Zf hp 22 ja katsastus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja nimat-13, 9.2.2023.

  1. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Käytin autoa( bensa) leimalla jossa ZF hp 22 laatikko,katsuri alko huudattaa noin3000 kierrosta
    et lämpiää,sanoin et 1500 on maksimi tolle laatikolle ei uskonut.Sit vasta lopetti kun
    näki autossa kyltin tuosta kierrosjutusta.Ei tietty leimaakaan tullut "autoon jota ei voi
    kierrättää".Jos nyt laatikko hajoaisi lähiaikoina miten sen voisi todistella johtuvan
    tosta kierrättämisestä?Vielä ainakin toimii kuten ennenkin onneksi.
     
    Muokattu: 9.2.2023
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    https://www.landyzone.co.uk/land-rover/4hp22-emissions-testing.199187/

    "The front clutch pack's pressure failed to bleed down and would be torn to shreds by revving in park or neutral. To be safe with automatic transmissions, the engine should always be switched off for 30 seconds to allow the fluid pressure to dissipate completely, then restarted and left in park."

    Eli kytkinpakka jää hinkkaamaan päälle jos suoraan ajosta alkaa vapaalla kierrättään. Pitäisi sammuttaa, odottaa puoli minuuttia jotta öljynpaine pääsee pois kytkimeltä , uudelleen käynnistää ja jättää parkille, ja sitten vasta suorittaa pakokaasutesti.

    Se, tuliko mitään vauriota kytkin levyihin voi olla hankala näyttää toteen, varsinkin vanhemmissa ja paljon ajetuissa lootissa.
     
  3. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    No käytin tänään toisella konttorilla ja sielä tiedettiin tuo miten laatikkoa käsitellään
    Arvot oli ok kun katalysaattorit kuumat niin ei tarvinnut kierrätelläkään ja leima tuli.
    Ainakin loota vielä pelaa eikä oljy haise palaneelle,toivottavasti jäi vaurioitta.
     
    Gary Grand, -Skeletor-, Seevu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Mikäs tämä ensimmäinen asema oli? Siinä olisi juuri oikea paikka katsastaa museoauto, olisi ihan oikea aikamatka takavuosien katsastuskokemukseen.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  5. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Jos olisi eka konttorille mennessä ajanut koneen kunnolla lämpimäksi, niin olisi tämä ketju jäänyt kirjoittamatta. Perussettiä päästömitattavilla kinnereillä.
     
    LehtinenA, Volvo_5.7 ja Mikkis tykkäävät tästä.
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Missä autossa moinen aski on, missä ei voi kaasua painaa vapaalla?
     
  7. leemu

    leemu Gearhead

    Saman sukuista zf lootaa on käytetty ainakin Bemareissa, GM-merkeissä (ilmeisesti euroopassa?), Jaguarissa, Land Roverissa, Maseratissa, Pösössä, Porschessa ja takaveto-Volvoissa.
    Ei siis edes mitenkään erityisen harvinainen rasia.
     
    Gary Grand ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  8. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ja aika monessa muussakin, melkein kaikissa euroissa, myös etuvetoisissa. Uutenahan laatikoille ei mitään ongelmaa vapaalla kaasuttelusta ollut, mutta kulumisen myötä alkaa painetta vuotamaan niin, että kytkinpakat alkaa ottamaan kiinni, ja kärähtävät sitten isommilla kierroksilla.

    Kotipaikalla olisi -91 735i-bemari tuollaisella luistavalla laatikolla, lähtisi varmasti halvalla, kun seissyt ainakin 10 vuotta.
     
  9. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Ihmettelen miksi tässä keskustelussa puhutaan "vapaalla" huudattamisesta. Kun auto on paikallaan niin miksi vapaalla ( N ), eikö se kannattaisi siirtää shifteri P asentoon. Vai onko tuo ZF sellainen "nykyaikainen" sähköohjattu hirvitys.
     
  10. AVRO

    AVRO Gearhead

    Vm-97 ZF4HP22 Rangessa, ei ole säälitty tai lullateltu. +340tkm mittarissa eikä ole särkynyt vaikka joka vuosi leimalle otetaan lukemat myös "korotetulla tyhjäkäynnillä" eli ~2000rpm.

    Kukin tietysti tavallaan omien vehkeittensä kanssa. Takavuosien nokkakepin vaihdon jälkeinen sisäänajokin normaaliin tapaan, ilman mitään sadetansseja.
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Sitäkin enempi ihmettelen miksi kukaan mittauttaa päästöt konttorilla ? :odeek:
    Hakee laput etukäteen ja niiden kanssa sitten konttorille, niin ei tule turhia hylkyjä ja rahakin menee jollekin korjaamolle, eikä k-konttorille :odwink:
    Mutta kukin tekee tyylillään, toiset eivät viitsi edes valojaan katsoa kun ajavat konttorin ovesta sisään.

    Ite pyrin katsomaan kaiken mahdollisen, haen laput etukäteen jne...ja silti isäukon autosta kärähti yksi parkkilamppu jossain himan ja konttorin välillä.
    Mietin vielä pitäisikö tsekata valot vielä kerran kun kävelin toimistosta autolle päin, en viitsinyt ja yksi lamppu oli sitten pimeä :odoops:
     

Kerro tästä muillekin!