaamman oloinen kakstasoinen imusarja.

    Juu on se Magnumin sarja erikoinen, mutten mä sitä rumana pidä vieläkään. Parasta ramtuningia kuin konsanaan 50-60 lukujen taitteen isolohkoissa (ja slantissa!).
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  14. En ehkä täysin ymmärtänyt logiikkaasi, mutta kyllä se oikea läppärungon mitoitus on ihan yhtä tärkeää kuin kaasarin mitoituskin.

    Ketjun aloittaja ei ole vielä kertonut, millaista läppärunkoa on suunnitellut. Niitä löytyy moneen lähtöön. Edelbrockilla on myös mutka, jolla saa 4 kurkkuiseen imusarjaan yksi-läppäisen läppärungon.

    [​IMG]
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Saa sillä ylisuurella läppärungolla vaikemmin ajettavan. Mut kun painaa kaasun pohjaan paikallaan, niin MAP anturilla on millä tahansa läppärungon koolla 0 kPa ja ruiskutus sen mukainen. Ylisuuresta kaasarista menee seos laihalle kun venturista (joka on kaasarin alipaineanturi) putoaa virtausnopeus.

    Mulla on Slantin Cliffordin imusarjassa Jeepin 5.2 EFIn läppärunko. Topikin alussa kerrroin jakaneeni imusarjan kahtia. No periaattessa nyt puolikkaalle koneelle on vain puolikas läppärunko. Sekin riittää mut olennaisesti parani se "just ja just painaa kaasua alue" jolle ei enää tarvitse rikastaa seosta kuten aiemmin tarvitsi. 1000-1500 rpm jolla kaupungissa ryömitään.

    Mut varmaan saa toimimaan 1-tasoisellakin. Ja onko niissä eroa, saa selville kun rakentaa kaikki versiot!
     
  16. darpen

    darpen Gearhead

    edittiä: vittu kun ei toi kuvan lisääminen onnistunu...
    Tollanen yhdellä isolla läpällä oleva läppärunko ei ainakaan mulla pelannut, eli tollanen kuvan 70mm.
    Magnumin oma 50mm ei vetäny laihalle kun paino kaasun pohjaan.
    70mm joutu rikastaa karttaa ihan helvetisti, mutta ei se silti oikein toiminu.
    https://aijaa.com/RxBn5t
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ohjauksissa on vissiin aina mahdollisuus sotkea kaasuläpän asentoanturia ohjaukseen mukaan? En tiedä vielä niistä paljoa kun on vasta ensimmäinen "jonkun muun" tekemä ohjain työn alla. Maxxecu. Mä oon omiini tehnyt noi ruiskujen ohjaimet itse niin on tullut joka kerta semmoinen kuin sattuu tulemaan.
     
  18. darpen

    darpen Gearhead

    Tossahan toi on, eli turhalla virtuaaliharrastamisella saa vaan lisättyä epävarmuutta. Pitää vaan alkaa rakentamaan ja jättää turha jossittelu pois.
    Sun testailuista on kyllä paras esimerkki se spora turbolla ja omatekoisella ruutalla.
     
  19. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo tuota läppärunko asiaa oon tässä myös pohdiskellu. Eli oisko nelireikänen parempi mitä tollanen yksi iso. Vai oisko sittenkin tuollanen Jeepin 2 reikänen. Motiivi rakentamiseen on tosiaan se että lähes kaikki romut löytyy ja lisäksi että sais tulevan käyttiksen moottorista hyvin toimivan. Niin ja tietty aina on kiva kokeilla jotain uutta.
     
  20. Aivan juu. No tätä minäkin tarkoitin.

    Offenhauserilla on hiukan omalaatuinen keksintö. Yksitasoinen imusarja, joka oli jaettu kahtia, Olikohan sen nimi 360 astetta.
     

Kerro tästä muillekin!