Zil-V8 salat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 1.2.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tämä nyt ei mitenkään liity harrasteautoihin, mutta silti...
    Olen armeijassa kuskina, ajasta suuri osa menee Zil-merkkisten maastokuorma-autojen korjailuun. Näissä autoissa on koneena ryssien kehittämä bensa-V8, tilavuus yllättäen 5,7L. On kuulemma jenkeiltä kopioitu...
    On mukava auto käynnistää, kun ensin kaadetaan kaasariin vähintään 0,5L bensaa, startataan ryyppy päällä kokoajan kaasupoljinta pumpaten. Jos ei lähde niin kaveri vielä lisäksi pumppaamaan kaasarissa olevaa lisäbensapumppua... Bensaa saa kaasariinkin kaataa normaalisti monia kertoja.
    Usein myös kastellaan ilmanputsaria ilmajarrujen jäänestolla.
    Tämä kaikki jokapäiväistä.

    Että kyllä vaan oma 350bensa 60-luvulta on todellista luksusta näihin verrattuna myös kovilla pakkasilla ja 20-30L kulutuskaan ei tunnu missään, kun intin peleillä pääsee 400L tankeilla hyvällä tuurilla 400km, jos ei ole paljoa käynnistyksiä...

    Katsastus: toivotaan, että joku auto läpäisee päästömittauksen ja kopioidaan paperit niille autoille, jotka eivät pääse läpi... Näin tekee itse katsastusmies (miksei siviilissäkin toimita näin???).
     
  2. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    Eikös Zillissä ole sama lohko kuin Moparin 340:ssä ja myös männät, kiertokanget... ei 100% tieto..
     
  3. paxton

    paxton 1st gear

    olenko ihan väärässä mutta internationalin koneesta joskus on puhuttu
     
  4. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Oman osansa chileistä kärsineenä, eikös nuo pyöri vastapäivään? 5vk rovajärvellä tuli chilin kyydissä vietettyä, kyllä se osaa yllättää pahimmissa paikoissa positiivisestikin...ja paineilmapyyhkimet on se juttu :grin:
     
  5. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Zilin ajo-ominanaisuudet ovat ajo-omituisuuksia, mutta pehmeällä hiekalla mieletön peli (Lohtaja...). Paineita vain sisältä pienemmäksi ja hyvin pyyhkii....
    Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa :wink:
     
  6. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    tyhjäkäynnillä komeat höpinät... :smile:
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Erikoisia käynnistys vaivoja? Välillä meinaan kun tuli kylmä talvella niin veivattinn silttoni käymään. aina lähti. Itsekin maastossa tuli noilla ajeltua ja meni sellasiinkin paikkoihin että RASI-kuskit oli ihmeissään. Pentsiina kyllä kelpas ihan kohtuullisesti. Olivat niin karkeaa tekoa että välillä hirvitti korjaustoimenpiteet, esim rälläkällä etuvetoakselin nivelestä kiinnileikkausjäysteet pois ja taas linjalle!
     
  8. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Olen joskus kuullut, että tämä kone olisi muuten sama kuin Moparin kone. Paitsi että se peijooni pyörii väärään suuntaan. Siis kun Moparin pojat ovat ajatelleet ja sunnitelleet sen pyörimään myötäpäivään niin se venäjän pojilla pyörii vastapäivään. Liekkö sitten jostain muualta "lainattu" vaihdelaatikko ollut hankalampi suunnitella pyörimään toisinpäin kuin kone. Mene tiedä. Ei varma tieto, mutta eipä ole parempaakaan tarjolla.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    mä meinasin saada sulkeisissa paskahalvauken kun vanhemmat tykärit sahas ziliä hallin edessä käyntiin.. No eiköhän se paska sitten ampunu semmosen jysärin putkeen että ei oo thunderkingeistäkään semmosta kuulunut..

    Luutnanttikin otti pari askelta sivulle ja totes jotain painokelvotonta zileistä =)
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei sekään ole moparin kone. Ihan yhtä vähän kun mossessa on bemarin kone. Kyllä ne ryssät osas ihan ite niitä moottoreita suunnitella ja valmistaa. Niinkuin ei mikään muukaan moottori, niin tuskin nuokaan mitään ainutkertaisia innovaatioita olivat vaan kilpailijoiden opit ja toteutukset on kyllä olleet suunnittelijoilla tiedossa. Mutta edelleenkään se, jos autossa on kahdeksan sylinteriä, ei tee siitä jenkkimotin kopiota. Ei tässäkään tapauksessa.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä se on komeaa, kun lentää metrin lieskat putkesta, jos kaasuttelee liikaa... Ja paukkuu kun tykillä ampuis... Ei todellakaan kannata seistä putken lähellä!

    Zilihän on hyvä auto ajaa, paitsi jarrujen osalta... Kyllä on helppo pyöritellä perä irti joka mutkassa. Ja kun luisuu ojaan, ei muuta kun etuveto päälle...

    Kone tosiaan pyörii "väärinpäin". Kyllähän sitä mielellään kasilla ajaa intissäkin (ei tule niin ikävä), varsinkin kun ei bensasta tarvitse huolehtia.
     
  12. paxton

    paxton 1st gear

    onko kukaan avannut kyseistä moottoria niinettä näkis pyöriikö se todella väärinpäin vai onko niin kuin ford:in v4 joka pyörii oikein päin mutta jos edehtyy katsomaan siivapyöristä niin näyttäis pyörivän väärinpäin mutta oho siiva ei olekkaan kammenpäässä kiini vaan tasapainoitusakselin päässä
     
  13. Tapi

    Tapi Gearhead

    Ei sitä sentään avata tarvitse, riittää kun kammella veivaajat muistavat että kumpaan suuntaan käännettiin. Itse en muista.

    Zilin valmistuksen aloitusaikakausi osuu samaan ajankohtaan kun Saksasta Ruotsin ja Suomen kautta salakuljetettu BMW-moottoripyörä oli ollut maassa vuoden verran ja sen kopioita alkoi syntyä tuotantolinjoilta Ural ja K750-merkkisinä. Siksi ihmettelisin, että miksi veli Venäläinen olisi aloittanut tyhjältä pöydältä kun voi halvemmalla ja nopeammin selvitä kopioimalla jotain valmista V8:ia. Sitä paitsi silloin ei tehty brandeja tai markkinatutkimuksia, silloin oli kiire tehdä tajuton määrä sotakelpoisia kuorma-autoja ja moottoripyöriä!
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Vähän arveluttaa toi sun BMW reittis. Sattu nimittäin jäämään joitain pikku tuotantolaitoksia tonne itä-saksan puolelle joita hyödynnettiin sekä auto-, että moottoripyörätuotannossa ilman, että tarvitsi salakuljetella yhtään mitään. Mutta uskoahan saa kaikkeen mihin uskoa haluaa, jos on parempi mieli siitä, että ZILin moottori on jenkkikoneen kopio, niin olkoon sitten niin. Onhan siinä sylintereitä ja kaikkee, ja autoissakin on neljä pyörää tai enempi, sekä jousitus ja ohjauspyörä. Mistähän ne on kopioitu?
     
  15. JR

    JR Gearhead

    Toi ruotsin kautta salakuljetus (olisko ollut ´39) pitää monienkin tietolähteiden mukaan paikkansa BMW moottoripyörien osalta. Kyseistä kopiota ruvettiin tekemään IMZ (ural) nimellä, ja toi KMZ (K-750, Dnepr) tuli joskus 50 -luvulla mukaan. Esikuvana taisi toimia joku ´38 BMW R71.

    Zilistä en tiedä onko kopio, mutta onko tuo mahdotonta? Eikös se muistutakin jom´nkun verran jotain GMC:tä tms.? Tehtiinhän Packardejakin (ZIM) lisenssillä neuvostoliitossa joskus.
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tehtiin lisenssillä siellä paljon muutakin. Ne tapaukset on kuitenkin ihan yleisesti tiedossa. Salakuljetettiinkohan sinne venäjälle BMW autojakin ruotsin kautta kun ne kuitenkin valmisti sitä BMW kopiota rautaesiripun takana alunperin jopa BMW nimellä muuttuen myöhemmin EMW:ksi? Vai päätyköhän nekin piisutukset sinne jotain muuta tietä?
     
  17. pena

    pena 1st gear

    .Mulla on ZIM ja aika kaukana mistään Packardista.Zim on sellanen pyöreä sämpylä itsekantavalla korilla,pituus varmaan 5.5m.Nokasta se muistuttaa etäisesti jotain vanhaa caddya.ZIS vois olla lähempänä Packardia.
     
  18. JR

    JR Gearhead

    Niinpä taitaa. Muistin väärin ton merkin, se lisenssivehje (´42 Packard?) taisi ollakin ZIS-110 (tehtiin joskus ´46-´58?). Mobilistissa taidettiin joskus mainita, että Stalin halusi tuommoisen auton itselleeen, koska se oli maailman paras. Tiedä sitten. Ostivat kuitenkin koko tuotanto linjan...

    En itse oikein usko tuohon BMW autojen salakuljetukseen. Ei tunnu vaan mitenkään järkevältä. Moottoripyöräthän tuotiin nimenomaan sota hommien takia. Ilmeisesti H-D WLA:t yms. ei sitten ollutkaan tarpeeksi hyviä. Niin, ja onhan Harleykin kopioinut saman BMW:n kertaalleen XA malliinsa.
     
  19. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Jos se Bemari salakuljetettiin '39 niin ei ryssillä silloin ollut tiedossa että ne saa muutaman vuoden päästä tehtaat ihan itselleen.

    Itse en ollut kuskina enkä koskaan edes ZILin kyytiin joutunut, mutta muistan kun alokasleirillä poterossa ja sitä kaivaessa kuulin mukavan äänen. Se tarkoitti kahta asiaa: mukavaa ääntä, ja sitä että pian saa ruokaa. Toivat ZILillä nimittäin ruuat paikalle.

    Puolustusvoimat nyt on sellainen juoruämmien paratiisi että en usko mitään mitä siellä olen kuullut ennen kuin olen itse nähnyt. Tässä muutamaa mun kuulemaa "faktaa" ZIListä ja toisesta neukkuherkusta UAZista:

    - Kone on Moparin koneesta vakoilun avulla kopioitu, mutta se käy väärinpäin. Sen ei kuulemma edes pitäisi pystyä käymään, mutta kun se on neukkulaite niin se käy kuitenkin.

    - ZILissä (kuten myös UAZissa) ei ole alunperin ollut bensakorkkia eikä myöskään mahdollisuutta vaihtaa öljyjä. Ne on suunniteltu toimimaan jotain 300km (tankillinen), vetämään tykit tantereelle siis, ja sitten ne jätetään sinne ja haetaan tehtaalta uusi. Ei tule turhia logistiikkaongelmia. Suomalaiset ovat sitten lisänneet bensatäytön ja öljynvaihtomahdollisuuden tänne tuotuihin yksilöihin.

    - ZIL kuluttaa 100L/100km, UAZ 25L/100km.

    - Sekä ZILit että UAZit ovat tulleet kaupanpäällisinä kun ollaan ostettu aseita neukuilta. Kukaan ei niitä olisi tänne ostanut, mutta kun ilmaiseksi saatiin.

    - Kysyin eräältä kuski-AU:lta että mikä on UAZin huoltoväli. Vastaus oli: "Ei me tiedetä kun viimeistään viiden tonnin kohdalla pitää tehdä koneremontti".

    Osa näistä jutuista varmasti pitääkin paikkaansa, esim tuo kulutus. Mutta kuten sanoin, mitään en lähtisi pitämään totuutena ellen itse ensin nää.

    T: res. alil.
     
  20. vw79

    vw79 3rd gear

    ne armeijan venälaiset uazit ja zilit olivat kauheita viritelmiä.

    uazillla joskus määräsivät ajamaan. käynnistetävyys aina autokohtaista, ajo-ominaisuudet hirveet- paitsi maastossa etenee upeasti! ohjaus raskas ja hidas. konehuoneessa silmiin pisti aina märkinä olevat kaasuttimet- ihme kun ei inttiaikanani kuulunut yhtään palotapausta.

    onneks sai enimmäkseen ajella maseilla.

    tykistön zilien pöpöttävä käyntiääni kyllä kertoi enmmänkin perseelleen menneestä konesuunnittelusta(kopiointi!?) kuin v8 rakenteesta.

    voimaa niissä ei ollut ja esim talvisin rovaleireillä niillä ei meinannut aurattujen rinteiden päälle päästä- voima loppuu ja pöpötys vaan lisääntyy. masi ym suomalaiset kuormurit meni hyristen huipulle!
     

Kerro tästä muillekin!