1939 Pontiac Sedan Deluxe 2D Six

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja karra, 12.12.2023.

  1. karra

    karra Double Gearhead

    Tuli hankittua tällainen kevättalven projektiksi, tuotiin viikonloppuna Ruotsista.

    [​IMG]

    Auto on nyt tallissa, en ole päässyt paremmin tutkimaan kun sain koronan vissiin ruotsinlaivalta.

    [​IMG]

    Sen verran siellä perillä tutkittiin ja koeajettiin ennen ostoa, ja nyt koronaa potevana käynyt läpi kirjallisuutta sekä kuitteja mitkä tuli Ikean iso kassillinen auton mukana.

    Alunperin Pennsylvanian auto; tullut Ruotsin joulukuussa 1995, ensimmäinen omistaja 1996 tammikuussa. Autoon on hankittu kaikenlaista pikkuosaa roppakaupalla tuolloin. 2002 oli viitossylinterin kiertokangen laakeri antautunut, se ainakin oli rempattu tuolloin. 2015 auto oli vaihtanut omistajaa sekä vielä 2021. Viimeinen omistaja oli vaihtanut auton liikkeessä johonkin lokakuussa 2023. Se ilmestyi Blocketiin eka kertaa toissa lauantaina, ja viikon päästä olin sen jo ostanut.

    Eka ja toka omistajilta on huolto- ja remonttikirjanpitoa mukana.

    Auto on maalattu joskus, orkkis väri vissiin Sherwin-Williams Biscayne Blue SW no 2255D. Acrylic Laquer väriä M 62987 oli tullut purkissa alunperin mukana. Googlella haettuna tämä väri on kyllä vaaleampi.

    Autossa oikeastaan kaikki toimii, paitsi radiota ei tullut kokeiltua. Kello sekä sumuvalotkin taitaa olla tehdasoptioita, sumuvalon kytkintä ei kummatkaan (englanti sekä ruotsi) käyttöohjeet näyttäneet opastuskuvan kanssa mutta nuppi vaikutti samanlaiselta kuin muutkin. Lämmityslaite ja alipainetoimiset lasinpyyhkimet löytyy. Ei tiputa alleen mitään.

    Patinaa autossa on yllin kyllin, jopa maalivikaa. Vihreänruskea sisustus on ehjä ja täydellinen mutta toki penkkien ja panelien kulmat jo vähän hiirenkorvilla.

    Lasien kunto oli yllätys, luulin kuvien perusteella että ne oli huurussa mutta tuulilaseissa on laminointi mennyt valkoiseks alanurkistaan häritsevässä määrin. Sivulaseissa on ihan pientä ajan "patinaa" paitsi apparin sivulasi on halkeillut alanurkastaan. Ajattelin tilata tähän uudet etu-ja takalasien tiivisteet, katsoo sitten vaihdanko takalasiin missä vaiheessa, tiivisteet on ihan kovat ja takakonttiin oli päässyt kosteutta jostain. Eturuudut menee uusiksi, ne on niin hirveät, autossa on lievä vihreä sävytys ikkunoissa.

    Toki otan auton pukeille ja käyn alustan läpi, se kun on katsastettu viimeksi 1996! Ajossa ollut toki ja kuulemma ajettu joka kesä.

    Kyssäri, kaikissa näissä on jaettu tuulilasi, sekä lisäksi avoissa on eri tiiviste. Mutta Sedanien jaetussa tuulilasissa on joko irrallinen välipiena taikka integroitu, kait? Minulla on kromilistat siinä ja se on ruuveilla kiinni. Eli kumilista siihen keskiosaan on tuo jossa reiät kumilistassa?

    https://www.steelerubber.com/windshield-division-bar-gasket-70-0277-51 tai https://www.rubbertherightway.com/i-30499567-windshield-division-bar-gasket.html

    tässä se toinen malli: https://www.steelerubber.com/windshield-division-bar-gasket-70-0098-52 tai https://www.pontiacparts.net/produc...26-28-deluxe-6-8-all-4dr-type-1-2dr-exc-conv/

    Itse lasi(e)n tiiviste on kait tämä: https://www.steelerubber.com/windshield-gasket-70-0535-50

    Löytyy tiiviste sellaiseenkin jossa taitaa olla krominen koriste tiivisteessä, onko tämä sitten kiinteällä keskipilarilla: https://www.steelerubber.com/window-pinchweld-seal-70-0096-52

    Sen verran kallita osia ja kaukaa tulossa että pitäs olla sitten varma että tilaa oikeat gummit.
     
    4d sedan, Seevu, isalmela ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Onpas sulla taas hieno auto..:cool:

    Sen verran googlasin, että tuli vastaavasta juttu vastaan. Onko sullakin tämmöinen lättäpäämoottori siinä tai onko niitä edes saanut muulla:

    Engine
    • Type…6-cylinder inline L-head
    • Displacement…222.4 cu. in.
    • Bore & Stroke…3 7⁄16 x 4 in.
    • Compression Ratio…6.2 - 1
    • Brake Horsepower…85@3600 rpm
     
    karra tykkää tästä.
  3. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Hieno vehe!
    Jännä että kalliimpi Pontiac sai lättäpään kun Chevyjä sai jo OHV koneella. Sama teholukema kuin Chevyn OHV kutosessa. Tässä tosin sanotaan että lättis oli hiljaisempi ja luotettavampi kuin modernimpi OHV kutonen. https://www.hemmings.com/stories/article/incomparable-indian-1939-pontiac-deluxe-six
     
    karra tykkää tästä.
  4. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Saman ikäisessä Buickissa oli OHV, Cadillacissa lättäpää. Sedälläni oli projektina -38 Suomi-Pontiac suoralla kasilla. Autossa ei ollut yhtään ehjää kohtaa aloittaessa, mies loppui ennen kuin auto valmistui.:(
     
    Visa, karra ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  5. karra

    karra Double Gearhead

    Kiitosta. Tykästyin muotoiluun heti kun näin auton netissä, ja kaksiovisuus tekee siitä ihan erilaisen. Kyllä lättis, ja tässä taitaa olla 120 tuuman akseliväli, en ollut varma olisiko se ollutkin 115.

    Tuo oli hyvä teksti jonka allekirjoitan täysin, sama fiilis oli kun koeajoin autoa Tukholman liepeillä.

    Öljysuodatinta ei ole, mielestäni. Tulipellissä apparin puolella on joku litran kokoinen purkki josta lähtee sellainen "kapillaari"- tms piuha, en ole päässyt vielä tutkimaan että mikä se on. Shop manualista en huomannut mitään siihen liittyvää.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. karra

    karra Double Gearhead

  7. Tuohon aikaan niitä vielä ollut välttämättä tehtaalta, vaan ne oli aftermarketjuttuja. Ainakin Purolator oli yksi niitä valmistajia. Tässä mainoksessa on Pontiac mainittu 1935-1941:

    [​IMG]
     
  8. karra

    karra Double Gearhead

    Tässä purnukka. Tuosta kannessa olevasta mutikasta lähtee kapillaariputki kaasuttimen laippaan, siinä on sellainen mutikka. Ihan kun säiliöstä ei lähtisi mitään muuta minnekään!

    [​IMG]

    Käsikaasun vaijerin löysin, mutta en mitään automaattiryyppyyn viittaavaa, äkkivilkaisulla - automaattiryyppy on ja se toimii (pakosarjan lämmöllä kirjan mukaan). Lämpömittarin kapillaari menee samasta läpiviennistä tulipellin läpi, apparin puolella.

    Samoin pitäisi olla joku vipu/vaijeri joka antaa vähän kaasua kun starttipoljinta painetaan, äkkivilkaisulla en sitä löytänyt.

    Valmistenumerolaatta oli niitattuna siinä missä ohjekirja kertoi eli rungon poikkipalkissa, syylarin alla melkein.
     
  9. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Outo kapistus, ei ole kyllä öljynputsari. Ihan kuin olisi starttipilotin tai jonkun muun käärmeöljyn annostelija. Säiliön täyttökorkki näyttäisi olevan. Onko tuossa korkeimmassa kohdassa käsipumpun painonappi tai säätöruuvi?

    Edit: Vai alipaineella toimiva pissapoika? Ei taida kuitenkaan olla. Niissä on yleensä lasipurkki. tuo pönttö näyttää sen verran tukevatekoiselta että kestää alipaineen.
     
    Muokattu: 12.12.2023
  10. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Ihan alkoi kiinnostamaan moinen purkki. Googlailin kuvia ja aika monessa konehuonessa oli tuolla paikalla pissapojan säiliö. Saattaapi Rautamäki olla oikeassa, että liittyy pissapoikaan. Ehkäpä joku jälkiasennus, jos lasipullo on ollut optio.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Eihän tuo ole alipainetoiminen bensapumppu, imusarjan alipaineella imetään aine tankista?
     
  12. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Sekin vaihtoehto kävi mielessä, mutta kyllä tuon ikäisessä autossa on jo nokka-akselin käyttämä bensapumppu. Tuolla on kuva pari vuotta vanhemmasta moottorista ja bensapumppu havaittavissa:
    https://forums.aaca.org/topic/126325-1936-straight-six-parts/
     
  13. karra

    karra Double Gearhead

    Tässä on ihan normi bensapumppu. Siitäkin mene putki imusarjaan! Tarkoitus ei ole heitellä noita oddball:eja ilmaan mutta olen vielä koronaviruksen runtelema niin ei pysty lähtee talliin könyämään, kyllä nää vielä selviää.
     
  14. karra

    karra Double Gearhead

    Se linja on todella pieni, kapillaariputkelta näyttää. En usko että on vakuumilinja mutta mistä sitä tietää. Voisiko tuo olla lasinpyyhkijöiden vakuumisäiliö?

    Kunhan kuntoudun taudista tutkin lisää. Joulujen välillä on vapaata niin alan kunnolla nuohoamaan auton kimpussa, polte on kova!
     
    isalmela ja Isamu tykkäävät tästä.
  15. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Tauti iskeny nui kovasti että höpöttelee vai eläkeläislinjalla? :p
     
  16. auburn

    auburn Gearhead

    Tuota tiivisteasiaa lähestyisin ( budjetti menetelmällä ) Metro Moulded Partsin luettelon avulla
    https://metrommp.com/catalogue/?Year=1939&Make=Pontiac&Model=DELUXE SIX

    Sieltä tuulilasin ja takalasin tiivisteen koodi
    https://metrommp.com/windshield_and..._105/?Year=1939&Make=Pontiac&Model=DELUXE SIX

    Koodi Rockauton "part search" lokeroon
    https://www.rockauto.com/en/parts/metro,LP105,windshield+molding+/+seal,766

    Sama noiden muiden tiivisteiden kanssa jos tarvitsee, ainakin ennen ei pystynyt sitten muuta kuin Metron tiivisteitä laittamaan koriin, tai rahti pompsahti.

    Steelerubberilta saat kovaan hintaan todennäköisesti tuota samaa metritavaraa hieman ylimittaisen lenkin päät yhteen pikaliimalla huolimattomasti liimattuna, ja mistäkö tiedän nimim. KokemustaOn

    Tai sitten tuon mitan mukaan tilaat/käyt ostamassa Korja-Kumilta Tampereelta samaa profiilia, jonka hyvä puoli on se että ura on 6mm lasille, joka käytännössä on sama kuin uudessa lasissa jonka lasiliike sulle tekee, kun taas noissa amerikan tiivisteissä ura on 1/4", ei juuri käytännön merkitystä, tiiviys on sitten monen asian summa
     
  17. karra

    karra Double Gearhead

    Vanha kansahan puhui joulujen välistä; uuden ja vanhan joulun. Eli väliviikko :) . Eläkkeelle on muutama vuosi mutta töitä toivottavasti enää alle kaksi :D
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  18. karra

    karra Double Gearhead

    Suuri kiitos vinkistä. En jotenkaan osannut katsoa tuota profiilia että sehän on aika yksinkertainen. Olisin tosin kysynyt sitten kun lasiliikkeeseen otan yhteyttä, että olisiko heillä jotain vinkkejä. Lemin rodimiehiltä sain jo tiedon lasien paksuuksista eli varttituuma vs 6 mm.

    Luin shop manuaalia ja siinä on ohjeet lasin vaihtoon, tiivisteliimaa tms mönjää pitää käyttää. Lasi työnnetään sisälle päin ja uusi asennetaan sisäpuolelta. Pitääkö se irroitettava sisäpuolen "garnish moulding" lasin paikoillaan sitten, ulospäinhän se ei voi pullahtaa? Eilen katsoin Kummisetä-leffan niin siinä kuristettava Don Corleonen vävy etupenkillä veti oikoseksi ja potkaisi tuollaisen lasin läpi sisältäpäin, se meni kyllä rikki ja siinä oli kromikehyskin.

    Pystytiiviste(et) pitänee tilata jenkeistä, näen mallin kunhan alan purkamaan. Työkaveri muutti vuosi sitten takaisin niin saanen ne hänen kauttaan kierrätettyä, nuohan tulee kirjeessä esimerkiksi tyyliin "samples, no commercial value". Taikka muuten kirjeessä.

    Ja ajatus on toki tehdä pienellä budjetilla, mutta kumminkin oikein - eli ei oikomisia. Ehdottomasti ei mitään ylimääräistä entisöintiä vaan patinaa jossa auton ikä ja taisteluarvet saa näkyä.
     
    LPV ja Isamu tykkäävät tästä.
  19. karra

    karra Double Gearhead

    Korja-Kumin lähin tiiviste on liian pieni, ulkomitat 12 x 20 mm kun taas orkkis olisi noin 16 x 22 mm.

    https://www.korjakumi.fi/tuote/u-nauha-10011-1082135

    Koska lasi "tiukkaantuu" aukkoonsa kumin avulla niin jos tuo kumin seinämä pohjassa on liian ohut lasi jää väljäksi. Tässä hölmössä videossa kaveri laittaa jotain fyllipaloja kumin ja korin aukon väliin ja tiivistää butyylimassalla. Kumin tulisi painua vähän sisään ja muodostaa nätti reuna ulkopuolelle, videon alussa kaveri selittää sitä.



    Löysin kuitenkin vähän parempiakin videoita jossa lasit laitetaan yhtaikaa paikoilleen. En ihan kokonaan katsonut vaan vähän hyppelin, tuossakin videossa lopussa otetaan akkukone esiin ja heilutaan siinä uuden lasiruudun äärellä!







    Jos saan edukkaasti Etran kautta tuota kumia (ostan töihin tavaraa Etralta) voisihan sitä ensin kokeilla, butyyli- tms massaa sinne pitää kuitenkin laittaa. Jos on kallista niin otan sitten Rockautosta kaverini kautta, kun keskipienan kumit pitää kumminkin jenkeistä tilata.
     

Kerro tästä muillekin!