Yli 130 km/h kulkevat ajoneuvot kiellettävä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja INVICTA, 30.11.2015.

  1. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kaksi vaihtoehtoa: Joko haluaa herättää keskustelua tai Hongistolta päässyt messevä aivopieru. EI voi olla tosissaan...
     
  3. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Eli toisin sanoen se haluaa rajoittaa uudet kulkuneuvot kulkemaan vain 130km/h.

    e: en kannata, koska mun mielestä kaikki mikä rajoittaa tehoja, on turvallisuus riski silloin kun tehoa tarvii, mut jos rajoitus on 120 suomessa, niin kyllähän tossa joku perä on?
     
  4. downtown

    downtown 3rd gear

    minun mielestä nopeuksia voisi kesäaikaan nostaa "hyvillä" teillä, sillä sen mitä minäkin olen huomannut monasti niin kun ajelin jollain sevillellä ja jaguarilla 100km/h niin se vauhti tuntui yksinkertaisesti väsyttävältä koska em mainituissa vauhti tuntui kuin olisi 50km/h körötellyt...
    tässä tieten se pointti että suuremmalla nopeudella ajettaessa ihminen olisi enemmän hereillä eikä nukkuisi niinkuin nykyliikenteen rytmin mukana saattaa tilanne monella olla ja nykyäänkin liikenteessä olevat autot alkaa olla sellaisia että niillä voisi huoletta päästellä 130/140km/h moottoritiellä
     
  5. Anza

    Anza Gearhead

    Tilastoissa 70km/h jälkeen kuolemantapausten määrä lisääntyy. Eikös nopeudet kannattaisi säätää siten että maksimi on 60km/h? Voihan vauhdin hurmaa kokea vaikka junassa istuen tai jotain tietokonepeliä pelaten?
     
  6. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    näkyykö tilastoissa, kuinka usein vauhtia on ollut yli ton 130km?
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuostahan saa erinomaisen valinnaisoption uuden auton ostajalle.
     
  8. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Näkisin että ennemmin tulevaisuudessa auto tietää missä se kulkee eikä suostu menemään vallitsevaa nopeusrajoitusta enempää. Asettaa tietty haasteita muuttuvien nopeusrajoitusten alueella. Ja jos kompuutterilla on epäselvä tilanne esim. gps:n hajottua niin sitten luonnollisesti nilkutetaan kotiin 40km/h.

    Että eikun nautitaan nykytilanteesta, tulevaisuus on joka tapauksessa pilalla.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nyt kun tullut enemmän ajeltua pitkin ja poikin niin muutamaa poikkeutta lukuunottamatta ihmettelen buumia nostaa nopeuksia. Alatalon Mikkokin ehdotti talvinopeuksien nostoa. Suurin osa tiestä niin montulla ja ruvella että ei viittis kauheesti kovempaa ajaa ja talvella saattaa hoito olla mitä vaan tai sittwn yksinkertaisesti vetää aika kapeeksi vaikka iso tie kyseessä.

    Kai olen vaan arka.



    Sama se mitä auto kulkee muuten. 130kmh silti liian vähäm turvallisuuden nimissä.
     
  10. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Sanoisin että sinulla on huono auto tai renkaat tai molemmat. Sellaista tietä ei olekaan jota ei voisi 150km/h ajaa.

    Toisaalta kai se ajatus on ollut siirtää vastuuta kuljettajalle. Aika toivoton ajatus, vaikka ehkä jokunen osaakin hiljentää kun tie on lumesta tukossa ja kaista hukassa.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niin no, jos mietitään mitä tiet on olleet joskus 70- luvun alussa kun nää rajotukset on tulleet, ja millasia autot on olleet niin mun mielestä nostaminen on paikallaan. Se 80km/h on kuplavolkkarille ihan jees nopeus. Tossa mobilistissa olleessa TM-testissäkin sanottiin että 70- luvun alun buikille hyvä matkanopeus on 120km/h, mikseiköhän se sitten nykyautolle olisi joissa on parempi ajettavuus risteilyn sijaan?

    Voisi tulla se ajettavuuspotenttiaali mikä niissä uudemmissa autoissa on mukavuuden kustannuksella menetetty paremmin käyttöön.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sitten ottasin mieluusti hirviaitaa ja keskikaidetta kehiin. Reaktiot ja jarrutusmatkat aika huimia vauhdin kasvaessa ja siihen vielä kännykän näpelöinti.
     
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllä nuo capricet yms tuntuu paljon kevyemmin menevän 120km/h kun 80-100km/h, on niin maltilliset kierrokset noilla hitailla vauheilla.
     
  14. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Aivan sama, mun Scudo ei kulje tuota 130km/h enempää. :poff: :rotfl:

    Olikos muuten tuolla Hongistolla holhoojaa? :wink:
     
  15. Kine

    Kine 3rd gear

    Olis tietysti syytä muistaa fysiikan lait, tietääkseni ovat vielä voimassa. http://extrat.liikenneturva.fi/pysahtym ... cgod6GQNAg

    Kun nopeus kaksinkertaistuu, jarrutusmatka nelinkertaistuu. Pienelläkin vauhdin nostolla pysähtymismatka pitenee huomattavasti.

    Toki autot ovat merkittävästi parantuneet.

    Kannattaa ostaa mahdollisimman paska kosla, sillä vähäkin vauhti tuntuu hurjalta.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Toi pitäisi paikkaansa jos jarrut olisi pysynyt samana.

    KAttoo jotain uusien autojen jarrulaikkoja ja niitä jarruvoimia mitä niistä saa ulos jarrutesterissä niin on ne ihan eri maailmasta mitä 70- luvun alun auton jarrut.

    Mun muistaakseni sain A5 audista ulos saman verran jarrutehoa mitä 60- luvun lopun 508 mersusta vaikka tollanen mese painaa varmaan yli tonnin enemmän
     
  17. dd64

    dd64 Gearhead

    Nii... autothan ne itekseen kulkee... kuskillahan ei oo sen kanssa mitään tekemistä. Jos pää on kusta täys se on ihan sama miten rajotetaan. millä autolla vaan saa liikaa vauhtia väärään paikkaan. Tai vaikka jo mopoautolla. itekseenhän ne pellolle katolleen meidän kylälläkin on menny. Useampi. Ei mitään tekemistä kuskin kanssa... :poff:
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ihan sama mitkä jarrut on alla niin reaktiomatkat vaan pidentyy nopeuden kasvaessa. Ja sen sekunnin+ aikana minkä auto liikkuu 120-150km/h niin maisema vaihtuu jo monen kymmenen metrin verran.

    Pysähtyykö moni nykyauto satkusta alle 40metrin? En tiedä suksi kysyn.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    No juu reaktioaika pitenee se on kyllä totta. Aika hyvin noi autot pysähtyy tätänykyä ja vielä kun jossain on jotain hätäjarrutusavustimia mitkä lyö jarrut vielä enemän pohjaan mihin kuski pystyy niin aina nopeemmin pysätään.


    Kuskilla on kyllä isoin rooli, joku sai kylällä jopa traktorin kaatumaan kesällä parkkipaikalle sillon kun olin 16 vuotias kun alko pelleilemään kääntöjarrulla...
     
  20. Anza

    Anza Gearhead

    Varmasti kaikilla keskustelijoilla ratti pysyy hanskassa, mutta liikenteessä on myös paljon niitä muita. Iän myötä oon enemmän ja enemmän sitä mieltä että suuremmat nopeudet kilparadalle ja harrastaminen helpommaksi. Tieliikenne mahdollisimman turvalliseksi.

    https://www.facebook.com/maennerhumorof ... 086160048/
     

Kerro tästä muillekin!