2 kg akku 24kg tilalle

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Stressman, 20.2.2015.

  1. Stressman

    Stressman 3rd gear

    Löytyykö kokemusta autokäytössä tuollaisista litiumakuista?

    Kiinnostaisi vaihtaa nykyinen 24 kg akku 2-kiloiseen. Tavoitteena on tietysti painonsäästö ja osittain se, ettei tuo vie tilaa paljon mitään.

    Moottoripyörissä nuo ovat ihan standarditavaraa ja 1000cc/200hp kone pyörähtää käyntiin 4Ah akulla, siis 1/9 tästä. Myös lataus toimii suoraan ilman mitään muutoksia latausjärjestelmään.

    http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet ... -kotelo-3/

    Kuvittelisi siis autonkin toimivan tuolla ihan ok, jos lämpötilat ovat plussalla (akku ei juuri anna virtaa pakkasella ainakaan ilman esilämmitystä/kuormitusta). Toimiiko?
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ei ole kokemusta, mutta onhan noita pikkuakkuja saanut autoihinkin jo jonkun aikaa.

    http://www.ebay.com/itm/Braille-Battery ... 77&vxp=mtr
     
  3. hantta

    hantta Gearhead

    Pari sanaa noista pikkuakuista: Hyvä puoli pieniampeerisessa akussa on se, että se pysyy täynnä lyhyilläkin matkoilla, mutta huonona puolena sellainen ilmiö, että esim. piristetty isolohko tuollaisella ei käyntiin lähde, ainakaan kuumana, puhumattakaan tehostarteista. Ainakin varakaapelit kannattaa ottaa testireissulle mukaan.

    Hantta
     
  4. Stressman

    Stressman 3rd gear

    Eikös nuo ole lyijyakkuja; käytännössä n 5 kg painoisia prätkän akkuja?

    Litiumakku potkii virtaa enemmän, minkä vuoksi pitäisi pyöriä pienemmällä Ah-määrällä yhtä hyvin (olettaen, ettei virta lopu, mutta sitä vaaraa ei lyhyissä starteissa ole).
     
  5. -tl-

    -tl- Gearhead

    Nuita litiumakkuja mahtuis lyijyakun tilalle vaikka kolme rinnankytkettynä jolloin teho kasvais ja silti tulis vielä painosäästöä... Mutta aika kallis ratkaisu.
     
  6. Stressman

    Stressman 3rd gear

    0.66 kg prätkänakulla pyörii 1000cc kone kuin ompelukone ja hinta on luokkaa 100 euroa. Akun "cold cranking amps" on 210 A. Luulisi, että kolmella sellaisella tai tuossa ylempänä mainitulla yhdellä isommalla veivaisi autoa. Ei se auton startti kuitenkaan tuhatta ampeeria tarvi?

    Jotkut ajelevat kokonaisia (mp)kisojakin pelkällä akulla, jolloin latausjärjestelmän paino ja inertia saadaan pois kyydistä. Joten ei se ihan pelkkä starttiakku ole, vaikkei paljon tupakka-askia suurempi olekaan.
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Saahan tuolta samalta valmistajalta myös litiumakkuja:

    https://www.braillebattery.com/index.ph ... eries/gu1r

    2kg kevyempi, mutta hintaa miltei tuplat. Kevyin akku taitaa olla 0.5kg, mutta sillä ei taida enää auto käynnistyä.
     
  8. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Just tän takia olis kiva jos jollain olis kokemusta, numeroiden mukaan tuollainen pikkuakku pesee tavallisen akun?
    Mulla on 13 puristeisella isolohkolla (jossa tehostartti) 55Ah tavallinen akku jonka starttivirta on 460A, sillä se on lähtenyt käyntiin.

    Tossa 5kg:n pikkuakussa starttivirtaa tarjolla: 5sek. 904A, 10 sek. 791A 20 sek. 698A

    Kevyemmässä litiumakussa ~samat starttivirrat.
     
  9. Paimenpelto

    Paimenpelto 1st gear

    Auton käynnistyksestä en tiedä, muuta kuin avaimesta normaalisti...
    Itellä yli 13 puristuksella oleva 1000 cc katumopo, jossa alkuperäinen lyijyakku painaa 3,2 kg, 9,5 Ah ja starttivirta 80 A. Tilanpuutteen (paino) vuoksi olen vaihtanut sinne 6 Ah:n lyijyakun, jossa paukkuvirtaa 110 A, paino 2,1 kg. Kuumalla säällä 400 metrin pätkiä ajaessa on välillä herrassaan, jaksaako pyörähtää käyntiin, ellei kattila ehdi jäähtyä välillä. Rohkenen epäillä, että tuollainen iso moottori ainakaan ko. lyijyakulla jaksaa startata.
    9,15 / 251 km/h
     
  10. Stressman

    Stressman 3rd gear

    Nykyinen akkusi vastaa n 450g litiumakkua, esim tämä:

    http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet ... -kotelo-2/

    Todennäköisesti 600-800 grammaisella potkisi jo iloisesti. Olen viimeisten 5 vuoden aikana käyttänyt jokaisessa 2-pyöräisessä litiumakkua ja niistä on ollut pelkästään positiivista sanottavaa. Tai oikeammin ei ole sanottavaa ollenkaan: akku paikalleen ja menoksi, jonka jälkeen ne ovat olleet huolettomampia kuin lyijyakut (ei tarvitse ylläpitolatauksia, nestepinnan tarkistuksia tai ylipäätään yhtään mitään). Tiedossa oleva ongelma on, että nuo eivät toimi kovin kylmässä kelissä, mutta se ei mopokäytössä haittaa.

    Tietysti siitä herää kysymys, että miksei sitten niitä käytetä enempää? Oma otokseni on sen verran pieni, ettei sillä pysty takaamaan toimintaa kaikissa laitteissa ja olosuhteissa, mutta toisaalta sen verran suuri, että kiinnostus heräsi. Pakkohan siihen joku syy on olla, että jokainen kuljettaa raskasmetallilaatikkoa (Pb) muuten hyvinkin kevyissä laitteissa?
     
  11. asperiini

    asperiini Gearhead

  12. f34

    f34 Gearhead

    Tuo pieni akku pysyy täynnä paremmin kuin iso akku?
    Ota vierekkäin yhden ja viiden litran vesiämpärit.
    Molemmat täyteen vettä.
    Pumppaa molemmista 1 litra minuutissa pois ja samaan aikaan pumppaa molempiin 1 litra minuutissa tilalle.
    Pysyykö litran astia jotenkin täydempänä kuin viiden litran?

    Kai siinä vaikuttaa enemmän laturin tuotto suhteessa kulutukseen, kuin akun koko.
    Sen takia otin kantaa kun tuota väitettä esiintyy täällä silloin tällöin.
     
  13. josu

    josu Gearhead

    Tuossa kävin eilen akkuhuollossa jossa kaveri on töissä ja tuli puheexi noi kevyet akut niin kaveri otti 1,9tdi passatista akun navat irti ja laittoi tuollaisen noin puolikiloa painavan litium akun kiinni ja täräytti dieselin käyntiin,en alux ollu uskoa silmiä että niin pienellä purkilla saadaan auto käyntiin,eikä paketti hyytynyt vielä muutaman käynnistyskerrankaan jälkeen
    tuossa on vastaava paketti
    toki tuota ei voi ladata auton akulla,mutta menisi hyvin esim varttimaililla

    http://www.digimesta.com/tuote/apuk%C3% ... t/MBJ4500/
     
  14. Mika.V

    Mika.V 3rd gear

    Santa Podin kisoissa, kauppasivat antigravity akkuja ja apukäynnistimiä: http://www.antigravitybatteries-uk.co.uk/

    Kansainväliset sivut: http://www.antigravitybatteries.com

    Sielläkin myyjä käynnisteli pickup truck:a, useampaan kertaan, tuollaisella taskuun mahtuvalla apukäynnistimellä.
     
  15. gremlin

    gremlin 3rd gear

    Mä laitoin Buelliin, 1200cc/ 10.5 ruttua, Shorai litium akun. Alkuperänen painaa 5kg ja toi painaa 1kg, ja puolet pienenpi. Tossa on 290cc starttivirtaa, orkkiksessa muistaakseni 310. Kepeesti lähti käymään tolla patterilla.
    www.shoraipower.com

    Toinen patteri mitä on käytetty on toi Ballistic:
    http://www.ballisticparts.com/category.php?cPath=142
     
  16. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Olisikohan teoria näin: akku purkautuu itsekseen, yhtä nopeasti akun koosta riipumatta. Jos laturin teho on sama, pieni akku täyttyy nopeammin.

    Mutta itse aiheesta: voisi luulla että kun nykyään autoissa on aina vain ohuempaa peltiä ja muovia ja tarkemmin pakatut moottoritilat koon ja painon säästämiseksi niin kaipa pieniä ja kevyitä litiumakkuja käytettäisiin jos ne toimisivat?
     
  17. f34

    f34 Gearhead

    Sori, en edelleenkään ymmärrä. Jos se 5 litran astia vuoti litran ja yhden litran astia vuoti litran, niin kumpi täyttyy nopeammin kun niihin lisätään samaan tahtiin?
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  18. Toope

    Toope 2nd gear

    Ympärivuotisissa kulkineissa on väliä sillä koolla,koska -20 pakkasessa akku ei ota virtaa vastaan kun murto osan ennenkun lämpiää latauksen avulla hieman,ja pieni akku voittaa siinä suhteessa isomman kirkkaasti.Akulle vaikka työntäis 200A laturilla virtaa kuin,ei se ota sitä vastaan.Sit kun vielä ois nuo säätimet semmosia mitkä huomiois akun lämpötilan nostaen jännitettä 37mV per aste pakkasellepäin mentäessä plus 20 asteesta,niin ois hyvä.

    Noista lipo akuista sen verran,että ovat hyviä ja keposia,mut ei sovi ympärivuotisiin ajokkeihin,koska eivät juuri anna ulos mitään alle nollakelien mentäessä.Ovat sitten myöskin palopommeja jos menee puhki tai todennäköisesti sisäänrakennettu latauksenvalvontapiiri menee epäkuntoon.
     
  19. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Jos siis akku hukkaa X % varauksesta esim. viikossa, niin silloin isosta akusta häviää samassa ajassa enemmän ampeeritunteja kuin pienestä. Jos molemmilla akuilla on sama laturi, pienempi latautuu nopeammin.

    En tiedä mitä eroja eri akkujen itsepurkautumisnopeudella on, mutta tuskin ihan niinkään menee että kaikki akut purkautuisivat saman ampeerituntimäärän samassa ajassa. Toinen juttu tietysti jos akku on kytketty ja autossa kello tms. vie virtaa.
     
  20. f34

    f34 Gearhead

    Juu pakkasessa juurikin noin. Ei mun toi vesi vertauskaan oikein toimi pakkasessa...
    Ja tuo itsepurkautumisprosentti käy kanssa järkeen.
     

Kerro tästä muillekin!