Yx pytty/koko kone käy LIIAN kuumana?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Temppu, 30.6.2003.

  1. Temppu

    Temppu 1st gear

    Mopar -78 360 cid 7 pytty (kuskin puoleinen) käy kuumana; tulppa on vitivalkoinen.

    Venttiilivikako?
    Onko sille mitään tehtävissä?
    Uskaltaako ajaa ennenkuin saa korjattua, vai tuleeko lisävahinkoa?
    Mitä mahdolliseen remonttiin kuluu? Kansi irti, ventiili irti, seetin koneistus, uusi venttiili? Mitä maksaa ja kuka tekee Vantaan ympäristössä.

    Yritän mitata puristuspaineet hetikohta. (liittyvä kysymys sähkölaitteet-osastossa)

    Temppu


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-06-30 14:57 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-07-14 12:37 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-07-18 11:09 ]</font>
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuskin venttiilivika, ennemminkin ilmavuoto kun menee laihalle. Tsekkaa imusarjan tiiviste (starttisprayllä) ja ko. konetta sen kummemmin tuntematta myös jarrutehostajan ja sen letkujen tiiviys.

    Juha
     
  3. Temppu

    Temppu 1st gear

    Hyvä!
    Täytyypä tarkistaa, jos olis vuotoja.
    Kierroslukuko nousee, jos starttispary pääsee vuodon kautta pyttyyn?

    Tuo osoitteessa http://www.sunpoint.net/~autoharrastaja ... mysta.html viidennessä kuvassa esitetty kohde nro. 8 (Joku alipainelähtöhökötys) näyttää olevan juuri tuon 7-pytyn kanavassa, että jos se vuotaa, niin lopputulos saattaa olla kuvatunlainen. Täytyy tarkistaa.

    Vasen pakoputki muuten puskee aina jonkin verran vettä ulos -ainakin enemmän kuin oikea, mutta en tiedä mistä tuo tulee. Ei jäähdytysnestettä ole juurikaan tarvinut lisäillä. Voisiko vesivuoto aiheuttaa kuumana käymistä?

    Temppu
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo, kierrosluku nousee starttispräyllä vähän jos on ilmavuoto. Tosin voi olla että ehkä ennemminkin tässätapauksessa käynti tasaantuu.

    Putkesta tuleva vesi voi olla ihan vaan palotuloksena syntynyttä vettä. Toisesta putkesta se tulee höyrynä, mutta jostain syystä toisessa röörissä ehtii tiivistymään takaisin vedeksi.
    Vesivuoto sylinteriin ei aiheuta ylikuumenemista, vesihän ei pala vaan toimii jäähdyttävänä elementtinä.

    Juha
     
  5. Temppu

    Temppu 1st gear

    Tiedä oliko vika bilibalistarttisprayssä, koneen säädöissä, vai remonttimiehessä, kun ei koneen käynnissä kuulunut mitään muutosta, vaikka sitä spraytä tohotti suoraan kaasuttimeen? Vuodoista nyt puhumattakaan.

    Eli vika jäi löytymättä vielä.

    Ellei sitten.....
    Systeemissä ei ollut lainkaan termostaattia, ainoastaan termostaatin laippa paikallaan. Olisiko vesikierto häiriintynyt ja kauimmainen pytty jäänyt vaille kunnon jäähdytystä?

    Temppu


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-07-14 10:10 ]</font>
     
  6. Jupe

    Jupe Gearhead

    En halua maalailla piruja seinille, mutta mutta... miksi se termostaatti on poistettu?

    Ettei vain olisi niin että jossain olisi vuotoa vesitilan ja sylinterin välillä?

    Mulla yks käyttökinneri halkaisi kantensa. Vähän aikaa meni hyvin,lämmöt pysyi kurissa ja auto liikenteessä juuri termostaatin sisusten poistolla. Sitten tuli päivä jolloin alumiini myötäsi lopullisesti ja tienoo peittyi usvaan, kirjaimellisesti.
     
  7. Temppu

    Temppu 1st gear

    Jaaa-a, enpä tiedä vastausta tuohon.
    Olisko viisainta ajella sitten edelleen ilman termaria, kunnes koneen saa auki ja tarkastettua?
    Voisko sitä vuotoa etsiä jotenkin konetta avaamatta?

    Pihalla kun sitä käytti paikallaan, niin lämmöt nousi tonne 60 asteeseen n. 10 minuutissa. Kauempaa en pyöritellyt. Ja ropelihan pyörii koko ajan, ja sen ympärillä on itse tehty tunneli, about 10 cm syvä.


    Temppu
     
  8. Temppu

    Temppu 1st gear

    Nyt on paikallaan 72 asteen termostaatti.

    Maantieajossa tänä helteisenä päivänä lämmöt pyöri Bilibalimittarin mukaan 90-95 astetta. Liikennevaloihin pysähtyessä ehtii yleensä nousta 100 asteen viivalle. -En uskaltais kauemppaa seisottaa.... Lämmityslaitteen päälle pistäminen näyttää alentavan lämpöjä pari astetta.

    Katsastusaseman pihalla, katsastuksen jälkeen mittari oli kivunnut siihen 100 asteen viivalle. Avasin varovasti syylarin korkin, ja se tussautti vain vähän paineita.
    (En nyt ole muuten varma, menikö ilma sisään vai ulos, joka tapauksessa syylarin ja termostaatin välinen putki muutti muotoaan.) Ei siis kiehua porottanut kuiteskaan.
    (Tarttis vissiin kalibroida tuo mittari kiehuvassa vedessä.)

    Kone siis -78 360/767.
    Ja anturihan on siinä imukannen etuosassa, apparin puolella.



    Käykö kone liian kuumana?
    Uskaltaako sillä lähteä Forssaan, vai poistanko tuon termarin tykkänään?

    Temppu
     
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Millanen mittari sulla on? Itselläni Chevy kakkosessa semmonen mekaaninen malli, ja kun anturin "piuha" (vai mikälie putki se nyt ikinä onkaan...) meni turhan läheltä kuumaa konetta mittari näytti mitä sattui (110-115 astetta eikä keittänyt), piuhan uudelleen sijoittelu auttoi.
     
  10. Temppu

    Temppu 1st gear

    Mittari ja anturi on Biltemasta hankittu.
    Sähköinen sellainen.
    (On tullut todistetuksi, että kun se näyttää 120 astetta, niin kone varmasti keittää.)

    Temppu


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-07-18 11:36 ]</font>
     
  11. guru

    guru Gearhead

    ps.auto ei keitä 100-asteessa
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Se kiehumislämpötila riippuu jäähdytysjärjestelmän paineesta; jos painetta ei ole, niin kiehuu kyllä 100:ssa.
    Tossahan on ihan selkeesti kyse liian tehottomasta jäähdyttimestä/ flektistä, termarin poisjättö tuskin pidemmällä matkalla tilannetta helpottaa. En tosin usko, että tolla on mitään tekemistä sen yhden pytyn tulpan värin kanssa. Kun vaan pitää huolen, että syylarin korkki on kunnossa ja, ettei lämpö nouse yli ton kiehumapisteen, niin ei kai siinä ajamisessa mitään ongelmia pitäis ilmetä.
     
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    No niin munkin mielestä paineistamattomalla jäähdytysjärjestelmällä (niinkun usein vanhat jenkit) varustettu auto keittää kun veden lämpö on 100 astetta...
     
  14. Temppu

    Temppu 1st gear

    Niin, ja siinä on jatkuvasti pyörivä ropeli, ja ite tehty tuulitunneli ympärillä.
    Syylari on kyllä vähän rujon näköinen, ettei olisi huonosti virtaava....

    Kaverini, joka sillä on aiemmin kesällä vähän ajellut (ylläpitoajoa) sanoi, ettei mitään lämpöongelmia ole ollut. Silloin ei ollut termari paikallaan, mutta ei myös lämpömittariakaan.

    Pähkäilen tässä vain, että auttaako tuo termari asiaa, vai pahentaako vain?
    Tarttiskohan vielä ottaa kokeeksi pois?

    Temppu
     
  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kyllähän sen pitäis toimia normaalisti termarin kanssa, ja mikäli syylari vaan on koneelle tarpeks iso ja siinä on tuulitunnelikin niin kyllä sen PITÄIS toimia, et en tajua mikä mättää...
     
  16. Temppu

    Temppu 1st gear

    No, ei kait siinä sitte muuta, kun et se syylari on ehkä puoliksi tukossa.
    Sitä on tinailtu ja paikkailtu ympäriinsä, ja sementilläkin varmaan hoideltu.
    Joku ylempänä epäili, että olisko ohivuoto jossakin sylinterissä....

    Täytyypi katella.

    Temppu
     
  17. Jupe

    Jupe Gearhead

    Onkos muuten minkä väriset nesteet syylärissä? Jos on aivan ruskeat niin suosittelisin jäähdytysjärjestelmän huuhtelemista. Voipi nimittäin olla syyläri tukkeutumassa. Omasta vehkeestä käytin syylärin pajalla kun se alkoi tiputtamaan. Samalla sitten huuhtelin järjestelmää ja voin kertoa että sitä ruostehilettä tuli paljon... ja sitä tuli syyläristä kanssa.
     
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Todennäköisesti feelu on syylarissa, semmonen sementti ei oo kauheen hyvä just sen takia että se herkästi tukkii syylarin, sun tapauksessas se voipi olla tukossa. Kokeile huuhtoa jäähdytin semmosella huuhteluaineella joka kaadetaan nesteen sekaan, ajetaan kuumaks ja vaihdetaan nesteet. Voi jeesata.
     
  19. Temppu

    Temppu 1st gear

    Kahteen kertaan huuhtelin koneen ja syylarin, ja ruosteista vettä tuli.
    Mutta luulenpa, että mömmöt jäi vielä sisään lohkoon, kun en saanut lohkon huuhteluproppuja auki (ei sinne mahdu mikään työkalu).

    Täytyy koittaa vielä myrkyillä.

    Kiitokset kaikille justusteluun osallistuneille!
    Hyvää kesää!

    Temppu
     
  20. kerosene

    kerosene 1st gear

    millastas myrkkya muuten toi vanha jaahdytysneste on? Glykolin ymparistovaikutuksista ei ole tietoa. En viitsisi laskea viemarista tyyneen valtamereen kun lienee muutenkin ihan riittavan "kyllainen".

    h
     

Kerro tästä muillekin!