13 sekunnin caprice

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C73, 19.8.2009.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En tiedä kuuluko aiheeseen mutta 4.1x0.7=2.87 :eek: .
     
  2. C73

    C73 1st gear

    Paljokos se tuollainen olds painaa?
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    Katsastuskonttorin puntarin mukaan 1780kg kuskin kera ja tankki puolillaan.

    Lisäys: Otan ensi suveksi noin 50kg pois.
    kotterosta siis, minusta ei jäisi kuin kuteet ja tukka jäljelle. :lol:
     
  4. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    No niin :rotfl:

    Kyllä mä tiedän 4-vaihteisen edut painavan auton kiihdyttämisessä tiettyyn nopeuteen. Luulitteko tosiaan, etten tiedä. Mä vaan ajattelen hiukan monipuolisemmin näitä juttuja kuin näköjään useimmat täällä. Oisko toi peruja pelkästään siitä kun pers'aukisena poikana Jakomäestä lähtee tollasten isojen poikien leikkiin mukaan, pitää vähän ajatellakin, ennenkuin hutkii. Hutkikoon kukin edelleen tyylillään, mä meen omallani, jos se teille sopii :rotfl:

    Asiaan. Syy miksi mä olen Powerglideä tarjonnut tälle 13-sekunnin tavoittelijalle painavalla Capricella on se, että mä edelleen uskon kaverin budjetin olevan rajallinen. Ei tee sitä vittuillakseni, kiusaksi tai halusta nöyryyttää ketään, vaan ainoastaan olettamukseen :eek: perustuvan intuiition vuoksi. Syy moiseen olettamukseen :eek: löytynee autovalinnasta. Caprice nimittäin ei ole otollisin valinta tollasen toteuttamiseen, ja jos jollain on oikeasti rahaa ja oikeasti halua tehdä tollanen nopea auto Capricesta niin miksei hän samantien halua ja tee siitä 12,11 tai 10 sekunnin autoa kun se on kerran mahdollista :-?

    Se politiikasta. DX otti tossa vertailuun meikäläisen "möhkömoottorit" ja allekirjoittaneen pihallaolon tällaisessa projektissa. Osittain hän on oikeassakin, mutta vaan osittain. Kyllä mun tarkoitus on auttaa tota C73 nimimerkkiä edes ajattelemaan muitakin vaihtoehtoja kuin pelkästään tänne tarjottuja Ainasataa laatikoita. Mä olen yrittänyt vihjaista kokemukseen perustuvaa laattikkovalinnan helppoutta viitaten niin PGn hintaan, saatavuuteen, huoltokustannuksiin, turbiini valikoimaan kuin luotettavuuteen ja kestävyyteen. Näihin luonnollisesti useimmat puupäät täällä ei ole kyenneet kahta sanaa vastaan sanomaan. (tossa täky joihin saivartelijat voi taas tarttua, ihan vaan vinkiksi) Sensijaan täällä kerrotaan vaihteiden välityksistä ja ylivaihteen sekä lukkoturbiinin erinomaisuudesta, niin kiihtyvyyden kuin bensansäästönkin suhteen. Kukaan tosin ei kerro Ainasataa laatikoiden ja turbiinien epäluotettavuudesta eikä kalleudesta joista kertovia kyselyjä voi kukin bongailla vaikka tuolta "Vaihteisto ja voimansiirto" osastolta. Onhan noi oikeita pointteja toki, mutta onko noi riittäviä täkyjä topicin Capricen omistajalle. Hän kai sen kumminkin päättää.

    Esimerkkejä. Aiemmin kerroin tollasen Powergliden ja turbiinin yhdistelmän maksavan sinne tonnin pintaan ja vertauksena Ainasataa laatikko sekä turbiini 2300. Huomasko kaikki luvut. Tätä ei kirjoitettu siksi, että aliarvioisin Capricen omistajan taloutta, älyä tai osaamista vaan siksi, että tolla säästöön jäävällä 1300 eurolla toi Capricen omistaja voi vaikka hankkia mahdolliseen koneeseensa kenties stroukkisarjan 350-->383 ja mahdollisen perävälityksen tihentämisen jolloin saavutetaan taatusti senverran tehonlisäystä, että päästään samaan tai parempaan aikaan ja kiihtyvyyteen kuin Ainasataa laatikolla. Tämä sitten saavutetaan ennenkaikkea LUOTETTAVALLA ja KESTÄVÄLLÄ laatikolla jota ei tarvitse rempata tuon tuosta kalliisti jollain "asiantuntijalla". Näiden vuotuisten (optimismiä, nähty on kun tollasia Ainasataa laatikoita korjattavan tuon tuosta kokeneen tekijän toimesta) rempasta säästyneiden rahojen kohdalla sitten jää taas rahaa virittää ja kehittää autoaan lisää. Yksinkertaista, eikö totta.

    Lisäksi tollanen Ainasataa laatikko vie kymmeniä hevosvoimia pois moottorin tehosta verrattuna vaikkapa PGn noin 25 hepan tehohäviöön. Eikös sitä tehoa tarvitakkaan siihen kiihtyvyyteen ja ajettavuuteen sensijaan, että sillä pyöritetään turhaan jousittamattomia massoja kiihtyvyyden tappamiseksi. Ajettavuudestakin on sanottava senverran, vaikka joku "turbiiniasuiantuntija" täällä niistä saivarteleekin, että tollasella nykyaikaisella turbiinilla jonka stalli on vaikka 6000 voi ajaa ihan normaalia ajoa muun liikenteen mukana. Ne vetää ihan normaalisti 1500 kierroksesta alkaen tarttuen sitten kovassa polkasussa siellä 6000 pinnassa jos tarvetta. Tohon Caprice projektiin tuskin tarttee 6000 limppua, vaan oikeamminkin tollasen 3000 kantturassa olevan jolla jokainen pärjää liikenteessä, uskoi hän sitä tai ei.

    Bensankulutuksen lievä lisääntyminen ja maantienopeuksien ylimääräiset kierrokset lienevät ainoat syyt jonka vuoksi tollanen PG ei ole optimi valinta tollaseen Capriseen joka on matkalla 13 sekunnin puolelle. Mutta valitkoon ken tahtoo, mitä tahtoo ja milloin tahtoo mitäkin omiin projekteihinsa, siihenhän heillä on edelleenkin oikeus.Vai :rotfl:

    Edelleenkin sitten saivartelijoille, jotka tuskin pystyvät lukemaan koko tätä tekstiä ainakaan niin, että siitä jotain ymmärtävät vihjeeksi....

    Kuka ehtii ekaksi :rotfl:
     
  5. B 50

    B 50 Gearhead

    Minä, minä, minä!! :D Laatikko ei ole jousittamatonta massaa. :lol:
     
  6. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    :rotfl: :rotfl:
     
  7. ohc205

    ohc205 1st gear

    Mitä monivaihteisempi loota, sen enempi siellä on pyöritettäviä osia, joiden pyörittäminen syö tehoa.

    Mutta kyllä joittenin järjettömien 20" kromivanteidenkin pyörittäminen vie tehoa.

    Kaikkien pyörivien osien pitäisi olla niin kevyit kuin mahollista.
     
  8. C73

    C73 1st gear

    Eikös kaikkien budjetti ole rajallinen. Rajat vain on toisilla kauempana... :D

    Caprice ei ole valinta siksi, että niitä saa halvalla. Valinta osuu siihen siksi, että siihen sopii koko perhe kyytiin mukavasti ja peräkonttiinkin sopii enemmän kuin yksi ruokakassi. Lisäksi siinä on mukava matkustaa. Muotoilusta voi olla monta mieltä mutta minusta se näyttää ihan hyvälle.

    Ei kaikkien suosikkeja pelkästään ole nämä perinteiset harrastuskohteet, kuten vetet, cudat, malibut yms. Voi isolla ja uudehkollakin autolla harrastaa vaikkei olisi persaukinen.

    Tällä hetkellä tallissa on yksi tuontyylinen mutta siitä luovutaan tämän projektin takia. Onhan sillä kivä yksin tai kaksi kaahailla, mutta nyt haetaan monikäyttöisempää harrastuspeliä, jolla viitsii tehdä myös pitempiä matkoja, mutta myös repäistä silloin tällöin liikennevaloissa, motarin rampilla ja varttimaililla.

    Ja miksi siitä ei tehdä 11 sekuntin autoa, ei se ole järkevää kokonaistavoitteisiini nähden. 13-14 sek/varttimaili on sellainen että koneen ei tarvitse olla kovin viri viri ja sillä voi rauhassa lipua neljän ruuhkassa. Kuitenkin sillä pärjää lähes aina liikennevaloissa.

    Vaikka PG:tä on kovasti kehuttu ja on varmasti sen väärti, ainakin kisatouhuissa, kallistuu minun laatikkovalinta 4-loviseen. Tiheä perä + loikkari on minulle järkevä valinta. Jollekin toiselle se PG voisi olla parempi, muttei mulle.

    Jatketaan aiheesta. 8)
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    Komeita avautumisia, tää on hyvä topikki. :lol:

    Hmm, mielenkiintoista,
    Otetaan 350hv 350cid patti ja loikkariloota, saadaan siistikäyntinen noin 13.5 sekunnin kaprise joka kiertää ladulla 2000rpm.

    Säästetäänkin toosassa tonni ja laitetaan PG ja sijoitetaan se säästynyt tonni pattiin, saadaan +400hv 350cid ja saadaan rynttämylly 13.5 sekunnin kaprise joka kiertää ladulla 3000rpm ja kuluttaa helvetisti enemmän.

    Pyörivien massojen pyörittäminen ei vie kuin kitkaenergiaa, joten painolla ei siinä oo merkitystä, kiihdyttäessä kyllä,
    eikä oo ihan oikein puhua kiinteistä häviöhepoista kun kyseessä on suhdeluku, elikkäs vaikkapa % tehosta, 10% varmaan aika liki seitensatkulla, PG:llä sit 8%?
    joo meni vähän pelleilyksi.
     
  10. saresks

    saresks Gearhead

    Miten tulikin tunne että pitää puolustaa nimim. C73 hanketta tuollaiseen Capriceen. Olen itse lämmitellyt vuosikausia tuollaisen fullsize kasarisedanimallin proostreettimäistämiseksi. Eikä se tässä tarkoita että valmiin auton vieressä poseeraa Jay Leno ja Tom Nelson vaan että se on vähän pro, vähän sleeper ja paljon itse pohdittu ja hyvä kompromissi jolla voi harrastaa vuoden läpeensä koko perheen voimin.

    Se, että paukut riittää 13 sek puolelle ei vaadi kuin muutaman tonnin satsauksen, tuo chevrolet kun on puoli-ilmainen viritysmoottorina, ainakin oldsiin verrattuna :-? TH700 siellä jo uudemmissa jo on, sen ja perävälityksen optimointi niin jo riittää ja kun asioita funtsii ja harrastaa niin :pinup: voi auton päräyttää -20 pakkasessa käyntiin kauppareissulle ja ryyppy ja jopa pakosarjaläppä toimii.
    Voiko 11 sek autossa? Sen teko oikeasti maksaa, kaikki menee uusiksi pyöränpultteja myöten.

    En usko etteikö th200/th700 huolellisesti tehtynä/vahvistettuna/mietittynä aiheuta tuossa tavoitteessa ongelmia. Ja mikä nyt lopulta sitten kestää, viritysosilla ei kuulemma ole takuuta, kymmenientuhansien moottorit leviää stripille ja Octavia RS varmaan leviäisi ennenpitkää myös jos sitä kiusaamalla kiusataan paskarinkiä asfaltilla vetäen.

    Onnea projektille, hieno vaihe tuo alun pohdiskelu ja tuumailu!
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eiks siihen vois laittaa aavikkoperää, ja sitten kolme PG:tä peräkkäin? Säästyy kardaaniputkea ja sais katu-uskottavan protyylin viuhkan tehtyä niistä shiftereistä :lol:
     
  12. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Kunnioitan valintaasi ja lopetan PGn kehumisen täällä tähän :rotfl:
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    EA lykkäs tolle 383 koossa 276/282 nenulla ja ruttu tasan 10 429@5900 vääntöä 435@3800 :eek: .

    Räkreisinki analysaattori vakio turbiinilla ja 5500 vaihdoilla 13.7 ja 101mph
    Sitten 3500stallinen turbaani ja vaihdot 6000 menikin jo 13.1 ja sama loppuhidastus. Jne tota vois jatkaa virtuaalisesti varmaan jopa 12sekan puolelle ja varmaan radallakin?
    Niin hylsyn painoksi laitoin hatusta 4200paunaa vain mitä ne oli.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kikkailin pikkasen lisää.
    Loota PG vakio limpulla
    0-60mph 5.8sekkaa
    1/4 14.6@100mph

    Sitten 200r4 samalla limpulla kuin glide
    0-60mph 4.4sekkaa
    1/4 13.4@101mph

    700toosa samalla limpulla
    0-60mph 4.36sek
    1/4 13.34/101mph

    Ja vielä 350 toosa samalla limpulla
    0-60mph 4.99sek
    1/4 13.61@102mph

    Eli toi 700toosa näyttäis olevan nopein vartilla ja varmaan se takia kun hylsyllä on painoa ja siinä tihein ykkönen.
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Pystyksää viitiksää kokeilla noihin vielä vertailun vuoks isompaa stallia, esim 3000 ja 4000rpm? Tasottuuko erot vai miten käy?
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mun desk toppi ei ollu ihan noin yltiöpäinen mut oikeestaan yllättävänkin kovia arvoja sekin tarjoaa :eek:

    Eli mäkin kokeilin tasan 10 puristuksilla ja:

    Xtreme energy 276/282 399 hp ja 433 lbs/ft eli tuttavallisemmin 587 Nm

    Xtreme energy 270/276 391 hp ja 435 lbs/ft eli 590 Nm

    Ei iso ero.
    Mut tommoseen autoon tuon perusteella valitsisin tuon 270/276 version sillä siinä huipputehot tulee hiukka alempaa eli vähän alle 5500 rpm kun rankemmassa vähän päälle tuon 5500. Ja 4000 rpm asti tuo miedompi on oikeesti niissä jopa karvan verran edellä.

    Samoin väännöissä max lukemat on kutakuinkin samat mutta 2000-4500 välillä toi 270/276 on koko ajan hiukka vääntävämpi.

    Isoin ero tulee oikeestaan siinä että tolla 270/276:lla touhu hyytyy enempi siellä 6000 rpm lukemissa ja sen päälle eli sillä käppyrät lähtee niistä kierroksista eteenpäin reippaammin alaspäin.
    Mut käyttötarkoitus huomioiden sitä ei varmaan välttämättä haluta piiskatakaan hirmu korkeelle eikä oo tarvettakaan kun molemmilla kuitenkin ne parhaat voimat on siellä jo alle ton 6000 lukeman.

    Tommosia. Takuuta en noille desk toppailuille anna kun aina noissa on semmosta mihin pitäis vielä saada paljon tarkemmat todelliset arvot mut silleen noi on omalla kohdalla pelannu yllättävänkin lähelle että noin 3% tarkkuudella ne on yleensä osunu kohdalleen semmosissa koneissa mitkä on sit ajettu oikeessa penkissäkin :wink:
     
  17. kantri64

    kantri64 1st gear

    Kovasti olen seuraillut tätä topiccia ja kovilta tuntuu nuo kaikki lukemat Capricelle noilla pannu/paino/jne tiedoilla. En epäile niitä sen kummemmin vaan ihmettelen miksi oma ei liiku samalla tavoin. Farmari auto, omapaino noin 1900 kg, pikkasen vajaa 400 cid isohko lohko jossa 425hp/5600RPM ja 451lb-ft/4300RPM, välitys 3,73, turbaanin stalli noin 2400RPM ja C6:n välitykset 2,46-1,46-1.

    Vekottimen kulkua ei ole nykykuosissaan mitattu. Rengastus on varsin korkea ja tuolla Edelbrock RPM nokalla vääntökäyrä on laskeva välillä 2300-2900. Ilmeisesti 3000RPM stallisella turbiinilla meno muuttuisi himpun verran livakammaksi...
     
  18. kantri64

    kantri64 1st gear

    ...Ja vielä omaa turinaa jatkaen. Kulkemista kellotettiin muutama kesä sitten 1/4 15.8 ja 0-100 7,8

    -välitys oli 3.07
    -peltisarjat olivat mallia lyhyt- nyt pitkät
    -ilman h-putkea- nyt se on
    -ilman tuuman välilaippaa- sekin on nyt
    -kierrokset oli rajoitettu 4200 rpm
    -ennakko oli viturallaan- pannu kävi myöhemmin dynossa
    -vankkurin kyydissä oli useampi "mittamies"

    Olisiko edellisissä huomioissa / parannuksissa sekunnin tai parin salaisuus...
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    noi 4200rpm rundit ja perseellään olevat ennakot viepi pohjan koko mittailulta. kait tota pitäis noin kuuteen tonniin pyörittää ainaski. Mutta ainakin tossa tuli todettua että pitkät välit ja korkee rengas tappaa viivalta lähdön tehokkaasti.
     
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Hämmästyttävän huono toi aika on otten huomioon koneen ja auton :-?

    Silleen vertailuks me vetästiin taannoin laulureissulla yks lähtö kokeeks kun sattui sunnuntaina Big Wheelsistä palatessa Motoparkissa mahdollisuus ja kellotettiin sama aika eli 15.8 Bel Airilla.
    Eli omapainoltaan jo hiukka ylikin 2000 kilosella 8 hengen liiterillä jossa patana oli vaan hiukka päälle 300 heppaseks saatu 350 (desk topilla laskettu arvo, ei oikeesti penkitetty), lootana "iki-ihana" th700 ja perävälityksenä karvan alle 3 aavikkovälitys.
    Ei siis ihan optimipaketti mut tommoset osat nyt vaan sattu olemaan osin jo olemassa ja loput edukkaasti saatavilla kun se auto kunnostettiin :p

    Eli ei varttimailille mikään ihanneratkaisu, etenkään kun se loota ei suostunut D:llä tota varttia kokeiltaessa vaihtamaan kakkosta isommalle ollenkaan :(
    Siks tuolla lootan kohdalla toi maininta sen ihanuudesta :poff:

    Muutoin toikin yhdistelmä toimi kyllä kivasti, kulki ripeesti ja reissuilla meni täyslastissakin semmosella 12-15 l/100km maantiekulutuksella, riippuen vähän siitä kuinka rallihenkinen kuski oli puikoissa :lol:

    Se lähtö meni siis sillen että kun laulukuoro eväineen oli saatu potkittua pihalle niin kuski kävi tolleen kokeilemassa sitä Bel Airia.
    No, D:llä siis vaan liikkeelle ja eka ropleemi tuli kun se ei vaihtanu kakkoselle. Kaasu kokonaan ylös ja runttaus pohjaan niin johan vaihtoi ja taas mentiin. Mut kolmosta se ei sit enää löytäny koko matkalla joten se tuli kakkosella maaliin asti reilut 7000 rpm lasissa 143 km/h vauhtia ja pysäytti kellot 15.84 aikaan :rotfl:

    Ei siis huono ottaen huomioon sen onnettoman harvan aavikkovälityksen ja ton vaihteiden toimimattomuuden ja tosiaan tosta(kin) kokemuksesta päätellen kyllä ton kantri64:n autonkin nyt pitäs mennä varmaan jo 14 puolelle noillakin eväillä mitä siinä on eli jotain siellä on ollu viturallaan silloin kun sitä on kellotettu.

    Tossapa muuten yks siitä sen meidän Oildropperin kellotuksesta taltioitu kuvakin:
    http://bbchevy.suntuubi.com/datafiles/g ... roj116.jpg
     

Kerro tästä muillekin!