Yleisen hintatason perseilyä

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Limite, 20.5.2020.

  1. Limite

    Limite 1st gear

    Moro. Olen vuosia ollu od:n lukija ihan kirjautuneenakin mutta pitänyt tällä palstalla turpani kiinni(offipalstallalla samalla nimmarila jotain). Nyt ajattelin sitten täälläkin ihan kysyä:
    Mihin perkeleeseen nivoutuu tuo ainainen 10-15 tonnin hintapyynti köyhempiinkin harrastevekottimiin nähden?? Se on selvä että on kulua sitä ja tätä että konttiin nämä "helmet" roudaan , mutta jukoliste että kaiken tämän shaissen jälkeen yleensä Helsingin satamassa vielä vähintään tupataan hinta??
    Drive on kohtuullisen valveutunut sivusto näihin nähden mutta nimeltämainitsemattomissa vapaassa myyntijulkaisussa hinnat ja tarinat tuppaavat mielestäni lähtevän vähän käsistä.
    Mielipiteitä kuunnellaan puolesta ja vastaankin .
     
  2. MaxDura

    MaxDura 3rd gear

    Kai sitä pyytää saa omastaan mitä haluaa?
    Jos tuntuu kalliilta niin hommaa itse suoraan halvemman.
    Helppo ratkaisu.
     
    mukko, studio57, dart -66 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    Voin olla ehkä väärässä mutta hintapyyntö ja toteutunut kauppa eivät aina ole sama numerosarja.
     
    Imusihti, dart -66 ja Ftw- tykkäävät tästä.
  4. Ftw-

    Ftw- 2nd gear

    Rupee tuomaan ite ja myy halvemmalla kun muut. Helppoa rahaa
     
    12345678910, 1purehell, viikinki75 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Tuontiautoja ilmeisesti tarkoitat? Hae itse, niin saat halvemmalla?
     
  6. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Ei se hullu ole joka pyytää, vaan se joka maksaa.
     
  7. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Toi on vanhentunut sanonta. Nykyään näkee niin älyttömiä pyyntejä joka paikassa, että usein hullu on se pyytäjä. Koska maksajaa ei ole.

    Riippumatta tähän, tai autoihin ylipäätään.

    Voin minäkin pyytää tästä juuri juomastani lidlin tyhjästä olutölkistä vaikka 100 euroa.
    Kyllä se olen sillon minä, kuka se hullu on, koska ei kukaan semmosta rahaa siitä maksa.
    Tämä esimerkkinä.

    Edit: Olikin näköjään Koffia. ;):D:p
     
    Muokattu: 21.5.2020
    Gary Grand, Dataviilaaja, isalmela ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Ostohinta+Usan sisäinen rahti+merirahti+huolintakulut kummassakin päässä+tulli (10%) + alvi (24%)+kaikki muut säätämiset ja kulut = Auto Suomessa. Siihen yleensä halutaan pieni provikka ja vaivanpalkka asioiden hoitamisesta, joista niistäkin rehellinen yrittäjä maksaa verot.

    Btw, nää muut kulut pysyy samoina, vaikka se auto maksais 500$ lähtöpäässä, niin kylläpä sille äkkiä hintaa kertyy. Kannattaa ostaa niitä kalliimpia, niin noi rahdit ja huolintakulut ei tunnu niin kalliilta enää. :D
     
    Gary Grand, Akseli von Gardan, simeoni ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. T5

    T5 Gearhead

    Tuo mun 2gen vani seisoo hallin pihassa. On sitä useampi käynyt ihmettelemässä ja kysymässä hintaa. Itellä meni 5500€ kokonaisuudessaan siihen, että auton renkaat kosketti oman tontin maata. Samaa summaa olen siitä myöskin pyytänyt näiltä kyselijöitä.

    Hinnan olen jokaiselle myöskin perustellut sillä, että puolet tuosta summasta on ollut ihan rahtikuluja, veroja tai muita kuluja, jotka tulivat auton päälle. Mutta silti sen tajuaminen tuntuu olevan vaikeata.
     
  10. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Montako autoa pitää myydä ja millä katteella jos hommalla aikoo elää?

    Tästähän on viime ajoilta hyvä esimerkki siitä, miten pieni lähtökate amatöörimäisellä hoidolla ei riitä ja mihin se johtaa.

    Hommahan ei toimi silleen että katsot netistä auton ja ostat sen. Ei ole mitään Anttilan kuvastoa josta ruksimalla saa sitä mitä luvataan. Touhu on ihan yhtä laajalla skaalalla kuin Suomessa nettiautossa. Kaikenlaiset Rockautot ja Summit Racingit, Jegsit etc vääristävät kuvaa jenkeistä tilaamisesta, kun myyvät uusia varaosia isolla organisaatiolla ja systeemi toimii tosi hyvin. vrt esim Motonet tai Fixus.

    Jos tosissaan yrität saada käytetyssä autossa sitä mitä olet jollekulle myynyt (ts. pitää yllä uskottavaa bisnestä), pitää olla osaavia ja luotettavia ihmisiä. Noilla on kapitalistisessa maailmassa sellainen ominaisuus, että ne myös maksavat.

    Lisäksi on vielä niin, että ostajatkin ovat erilaisia. Ei riitä että on rautainen ammattihessu joka tietää juuri mitä on tulossa ja koska, vaan asiakkaankin pitää olla tyytyväinen, jotta homma pyörii. Asiakkaan tyytyväisyys ja teknien tietämys ovat kaksi eria aisaa ja yleensä hyvät myyjät ja teknikot ovat eri henkilöitä.

    Tuon kun iteroi rahaksi ( ilman sen parempaa tai syvällisempää asiantuntemusta):

    Organisaatio:
    - Myyjä 4000 / kk ( lellit tellit etc)
    - Suomen pään Tekninen kaveri 4000 / kk
    - Lähtömaan päässä 1 - 2 keikkakaveria katsomassa autoja 2000€ / kk

    Muut kulut:
    - Auto 10000 / kpl
    - verot + tullit 1500 / auto
    - Rahti 3000 / auto
    - Toimi- ja varastointi tilat 1000 /kk

    Tulot:
    + Myyntihinta

    Eli neljällä autolla kuussa menopuolella on 69000

    +/- nollaan tuo tarkoittaa 17 k€ / auto, eli melkein tuplat.

    Lukuja saa muutella mielensä mukaan, esim pudottamalla kotimaasta toisen hessun pois ja olettamalla että 3K€ rahdilla saa kaikki 4 autoa suomeen, jää +/-0 hinnaksi 14 k€.

    Mikä sitten on realismia, kun tuskin autoja menee tasaisesti 4 / kk, onko alle 3k käteen sellainen liksa jolla tuota rumbaa viitsii tehdä kaikkine reklamaatioinen ja säätämisineen, joudut kilpailemaan amatöörituojien ollessa markkinoilla, harrasteautoilu on hyvin suhdanneherkkää jne.
     
    Gary Grand, studio57, jpalvima ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. tapsah

    tapsah 2nd gear

    tätäkin asiaa on ihan turha jauhaa, varsinkin odn kaltaisella tsättipalstalla, harrasteautot ja kaikki muukin maksaa sen mitä maksaa ja tavara on juurikin sen kuntoista mitä sen hinta on, halvalla kun ei hyvää/ehjää saa, aivan turhaa jauhamista, taitaa taas olla trollihommia koko aihe...
     
    paja1 tykkää tästä.
  12. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Kerran huutokauppasin ajoituslampun kun itsellä ei ollut enää tarvetta. Huutelija maksoi siitä enemmän kuin mitä sillä hetkellä sellaisen uuden ovh oli kaupassa.
    Eli samahan se on pyytää kovastikin jos ei ole akuuttia rahan tarvetta. Eihän se myyjän asia ole kyseenalaistaa ostelijan ajatuksenkulkua. Jos vaikka aina kalliimpi on parempi, tms.
     
  13. Weijari unohti laskelmasta alvin, se on suurin yksittäinen kuluerä vähänkään kalliimmassa autossa
     
  14. leemu

    leemu 3rd gear

    Peräkylien romuhuutokaupat on ihan uskomattomia.
    Aikanaan kiertelin kotonurkissa melko aktiivisestikin näitä kuolinpesien yms. tyhjennysmyyntejä.
    Työkaluja tai muuta tarpeellista niistä ei pystynyt ostamaan oikeastaan koskaan, kun hinnat karkasivat poikkeuksetta yli sen mitä uudet maksaa kaupassa:odeek:
     
    juko7 ja 1purehell tykkäävät tästä.
  15. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Nämä oman elämänsä huutokauppakeisarit kun pääsee ostelemaan, niin se on ihan sairasta menoa. "Halvalla hyvää tavaraa" on motto, kun sinne mennään. Paitsi se "halpa" on yleensä tosiaan kalliimpaa kuin uusi kaupassa ja takuuta ei ole, eikä aina tietoakaan, mihin joku osa sopisi. :odroll:
     
  16. Jori85

    Jori85 1st gear

    Kyllä esim.nettiautossa on autoja myynnissä ns.suojahinnalla.
    Eli laitetaan hinta niin kovaksi ettei kukaan osta vahingossakaan sitä rakasta kulkupeliä.
     
  17. ameriikanteijo

    ameriikanteijo 3rd gear

    Joo kyllähän meillä olisi opittavaa markkinoinnissa, pestä auto ja siivota kaljapullot ja akut ja roskat auton sisältä, ja ratti suoraan kun kuvataan.. Ja kivaa olisi jos hintapyynnit olisi kohtuullisia, ei tee mieli edes soittaa jos hintapyyntö on kova. Ebayssa on monesti hienosti kuvattu ja puhtaat autot vaikka oisi halvemman pään kulkine, ja kuvia monelta kantilta ja jopa vioista että " sorry, mutta tässä ja tässä on lommoa ja reikää.."
     
    1purehell tykkää tästä.
  18. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    Yleisesti ottaen voi olla antoisampaa seurata Maisa Törpön tai Sara Siepon edesottamuksia kuin käytettyjen autojen hinnoittelua.
     
  19. XJR

    XJR 2nd gear

    Kerrankin jään kaipaamaan Kaarnen näkemyksiä oikeasta hintatasosta. Saataisiin ainakin pidettyä kahviloita pystyssä kun jokaiseen tehtyyn autokauppaan kuuluisi pullakahvit.
     
  20. Holley

    Holley Gearhead

    Yksi iso ongelma lie se, että on pitänyt ylipäätään jonkun haluta tai haalia tänne USA:ssa jotain 2000-3000 dollarin autoja, joista nyt ihan väkisin on sitten muodostunut jotain 6-7000 euron vehkeitä tuontikuluineen. Hienoja korimalleja ja ihan hirveässä kunnossa olevia yksilöitä sitten yritetään epätoivoisesti eteenpäin. Saman mokan tein siis kerran itsekin: tuotin ruosteettoman, mutta muuten auringon polttaman sinänsä nätin 69 Cougarin, kirosin sen kuntoa ja sitten kun myin sitä, en tosin laittanutkaan 10'000-15'000 eur hintapyyntiä, vaan halusin siitä eroon ja otin takkiin ihan huolellisesti. Firma jos olisi ollut, ei olisi ollut mitään järkeä myydä niin. Olisi pitänyt tuottaa se 63 Catalina 4d, jota mietin ensin! Hyvää oli se, että auto meni kaupaksi ja sain rahaa suunnilleen silloin, kun halusin.
    Suomiautoissa tämä tuontikulut-homma ei sitten pidäkään paikkansa. Kovin tuntuu 60-lukuisen auton hintapyynti olevan 10'000 kieppeillä kunnosta riippumatta. Ehkä kannattaa seurata päivittäin hintoja ja tarjontaa: siellähän on autoja näytillä kuukausia ja vuosiakin ja syntyy illuusio "hintatasosta". Ne, joissa se pyyntihinta on myyntihinta, eivät kauaa roikukaan.
    Suomea kovemmat hintapyynnit jenkeistä on silti minusta esim. Saksassa.
    Mitäpä noista silti stressaamaan, kannattaa säästää rahaa ja ostaa kalliimpi ja parempi, niin ei kaduta sitten niin paljoa. Suomalaiset köyhät eivät taida maksaa valmiista hyvistä autoista paljoa ja se voi olla ostajan etu.
     
    Stang_81, isalmela ja juko7 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!