1980 Dodge Aspen 4D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Tarkeet, 6.3.2016.

  1. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Kappas, enpä tullut edes ajatelleeksi :)

    Mukava että tätä jaksaa porukka lueskella. Pitää hyvin motivaatiota yllä ja toimiihan tämä itsellekkin vähän sellaisena "päiväkirjana" josta voi välillä tarkistella että mitäs sitä nyt onkaan tullut touhuttua. Tämän takia simppeleistäkin remonteista koittaa saada jotain stooria aikaiseksi :D

    Jotain on tullut tämänkin parin vuoden aikana opittua ja mukavaa on ollut, vaikka välillä hermo meneekin. Ja vaikka tulevaisuuden ammatti (peliohjelmoija / muu IT homma) ei autoihin liitykkään, niin harrastusta ja "trial and error" tyylistä opettelua jatketaan!

    Ja tässä vaiheessa täytyy kertalleen sanoa: kanssaharrastajien apu ja tuki on ollut ja tulee jatkossakin olemaan korvaamatonta! Kiitos siitä.
     
    FuryIII '71, isalmela, DX ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Ja näin, askin hilppeet ja kardaani kiinni. Vaihteet skulaa ja renkaat pyörii molempiin suuntiin :cool:

    Katsellaan miten tuo pelittää ajossa.
     
    LPV, maverick999, FuryIII '71 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Hetkonen tässä taas vierähti mutta prokkista on saatu etiäpäin.

    Jarruhilppeitä laittelin taakse ja kertaalleen purin sekä kasasin molemmat takajarrut, samalla vaihtaen kengät ja rummut. Olisin vaihtanut myös sylinterit, mutta olivat niin kiinniruostuneet että päätin jättää toiseen kertaan.

    Samalla tuli uusittua sytkäkamoja: uudet tulpanjohdot, jakajan kansi sekä pyörijä. Käyntikin tasoittui aavistuksen, ainakin haluaisin ajatella näin :D

    Hieman oli eroa rumpujen välillä, olivat vanhat kerenneet jo reunoista lohkeilemaan..
    [​IMG]

    Jarrukamat paikallaan. Tuntuu aina olevan kovan tappelun takana saada nuo jouset paikalleen.
    [​IMG]

    Noh, jarrut ei vielä parin säätö yrityksen jälkeen toimi kunnolla. Ottavat kyllä kiinni, mutta polkimessa on tyhjää hyvin paljon -> jarrut toimivat oikeastaan "on/off" - periaatteella. Tilanne korjautuu hetken pumppaamalla, mutta palautuu samaan tilaan taas parissa minuutissa. Olisikohan jarrujärjestelmään sitten kuitenkin päässyt ilmaa..?
    Ilmaus takajarruille ei ole toteutettavissa vanhojen sylinterien kanssa, sillä ilmausruuvit ovat käytännössä ruostuneet kiinteiksi. Fiksuinta olisi vaihtaa ne kokonaan (fiksuinta olisi ollut tietysti vaihtaa ne samalla kun olivat kertaallen avattuna..). Tiedä sitten kuinka pitkälle koko jarrulinjasto on ruosteen peitossa, joutuu varmaan uusimaan taakse koko systeemin.

    Onko jotain hyvää kikkakolmosta jolla saisi nuo sylinterit irti jarruputkista muutoin kuin rälläkkää käyttäen? Lämmöllä? Rust remover ei auttanut.

    Anyways, testilenkki tuli tehtyä. Käytiin jopa emännän kanssa jäätelöllä Cafe Carusellin edustalla.
    [​IMG]

    Moottori pelitti hyvin, mutta kickaria pitää vähän vielä säädellä. Tuntuu että tuon vivuston laatikon päässä oleva tanko ei olisi riittävän pitkä, vaikka käytännössä laatikko on samanlainen kuin aikaisemminkin eikä vivustoon ole kajottu. Ääriasennossakaan ei mene tuo laatikon vipu pohjaan saakka. Onkohan tuolla kaasarin puolella sitten jotain tapaa jolla tuota saisi säädettyä? Voin käydä napsimassa kuvat tässä lähipäivinä.

    Sentään auto saatu liikkeelle, vaikka ei varsinaisti "ajokunnossa" ole vieläkään. Motivaatiota kuitenkin kasvattaa kummasti kun pääsi jo vähän testailemaan :)


    TDLR: Miten jarruputket irti? Kickdowniin pidempi vivusto vai kaasarin päästä säätöä?
    [​IMG]
     
    Muokattu: 12.5.2018
    passerby ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Jarruputket voi lähteä sillein että ottaa sylinterit irtii lukkopihdeillä nipasta kiinni ja pyörittää koko jarrusylinteriä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  5. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

    Itse kyllä vaihtaisin huonokuntoiset jarruputket uusiin,kun ei ne kumminkaan paljoa kustanna.
    Eipähän tartte sit pelätä,että jarruputki lojahtaa jarruttaessa.
     
    Tarkeet, dart -66, maverick999 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Joo eiköhän vedellä koko jarruputkisto uusiksi, ainakin takaa missä ovat kohtalaisen huonossa hapessa. Volvon "pikkuisen" katsastusremontin, uuden duunin ja muuton takia taas edennyt todella huonoa vauhtia..

    Jotain kuitenkin saanut aikaiseksi tällain "penkkiharrastus" - näkökulmasta. Ryhdyin hieman selvittelemään Aspenin historiaa. Toistaiseksi en kovin kauas taakse ole päässyt, mutta vuoteen 2005 saakka on jonkinlaista tarinaa. Kuviakin pitäisi saapua kunhan edellisiltä omistajilta niitä saan käsiini. Voisi tännekkin jokusen sanasen kirjoitella vaikka omaksi iloksi kun saan hieman lisää matskua.
     
    FuryIII '71 tykkää tästä.
  7. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Sääditkö takajarrut kasatessa? Polkimen pitkä liike viittais siihen et kengät turhan kaukana rummusta...
     
  8. tzampy

    tzampy Gearhead

    kuinka lähelle kengät pitää säätää rummuista? lähinnä tuota omaa koslaa ajatellen..
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ite säätäny uudet kengät aina sillai että alkuun jopa vähän laahaa niin asettuu kengät nopeemmin. Mutta jos on käytetyt (lue: toisiinsa hioutuneet) kamat kyseessä niin sit oon säätäny sillai että käytännössä laahaa, polkassu pari kertaa jarrua että keskittyy ja tarvittaessa kiriny lisää ja sit kun ei enää löysty ni sillai että yhden "hampaan" verran auki siitä missä laahaa. Ja kummasti on aina leimalla ainakin kehut tullu kun ottaa tasaseen :)
     
    passerby tykkää tästä.
  10. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Juu säätelin, tosin voi olla että ei mennyt tarpeeksi "kireelle".
    Mistäs muuten tuo mittariston seisontajarrun valo ottaa herätteensä? Jarrua polkiessa syttyy palamaan.

    Edelleen myös vähän hämmentää tuo kickari vivusto. Säätövara laatikon päässä loppuu kesken niin, että laatikon vipu ei mene koskaan pohjaan saakka. Pidemmällä varrella todnäk ottaisi runkoon kiinni. Kaasarin päässä tuskin on mitään mistä säätää?
    Jännä juttu kun kuitenkin laatikko on samanlainen ja vivustoon ei ole tullut muutoksia.
    Voin nappailla kuvat kun pääsen auton luokse, tukisi omaa epämääräistä selitystä.. :D
     
  11. jrasi

    jrasi Gearhead

    En Perskynän sähköistä tiedä, mutta eikös tuo käsijarrun merkkivalo ole jossain autoissa myös jarrupiirien paine-erosta varoittamassa?
     
  12. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Tai jarrunesteen vähyydestä
     
  13. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Ettei oo jossai vaiheessa vääntynyt sulla kickdown vivusto? Ja siinä lootassa sitä kikkarin vipua on käytetty useaa erillaista mallia,nykysessä varmasti samanlainen kuin entisessä? Sekää ei taia ku mennä yhdellä tapaa siihen kiinni mutta kannattanee tarkistaa.
    Ja sulla varmaan samanlainen säätö ku itellä eli lootan läheisyydessä se säätö mutikka..saa säädettyä tangon pituutta. Ei ole kaasarin luona muuta säätöä kutosessa,varmista vaan että kaasukin menee varmasti pohjaan. Ja kokonaisuudessaan että ei ole kikkari systeemin kiinnityksissä missään jokin löysällä. No toi 2 kurkkusesta mutta säätö siis tuolta laatikon luota. Itellä holley 1bbl.
    [​IMG]
     
  14. tzampy

    tzampy Gearhead

    Thanks!
     
  15. Latva jr

    Latva jr Gearhead

    Eikös tossa kuvassa näy automaattisäädön vaijeri? Säätää jarrut kohdilleen kun peruuttaessa jarruttelee?
     
  16. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kengät liian kaukana kun jarrujen varoitusvalo syttyy jarruttaessa.... Olettaen että nesteet OK. Ja juu se "kässärin"valo varottaa myös jarruviasta.
     
  17. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Näinhän se onkin, jopa "omistajan käsikirja" sen kertoo. Voisi tietysti joskus ajatella ja sisäistää lukemaansa..

    Kiitos tästä huomiosta, sehän oli aivan erilainen. Vaikka päällepäin näytti samalta, oli siinä ne muutamat kriittiset erot :oops:
    [​IMG]

    Nyt sai säädön kohdilleen ja toimii :cool:
    Tulipaha moottorin öljytkin vaihdettua samalla.

    Parikytä kilsaa tuli ajeltua ja vaihdot pelitti kuten pitääkin.

    Jarrut tosin aiheuttavat vielä murheita:
    Säädin kengät niin ulos kuin fiksusti sai (jopa testiksi niin että laahaa), mutta polkimessa sama tuntuma. Huomasimme testaillessa että vasta kolmannella polkaisulla takajarruissa tapahtuu ylipäätänsä mitään, eli vika on polkimen ja jarrusylinterin välissä? Ilmaa ei tuntuisi olevan, sillä mitä ilmaamattomia jarruja koitellut niin ei tunnu yhtään samalta. Tosiaan pedaali menee melkein pohjaan saakka samalla suhahtaen ja vasta 3-4 polkaisua myöhemmin kiristyy. Hetken päästö kun koittaa uusiksi niin sama homma.
    Nopealla tarkastelulla ei vuotoja löytynyt, täytyy varmaan tutkia koko systeemi läpi. Ja vielä en tosiaan ole ehtinyt letkuja / takasylintereitä vaihtamaan.

    Huomattavasti toivottua hitaammin on talven ja kevään mittaan rojekti edennyt. Talvella burnout koulu- ja duunijuttujen kanssa, keväällä faija vaihtoi hiippakuntaa, nyt ollut muutto ja uusi duuni yms. Ei ole oikein ajatuksen kanssa päässyt rakentelemaan - >tunti siellä, tunti täällä. Ehkä tämä tästä taas lähtee etenemään. Onneksi edes nuo muutamat rakentelutunnit toimivat hyvänä terapiana, saa ajatukset muualle.

    Ja nyt jos koskaan on auton tunnearvo kohonnut, sillä faijan kanssa tämä vekotin haettiin kun itsellä ei korttia silloin ollut. Koko kevään hän kyseli että "koska meet taas aspenia laittamaan". Muistoa kunnioittaen tämä laitetaan kuntoon, vaikka sitten väkisin.

    Menihän vähän päiväkirjamaiseksi, mutta menköön. Samalla vähän selventää että miksi threadi vähän jäissä ja auto poissa ajosta.
    [​IMG]
     
    FuryIII '71, isalmela, dart -66 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Mitkä on noiden kd vippojen reikävälit. Mä laittaisin tuon pidemmän.
    Jarrudraama vaikuttais vaivaiselta pääsylinteriltä. Tai vuoto.
     
  19. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Juu pidempi sinne menikin, se oli alkuperäinen. Ylempi oli tuosta valiantin laatikosta.

    Vois tuon pääsylkän kurkistaa kyllä.
     
  20. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Ääni kanssa pääsylkän korjaussarjalle tai kokonaan uudelle sylkälle.
     
    jariha tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!