1959 cadillac pyyhkijän moottori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja p0ks, 20.10.2020.

  1. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Pyyhkijän moottori mykkänä ja tuli hylky maahantuontikatsastuksessa, ja uuden löytäminen vaikeeta, tietäskö kukaan käviskö jostain muusta autosta tuohon?
    Myös akselisto tuntuu jumittavan niin myös sen korvaamisesta tietoa kaivattais.
    Yksinkertainen testi tehty eli keskimmäiseen napaan 12v ja reuninmainen maadoitettu niin polttaa sulakkeen heti eli purku hommiks menis ja ittellää ei taitoa moiseen.
    Tosin kun testiä tein niin poltti sulakkeen jo ennen maadoituksen kytkemistä, eli tämä viittaisi oikosulkuun? Käsittääkseni maadoituksella ohjataan ja käynnistetään pyyhkijät.
     
  2. Kauko

    Kauko Gearhead

    Osasikohan TA-motor auttaa, sieltä on löytynyt omaan -58 vuosimalliin aika mahdottomiakin osatoiveita: https://www.tamotor.se/arsmodell/1959/

    Edit: Onhan noita tuolla, löytyy sellasella hakusanalla kun torkarmotor, mut hintaa on reilunpuolesesti. Toimitukset on tuolta kyllä tulleet nopsaan, muutamassa päivässä.
     
    Muokattu: 20.10.2020
  3. auburn

    auburn Gearhead

  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kannattaa nyt kuitenkin tutkia sitä moottoria. On se sen verran arvokas paketti ja hankalasti korvattavissa oleva, että jää siinä työpalkkaa sille, jos edes vähän kannen alle kurkkaa. Eihän siellä tarvi olla, kuin joku johto nirhaantunut rikki? Samalla kaapii ne kovettuneet vaseliinit pois vaihteistosta ja korvaa notkeammalla, niin ei jumita enää.

    Oletkos varma tuosta maadoituksesta? Oman 1960:en moottorin purkamisesta ja huollosta on 12 vuotta aikaa, mutta mielestäni se maadottui sen metalliliuskan kautta suoraan kiinnityspulttiin? Saatan toki muistaa väärinkin, kun näitä GM:n moottoreita on tullut tässä vuosien aikaan rapattua useammastakin autosta.
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    [​IMG]

    Kuten muistelinkin, ei niistä kolmesta navasta yksikään maihin mene.

    [​IMG]

    Tuo liuska on se maa.
     
    Muokattu: 21.10.2020
  6. EVO X

    EVO X Gearhead

    Mulla on ehjä hyllyssä. 500€ plus vanha vauhdossa on hinta millä olen myynyt. Tänä vuonna noita on mennyt hämmentävän monta. Laita YV jos tarvetta.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 21.10.2020
    p0ks tykkää tästä.
  7. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Kyllä näillä tiedoilla nyt se ainakin kannattaa aukaista.
    Vähän sekavasti selitin, eli joo samaliuska löytyy ja se menee koriin, laitoin siitä vielä akkukaapelilla lisämaan akkuun, se moottorin napaan tuleva maa pitäisi käsittääkseni ohjata moottoria päälle ja pois? Tässä tapauksessa ylin liitin?
    Suora +12v keskinmäiseen niin pitäskö pyörähtää? Vai vaatiiko ylimmäiseen pinniin maadoituksen myös?
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Joo, mäkin selitin vähän väärin. Eli tosiaan tuo moottoriin tuleva miinus on "shuntti" joka maadoittaa katkaisijan kautta. Hitto kun muistais, miten tuo piti kytkeä, että sen sai pyörimään. Mä tekisin niin, että tarkistaisin sinne kannen alle, että siellä on kaikki ok. Voitelisin kans. Sitten tutkisin, että se kytkin pelaa kans oikein ja sen johdot on paikoillaan. Sitten testaisin sitä moottoria suoraan alkuperäisen kytkimen kautta.

    http://forums.cadillaclasalleclub.org/index.php?topic=141657.0

    Tuo on kyllä kiehtovan monimutkainen laite, mutta jos se ei ole täysin palanut, niin sen kyllä saa kuntoon. Muistaakseni se oli lopen aika helppo purkaa ja kasata, lukuunottamatta moottorin hiiliä, että niitä kannattaa varoa, ettei ne lipsahda paikoiltaan.

    Siellä voi myös olla ne kärjet, jotka ajaa ne pyyhkijät "pysäköintiasentoon" hapettuneet, niin ne ei yhdistä virtaa moottorille asti. Mulla on joskus pidemmän seisokin jälkeen vähän sitä vikaa, että pitää vinkkarit käydä herättämässä käsin heilauttamalla.
     
  9. SK

    SK Gearhead

  10. cdv70

    cdv70 Double Gearhead

  11. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Nyt on tyhmällekkin niin hyvät ohjeet että pakko nuukuuksissaan ite koitettava "korjata"
     

Kerro tästä muillekin!