Onko kellään niksejä b-bodyn yläpallon irroitukseen? Tuntuu olevan tiukassa, koitettu hitsata mutteri nivelen päälle ja 1/2" vääntövarrella vääntää. No 2-3m jatkovarren avulla vääntövarsi sanokin sopimuksen irti sitten. Lähtisköhän 3/4 tai 1" varrella irti jos vielä antais vähän lämpöä nivelen ympärille, vai ostaako ebaysta uuet ylätukivarret kokonaan? Löytyis tukivarsipari nivelineen jne 85+45dollaria, mutta onko nuo kiinavalmisteet mistään kotoisin? Rupee tuntumaan että vanhojen fiksauksessa ole mitään järkeä, jos rupee enemmän tempomaan niin tippuu kohta koko auto pukeilta. Liekö jengatkaan enää ehjät jos irti lähtee...
tarvisko se lämpöö sitten että lähtis ? tossa tuoretta juttua aiheesta... https://www.overdrive.fi/forum/threads/68-mopar-b-body-ylaepallon-vaihtamisesta.311470/
Silmukkan kupeeseen napakasti järeempää vasaraa ja reilusti kuumaa. Kylmäspraytä niveleen ja vääntö oikeaan suuntaan. Jos kaveri lyö vielä samalla simukan kupeseen niin auttaa.
Ollut sentään oikeanlainen metodi tässä yrityksessä. Näin tapauksen vuosia sitten kun kaksi tyyppiä koitti prässätä tuota irti. Oli pakko puuttua tilanteeseen ja antaa muutama vihje asian tiimoilta. Tyyppien ilme jäänyt hyvin mieleen.
Saattaishan tuo lämpö ja kylmä toimiakkin, ainakin autto lämpö raidetankoihi ym. Pitääpä varmaan vielä koittaa järeemmällä varrella toholla lämmittäen ja jotain rostoffia niveleen ruiskien. Kaipa se jotain lämpösokkia sais aikaan. Jos ei irtoo ni oispa tekosyy hommata vaikka säädettävät varretki, rupee vaa budjetti tulee vastaan...
Meiän tallilla noil "vanhoilla jäärillä" on hauska tarina, et silloin kun WD-40 oli uutta ja hienoa, sitä kun laittoi vaikka raidetangon päähän, niin yön aikana se oli ittestään tippunu lattialle... Koita sitä.........
Omat lähti kuusykkösestä helposti Makitan akkupulttipyssyllä: https://www.overdrive.fi/forum/threads/1961-dodge-dart-pioneer-pinohiiri.309009/page-17#post-3719471 EDIT: yksi vaati vähän jatkovartta
Juu ja koska hitsuu ei ollut sallittujen keinojen joukossa, niin ne hitsuut mahdollisuuksien mukaan piiloiteltiin. Mut b-bodyn palloja en o hitsannut.
Itsehän otin ne lopulta niin pois, että vedin rälläkällä nivelen poikki, jolloin sai kopisteltua nivelestä sisukset tyhjäksi. Sitten putsauksen jälkeen sinne sisäpuolelle kunnon hitsauspalko ympäriinsä suunnilleen kierteen kohdalle. Kun sen antoi jäähtyä, niin lähti aika kevyesti kiertäen pois. Eli suunnilleen sama kaava, jota monesti käytetään, kun halutaan laakerin ulkokooli pois reiästä, johon se on tiukasti prässätty tai ehkä alun perin lämpötilaerojen avulla asennettu.