Nokka-akselin valinta bbm-383

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sysler, 12.10.2008.

  1. sysler

    sysler 1st gear

    Oisko kenelläkään hyvää vinkkiä nokka-akseli bulmaan?
    hakusessa olisi perus hyd.nokkakeppi tavallisilla nostajilla vakioon 60-luvun lohkoon.Tarkoituksena olisi kuitenkin valita nokka jolla saisi mahd.paljon alakierrosvääntöä,ja sen kuuluisan muskelimoottorin tyhjäkäyntiäänen.Olen jo alustavasti katsellu Mopar Performancen,comp camsin,lunatin ym. nokkia mutta asteet ja nostot ei tahdo sanoa oikeen mitään.Oisko joku merkki selkeesti tarkotukseen sopiva/hintalaatu suhteessa ylitse muiden.Kone tulee muuten pysymään vakiona..4bbl-rautaimari+pikkuholley,valusarjat ym.Kiitoksia etukäteen vastauksista.
     
  2. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Liekö tuo Compin XE268 sopiva tuohonkin koneeseen? Sillä on hyvät vääntö ominaisuudet., toimii aika sivistyneesti ja ei puudu ihan heti vaikka antaa kiertää . On tuntunut olevan suosittu nokka-akseli.
     
  3. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    mulle ainakin on tulossa caminoon 305 sama compin xe268h nokka. suositeltiin että hyvä nokka ja kirjassa sanottiin muistaakseni että "mild rought idle" et eikös se viittaa vähän raskaampaan tyhjäkäyntiin. mut ens viikoloppuna yritän saada padan paikalleen ja käyntiin että sitten selviää vaikuttaako miten.... ja nokka on vielä californian säädösten mukainen et pitäis saada vielä päästöistakin läpi jos niitä mitataan niin kuin mulla.
     
  4. F-body

    F-body Gearhead

    Comp cams:sin Thrump nokalla saisit ainakin äänet kohdalleen. Miedoin Thrump-nokka on tehty justiinsa kuvailemaasi tarpeeseen. Pakoäänet voit tarkistaa Compin sivuilta löytyvästä videosta. Hyvä alavääntö ja rähinä tyhjäkäynti tuppaavat kumoamaan toisensa. Vaihtoehtona tietenkin on suoravirtaus pöntöt pakoputkistoon (glasspack).
     
  5. sysler

    sysler 1st gear

    ei näytä olevan Thrumppia saatavana isolohko moppeen.. muuten kyllä ois varmaan aikas täydellinen keppi..hienoa on että nokkavalmistajilta löytyy nykyään tollasia.. täytyy varmaan katsella tota xe 265:sta..ois hyvä pagage tarjolla about $400 ja kaikki hilut paitsi venat..
     
  6. SK-

    SK- 2nd gear

    Minkälaista nokkaa suosittelisitte tällaiseen kokoonpanoon:

    383 B mosa, laskurin mukaan hiukan alle 10 puristukset; flat-top takomännät 0-dekissä, n. 80cc 906 kansilla)

    Muita muutoksia carter 750cfm, edel performer rpm imari, kärjetön sytkä, peltisarjat, 3" tuplaputket..

    Tulossa c-bodyyn jossa perävälitys jotain 2.90:1 , turbiini varmaan vakio stall

    Joku heti alakierroksille soveltuva vääntönokkahan se ois varmaan hyvä, minkä takii ei tarviis mäntiin alkaa heti upotuksia tekee. Tyhjäkäynti saa myös muuttua..
     
  7. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    tero79 ja SK- tykkäävät tästä.
  8. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mulla on -68 Polarassa tämä https://www.compcams.com/xtreme-energy-206-212-hydraulic-flat-cam-for-chrysler-383-440.html

    Autossa vakio turbiini, 2,7 välitys ja punnittua painoa laskennallisella 75kg kuskilla 2100kg. Koneena 383 ja hiukka vajaa 10:1 ruttuja.
    Pirun kiva auto cruiserina. Rakettia ei tällaisesta sarvikuonosta kuitenkaan saa, toki Aukion Jyrki voi antaa vinkkiä miten C-koppa moppe pannaan kiihtymään. Mutta pikku jumpalla se ei onnistu.
     
  9. valtsu67

    valtsu67 Gearhead


    Onko männissä venttiilin kolot?
    Mietin tuota puristussuhdetta, että onko se kuitenkin lähempänä 9 kuin 10.
    Venakolot voi tiputtaa kovastikin purkkaa.
    Jos se on 9 pinnassa, tuo compin 260h on täydellinen painavaan autoon.
    Jos taas oikeasti lähes 10, onko jo liikaa pienelle 260 asteiselle? Olisko silloin summitin nokka passeli?
    Taitaa olla hyvin lähellä vanhaa vakionokkaa.
    Perusasteita reilusti, mutta mittaustavasta eivät kyllä puhu mitään.

    https://www.summitracing.com/parts/sum-k6400/make/chrysler
     
  10. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    383 ei ole kovin altis korkeelle dynaamiselle. Lyhyt isku ja pitkä veivi.
    80 cc ja flat topit on varmaan likempänä ysin kuin kympin puristuksia.
     
    valtsu67 tykkää tästä.
  11. SK-

    SK- 2nd gear

    Hyviä vaihtoehtoja näyttäs löytyvän.
    Ei oo männissä mitään koloja, ihan tasapäiset on.

    Puristukset laskin tämän summitin laskurin avulla:
    [​IMG]

    Lohkon tasopinnoista lähti oikasussa 0,3mm pois jolloin männät saatiin ympäriinsä ihan nolliin.
     
  12. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Tuossa ei ole huomioitu kannen tiivisteen halkaisijaa. Se ei kyllä paljon näyttänyt vaikuttavan.
    Siinä vähän kattavampi laskuri, jolla pääsee hahmottelemaan mihin dynaamiset asettuu.
    https://uempistons.com/p-27-compression-ratio-calculator
    Imuventtiilin sulkeutumiskohta = imunokan asteet/2+imunokan keskilinja-180
     
    SK- tykkää tästä.
  13. SK-

    SK- 2nd gear

    Laittelin tiedot noihin ruutuihin ja dynaamiseksi puristukseksi tuli tuolla comp 260H nokalla 7.403 eli aikas hyvä. Staattinen oli 9.856

    Sulkeutumisajankohdan laskin tuolla sun kaavalla:

    260/2 + 106 - 180 = 56 + 15 = 71
     
  14. valtsu67

    valtsu67 Gearhead


    Ok, ei venttiilin koloja.
    Kyllä siellä puristusta sitten on.

    Imuventtiilin sulkeituminen on
    Compin 260 nokalla 56 astetta.

    https://www.compcams.com/high-energy-212-212-hydraulic-flat-cam-for-chrysler-383-440.html

    Laske tuolla arvolla uudestaan.
     
  15. SK-

    SK- 2nd gear

    "Intake Closing Point (degrees) ABDC @ 0.050 lift plus 15 degrees"

    Tuolla laskurissa pyydettiin jostain syystä lisäämään tuohon sulkeutumiseen vielä 15 astetta. Silloin tulokseksi tulee tuo 71

    Edittiä: Tuolla 250XE nokalla, luvulla 66 dynaamista tulis 7.728
     
    Muokattu: 2.2.2023
  16. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Pieleen menee, jos lisäät mainosasteisiin 15.
    Toi 15 on oletus mikä lisätään rukkastuntumalla 0.05 nousun asteisiin oletuksena.
     
  17. SK-

    SK- 2nd gear

    Okeii, no sittenhän lukemat oli ihan mitä sattuu.. nyt ilman lisäyksiä

    @56 260H nokalla dynaaminen 8.313

    @51 250XE nokalla 8.573

    Aikas paljon?
     
  18. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Kyllä ne vähän yläkanttiin on.
    Ehkä napsua isompi nokka.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Noston suhteen taitavat olla aika rajoittuneita ilman venttiilikoloja?
     
  20. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Tämä riippuu nyt enemmän kysyjän harrastuneisuudesta.
    8.3 dynaamisella saa moottorin toimimaan.
    Pitää vaan ottaa huomioon muitakin tekijöitä, mitkä vaikuttavat detonointiin.
    Yhden pykälän isompi 268/268 olis ehkä vähän käyttökelposempi.
    Dynaamisessa 0.1-0.2 vähempi. Toiminta alue 1200-5000.

    Sitten taan helppo ratkasu olis tuon summitin kepukka.
    Siellä sivun alaosassa summitilta kommentoidaan kysymys osiossa, että on vain hieman tiukempi, kuin vakionokka.
    Lsa on näyttää olevan 112 versus vanhassa vakiossa 115.
    Mitä nyt nettiä selailin, niin imun sulkeutuminen jossain 65 asteen hujakoilla.
    Tuolla dynaaminen asettuu turvalliselle tasolle.
    Toimii jo tyhjäkäynniltä, jos niiden puheisiin uskominen.

    Ja tuossa jo asiasta mainittiin, venttiilin ja männän välys on syytä tarkistaa kasattaessa, kun venakoloja ei ole.


    Mulla 360 rautapannu 8.25 dynaamisella.
    Mutta ajelen 100 octaanisella polttoaineella. Eipä ole huolta tuosta ollut.
     

Kerro tästä muillekin!