ylivaihde manuaalilaatikkoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja mielikuva, 11.9.2007.

  1. mielikuva

    mielikuva 1st gear

    Missä vanhemmissa takavetoisissa autoissa on ollut ylivaihteita, tarvitsisin rojektiin vaihdelaatikon päähän tulevan "jatkeen" volvon/transit vaihteistoa on jo tutkittu, vieläkö on muita? Olisko kenelläkään jonkun britin tai japanilaisen askia, uudellamaalla kävisin mielelläni katsomassa mittoja. Tulee saksalaisen 150hv moottorin perään, suoraan ei löydy, 5v sierra ym laatikot ei nyt käy tarkoitukseen. Ylivaihde tulisi suoraan nykyisen laatikon perään, rakentaminen/sovittaminen ei ole ongelma kun sopiva löytyy. Volvon ylivaihteessa ongelmia tuottavat ulkomitat, ei mahdu korkeudeltaan kardaanitunneliin.
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    helpoin löytää volvon loota, muut kiven alla

    kardaanitunneliin levitys
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No Crowneissa on 60-luvulla ollut ylivaihteita (alkuperäisiä) mutta onko niitä sitten Suomeen eksynyt.
    Ei todellakaan joka nurkalta löytyvä, kelpaisi minullekin.


    Transiteissakin lienee kahdenlaisia ollut, kun varaosakirjassa on erilainen mikä meillä oli käytännössä. Se kirjan kuvan mukainen taisi olla hiukan pidemmän ja hoikemman oloinen. Tai sitten päinvastoin.
     
  4. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    yks kaveri rakentaa crowniinsa volvon sähköloikkaria rattivaihteiden kanssa pelaamaan
     
  5. Qjet

    Qjet 1st gear

    Vanhemmissa...??...Vanhemmista en tiedä, mutta näissä (uudemmissa) -60-luvun puolivälin Letukoissa, esim. Bel Air , Impala , Malibu on ollut ylivaihteella varustettuja 3-vaihteisia manuaalilaatikoita.
     
  6. mielikuva

    mielikuva 1st gear

    Erään tiedon mukaan Volvossa ja Transiitissa on sama ylivaihde vaihdelaatikoiden perässä. Nettitietojen mukaan kummassakin on tainnut olla kahta erilaista ylivaihdetta?

    Ilmeisesti hankin volvon ylivaihteen ja alan suunnittelemaan siitä. Niitä saa taloudellisimmin ja todennäköisesti kestävät hyvin mun käyttöä. Tarkoitus on saada kulkine hiljaisemmaksi moottoritienopeuksilla.
     
  7. Jay Ace

    Jay Ace 1st gear

    Volvon ylivaihde on Laycock -merkkinen. M-41 lootissa (Amazon, 140) ylivaihde on tyyppiä D. J-tyypin ylivaihdetta löytyy 240 ja 740 sarjoista. 240:n loota voi olla myös nopeusmittarin vaijerin lähdöllä varustettu. P-tyyppiä löytyy hieman uudempien turbojen laatikoista. M-46 laatikkoa J-tyypin ylivaihteella löytyy helpoiten. Transitista en tiedä mutta joissain Jaggeissa ainakin käytetty samaa osaa. Suoraanhan tollanen ei käy minkään laatikon perään, vaan vaatii pidemmän ulostuloakselin (vai mikä lienee nimeltään) tai sovituslaipan koko laatikkoa varten.
     
  8. mke77

    mke77 Gearhead

    miks se täytyy laittaa vaihdelaatikon päähän jos tunneli on ahdas?? pistä kartaanin toiseen päähän elin perään kiine.... ja niit on 940-sarjassa 90luvullakin ollu tota laycocikia!! valinnaisvaruste..... näääss silloin! toinen minkä olen nähny 940(vai oliko 960) oli viel turpodiselin jatkona!!
     
  9. hara64

    hara64 1st gear

    esim. trumpan isoissa sedaneissa on ollu sähköstä ylivaihde askia.
    kyseleppä rohkeasti joltain triumph autojen harrastajalta.
    http://www.triumphcar.fi/
    siinäpä linkki kerhon sivuille
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuossa kun googlella katselin, niin näkyy tosiaan siinä meidän transit-lootassa olevan J-mallin ylivaihde.

    Kirja, joka on jossain, on oikealta ohjattavien bensa-transittien huolto-opas.

    Niin ja sehän on Laycock de Normanville ja mikä lie GKN Laycock vissiin nykyään.

    Tuo ei siis ole irrallinen pötikkä vaan sovitettu vaihteiston hännän tilalle.
     
  11. V-100

    V-100 1st gear

    Jep, ja -60-luvun alkupuoliskon Fordeissa.
     

Kerro tästä muillekin!