Ylivaihdeloota A833 tilalle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Poni -69, 14.10.2019.

  1. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    -69 GTX:ssä tällä hetkellä 528 Hemin jatkeena perus A833 manuaali. Ylivaihde himottas laittaa ja ”soppakauhamaiset” pykältämisetki joutas riittää..vaihtoehtona miettiny tota ZF gs6-53dz -laatikkoo.
    Tunnelin muokkaaminen+kardaanihommat tiedostettu ja ok.
    Dana60 perävälitys tällä hetkellä 3.73 ja se saa sitä olla jatkossakin. Satasen vauhissa kierrokset n. 2600rpm

    Lensulta toi käytetty 6-pykäläinen ZF-laatikko kytkinkoppamuutettuna 1250€. Päälle vielä kardaanihilppeet ja kytkinlevy xxx€.
    Hydraulinen kytkintsydeemi on jo, tarvinnee vaan oikeankokoisen painelaakerin..
    Notta budjetin suunnan saa siitä, sulkee siis pois heti Tremecit ym..??

    Mitä muita järkeviä vaihtoehtoja olis tuon A833 tilalle jossa olis se ylivaihde, 5- tai 6-vaihteisena, tehonkesto samaa luokkaa ZF:n kans? Onko joku tehny tollasen swapin tai vastaavan?
    Varmaan joku GearVendor olis helpoin toteuttaa mutta ei jotenki vaan nappaa..
    Tai helpoinhan olis se uus A-855 mutta maksaa hunajaa. Täälläki yhtä sellasta taidettiin kaupata yli 7 tonnin hintaan..?

    Ihan vaikka vaan harrastamisen ilosta ja talvi-iltojen ajankuluksi uutta ja erilaista GTX:ään, sen kummemmin järkisyillä perustelematta, ku niitä ei oo.. Samaan kastiin ku menee 540 alakerta ja suhteellisen tuore alulohko joka tulee myös talven aikana.. :)
    Chargeriin tein kans joku vuosi takaperin ylivaihdeswapin TF727 —> TH700R4, manuaalikoneistolla.
    Tuli ihan helevetin hyvä.
     
  2. -53BZ:ssa, eli bensaversiossa on paremmat välitykset. Siinäkin on silti liian lyhyt ykkönen tolle 3.73 välitykselle.
     
  3. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Ei kai sitä ZF:n ykköstä pakko oo käyttää.. Pitää kakkosen ykkösenä?
     
  4. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Joissain vappuajoissa yms. jossa jonossa madellaan tuo lyhkäinen ykkönen harrasteautossa passeli.
    Bemarin askissa ei ole minkäänlaista nopeustiedon anturipaikkaa, se pitää vielä ratkaista omassa kulkineessa.
     
  5. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Mutta tartteeko niitä muita vaihteita sen loikkarin lisäksi noin ison (540) koneen takana? Eikös tuosta a833(?) ole se versio missä 3 vaihde on suora ja 4 on loikkari. GM dieselin perässäkin käytetty? YouTubessa joku iso-isolohko mopareita asiakkaille rakentava paja käytti vaan noita, ne 5-6 vaihteiset on ihan turhia jos vääntöä on tarjolla, ei ole vastaavaa hyötyä työmäärän nähden.
     
  7. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Pitääpä ottaa harkintaan tuoki.. Edullisempi vaihtoehto reilusti, pystynee kolmosen rattaat muuttaan tuohon nykyiseen..?
    Toki se soppakauhamaisuus jää edelleen.
     
  8. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Muokattu: 16.10.2019
  9. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    No niinpä tietenki..:) Aattelin heti ekana omaa kulkinetta että pitää orkkismittari saada toimivaksi.
     
  10. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Mun mielestä se 3-4 vipu ensinnäki käännetään ylösalaisin jotta 4:sta tulee kolmonen ja kolmosesta tehdään ylivaihde..
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja A833 OD on alumiinikuorilla ja ongelma että teräsakseli jotka on väljällä sovitteella, on hakannut suuriman osan noista kuorista romuiksi tai sit vaatii holkitukset yms.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  13. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mitens Viper/GM t56 swappi.
     
  15. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Ei soita kelloja meikäläisellä millään tavalla??
    Onko toi siis Tremecin 6-lovinen..?
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  17. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Joo, kaikki nää maksaa.. Maksaa se ZF:kin varmaan 2000€ + ku siihen kaikki hilppeet hommaa.
    Passon kauppas vuosi sitte sitä OD-ratassarjaa A833:een hintaan $2195:eek:
    Sattu Facebookista niiden sivuilta löytyyn tieto, muutoin asiasta ei nettisivuilla tosiaan mitään.
     
  18. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Eikös ekoissa vipereissä ollu nv4500 lootaa? Tietty aika iso möykky, mutta luulis kestävän.
     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei mahdu NV4500 autoon, on sen verran karmeeen kokonen möykky. Mutta näköjään NV3500 menee ilman lattia muutoksia.
     
  20. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Näköjään?
     

Kerro tästä muillekin!