1964 Lincoln Continental

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja MiguT, 20.10.2014.

  1. MiguT

    MiguT 1st gear

    Tälläistä Lincolnia on tullut muutama vuosi rassailtua. Ensimmäinen jenkkiautoprojektini koskaan. Lähtökohtana 2002 museokilvistä poistettu aihio joka oli seisonut jonkinlaisessa katoksessa 2002-2010. Kuvat on kivoja, niin laitellaan niitä näkyville.

    Täss auto 24.10.2010. Kuskattiin tuollaisella Mersulla auto Varkauden paikkeilta Lappeenrantaan ja suurimman osan matkasta räntäsateessa ja ilman jarruja vetoautossa. Mieleenpainuva reissu tosiaankin.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. MiguT

    MiguT 1st gear

    Autot tykkää kun niillä ajetaan ja tässä kyllä 8v oli tehnyt jonkin verran metkuja.

    Kuskin lattia:
    [​IMG]

    Takalokasuojan alaosat:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Oikea takalokasuoja oli joskus menneisyydessä saanut osuman ja se kupli melko pahasti. Tässä vaiheessa päätin vetäistä koko korin peltipuhtaaksi Nitromorssilla ja hiomalla.

    [​IMG]

    Sisustan purin täysin ja putsasin lattiat ja vaihdoin kuskin lattiapellin.
    [​IMG]

    Ruosteenestoa ja maalia päälle:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Konttikin oli aika riettaan näköisessä kunnossa:
    [​IMG]

    Oikea puoli oli vasenta pahempi ja uskoisin tämän liittyvän oikeaan takakylkeen joskus tulleeseen pusuun.
    [​IMG]

    Yksi tämän projektin ideoista oli peltitöiden, hitsaamisen ja tinaamisen opettelu. Tietysti myös korin muut pohjatyöt ja vanhemman tekniikan opettelu kiinnostivat. Lincolnia ennen ja sen aikanakin on tullut rakenneltua 90-luvun japsisportteja ja bemareita.

    Hitsauskone tuli ostettua tätä hommaa varten. Vanha kunnon Esab jostain 80- luvun alkupuolelta.
    [​IMG]

    Tässä ensimmäisiä hitsauksia mitä on tullut turattua.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. MiguT

    MiguT 1st gear

    Olihan siihen lommoa ja kuhmua vuosien saatossa kertynyt. Tälläisen Lincolninhan tulee olla musta ja silloin ei paljoa pohjatöissä voi oikaista. Helppo aihio ensikertalaiselle...

    [​IMG]

    Takakontin luukku ja konepelti olivat aika lohduttomassa kunnossa. Ebaysta etsiskelin kontinluukkuja ja sieltä löytyi pari saman kuntoista kuin omanikin tai sitten lasikuitukopioita 2500$ hintaan.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Käytin happokylvyssä noi pellit ja eihän niistä jäänyt juuri mitään jäljelle.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Näissä on ilmeisesti runko liimattu kuoreen kiinni ja sen jälkeen vasta maalattu koko luukku molemmin puolin.

    Konepellin sain sentään ostettua 62- vuosimallista järkihinnalla, mutta takakontin luukusta tulikin vähän isompi projekti.

    Happodippausta varten olin poistanut koko luukun rungon ja tehnyt tuollaisen tukikehikon, jotta luukku ei pääsisi vääntymään.
    [​IMG]

    Peltitöitä kun oli tarkoitus harjoitella, niin ei kai siinä muuta kuin englanninpyörä pyörimään.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ensimmäisestä pellistä tuli täysi harjoituskappale, mutta toinen alkoi ottaa jo oikeanlaista muotoa.
    http://i816.photobucket.com/albums/zz89/Migu53/Lincoln
    /IMAG1075_zpsef8be88b.jpg

    Pientä väliaikaista vahviketta sisälle:
    [​IMG]

    Sitten uusi kuori paikalleen ja 10cm viilto rälläkällä, pellin painaminen kohdalleen ja pieni täppä migillä. Samalla metodilla koko pellin ympäri ja uusi pinta oli paikallaan. En hitsannut kokonaan ympäri, jotta pelti ei vetelisi liikaa. Kaikki hitsaussaumat autossa tinasin vielä varmuuden vuoksi.
    [​IMG]

    Sitten taivuttelin rungon
    [​IMG]

    Ja pelti paikallaan
    [​IMG]

    Menihän siihen pintaan kittiä ja on tuo reippaasti entistä painavampikin, mutta kustannukset jäi alle 150€ kaikkine tarvikkeineen.

    Ovet kuskasin parempien työkalujen lähettyville silloisella käyttöautolla. Harvoin näkee 7- ovista Nissanin 200SX:ää :D
    [​IMG]
    Säädettävä työtasokin oli tarjolla:
    [​IMG]
     
  4. MiguT

    MiguT 1st gear

    Pohjatöitä ensikertalainen tekee kauan ja hartaasti, mutta viime helmikuussa koitti päivä, kun auto vietiin maalaamolle.

    [​IMG]

    Pinnasta tuli mielestäni erittäin hyvä.
    [​IMG]

    Takakontin luukkukaan ei peilaa mistään kohdasta
    [​IMG]

    [​IMG]

    Räntäsateessa takaisin pajalle
    [​IMG]
     
  5. MiguT

    MiguT 1st gear

    Sisusta oli aika pahasti auringon polttama. Tein pari vuotta sitten harjoitustyönä käyttikseen todella huonokuntoisesta nahkasisustasta Furniture Clinicin aineilla kunnostamalla "uuden" sisustan. Pari vuotta kovaa käyttöä ja ei minkäänlaista kulumaa, niin tein saman tempun myös tälle.

    Lähtötilanne:
    [​IMG]

    Karhukielellä ja tinnerillä hinkkaamalla vanhat maalit pois:
    [​IMG]

    Nahkakittiä naarmuihin ja halkeamiin.
    [​IMG]

    Sienellä töpöttelemällä ensimmäiset kerrokset maalia, että sai kaikki rakoset täyteen. Sitten kolme kerrosta väriä kerrosten välissä kuumailmapuhaltimella kuivattamalla:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Lopuksi täyskiiltävästä ja täysmatasta pinnoiteaineesta sekoittamalla haluttu kiilto ja ruiskulla 3 kerrosta pintaan.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. MiguT

    MiguT 1st gear

    Putkisto oli täysin mätä ja räjähtänyt auki taka-akselista taaksepäin.

    Motonetin tarvikkeet:
    [​IMG]

    Uudet rännit:
    [​IMG]

    Vanteet kävi hiekkapuhallksessa:
    [​IMG]
    Pohjamaalissa:
    [​IMG]

    Lopuksi L78 Coker Classicsit 3" valkosivulla päälle.
    [​IMG]

    Sisustaan vedin tulipellistä hattuhyllyyn tuota Nikesoundin 4mm bitumia. Moni sanoo hankalasti muokattavaksi tavaraksi, mutta eihän tuo tarvitse kuin hieman esivalmistelua, niin taipuu mihin vain.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. MiguT

    MiguT 1st gear

    Näissähän on jakopäässä nailonhampaiset rattaat ja moni kone onkin hajonnut ketjun hypättyä murentuneiden hampaiden takia tai murentuneiden hampaiden tukittua öljysihdin. Uusin jakopäähän kaikki osat ja kaveri teki uudet vedenohjurit vesipumpun lähtöihin alumiinista.
    [​IMG]

    Vesipumppuun tuli uusi hihnapyörä ja Valmetin vesipumpun korjaussarjasta muokkailemalla sain vesipumpun huollatettua.
    [​IMG]

    Kromit oli monessa kohtaa todella hyvät, mutta esim. takapuskuri alkaa olemaan aika rokkoinen. Kokeilin old skool- kikkaa kokiksella ja alumiinifoliolla. Melko lailla halvempaa kuin uudestaan kromaaminen ja mielestäni tulos on ihan kohtalainen.

    Lähtötilanne:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nää miun kuvat on naurettavan huonoja, mutta tässä on osaavan kaverin ottamana muutama kunnollinen:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. MiguT

    MiguT 1st gear

    http://youtu.be/3Gg6akSt3GU

    24.8 pääsin ajelemaan ensimmäisen kerran tällä. Kaikki toimii, mutta pakosarjat vuoti todella pahasti ja käytin ne koneistamolla plaanattavana ja pinnapulttien uusinnassa.
    [​IMG]

    Pakkasproppu lohkon kylessä myös vuoti aika rankasti ja sen uusimisessa piti käyttää vähän luovuutta, kun paikalleen lyömiselle ei ollut tilaa.

    [​IMG]

    Rakennettiin tälläinen high-end työkalu millä sai uuden painettua sisään kierrettä avaamalla.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Noita proppuja uusiessa valutettiin kymmeniä litroja puhdasta vettä jäähdytysjärjestelmän läpi. Koneessa on ollut vedet sisällä seisonnan aikana ja ruostettahan tuolla on ihan tolkuttomasti. Termaria uusiessa aavistelin jo pahaa.
    [​IMG]

    Tässä muutama kuva auton nykytilasta:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kojelaudan etupaneelin käytin irrallaan ja vaihdoin kaikki polttimot. Suurin osa 50 vuotta vanhoista polttimoista tosin toimi vielä mainiosti.

    [​IMG]
     
  9. MiguT

    MiguT 1st gear

    Otin kruisailuviikonlopun toivossa siirtokilvet lauantaille ja sunnuntaille ja kasasin koneistamolla käyneet pakosarjat ja kaiken muun valmiiksi. Aamulla auto pihalle pajalta ja kävin valmistelemaan konepellin kiinnitystä (ei mahdu asentamaan sisällä, kun ottaa kattoon kiinni). Edellisen lämpimäksi käytön yhteydessä tuo ruostepaska koneen sisällä oli ilmeisesti lähtenyt liikenteeseen ja lämmöt alkoi noussa uhkaavasti. Lopuksi menivät yli asteikosta ja kone alkoi keittämään. Auto siis takaisin talliin ja nyt moottori on irrallaan konehuoneessa ja nostan sen ylös sieltä kunhan ehdin seuraavan kerran pajalle. Tarkoituksena olisi käyttää kannet koneistamolla, uusia kaikki mahdolliset tiivisteet, piuhat ja letkut ja siistiä moottori ja konehuone vastaamaan muuta ilmettä.

    Ajettuja kilometrejä 24.10.2010 jälkeen: 1km.

    [​IMG]
     
  10. Ville.

    Ville. 2nd gear

    Komee projekti! Hyvännäköstä jälkeä.
     
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Hieno projekti ja hienoa jälkeä! Varsinkin tuo takaluukun kunnostus olis jäänyt itseltä tekemättä... Joskus ennenkin katsellut jostain netistä kuvia kun noilla Furniture Clinicin kamoilla tehty verhouksen kunnostus, ja pakko myöntää että tulee siistiä jälkeä, yllättävän huonot penkit saa vielä pelastettua.
     
  12. hevimies

    hevimies Gearhead

    nätti projekti ja tosi hyvä kertomus.
     
  13. kotr

    kotr 3rd gear

    Tosi hieno projekti ja asiallista toimintaa.Olemattoman hatun nosto!!
     
  14. jrasi

    jrasi Gearhead

    Hienoa jälkeä. Mukava nähdä välillä muitakin Lincolneja kuin Town Careja ja 70-luvun Markkeja.
     
  15. Herje

    Herje Double Gearhead

    Hieno on Lincci :D
     
  16. auburn

    auburn Gearhead

    Hieno stoori ja kunnioitettava suoritus. Tuota kokis ja alumiinifolio kiilloitusta täytyi ihan googlettaa, kun lopputulos tuossa takapuskurissa oli noinkin hyvän näköinen.
     
  17. MiguT

    MiguT 1st gear

    Juu, itsekkin yllätyin lopputuloksesta. Pieniä pyörrejälkiä tai naamuja tuo menetelmä kyllä jättää kromiin, mutta en tiedä johtuuko se tuosta alumiinifoliosta vai ruostehipuista jotka irtoavat hangatessa ja kulkevat folion mukana. Nuo osat on tuon jälkeen vain pyyhkäisty brake cleanerin kanssa puhtaaksi ja vahattu Autoglymin Super Resin polishilla. Ehkä joku koneellinen kiillotus toisi vielä lisää kiiltoa pintaan, mutta täytyy kokeilla sitä kunhan tuo rakkine toimii ensin kunnolla.
     
  18. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Ällistyttävän hyvää jälkeä peltisektorilla.

    Itte olen saanut kohtuullisen hyväksi kromiosia ihan puhdistavalla vahalla kiillottamalla. Tai riippuu tietenkin mikä on kenenkäkin kohtuullisen hyvä, ruostepiskot nyt ainakin irtoavat
     
  19. Lapuanliike111

    Lapuanliike111 1st gear

    Onnittelut ja stetsonin noston arvoinen toteutus!!! 8)
     
  20. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    Hienoa! Yksi eeppisimmistä korimalleista ikinä.
     

Kerro tästä muillekin!