ZIL 131 6x6 MAGNUM

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja antonmies, 13.6.2010.

  1. antonmies

    antonmies 1st gear

    Ahtoputket valmisutui ja sen jälkeen tuli tehtyä vähän sähköhommien alustöitä. Eli sulakkeille, eculle ym. telinettä hanskalokeroon, puolateline ja sit tuli alotettua toisen tankin muokkaus sisäiselle polttoainepumpulle. Hommia piisaa...

    Lisää täällä
     
  2. Heimo

    Heimo 1st gear

    "joskus kuullut legendaa, että ryssällä olis ollu pöydällä fordin 355cid pöydällä, mutta siinä missä fordin jakopää on ketjulla niin ryssä onkin pistäny rattaat, eli nokka pyörii eripäin kuin pitäis."

    Mulle taas on korviin kantautunut sellainen "legenda", että ZIL:in Venakko8 pohjautuisi johonkin MoParin lohkoon (340 tai 360), mutta "pyörii väärinpäin" ja kuluttaa noin 100L/100km? :rotfl:
    Vai oisko se sitten ollu joku GAZ:in vastaava härveli? :odroll:

    No oli miten oli niin aika miehekäs vekotin tuo jokatapauksessa on!

    Ihmettelin vain noita hevosvoima ja vääntö arvoja, että kovin ovat pienet vaikka painoa autolla on niinkin paljon?!? :eek: Igorilla on sitten välitykset sattunut kohilleen! :D
     
  3. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kymmenen kk ajokokemuksella,Zili oli ykköspeli metsään. :D Siellä missä mosurit jäi metrin hankeen kiinni tetsareista niin Ziltoni porskutti kuin tyhjää vaan.Kulutushan noissa on julmettu,100l asfaltilla,200-300 litraa menee sitten kunnolla möyrytessä. Usko loppuu aikaisemmin kuskilta kuin menohalut autolta...
    Tuo renkaantäyttö hommeli on metka.Ohjeítten mukaan jos renkaisiin osuu rynkyllä niin pistää vaan täytön päälle ja jatkaa matkaa. :lol: Testattiin kun oli tussuksi menny kumi niin kesti tunnin ehkä täyttää. :lol: Koeta siinä nyt sitten ajaa. Lisäksi toinen hupaisa oli jokea/vesistöä ylittäessä avaa ovet ettei auto ala kellumaan!!! P.s ajossa ovet kiinni isänmaa vilisee silmissä muutenkin oven alta. 8)
     
  4. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ja siinä renkaan lasku hissin alla ei saa sitten olla just kohdilla.Oli yksi jantteri kuollu kun oli se vaijeri pettäny ja kumi tuli naamalle. Ja käynnistinkanki pyöräyttäessä ei kannata pitää peukkuja kangen ympärillä,lähtee peukalot jakoon. Eikä myöskään maastossa ajaessa puolien sisäpuolella,eli sormet vain ulkokehällä!!!
     
  5. antonmies

    antonmies 1st gear

    Ei pohjaudu moppeen eikä edes packardiin. Vain nokka pyörii väärään suuntaan, koska jakopää on kahdella rattaalla. Myöskään GAZ:ssa ei ole mikään jenkkipohjainen moottori, se on täysalumiininenkin vielä 8)
    Kulutuksesta on kovin ristiriitaista infoa, jotkut sanoo, että tuhatlitraa ja toiset, että 60/100km. Kai se on ajotavasta ja kaasutin+sytkäsäädöistä kiinni. Välitysten puolesta paras marssinopeus on ~60km/h. Välitykset on melko tiheät ja niillä on tuo voimamäärä kompensoitu.

    Mennee ylläpidon piikkiin, jos 6-7mm teräsvaijeri pettää :soosoo: Käynnistinkammen vastakappale hihnapyörällä on lovettu niin, ettei veivi jää pyörimään koneen käynnistyessä ja tuo peukalojuttu pätee kaikkeen maastossa ajamiseen :D

    Jos kompura on ok ja linjat+napaventtiilit pitää, rengaspaineet nousee kaikkiin 6 pyörään alle 10min lussusta ajokuntoon. Mulla oli toinen toinen tommonen, missä takarengas ja täyttölinjasto vuosivat aika huolella, niin 1,2bar rengaspaineet saavutettiin jotain vartin-20min. Toi, mikä on työn alla, ni on nyt ollu tossa ~3kk ja rengaspainetta on vielä 0,5kg ja tuohon jäädessä siinä oli 2,8kg. Kaikki napaventtiilit on auki, eli järjestelmä on melkosen hyvässä tikissä. Kohta saa taas renkaat täytettyä 8)
     
  6. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Oli miten oli, mutta hieno projekti turboineen ja ruiskuineen ja nostan hattua sille kuka tällaiseen ryhtyy. Venäjän sotavehkeistä tiedän vain sen että metalurgia siellä on ollut aina kovatasoista ja varmasti neukunmaan parhaat metallit ollut käytettävissä sotakalustoon kustannuksista piittaamatta. Näistä ei varmaankaan akselit katkeile eikä rungot ruostu puhki. Siinä mielessä varmaan kiitollinen.

    Voihan tuo olla aika menijä sitten kun metsään pääsee. Tuolla voi varmaan tarjota elämysmatkoja lowrider hemmoille :)
     
  7. jorke

    jorke Gearhead

    Aika äijä oot rakentaa, hatun nosto 8)
     
  8. antonmies

    antonmies 1st gear

    Kiitokset!
     
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kattelin joku vuosi takaperin koneelta kuuden tuollaisen elinkaaren aikaista keskikulutusta varusmiesten ajamana ja se pyöri nurkka/maastoajossa noin 45 l/100km kieppeillä.

    Vakio komponenteilla, ihan kaasarista lähtien.

    Tuo varaosapolitiikka meni sittemmin hankalammaksi, mutta erään 90-luvun tapauksen muista hyvin.

    Yhdestä Zilistä lettas kansi (venttiilejä siinä tais jälleen palaa) niin tavan mukaisesti kaivettiin uutta kantta tervapapereista esille ja pesukoneeseen.

    Pesun jälkeen huomattiin, että kansi on plaanattu puoleen väliin ja tasopinnassa siis vajaan sentin pykälä. Kaipa siinä oli ruoka- / kahvitunti koneistajalle tullut, kun oli plaanaus jäänyt kesken. Ihan täydellinen venttiileitä ja muita koneistuksia myöten, eli kasattu tuosta viasta huolimatta loppuun. No Suomalainen koneistamo hoiti homman loppuun ja tuokin kansi löysi tiensä auton keulille. Kanavat varaosakansissa ja imareissa oli valupurseista lähes tukossa ja ne piti myös rassata puhtaaksi ennen asennusta.

    Alimmat puristusrenkaat myös puuttuivat monesta koneesta (rengasurat toki männissä oli). Kaipa se sitten siperian pakkasissa startatessa keveämmin pyörii.

    Peto maastossa ja yllättävän toimitavarma kuten UAZitkin oli. Moni rikkoi noita ihan omaa tyhmyyttään ja se ei tosiaankaan ole auton vika.

    Tosta videontynkää itänaapurista:

    http://www.youtube.com/watch?v=a6Kb8qiaTGk&NR=1
    Edit: olikin toi Tuubi-linkki jo tuolla toisen foorumin postauksissa.


    Tästä ilmenee hyvin myös apukuljettajasta saatava hyöty vaikeammassa maatossa ajettaessa...

    Mutta onnea rojektiin, koneen matalan kantin pitäis kyllä hiukkasen ahtoja kestää.

    Niin ja kietaise sinne öljylingon kuoren sisään paperikaistale, niin ei tartu se pikimössö niin piukkaan sinne lingonkuoreen, vaikka sitä pikeä tuskin harrastekäytössä sinne paljoa ehtii tulemaan. Keskipakovoima pitää paperin paikallaan ja paskat tarttuu kuoren sijasta siihen.

    Laivalla tuon linkopaperin materiaaliksi sopi vanhat merikortit, niin oli däckpoikien materiaalista kerrakin todellista apua.
     
  10. antonmies

    antonmies 1st gear

    Tuli askarreltua yleismies jantusena pakarin, konehuoneen ja sähköjen parissa.

    Täällä speksit
     
  11. onre

    onre 3rd gear

    Tää on todella mielenkiintoinen projekti. Jahka toi valmistuu niin missä sitä pääsee ihmettelemään livenä?
     
  12. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Vastaavantyylinen mörkö löytyy Lohjalta hinaus Suoniemeltä,Graz 6x6 entisöitynä hienosti.Vinssikin sen kokoinen että sillä kiskoisi Turun irti suomesta :D
     
  13. antonmies

    antonmies 1st gear

    Triggeriä piti vähän modata, kun se "alkuperäinen" 8-1 ei loppujen lopuksi käynytkään. 16-1 kelpas ja semmonen sinne sitten tuli turattua. Pitäähän tuossa jotain venäläistäkin olla :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja mikä tärkeintä, nyt se käy!
     
  14. antonmies

    antonmies 1st gear

  15. antonmies

    antonmies 1st gear

  16. antonmies

    antonmies 1st gear

  17. antonmies

    antonmies 1st gear

    Tuli veivattua tämä kilpiin. Viime pe oli katsastus ja eilen leimasetä soitti, että saa tulla hakemaan laput. No mähän menin.
    Täytyy kyllä sanoa, että melkoisesti muuttui laitteen ajokäytös ja nyt rupeaa olemaan aika hyvin säädöissäkin. Pientä hieromista tehdään vielä ja maastoajoille pitää tehdä omat kartat ja napin taakse valinta kummalla ajetaan.

    Vesivälijäähyn virittelyä:
    [​IMG]

    Jostain tosta kohtaa on varmaan hyvä lukea, jos ei ole toviin katsonut tilanteita.
     
  18. antonmies

    antonmies 1st gear

  19. masi_71

    masi_71 1st gear

    Mielenkiintoinen laite!

    Miten se kulkee maantiellä ? arvatekin aika kevyellä kaasulla menee sen mitä mitä zilillä arvaa laskea.

    Ja sitten ihan toissijainen kysymys - mutta kun aina puhutaan zil´in karmeesta kulutuksesta- niin ootko ehtinyt arvioimaan paljon se ottaa maantiellä / maastossa ? Kaiken tietysti mitä sille antaa, mutta kuinka kauanko enenmmän siitä tankillisesta saa hupia
     
  20. antonmies

    antonmies 1st gear

    Menee melko vaivatta pienellä kaasulla. ~75-80km/h jälkeen vaatii ahtoa ja soppa kelpaa.
    Ollaan varovasti säädelty pikkuhiljaa seoksia laihemmalle ja 62l/100km tähän mennessä paras. Seuraavaks laitetaan nakutusluurit päähän ja vedetään vähän rajummin.
    Vaikkei osakaasulla nakutus ole noilla puristuksilla kovin todennäköstä, parempi katsoa kuin katua. Ei kansipahvijumppa kiinnosta, mielummin näkee vähän vaivaa :D
     

Kerro tästä muillekin!