1000 ft ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja emil knievel, 7.1.2021.

  1. emil knievel

    emil knievel 2nd gear

    mää tästäkään asiasta tiedä, mutta jos ja kun "kuninkuus"luokat vetää 1000jalkaa, niin miksi muut tappelee siitä, että vedetäänkö 1/8 tai 1/4 mailia?

    entä jos kaikki ajais 1000 jalkaa???
     
    artsiracing tykkää tästä.
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Eikös olla euroopassa, miksi jalkaa?
     
  3. emil knievel

    emil knievel 2nd gear

    nii... miksi 1/8 mailia ja 1/4 mailia?
     
  4. gremlin

    gremlin Gearhead

    Nitropelithän siirtyi 1000' matkaan kun nopeudet alko tulemaan niin koviksi, ja useiden NHRA ratojen jarrumatkat kävi lyhyiksi.
    Nyt toki mennään samat nopeudet tolla matkalla mitä ennen pidemmällä mut se viimeinen pois jäänyt sekuntti vaikuttaa ihan helvetisti renkaiden ja moottorien kestävyyteen.
     
    JuhaKuu tykkää tästä.
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Niin, alkuperäinen kysymys taisi olla, miksei muut luokat?
     
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hmmm 1000ft ois kyllä hyvä kompromissi kasimailille ja vartille. Vois olla hyväksyttäväkin yli 2000hv laitteille. Alle olevilla tehoilla ajamaan tietenkin sen 1/4 maili, koska ei tollaset 1000hv vessat niin kauheita oo vielä. Tosin riittäikös kadu radoissa pituutta ajaa edes 1000ft? Siksi tehty se säätökutistusbudjetti surkeus kuin 1/8 maili joka on mahdollisimman kaukana katu ajosta.
     
  7. gremlin

    gremlin Gearhead

    Niin, niinhän se oli. Mutta ei siihen ollut mulla vastausta, eikä näköjään sullakaan?
     
    hantta tykkää tästä.
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei, siksi turvauduin auktoriteettiin ;)
     
  9. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    kadulla kyllä ajetaan järkiään kasimailia, ei löydy helpolla suoraa missä on riittävästi jarrutusmatkaa ja nopeudet pysyy jossain määrin kurissa.

    Hyvin järjestetty 1/8 kisa on intensiivistä katsottavaa, sopiva rata että paluutie mahdollisuus on lähellä niin uutta kisaajaa voi laittaa lähes liukuhihnalta menemään.
     
    supo ja artsiracing tykkäävät tästä.
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä tätä asiaa on muutkin miettineet, tai että jätettäis ainakin se varttimaili pois ja jatkettais kasilla ja 1000 jalkasella.
    Viimeiset sata metriä on muutenkin pelkkää köröttelyä enemmän kuin kiihdyttämistä, joka luokassa.
    Helpottais myös radan tekoa ja siivoaminenkin vähenis, eikä tekis pahaa kustannuksillekkaan.

    Muutokset pitää vaan käytännössä ensin tapahtua jenkeissä ennenkuin ne täällä toteutuu.
     
    GS tykkää tästä.
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Esim. jos vertaa mun katu käkkylää niin kasimaililla käytännössä saa hyödynnettyä kolmea vaihdetta. Jos menis ajamaan mun pitäis vaihtaa 3.09 perävälityksestä johonkin h#lv#t#n 5.4 perävälitykseen että saisin kaikki vaihteet mukaan kuvioihin. Samalla polttoaineen kulutus nousee +15l/100km. Ja jos noin tekis niin joka vaihteleella katurenkailla vaan piirtelis viivaa, ei mitään järkeä. Eriasia jos 100% kisa-auto jolla ei ajeta yhtään kadulla. Sen takia parempi kuin jos pitää rajata niin ne 2000hv vehkeet ajamaan sitä 1000ft matkaa. Muut varttia mailia ajamaan.

    Jos pelkkää autojen lähtömäärää katottaisi, miksi ei suoraan 0-60 ajettais vaan sehän ois paljon turvallisempaa, nopeampaa, halvempaa ja ne kellä 6.2 perävälitys metrin leveät ja korkeat takarenkaat molemmilla puolilla taka-akselia hyötyis siitä heti ja samalla mitä karsitumpi sitä parempi. Moottorit kestäis paljon paremmin yms.

    Toinen koulukunta ajaakin sitten mailia......
    Kohta kaksi vaihtoehtoa joku 1/8 maili tai sitten maili! .....
     
  12. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Mä en nyt oikein ymmärrä tätä ongelmaa.
    Pitäis vaihtaa välityksiä syystä että sais enemmän vaihtoja mutta sitten kuitenkin vaan sutii?
    Mitä väliä sillä on montako vaihdetta matkalla vaihtuu jos mennään pidon rajalla koko ajan?
     
    three hundred, GS, Herje ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Herje

    Herje Double Gearhead

    Käypä joskus kokeilemassa radalla tuota hommaa...
    Moni mielipide muuttui itselläkin kun olikin itse radalla eikä radan varressa pätemässä.;)
     
    kuula tykkää tästä.
  14. nikkez_

    nikkez_ 2nd gear

    Mä mietin tätä 1/8 vastustusta,kun ei suomessa oo ajettu puolta matkaa ku kalajoen sm kisoissa ol/spet ryhmissä sekä tietenki td. Motoparkissa ja Kauhavalla ei katsomoiden puolelta enää huomaa edes puolen välin jälkeen pidetäänkö kaasu pohjassa vai höllätäänkö
     
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Alunperin tosiaan siirtymä tapahtui nimenomaan renkaiden takia. Goodyear oli ainoa valmistaja, eikä se taannut renkaita silloin vartin loppunopeuksille. Nyt mennään samoja 300 metrillä, mut ehkä renkaatkin ovat kehittyneet. Vauhti ei vartille juuri kasvais koska perävälitys on rajattu ja sääntöjen mukainen nitromotti kiertää sen minkä kertää, mut toki mentäis hetken pidempään kovaa. Tiimit todennäköisesti ovat tyytyväisiä, se on iso säästö kun hajoomiset yleensä sattuu lopusssa.

    Tosiaan, kyse ei o siitä onks 50,500, 1500 tai 2000 heppaa. Siin vaihees ku on suurin vaihde päällä, voi alkaa keittää kaffetta. Yleensä se on vartille tehdyllä laitteella siin 100-150 metrin kohdalla. Kiihtyvyys huononee vauhdin kasvaessa kaikilla pienitehosilla vehkeillä, mitä vähemmän, sitä enempi. Mut nää on asioita jotka varmaan kisajärjestäjä viranomaisten avustuksella päättää. Mä suhaan kyl, oli sit kasimaili tai vartti. En kauheesti lämpene väksiin keksitylle kompromissille kun se ei mitään anna. Tulee vaan yks asia lisää jonka ajoista tai loppareista ei kukaan käsitä mitään.
     
    JuhaKuu, GS, atobee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. FB236

    FB236 2nd gear

    1000ft olisi varsin sopiva matka Motoparkissa ja ehkäpä mahdollistaisi esim. Mäntsälää.
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Lyhyemmällä matkalla tulee esiin auton muu tekniikka, alusta ja painonjakautuma, eli ainakin katuautoissa esiintulee enemminkin auton rakentaja/ kuljettaja, kuin se, montako kymmentätuhattaeuroa on hakattu moottoriin.Hyvä esimerkki oli vahinko lentävällä kilometrillä, josta lehdistö sai levitettävää paskaa tuulettimiinsa kosolti, eli kun nyt alkaa parhaimpien katuautojen loppunopeudet huidella kolmeasataa, niin on vain ajan kysymys, kun se vahinko sattuu, ja taas on viritetty katuauto se maailman vihollinen japahis.
     
    GS tykkää tästä.
  18. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Taas kerran pakko laittaa faktaa.Kävin/käyn Motoparkissa siitä asti kun se avattiin 1987 ja ainakin 1994/1995 Haapasen Tommi kävi ajamassa tosi monta kertaa Nitroautollaan,niitä kuvasinkin videokameralla.
    Tommi ajoi 5,4 ja 5,5 vartilla,lopparit n.430 km/h.
    EIKÄ MITÄÄN ONGELMAA!!
    Kysymys kuuluu,kun siellä on vielä uusi pintakin?
    Mikä on syynä,ettei muka voi ajaa niin v...tun kovaa,kun vehkeet kulettaa?
    Rataa ei ole lyhennetty,joten jalka suoraksi ja lopettakaa tuo paskan jauhaminen.
    Nuo kaikki muut vehkeet kun topikat pysähtyy hyvin tuolla matkalla ja topikat myös.
    Ugh,olen puhunut.
     
    three hundred ja Vermilion tykkäävät tästä.
  19. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Hantta,itse paikalla olleena...ensinnäkin ei ole mikään lentävä kilometri.
    Paikaltaan lähdettävä SEISOVA MAILI,N.1602 M.
    Lehdistö veti tietysti paskaa,mutta kun lähes vakioautoon ...ei kaaria,ei parannettuja jarruja jne. laitetaan n.700 heppaa,niin ei siitä hyvää seurannut.Kävin muutama vuosi aiemmin omalla n.350 hp Ponulla ajamassa ja en voi kuvitella parempaa paikkaa ajaa,leveä,tasainen alusta ja todella turvallinen paikka.
    Toivon,että nuo ajot jatkuu,muuten porukat siirtyy kadulle ja se on huono juttu.
     
    three hundred tykkää tästä.
  20. hantta

    hantta Double Gearhead

    Juu, olin iltapäivälehtien mututiedon varassa, kuten 99%meistä "asiantuntijoista", kun jotain tapahtuu. Nykyään nopeimmissa n.s katuautoissa on pitkälti toistatuhatta hevosvoimaa, ja kun aina se -60 luvun alusta ei ole ihan tätäpäivää, niin vahinkoja tulee sattumaan, tahdottiin tai ei, eli yksi hyvä konsti olisi pudottaa varttimaili tuohon tuhanteen jalkaan, olisi varmaan kaikkien etu, esim. katsojalla ei ole paljoakaan katsomista sen viimeisen sadan metrin matkalla, eli pähkinänkuoressa; katsojalle on sama, ajaako autot vartin tai tuhatjalkaisen ;)
     

Kerro tästä muillekin!