Youtube sarja: Riding with...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Bee-One-Power-Gear, 12.11.2020.

  1. Tunaman

    Tunaman 3rd gear

    Tilannekuvasta päätellen asiallinen jakso tulossa.
     
  2.  
    Mika.V, fenix, Desoto57 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Rahat menee nyt näköjään kaikki, Dragweek kalustoon ja reissuun. Ihmiset kattoo liian vähän videoita Jannelle ei tuu rahaa mainostuloista, ja kalusto on niin janoista, että ei riitä pennoset.
     
  4. Bomber#1

    Bomber#1 Gearhead

    No ei toi videoiden katsomisen määrä oikestaan vaikuta suuntaan eikä toiseen, helpommin sais tuloja pulloja keräämällä, mutta muuten tietysti kiva jos jengille pätkät kelpaa, ettei niihin käytetty aika, vaiva ja raha mene ihan hukkaan.
    Henk. koht taloustilanne pienyrittäjänä on ollut jo viime kesästä asti kovilla, mutta sellaista se yrittäjän elämä Suomessa on ja ihan oma valinta.

    Challen myyminen kyllä ketuttaa, enkä varmaan saa samanlaista enään talliin, mutta monella on asiat paljon huonommin, esim. terveyden osalta, joten turha tässä valittaa.
    Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. :rotfl::rotfl:
     
    Mika.V, abbe, tyyp360 ja 17 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Todella kiinnostava Haastaja mutta manuaalimiehenä itse en tuota vaihdelaatikkoa haluaisi vaikka on Gear Vendorikin. Se on minusta outoa että suurin osa rakentajista haluaa tehokkaaseen autoon automaatin, itse en ymmärrä sitä. Vika onkin luultavimmin minussa. Se iänikuinen luisto vaan pilaa fiiliksen. Lehdessä esitelty vihreä Charger 572 Hemillä, 840 hv, jossa on T56 Magnum manuaalivaihteisto, sen sijaan saa manuaalimiehen kuolan valumaan. Tosiasia on että 65 - 75 % on myyty automaatilla. Mistä se kertoo, en tiedä mutta ekana tuli mieleen että Jenkit ovat niin mukavuudenhaluisia että eivät itse halua vaihtaa.
     
    rallikuski tykkää tästä.
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Koskettava video, kiitos siitä!
     
    -71 MoPar tykkää tästä.
  7. -71 MoPar

    -71 MoPar 3rd gear

    Kyllä se vaan on niin , että kun niitä pitkään laittelet ja viimein saat sellaiseksi kuin joskus haaveilit , niin ei se luopuminen ihan helpolta tunnu. Kyllä ne on jo vähän kuin perheen jäseniä ja sun identiteettiä.
    Hauskaa Vappua kaikille !
     
  8. hantta

    hantta Gearhead

    Aisti fiiliksen, itselläni 9 vuoden aikana muutama vuosi vanhempi isolohkoinen 2 d ht Mopar puun alta näyttelykuntoon, ja yhteiselämä loppui siihen, kun lääkäri vinkkasi, ettei tarvi enää koskaan ajaa autoa :(
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Onhan tomaatti nyt mukavuutta. Ja ei tomaatti ole laiska, taisi olla jo -62 tjsp kun tomaatti meni kovempaa kuin manuaali. Itse en ottaisi GV vaan 4-8 lovisen tomaatin lukkoturbiinilla, niin ei luista matka-ajossa. Ja kuka jaksaa jossain ruuhkassa polkea 100kg kytkin joka on/off mallia ja yrität survoa vaihdetta pesään 7000rpm, kun ei mene.... Noh ehkä provo :D
     
  10. nikkez_

    nikkez_ 2nd gear

    Ei oo iha helpoin rasti löytää toimivaa laatikko/kytkin kombinaatioo tommoseen ja varmasti yks ratkaseva tekijä on ajomukavuus et senkus laittaa D silmää ja lipuu eteenpäin.
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Manuaali on paljo äijempi!
     
    rallikuski tykkää tästä.
  12. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Charger 572 Hemillä, 840 hv, jossa on T56 Magnum manuaalivaihteisto"
    Selittäkääpä tumpelolle mihin tuossa kombinaatiossa tarvitaan kuutta vaihdetta? Eikö voima riitä kun pitää olla noin välityksiä. Mikäs jenkkipaja se tekikään niitä megakuutioilla olevia autoja ja laittoi niihin sen 3+od manuaalin..... jos ei 500+ cid kiihdy noilla kolmella ekalla vaihteella tarpeeksi ja kruisaa od:lla niin siinä on jotain vikaa.
    Lievää provoa 3-on-tree kuskilta :D:p
     
  13. hantta

    hantta Gearhead

    Kaverillani oli se flakekulta -66 Olds Cutlas, 455 2x 4bbl tunnelram+ Munchie m 21, 4,8 perävälitys, ja yksi kesä sitä kepitystä kesti ennen tomaattiin siirtymistä :)
     
  14. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Mulla oli eka TH 700 automaatilla, ajoin 6 vuotta ja koko ajan teki mieli manuaalia. Sen jälkeen on tullut 4 lisää ja kaikki 6 ja 5 v manuaalilla. Ei niistä yhtään ole hajonnut mutta viritetyssä kytkimen valinta pitää tehdä huolella.

    Minua automaatissa ärsytti jatkuva luisto kiihdyttäessä ja se että laatikko tekee omia temppujaan vaikka kuski ei haluakkaan. Manuaalissa on enemmän kuskilla hommaa ja minusta paljon hauskempi ajaa kun niissä vaihteiden välit (välitys) on myös pienemmät.

    Corvetten 6- vaihteisessa ja muissakin vastaavissa kaikkille kuudelle vaihteelle on käyttöä. Vaihteilla 1-5 isommalle vaihtaessa suurimman tehon kierroksien kohdalla, kiekat laskee oikeaoppisesti suurimman väännön kierroksille ja kutonen säästää reilusti bensaa pitkällä matkalla.

    Iso V8 varmasti liikkuu vaikka 2-v automaatilla mutta hauskuus puuttuu.
    Hauskinta olisi kun WRC ralliautoon saisi panna vaan 3-v automaatin, ei ehkä aina olisi koneen kiekat vääntöalueella, tai huiput jäisi melko alas.

    Tämän kuvasin aikani kuluksi jokin aika sitten. Kepittely voittaa automaatin, ja kerrottakoon sekin että vedin tässä ihan tahallani kiekat rajoittimeen 6200 rpm joka vaihteella.
     
    Muokattu: 2.5.2021
    SS-454, Vermilion ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Juuri näin, manuaali on vaan niinpaljo hauskempi "urheilukäytössä".
     
  16. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Joo, juuri näin, toki leppoisaa cruisailua jos tekee niin kait joku 3-vaihteinen automaattikin kelpaa, jos ei välitä siitä että vie sen 10l/100km lisää ainetta, kun kierrokset ei satu oikeiksi ajossa. Sopivalla perävälityksellä ja vaihteistoilla saa sen taloudellisen ajon alueen paljon helpommin manuaalilla, eikä turhaa luistoa tapahdu. Siis jos 50kmh ajossa, 80kmh ja 120kmh ajossa saadaan kaikissa vaikka sellainen 1500-2500rpm kierroalue, niin saa melko isostakin moottorista taloudellinen, mutta jos 120kmh ajossa kieroksen on 3800tms, kulutus on aivan erilukemissa tai kaupunki cruisailussa se 3000rpm min vaikka voisi lutkusella menemään 1500rpm...

    Uusissa sportti mersuissa yms, missä on automaattilaatikoita, niissähän on jo jotain 8-9 vaihteisia automaatteja kun juuri sen takia, että vaihtoa ei huomaisi, ja aina olisi oikea vaihde juuri kulutuksen takia, vaikka moottorina olisikin joku 5.0V8. Eikö näin ollut uudemmissa Mustangeissakin?
     
  17. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Harrasteautossa kulutus ei tietenkään ole tärkein asia mutta ylivaihteilla voi kyllä paljon vaikuttaa.

    Pari vuotta sitten testasinkin tuota asiaa Corvettella. Näppäilin mittaristoon hetkellisen kulutuksen näytön päälle ja ensin kruisailin nelosvaihteella n. 80 kmh tasaisella tiellä, mittari näytti n. 20 L/100 km lukemia. Sitten pykälsin viitoselle ja sama vauhti, mittari näytti 14 L. Sitten heitin kuutoselle, lukema putosi 9-10 L paikkeille. Siis kulutus puolittui kun neloselta joka on suora vaihde, vaihtoi kutoselle joka Vettessä on 0,49:1, eli puolittaa kierrokset.
    Vette kulkee 1600-1700 rpm satasta kutosella vaikka perä on kiihdytysversio 4.10. Vakioperällä kiertää n. 1450 rpm/ 100 kmh.

    Pitkällä matkalla tuolla on merkitystä, tankillisella (75 L) painaa keposesti vaikka Rovaniemeltä Lahteen 700 km.
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mopareissa on ollu 8loviset 2013? 2014? alkaen ja 2004-13 oli 5 loviset.
     
  19. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mercedes-Benzissä on 9-vaihteinen automaatti, eikä edes sporttimalleissa vaan ihan perusmalleissakin, takavedoissa. Etuvetoalustat käyttää kaksoiskytkinlaatikoita, niiden vaihdemäärästä ei aavistustakaan. BMW:llä on käytössä erinomainen ZF 8HP, samaa askia taitaa olla uusissa Mopareissakin, ja monessa muussa merkissä... Uuden Mustangin automaatti taitaa olla jo 10-vaihteinen?
     
    Vermilion tykkää tästä.
  20. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Lukemani perusteella mittariston näyttämä siis puolittui, kulutuksesta on vaikea sanoa mitään varmaa. Omaa käyttöautoa kun tuossa mittaillut, niin litroja katoaa rauhallisessa ajossa 25-40% enemmän kuin auto satuilee, kohta varmaan alkaa tarjoilemaan vappusatasia ja kyselemään, että mahtaako meillä olla sama matka.

    Vaihteiden määrä lisääntyy vain ja ainoastaan siksi, että saadaan päästögrammoja alemmas. Markkinaosuuksia jaetaan käyttökustannusten perusteella ne grammat näkyvät viivan alla isosti. Se tarkoittaa sitten käytännössä mm. 50.000 km:n öljynvaihtovälejä, takuuaikana asiakkaalta salaa vaihdettuja nokkaketjuja ja kirjoituskoneenosista rakennettuja voimansiirtoratkaisuja.

    Riittävän rehevävääntöisessä harrasteautossa manuaali on mukava ja enemmän vaihteita tarkoittaa vain sitä, että saa vaihtaa ihan koko ajan. Manuaalin kanssa saa vaihdella haluamallaan tavalla, ajaa vaikka ihan väärillä välityksillä ja rullaillta jos siltä tuntuu.
     
    Muokattu: 5.5.2021

Kerro tästä muillekin!