1986 Buick farkun jarrupääsylinterin säätö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Temppis, 19.7.2018.

  1. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Millainen homma on jarrupääsylinterin säätäminen on tuollaisessa gm farkussa? Ongelmanahan on se että kun tehostimen kytkee alipaineeseen, ei polkimen liikevara riitä löytämään jarruja.
    Jos olen oikein ymmärtänyt niin jarrupääsylinteri irti tehostimesta ja tässä kohtaa esiin tulee jokin säätötappi esiin tehostimesta? Eihän jarruja tarvitse ilmata mitenkään tämän yhteydessä ?(on nimittäin melkein kaikki nipat poikki satuloista)
     
  2. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Eiköhän siellä ole ilmaa ennestää ja sen takia ei ole jarruja.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  3. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Mutta autolla on ajeltu jo vuosia ilman että tehostin on ollut kytkettynä alipaineeseen ja katsastuksessakin jarru arvot ovat olleet hyvät. Mutta vaatii vain vähän voimaa jaloilta, olis mukava antaa emännänkin vähän ajella.
     
  4. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Mikäs siellä säädössä muka muuttuisi kun alipaineen lisää?
     
  5. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Sen takia sitä pitäiskin säätää niin että tehostin tehostaisi jarruja oikeassa kohtaa poljinta. Tällä hetkellä se on aivan liian kaukana kun ei jarrupolkimen liikkumavara riitä löytämään jarruja.

    Mutta sitä mä täs oon vaan ihmetellyt että onko sielä mitään säätö tappia? ja uskaltaako jarrupääsylinteriä irrotella tehostimesta ettei vedä ilmaa järjestelmään kun en ole koskaan ennemmin räpeltänyt tätä päätä jarruista.
     
  6. hantta

    hantta Gearhead

    Luultavasti se tappi ei ole itsekseen lyhentynyt, joten ennenkuin annat koslaa vaimolle, vie se korjaamoon ;)
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  7. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Vaikeaapa se on tietää mitä entiset omistajat ovat sille tehneet.. Kylläpä taas on vaikeaa..
     
  8. hantta

    hantta Gearhead

    Sanotaan vaikka, että tuskin ne ilmausnipat ovat katkeilleet kiinnittäessä, eli jonkin syyn takia niitä on joskus yritetty auki ;)
     
  9. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Noniin.. Elikkäs irrottelin jarrupääsylinterin jarrutehostimessa nähdäkseni rakenteen. Sielä on n.6 senttinen tappi, kuvittelin että sielä olisi ollut joku kierretanko juttu jota saa ruuvattua. Putsailin pinnat ja rasvasin tapin ja löin takaisin nippuun.
    Kiinnittelin vielä alipaine letkun kaasariin ja testasin.
    Jarrua painaessa kuuluu suhina polkimien luota sisätilasta ja poljin menee lattiaan? eli vika taitaa olla nyt paikallistettu
     
  10. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    On paikallistettu. Tehostin ilmeisesti toimii hienosti mutta jarrujen paineet karkaavat johonkin.

    Viallinen pääsylinteri tai ilmaa jarruissa.
     
    Petri R. tykkää tästä.
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei se tehostin saa kyllä jalkatilassa suhistellakaan ku korkeintaan lyhyesti. Taitaa olla rikki sekin.
     
    0rs0n tykkää tästä.
  12. hantta

    hantta Gearhead

    Ja mielestäni jarrutehostinta ei korjata ottamalla alipaineletkua irti, kosla painaa pari tonnia, ja on käsittääkseni ollut tuossa kuosissa jo vuosia :(
     
    Muurahainen ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  13. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Käsitin tuosta että pihisee kun poljinta painetaan alaspäin mutta loppuu ku poljin pysähtyy. Ei sen tosiaan koko aikaa kuulu suhista.
     
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos ei mene pohjaan ilman tehostinta mutta menee tehostimen kanssa pohjaan, niin varmaan ilmaa jarruissa.
    Tehostin antaa sen verran voimaa, että ilma jaksaa painua kasaan ja poljin pohjaa. Jos tehostin suhisee koko painamisen ajan, se vuotaa.
    Ei muuta kun rohkeasti työsylintereistä poraa vanhat ilmaruuvit irti ja uudet tilalle.
     
    Temppis tykkää tästä.
  15. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Poraus voi onnistua, mutta just 1987 capricen etusatuloiden ilmausruuvit porasin 6mm poralla liki läpi ja sitten hitsasin täyteen ja 10mm mutterin päälle. Kumpikin aukesi jäähdyttelyn jälkeen.
    Takasylkyissä olikin toimivat ilmausruuvit, mutta molemmat tihkutteli, niin tilasin uudet sylkyt. Reilu 20€ kipale. Rockautossa ois ollu jotain päälle 8€ pökäle Ac delcona.
    Vastaavilla toimenpiteillä pitäis Buickinkin jarrujen tuntuma korjaantua.

    Jos se poljin alipaineen lisäämällä pohjaa niin vika on muualla kuin tehostimen tangon säädössä.
     
  16. Temppis

    Temppis 2nd gear

    Kiitos asiallisesta vastauksesta, pitääpä sitten ilmailla jarrut.
     

Kerro tästä muillekin!