"yleishyvä" välitys perään

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Jupe, 4.6.2010.

  1. Jupe

    Jupe Gearhead

    No nyt viime yönä tuli odotettu sähköposti! Rapakon takaa löytyi 3.08 ja 3.23 välitykset molemmat. Ovat tosin käytettyjä, mutta pitäisi olla hyvässä kunnossa. Ongelma on vain siinä että vahvasti epäilen näiden olevan juuri siinä eri perämurikoiden murtokohdassa... eli ei käy samaan murikkaan. Se täytyy varmistaa ja tehdä sitten päätös. Toisaalta muutos nykyisestä 2.78 -> 3.08 ei suuria muutoksia tee, eli saattaisi olla parempi ottaa suosiolla tuo 3.23. Ja visa vingahtaa...

    olle, mun täytyy muuten tarkastaa tuo Richmond- juttu. Muistelin että heiltä ei uusia näihin periin saa, mutta jos kerran saa niin sehän on jo lottovoitto!
     
  2. 383

    383 Gearhead

  3. Jupe

    Jupe Gearhead

    Jep jep, tuota kävin äsken vilkaisemassa ja yksi asia mietityttää. Mun täytyisi siis vaihtaa murikka 3.36 ja ylöspäin versioon jossa on 3/8 kierteet. Eikös tuo ole Chevyn murikka? Ainakin Buickin murikassa on 7/16 vasenkätiset kierteet. Tämä mietityttää siksi Chevyn murikka ei tainnut poskilaakereiden osalta käydä mun kuoriin.

    Tässä olisi Yokon Gear & axle:
    http://www.yukongear.com/DiffDetails.as ... 3dGM%2bBOP

    Toikin muuten sanoo (samoin kun Richmond) että murikan muutos on juuri 3.23:sta ylöspäin, selvisihän tuokin.
     
  4. Jupe

    Jupe Gearhead

    :eek: pahus, tieto lisää tuskaa. Täällä
    http://v8buick.com/showthread.php?t=104988
    väitetään että Eatonin ja Auburnin lukot ei käy 8.2 BOP periin ja toinen taas sanoo että käy. Kolmas puhuu sitten uudemmista peristä kun mitä mulla on... Kellään omakohtaista tietoa??
     
  5. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Palaa se kumi 3.23 vällärilläkin :rotfl:

    [​IMG]

    Kiitos Mopoilijalle hienosta kuvasta 8)
     
  6. Jupe

    Jupe Gearhead

    Tee tässä sitten hyviä päätöksiä kun toinen vääntää veistä haavassa... :rotfl:
     
  7. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Toi Löijy on ollut se oikea katuauto pääkaupinkiseudulla joka on kadulla yleensä paria viime vuotta lukuunottamatta ollut nopein. Se lieneen Jykän toimesta rakennettu rallikäyttöön jo 1985 ja sillä on silti ajettu kaikki tarpeelliset ajot työmatkoista mamman kauppareissuihin. Jykä voine kertoa autosta lisää jos haluaa, mutta just ton "oikea katuauto" manttelin takia mä ton hankin. Oonhan sitä vastaan usein ajanut välillä haviten ja välillä taas voittaen, mutta samanlaisia kilometrimääriä en ole omilla katsastetuilla autoillani koskaan ajanut.

    Mun milestä ton Löijyn voi museoida sen pitkä kisa / katuhistorian takia :rotfl:

    Ton Löijyn konepellillä tosin ei voi paljon makailla kun se on lasikuitua :lol:
     
  8. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Mulla kävi Auburnin kartiolukko 8.2" BOP-perään, välitys 3.23. Tuo perä oli vuosimallia n. 1970. Miksei kävis? Mulla oli lautaspyörän ja aiemman kemppilukon välissä adapteri, mut adapterin poistamalla tuo lukko vanhan välityksen kera meni normaalisti shimmaamalla paikalleen niinku muutki lukot.
    Jos Auburn on muuttanut valmistustaan sittemmin (tuskin on ja miks olis, vehkeet eli perät on kuitenki 40v vanhoja) niin voi tulla ongelmia.
    Oliko noilla perusteluita miksei kävis? Välitys toki merkkaa siinä.
     
  9. Jupe

    Jupe Gearhead

    Mun täytyy tarkastaa tää juttu. Kaveri puhui jotain poskilaakereista, että ne olisi vanhemmissa eriparia kooltaan tai tms... Tarina jatkuu kun soitan kaverille huomenna.
     
  10. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    En tiedä sitä, identtiset poskilaakerit oli mulla.
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    68-70 perissä on tasauspyörästössä eri kokoiset laakerit eri puolilla. Sitä en tiedä että onko eroa tasauspyörästössäkin (laakerikaulat) vai vain sen isomman laakerin ulkomitassa. Joka tapauksessa myös tuohon 68-70 perään saa laitettua samankokoisilla laakereilla olevan tasauspyörästön kun tekee toiselle puolelle laakerin ulkokooliin soviteholkin.

    Mulla on sellainen luulo että Buickin 8.2" perään voi laittaa Chevyn 8,2" tasauspyörästön kun siihen vaan poraa isommat reiät lautaspyörän pulteille. Muistan jostain lukeneeni noin ja myös sovittaneeni kerran Chevyn tasauspyörästöä Buickin perään.

    Sellaisen seikan huomasin että ainakin 65 Buickin 8,2 perän vetareissa on syvemmällä uralla toteutut boorit, siihen ei mahdu Chevyn C-sokka -akseli vaikka olisi sama boorimäärä. C-sokka -akselissa on matalammat boorien urat.
    Mutta toisinpäin se käsittääkseni menee "heittämällä", eli Buickin vetoakseli menee tuohon C-sokkamallin tasauspyörästöön (jossa on matalamman boorit). Eli näinollen sitä paremmiin saatavaa C-sokkaperän tasauspyörästöä voisi käyttää kun käyttää siinä Buickin väliytystä.
     
  12. Jupe

    Jupe Gearhead

    On muuten asialliset laskurit, kiitos vielä kerran linkeistä.

    Laskeskelin tuossa että muutos nykyisestä välityksestä 3.08:iin nostaisi satasen vauhdissa kierroksia noin 250 ja 3.23:een 350. Tuo 3.23 alkaa tuntua melko hyvältä vaihtoehdolta. Nokan tehoalue on 1800 - 4500 ja laskurin mukaan kone kiertäisi 3.23 välityksellä satasen vauhdissa noin 2500.

    Vai pitääkö ottaa tänne molemmat välitykset, kun ne nyt kerran löytyi... :rotfl:
     
  13. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Vähän miedompaan käyttöönkin toi 3.23 käy. Mulla oli -67 avo Malibu täysin vakiolla 327lla ja TH 350llä 275/60 renkailla ja siis 3.23 vällärillä. Ajoin kymmenisen vuotta tossa kokonpanossa Huhtikuun alusta Lokakuun loppuun kaiki ajoni ja tolla vällärillä pääsi niin maantiellä kuin kylilläkin. Parasta siinä oli maantien kulutuspuoli kun kerran oikein kaverin kanssa sitä mitattiin. Mentiin Forssaan Swappiin 2 äijää+ romut kyydissä ja tankattiin mennen tullen tankkia täyteen saaden tulokseksi 9.1 litraa satasella 8)

    Tosta alle tuskin kovin moni 60-lukuinen menee harvemmallakaan välityksellä :rotfl:
     
  14. Jupe

    Jupe Gearhead

    Hankalaksi menee. Murikoita BOP periin tekee ainakin Auburn, Eaton ja Strange. Strangen sivuilla sanotaan (vai olikohan se summitin sivuilla Strangen tuotetiedoissa) heidän versionsa käyvän 64 Rivieraan ja LeSabreen, 65 ja ylöspäin mukaan tulee GS ja niin edelleen. Mistä saa oikeaa tietoa että käykö nää 64 A- koppaisen perään?
     
  15. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Huippunopeuksilla kun ei suomen teillä oikeen tee mitään,eikä kulutuskaan ole ihan päällimmäisiä kriteerejä niin itekkin oon ajatellu jos tiuhentais 3.27>3.77. Oisko heittää jotain konkreettista esimerkkiä paljonko tuommonen 0.5 muutos vaikuttaa kiihtyvyyteen/nopeuteen?
     
  16. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Nyt Löijy meni 3.23 vällärillä 10.7 / 201. Ja samankuntoisena ajelen sillä huomenna töihin :D
     
  17. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Vieläkin kiinnostais paljonko käytännössä tekee 0.5 muutos 4-vaihteisella lootalla...?
     
  18. jevman

    jevman 1st gear

    sorry ei mitn...
     
  19. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Pistäkäähän nyt jotain tuloksia...`?
     
  20. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Jevmanin jäätävä kommentti oli siis ainut tieto... :D Kyllä mä kuitenki8n uskon saavani vähä enempi etua tolla tiheemmällä.... :odroll: Veikkaan 0,4-0,6s eroa.
     

Kerro tästä muillekin!