1980 Dodge Aspen 4d

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Tarkeet, 6.3.2016.

  1. Ana67

    Ana67 3rd gear

    Hmmm, laturin takapäästä kenttäpiuhojen liittimet kulahtanu? Lyö maihin ja polttaa fusiblelinkin akun tienoilta...

    Omassa Aspenissa kävi noin het oston jälkeen, vikaa tutkittiin tunteja kunnesi päivä alkoi hämärtyä ja laturin takapäässä havaittiin kipinöintiä. Savuava fusiblelink oli jo aiemmin vaihdettu sulakkeeksi joka paloi jatkuvasti. Muistaakseni siihen laitettiin vain fiiberiprikat kentänpiuhojen rengasliittimien alle jolloin eivät enää ottaneet kiinni laturinrunkoon.
     
  2. Tarkeet

    Tarkeet 2nd gear

    Pienimuotoista radiohiljaisuutta jälleen..

    Kiitoksia suuresti tähänastisista vinkeistä. Paljon tuli tuossa parkkipaikalla mittailtua ja ihmeteltyä. Auto ei vieläkään käy, mutta aavistuksen viisaammaksi tultiin.

    Elikkäs vika ei ilmeisesti ole konehuoneen puolella ollenkaan. Kuten aikaisemmin mainitsin, kaikki toimii jotenkuten kun ohittaa virtalukon. Tulipellin liittimestä kabiinin puolella olevat lyövät maihin jostain ilmeisesti. Vika voisi olla jossain kojelaudan liitoksissa tai virtalukossa, mutta niiden tutkiminen vaatii auton siirtoa jälleen tallille. Tuossa parkkiruudussa ei viitsi ryhtymään purkuhommiin.

    Offtopic: Lähti vanha laatikonjämäkin uuteen kotiin tuossa viikolla V8 marketin kautta.
     
  3. J-P-A

    J-P-A 1st gear

    Väitän että olet oikeilla jäljillä. Virtalukonpohja tai se tulipellin liitos.
    Mulla on joskus meno loppununt myös ruutuun että ei avaimesta tapahunut mitään. Ihmettelin hetken, kunnes kokeilin valoja, ajovalot toimi joten sytytyspuolen ongelma. Tarkemmin starttimoottori, oli johto poikki startilta, käynnistyskaapeleilla ohittamalla ja antamalla virtaa käynnisty.
     
    Tarkeet ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. Tarkeet

    Tarkeet 2nd gear

    Noniin, laitetaas taas pitkästä aikaa kynä sauhuamaan.

    Pari kuukautta pidetty taukoa kirjoittelusta jälleen, mutta turhapa sitä on kirjoitella kun ei ole mitään tapahtunutkaan. Liuta enemmän ja vähemmän p*askoja tekosyitä miksi ei ole aikaisemmin tullut taas projektia edistettyä. Anyhow, nyt päästiin hommien äärelle viimeinkin.

    Auto joutui muutaman veikon seisomaan omassa parkkiruudussa, mutta kun vika ei siellä selvinnyt piti se jälleen kikkailla tallille. Hinurilla ruudusta Lauttasaareen meni nätisti, mutta jälleen tallin pihassa tarvittiin kolmen miehen ja yhden volvon voimat jotta auto saatiin liukkaalla pihalla työnnettyä kynnyksen yli talliin sisään.

    Mukava oli talvirenkaita vaihdella hinausta varten loskan seassa jottei auto ole meressä kun sen valuttaa liukasta mäkeä pitkin tallin pihalle..
    [​IMG]

    Kun Aspen tuotiin tallille kuukausi takaperin, jouduttiin kaikki rojut siirtämään nopeasti tyhjälle puolelle jotta auto mahtuisi paikalleen. Projekti pitikin aloittaa parin tunnin siivous-urakalla.
    [​IMG]

    Suunitelmissa on tehdä vähän uudelleen sisustamista jotta saisi kaikille työkaluille fiksun paikan, niitä kun tuntuu kertyvän tässä vuosien varrella...
    Tilaa sai kuitenkin lisää kun sain myytyä faijalta jääneen prätkän alan harrastajalle hyvään kotiin :)

    Itse päivän epistolaan:
    Useampi tunti meni mittaillessa eri kaapeleita ja yrittäessä saada selvää sähkökuvista. Aika iso osa kojelautaa tuli purettua illan aikana jotta pääsee tarkistamaan kaikki liitokset yms. Samalla kun kaikki on auki niin voisi muutkin sähkölaitteet tarkistella ja putsailla.
    [​IMG]

    Kuten aikaisemmin oli ehdotettu, oli tosiaan yksi fusible linkeistä kärähtänyt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ylemmässä kuvassa näkyvään mötikkään menevä oranssi piuha (alempi kuva) oli palanut poikki. Ihme paukkukaapelia.. Johto oli virtalukolle tuleva virtakaapeli. Tämä auttoi ongelmaan sen verran että nyt sähkökuvissa on enemmän järkeä, sillä oikea määrä virtapiuhoja antaa jännitettä kabiinin puolelle.

    Starttipiiri ottaa kuitenkin maihin vielä jossain päin. Tällä hetkellä mahdollisena syypäänä edelleen virtalukko tai muutama liitin jotka on vielä tarkistamatta, mutta kello läheni jo yhtä sunnuntai-yönä joten testailu jätettiin seuraavaan kertaan. Ideana olisi jatkaa tällä viikolla, jottei tule taas useamman viikon taukoa jolloin kaikki merkatut muistiinpanot vaipuvat unholaan.


    Offtopiccina: Stressi harrastuksen suhteen väheni huomattavasti kun tämä ei ole enää se ainoa käyttöauto. Tuli alkukesästä hommattua kuvan 940 farkku, todella siistikuntoinen Classic -varustelulla. Tämä tuli hoitamaan ympärivuotisen käyttiksen virkaa aikaisemman 240 -volvon tilalle (taitaa olla kuvakin jossain aikaisemmassa viestissä) joka odottaa inspiraatiota tai myyntiä.
    [​IMG]

    Dodgen rakenteluun tämä vaikuttaa sen verran, että kaiken voi tehdä aavistuksen huolellisemmin kun ei ole niin kiirettä saada autoa ajoon. "Uusi" volvo on ainakin toistaiseksi vapaa kaikista "ominaisuuksista" ja toimii kuin junan vessa, joten Aspeniin voi keskittyä huomattavasti paremmin.
     
    Muokattu: 14.1.2019
    12345678910, isalmela, Rusty ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. Rusty

    Rusty Gearhead

    Perskynä. :D
     
    ImpJay, freetime-cruiser, FuryIII '71 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. deeäxä

    deeäxä Gearhead

    Mopar mies jolla talvikulkineena volvoja, yksi tykkää! :D
     
    jariha, Tarkeet ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  7. Tarkeet

    Tarkeet 2nd gear

    Kyllä vaan. Ja lisää tuli talouteen yhden 740 farkun muodossa..

    Pari viikkoa sitten saatiin Aspen starttaamaan, mutta en ole joutanut kirjoittelemaan.
    Korvattiin palanut fusible linkki uudella johdolla (väliaikaratkaisu), putsattiin kaikki liitokset konehuoneen ja kabiinin puolelta sekä kirsikaksi päälle hommasin autoon uuden akun. Nyt tuntuisi rokkaavan. Täytyy testailla kunnolla kun saa kojelautaa enempi kasaan.

    [​IMG]

    Toistakymmentä vuotta sitten Aspeni oli saamieni tietojen mukaan meinannut jäädä junan alle, tasoristeyksen puomin läväyttäessä tuulilasin palasiksi. Matka pysähtyi onneksi siihen ja juna oli mennyt ohitse. Tästä todisteena kojelaudan sisältä löytyi aika läjä lasinsiruja, joista suurimman osan sain (hanskat kädessä) kaivettua pois. Samasta syystä tuulilasin kromilistoissa on pienet painaumat molemmilla puolilla.

    Mittariston lämpömittari ei ole toiminut vähään aikaan, joten sitä ryhdyin selvittelemään seuraavaksi. Viime kesänä kävin piuhoja läpi, mutta nyt paremmalla ajalla tutkiessa vika löytyi mittaristosta.

    [​IMG]

    Lämpömittarin komponentit olivat palaneet, todennäköisesti vanhuuttaan. Eli ei liittynyt fusible linkin palamiseen(?). Aluksi mielessä kävi korvata tuo alkuperäinen mittari digitaalisella, mutta löydettyäni halvan mittariston päätin pitää sen alkuperäisenä. Laitoin mittariston tilaukseen ja sitä odotellaan jotta kojelautaa pääsee taas kasailemaan.

    Piuhoituksia tutkiessa ryhdyimme tutkimaan turvavyön sekä avainten summerin toimintaa. Vaikka ärsyttävä laite onkin, halusin tutkailla että voisiko sen potentiaalisesti saada toimimaan. Tuuri kävi ja löysin varaosapinosta joskus aikoinaan hankkimani releen/summerin, joka sijoittuu sulakerasiaan. Ei mitään hajua että mistä tai miksi sen olin hankkinut, mutta olipahan tallessa. Ei mennyt aikaakaan kun tallilla oleva kaveri ryhtyi räkättämään ja leikkimään summerilla. Perhanan ärsyttävä ääni, joten ei varmaan mene kauaa ennen kuin sen taas repäisen irti :D

    Ellen sitten tee jotain vastaavaa:


    Edellisen omistajan aikaan autossa on ollut alla mustat peltivanteet kromisilla kehyksillä ja keskikupeilla. Selvittäessäni auton historiaa, tuli puhetta näistä vanteista. Päätin tehdä kaupat ja sovittelin niitä tallilla.
    [​IMG]

    Mielestäni näyttää ihan kelvollisilta. Paremmassa kunnossa ovat ainakin kuin parhaillaan alla olevat 14" vanteet, jotka pahimmillaan ottavat ajoittain jarrusatuloihin kiinni..
    Ainoa vika noissa on se, että keskiöitä ei ole. Olen kuullut vaihtelevaa mielipidettä siitä, että pysyykö rengas paikallaan pelkillä pulteilla vai ei. Oma vaisto väittäisi vastaan, mutta en sitten tiedä. Täytyy tutkia jos jossain saisi teetettyä moiset.

    Kiitoksia lukemisesta ja palailen astialle kun alan leikkimään mittariston kanssa.
     
    FuryIII '71 ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Hanki sinne mittaristoon sitten uusi elektroninen jännitteensäädin tai rakenna itse parilla eurolla komponenteista niin rupee mittarit pelittämään. Hyvin usein se mekaaninen säädin on hajalla. Mä teen aina itse, vanhan kuoren sisälle, uusista osista elektronisen.

    http://1962to1965mopar.ornocar.org/ml-instrument-voltage-regulator64.html



    [​IMG]
     
    Tarkeet ja MJF tykkäävät tästä.
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No, esimerkkinä Oldsmobilen SSll ja SSlll-vanteet, ja varmaan SSl:sissä sama, että pelkillä pulteilla, ei ollenkaan keskiötä. Valmistettu ja myyty miljoonia nuilla vanteilla. Veikkaan et jos ongelmia ois ollu, jenkit tuntien ne ois kyniny koko lafkan konkurssiin.
     
    Tarkeet ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  10. Kalu

    Kalu Gearhead

    Kun sä ruuvvaat vanteen jossa on viisi kartioupotettua reikää kiinni viidellä kartiomutterilla, niin esitäppä kysymys epäiliöille et mikä sen valssin siihen keskittää ja pitää paikallaan..
     
    Rahikainen ja Tarkeet tykkäävät tästä.
  11. esmi

    esmi 3rd gear

    7 talvea ollut talvirenkaat ilman keskiötä tai mitään sovitetta ja hyvin on kestänyt!
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  12. Tarkeet

    Tarkeet 2nd gear

    Hmm, voisi olla hyvä idis. Täytyypi lukaista tuo artikkeli ihan ajatuksella.

    Kiitos nopeista vastauksista. Säästääpähän pari lanttia kun ei tarvitse mietiskellä sorvauksia. Uudet kumit vaan alle keväämmällä ja menoksi. Täytyy tiirailla tarkemmin että mitkä nuo vanteet tarkemmin ottaen ovat, voi olla jotain ihan ns. "tarvike kamaa". Ainakin niissä on reijät monelle eri pulttijaolle.
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Vähän offtopiccia, mutta Renault 12 vanteet on kiinni kolmella mutterilla. Ilman mitään keskitystä..
    https://www.nettivaraosa.com/varaosa-ja-kolariautot/2611416

    Enkä ole kuullut noiden karisseen irti sen helpommin kuin muistakaan vehkeistä. Kartiomutteri keskittää vanteen napaan eikä se pyörä tarvitse mitään muuta olaketta.
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  14. Tarkeet

    Tarkeet 2nd gear

    Perhana kun aika rientää taas. Auton rakentelu on edennyt pikkuhiljaa mutta ei ole joutanut (jaksanut) kirjoittelemaan.

    Muutaman illan olen kerennyt auton kanssa painia jälleen.
    Vintage Speedin vihjeestä innostuneena nykäisin sähköpuolella opiskelevaa frendiäni hihasta ja pyysin hankkimaan komponentit tuota mittariston regua varten. Itse kun sähköstä ymmärrän juuri sen verran että osaa soittimen johdotuksen vetää :confused:


    Komponentit olivat aavistuksen isompia kuin alkuperäiset, joten eivät mahtuneet originellien kuorien sisään. Jätin toteutuksen suunnittelun täysin kaverini harteille. Alkuperäiset kontaktipinnat nakattiin mäkeen vanhan regulaattorin mukana ja johdot vedettiin suoraan läpivientiaukosta. Mukana ei sattunut olemaan tinan imunauhaa, joten piirilevyssä olevia sotkuisempia tinauksia käytettiin hyödyksi ja parhaan mukaan siistittiin.
    [​IMG]

    "Heat sink" väsätty colatölkistä. Toimii jossain määrin PC - komponenttienkin kanssa joissa liikkuu paljon suurempia virtoja, joten miksi ei tässäkin. Mikäli käy lämpöisenä niin täytyy duunata fiksumpi ratkaisu.
    [​IMG]

    Kun juotokset oli paketissa, ryhdyin rakentelemaan mittaristoa taas kasaan. Jännitteensäädin rakennettiin "uuteen" piirilevyyn, jossa oli vielä kaikki pinnit tallella: vanhassa oli latauksen mittarille menevä katkennut liittimen paikalta. Uudesta mittaristosta otin myös lämpömittarin kokonaisena, sillä vanhasta oli lanka palanut sisältä.
    [​IMG]

    Kontaktipinnat näyttivät tältä. Niitä oli siis syytä vähän puhdistella hiomapaperilla.
    [​IMG]

    Mittariston pleksikin tuli putsattua sisältä, sillä oli aika pölyinen. Nyt kun se on kirkas, niin erottuvat naarmutkin paremmin :D
    [​IMG]

    Ei muuta kuin mittari holleille autoon ja virrat päälle: sehän perhana toimii. Nyt pelitti latauksen mittarikin. Lämpömittari jää vielä nähtäväksi. Ainakin signaali kulkee anturilta mittaristoon saakka.

    Kojelautaakin sain aavistuksen verran kasaan taas.
    [​IMG]

    Kun kerran ratti oli irti, tuli se kerrankin pestyä kunnolla. Oli aika paksu kerros erinäistä mönjää. Rupesi sekin viimein näyttämään oikean väriseltä. Samalla kiillottelin astinlistoja ja putsailin muita kojelaudan osia.
    [​IMG]

    Lopuksi vielä uudet kiekot alle. Kuva on vähän huono, sillä tallissa ei ole tällä hetkellä tilaa ottaa kunnon kuvaa kyljestä. Tuli ainakin eri näköinen, joko hyvässä tai pahassa. Itse tykkään.
    [​IMG]


    Öljyt vaihtelin vielä tänään koneeseen. Vielä loput kojelaudasta, ratti yms sälää paikalleen ja sitten baanalle!
    Tässä rupeaa tulemaan kohta kiire. Sen verran monta amerikan laitosta on tullut jo vastaan että alkaa kaasujalkaa pakottamaan :cool:
     
    Camino'79, Gary Grand, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kevätaurinko on aika hyvä motivaattori :cool: Mukava kuulla että homma edistyy
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  16. Tarkeet

    Tarkeet 2nd gear

    Homma etenee muutaman tunnin kerrallaan. Lattiamatto ja jalkalistat taas paikallaan, kojelauta lähestulkoon kasassa yms.
    Mittariston temppuilin myös paikalleen. Täytyy sanoa että ei ole kyllä nälkäisen miehen hommaa :rolleyes:

    Kysymys fusible linkistä: onko sitä mahdollista korvata paksulla johdolla ja tarpeeksi suurella sulakkeella? Kokemuksia?
    Sehän ei välttämättä kestä kuten alkuperäinen linkki, mutta helpompi vaihtaa.

    Mietin että onkohan se palanut vanhuuttaan vai olisiko joku vanhoista liitoksista ollut liian hapettunut.
     
    Muokattu: 29.4.2019
  17. Pietsi

    Pietsi 3rd gear

    Fusible linkkiä löytyy. Www.nippelit.fi.
    Kannattaa vähän perehtyä että mikä sen savutti, ettei uus räsähdä samantien.
     
  18. Tarkeet

    Tarkeet 2nd gear

    Mittaamalla ei ainakaan löytynyt syypäätä ja liitokset sekä maadoitukset on putsailtu.
    Pisti miettimään että olisikohan se ottanut siipeensä joko:

    A: kun ostin auton niin siinä oli jännitteensäädin ja/tai laturi rikki. Molemmat vaihdettiin mutta ei tietoa kauanko ne olivat olleet rikki.

    B: Viime kesänä auto alkoi nykiä ajossa kun käynti pätki. Lopulta selvisi kotipihalla että jännitteensäätimen liitin oli irronnut -> ei ollut toiminnassa. Viikko pari tämän jälkeen pamahti.

    Voisiko edellämainitut vaikuttaa?

    Kiitos linkistä! Tutkailen noita vähän ja laitan tilaukseen.
    Täytyy selvitellä millä specseillä tuo alkuperäinen oli.
     
  19. Tarkeet

    Tarkeet 2nd gear

    Nyt tutkailin tarkemmin tuota linkkiä. Eipä kyseessä ollutkaan mikään yksittäinen linkki joka vie sähköt koko sulakeboksiin kuten aluksi muistelin, vaan virtalukolle menevän johdon linkki, 16 gauge.
    Meni hävettävän kauan hiffata jotta mikä tuon fusible linkin pointti on. Talvella ihmeteltiin kaverin kanssa että miksi ihmeessä kaksi eriväristä sähköjohtoa on yhdistetty ilman syytä :oops:
    Noh, oppia ikä kaikki...

    Jälkeenpäin mietittynä ihan fiksu kapistus. Tosin niiden vaihtaminen olisi voitu tehdä kätevämmäksi, ettei tarvitsisi liitintä purkaa.

    Pistin tilaten samalla useampaa kokoa varalle tulevaisuutta varten.

    Anyway,
    Nyt on viimeisetkin sähkövermeet kabiinin puolelta kähnäilty läpi. Soittimeen auton ostettua tekemäni rosvoviritelmä helkuttiin ja johdot sulakkeen kautta originelli liittimeen. Erona nyt että heräte saadaan vasta virtojen ollessa päällä, versus se että voisi poppia soitella vaikka avainta ei olisi virtalukossa. Noh, alkuperäiseen suuntaan tässä pyritäänkin menemään.
    Äänisummerikin pelittää kuskin oven ollessa auki varoittaen avainten virtalukkoon jäämisestä tai valojen päällä olosta.
    Toisinsanoen kaikki sähkölaitteet toimivat viimeinkin, ainakin toistaiseksi. Ostaessa kun ei toiminut kunnolla juuri mikään.

    Toivottavasti linkit saapuvat ennen viilonloppua, jotta auton saa liikkeelle lahden classic motor showhun :)
     
    FuryIII '71 tykkää tästä.
  20. isalmela

    isalmela Gearhead

    No tämähän kuulostaa edistyvän aivan mukavasti. On näissä vanhoissa kotteroissa aina opettelemista: kyllä meinasin tulla hulluksi Lincolnin alipainevuotoa etsiessä. Pääasia että auto tulee pikkuisen parempaan kuntoon kuin remonttia aloittaessa, silloin pysyy autot liikenteessä ja mielenkiinto rassaamiseen säilyy :):rolleyes:
     
    Tarkeet ja FuryIII '71 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!