Yx pytty/koko kone käy LIIAN kuumana?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Temppu, 30.6.2003.

  1. Temppu

    Temppu 1st gear

    Tää nyt on vähän noloa, mutta syy lämpenemiseen lienee ilmeinen:
    6-koneen syylari 8-koneen keulilla.

    (Näyttäs olevan 2-rivinen, jos oikein laskin. Onks semmosia?)

    Kaikkee sitä oppii, kun pohjalta ponnistaa.

    No, hyvin se kuitenkin kirkkokyytiä jäähdytelee.
    Tuossa n. 28 asteen helteessä 60-70 km/h körötellessä pysyy vaivatta tuossa 90-95 asteessa. Se 30 asteen helle alko olla sitten vähän liikaa...

    Temppu
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei kun vauhtiputkaan hakemaan uus. Muistaakseni makso joku 300 euroa sellanen HD malli. Tai sitten Part Cornerista "universal" alumiini syylari mittojen mukaan; silloin tosin joutuu väsäämään ite kiinnikkeet. Kannattaa ottaa niin iso kun runkopalkkien väliin ja korkeuden puolesta menee, niin ei lopu sitten enää jatkossa kesken ikinä. Budjetti vaihtoehto on hakea romikselta joku pakun, maasturin tai muun isomman diesel vehkeen jäähdytin, ja laittaa erillinen lootajäähdytin ( vaikka jääkaapista tai ilmastoinnin lauhduttimesta) jos ei sellaista jo ole.
     
  3. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tuttu juttu, mulla myös kutosen syylari kasikoneen kanssa, näillä keleillä ei hirveesti kärsi jonotella. Normaaliajossa lämmöt kyllä pysyy about 90 asteessa. Minkä hintasia tommoset zyylarit on kun ne hakee Part Cornerista/Finn-Amista? On meinaan käyny pari kertaa mielessä et jos vaihtais isomman. Pitäis vaan löytää sellanen joka olis korkeudeltaan ja leveydeltään saman kokonen mut useampirivinen...
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Veikkaisin, että tollasen yleismallisen alsa vehkeen saa n. 300:lla eurolla, mutta soittamalla se selviää. Toi monirivisyys ei oo niinkään tärkeetä kun suuri kennopinta-ala. Kolmeen riviin asti on perinteisessä syylarissa vielä hyötyä paksuus suunnassa, mutta se hyöty pinenee paksuuden kasvaessa ja neljäs on jo aika yhtä tyhjän kanssa.
     
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    No tossa se ongelma onkin, kun mitenkään hirveen isoa kennoa tommoseen Chevy kakkoseen ei silpomatta mahdu...
     
  6. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Tuo bilteman lämpömittari näyttää n.15-20 astetta liikaa. Ittellä on käyttöautossa sellanen ja kun kone on normaalilämpönen niin mittari näyttää 100c. Mittasin kerran syyläristä paistimittarilla lämmöt ja sen mukaan ne oli 80 kun biltema näytti 100. autossa 80 termari. Tosin kyllähän sekin on päivänselvää että 6tosen syyläri on alimittanen kasille.
     
  7. Temppu

    Temppu 1st gear

    Olisko muuten uusi 3 rivinen mutta about 20 cm kaposempi syylari tehokkaampi kuin nykyinen 2-rivinen leveämpi kenno?

    Se kaposempi syylari olisi leveydeltään samaa luokkaa, kuin propelin halkaisija.
    Nyt se ropeli ei kyllä ime sieltä leveemmän syylarin reunoilta mitään, korkeintaan ajoviima puhaltaa läpi -jos sekään.


    Pystyyks 2-riviseen kennottamaan 3:n rivin lisää helposti?
    Vai pistäskö saman tien 4-riviseksi?

    Temppu
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Vai kannattaisko laittaa yhtä leveä kolmirivinen ja työntävä sähköpuhallin avuks etupuolelle?
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei se rivien lisääminen enää auta kun läpi menevä ilma lämpiää joka rivin ohi mennessään ja sillä neljännellä se saattaa olla yhtä lämpöistä kuin vesikin on.
    Hyväkuntoinen 1-rivinen 4.3 pick-up alumiinikyylärikin riittää ainakin mun vanhassa 6.2turbokuupassakin.
     

Kerro tästä muillekin!